Odlišit se od ostatních, to je poslední dobou stále náročnější. A aby „odlišnost“ byla opravdu užitečná, tak to se opravdu jen tak nevidí. Opel Meriva to umí. Navíc dostala nový motor a řadu vylepšení.
Kapitoly článku:
Významná proměna
Už první generace Opelu Meriva z roku 2003 přinesla do segmentu kompaktních MPV cosi nového. Byl to velmi zdařilý vůz, jenž i přes své kompaktní vnější rozměry nabízel prostorný interiér, ale také docela dobře jezdil. Skutečnou novinkou na hranice senzace se ale stala až premiéra Opelu Meriva druhé generace z roku 2010, jež přinesla zadní dveře otevírané proti směru jízdy. Připomeňme, že se navíc tento Opel Meriva stal vítězem TÜV Reportu pro rok 2014.
Opel Meriva ve své nejnovější podobě
Ačkoli Opel o této Merivě sveřepě hovoří jako o třetí generaci, je to ve skutečnosti typický příklad faceliftu, nicméně je třeba uznat, že úprav je zde více, než bývá při podobných příležitostech zvykem. Facelift se dotknul hlavně upravené přídě s výraznější a širší maskou chladiče ve stylu Insignie, přepracovaných světlometů s vestavěnými zdroji LED pro denní svícení a nových zadních svítilen rovněž složených z LED.
Na palubě se nic zásadního nezměnilo, za zmínku stojí hlavně multimediální soustava Opel IntelliLink se sedmipalcovým displejem sloužícím také k projekci obrazu couvací kamery, kterou mimochodem u přímé konkurence najdete jen výjimečně. IntelliLink pro Merivu je v zásadě podobný, jaký známe z Insignie a nebo Zafiry, ovšem jde o jeho poněkud zjednodušenou verzi.
IntelliLink a spol.
Displej sice nelez nic vytknout ani v oblasti rozměrů, ani co do kvalit zobrazení, ale není dotykový a vše je třeba ovládat z panelu na středové konzole. Ačkoli třeba Ford při modernizaci Fiesty či Focusu přikročil k radikálnímu omezování počtu samostatných tlačítek, v Merivě jich je na středové konzole stále spousta. I díky tomu jsou tlačítka malá a na logiku jejich rozmístění se zvyká jen velmi těžko. A i když jsou těch tlačítek desítky, nenajdete v nich spínač vedoucí do menu audiosoustavy, kam se dostanete jedině přes hlavní menu…
Také interiér Merivy byl poněkud přiblížen aktuálním modelům značky Opel
K mezititulku předchozí kapitoly: auto dělá motor, s jehož kvalitami stojí i padá. V omlazené Merivě nastupuje zcela nový vznětový čtyřválec 1,6 CDTI EcoTec konečně přímo z konstrukční dílny GM, jenž postupně nahradí jak 1,3 CDTI (Fiat), tak 1,7 CDTI (Isuzu). Tyto motory sice zatím v nabídce zůstávají, ale současně jsou k mání také 1,6 CDTI ve verzích 81 kW (vs. 1,7 CDTI/81 kW, jen s automatem) a 99 kW, připravovaná verze 70 kW pak nahradí stejně výkonný motor od Fiatu.
Významnou novinkou Merivy se stává nový motor 1,6 CDTI
Jistě, JTD od Fiatu stále patří k velmi dobrým motorům, ale Isuzu 1,7 l už nemohou s novou dobou držet krok. V přímém srovnání se stejně výkonným motorem GM 1,6 l mají nižší točivý moment, horší dynamické vlastnosti a výrazně vyšší spotřebu. Motor 1,6 CDTI EcoTec jsme zkoušeli teprve nedávno (byť v silnějším provedení) při testu Opelu Zafira Tourer a opět potvrdil své kvality.
Na silnici
Nejvíce jsme toho při testech nové Merivy najezdili právě s vozem v nejvyšší výbavě Cosmo a motorem 1,6 CDTI/81 kW. Motor žhaví jen za studena (asi 2 s) a má mimořádně klidný a tichý chod, takže při poslechu zvenčí budete možná chvíli přemýšlet, jestli to náhodou není „benzín“. Ačkoli nezahřátý motor při zátahu z nízkých otáček chvílemi zaklape, je od prostoru pro cestující znamenitě odhlučněn.
Meriva s faceliftem nabyla na serióznosti
Do interiéru přenášené vibrace pohonné jednotky jsou minimální, co ale řidiče potěší ještě více, to je přesvědčivý zátah ve středních otáčkách, v nichž se bude běžný uživatel pohybovat nejčastěji. Mírný „turboefekt“, čili odezva motoru na prudké prošlápnutí plynu v nízkých otáčkách, je sice znát (turbína se prostě musí nějak roztočit), ale tento čtyřválec se ochotně sbírá už od 1 500 ot./min. a průběh točivého momentu je až k 4 000 ot./min. prakticky lineární.
V běžném provozu nižší výkon (vs. Zafira Tourer) prakticky nezaznamenáte, neboť se projeví až v oblasti přes 3 000 ot./min., kdy už ale máte dostatek tlaku v plnění pro přeřazení na vyšší rychlostní stupeň. V tomto ohledu je třeba ocenit kvality nových převodovek pro Merivu, jež mají vhodnější odstupňování a krátké dráhy řadicí páky. Celkově vzato, s nástupem motoru GM 1,6 CDTI dostává motor Honda 1,6 i-DTEC z Civicu konečně adekvátní konkurenci.