Opel Meriva 2010: opačné dveře realitou

General Motors měl včera velký den. Vedle kupé Cadillac CTS-V jeho evropská divize Opel představila i zcela novou Merivu.

Zcela nový Opel Meriva připravený pro modelový rok 2010 vychází ze stejnojmenné studie z roku 2008, v Anglii se bude prodávat pod tradičním názvem Vauxhall a stane se vůbec prvním vozem Opel, jenž používá novou soustavu bočních dveří s označením FlexDoor.

Ano, právě tento prvek má být nejvýraznějším znakem novinky a jeho ústředním motivem je druhý pár dveří zavěšený vzadu a otevíraný proti směru jízdy, a to až do bezmála pravého úhlu. Na počátku dějin motorizmu šlo o běžný prvek vynucený zejména jednoduchou konstrukcí tehdejších dveřních klik, ale z pochopitelných důvodů se mu říkalo „dveře pro sebevrahy“. Vzhledem k tomu, že toto řešení se již léta používá naprosto vyjimečně, neexistuje pro něj v českém jazyce žádné zažité označení (sebevražednou rétoriku raději vynecháme). Dovolíme si tedy být trochu kreativní a řešení budeme nazývat opačně zavěšenými dveřmi, zkráceně opačnými dveřmi. Ale pokud by vás napadlo lepší označení...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ale zpátky k řešení dveří jako takovému. Není totiž samoúčelné a v kombinaci s novými technickými prvky nabízí řadu předností. Především má, i přesto, že si nová Meriva zachovává konvenční sloupek B, významným způsobem usnadnit přístup nejen k zadním sedadlům, ale i k těm předním. Ještě stojí za zmínku, že v současnosti podobné řešení využívají snad jen vozy Mazda RX-8 a Rolls-Royce Phantom a Ghost. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dosavadní Meriva, kterou jsme vám nedávno představili na tomto místě v našem „rozlučkovém” redakčním testu, byla již od pohledu především praktickým vozem, Meriva 2010 však udělala velký pokrok a nelze jí upřít jistou dávku svérázné elegance a luxusu. Její design zachovává řadu prvků použitých na výše zmíněné studii (např. zajímavé prolomení ve spodní části zasklení zadních dveří), ale zároveň jasně odkazuje na stávající Opely Astra a Insignia.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Totéž lze očekávat i od provedení interiéru, jehož detailnější snímky však zatím Opel neuvolnil, připravit bychom se měli na hodnotnější materiály a jejich kvalitnější dílenské zpracování. Toto malé pětimístné MPV rovněž dostane další generaci soustavy FlexSpace, která má umožnit ještě působivější kouzlení se sedadly druhé řady. A FlexCosi ještě do třetice: ve spodní části středové konzole se máme setkat se systémem FlexRail, jenž díky dvojité ližině usnadní řidiči instalaci různých odkládacích schránek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhá generace Opelu Meriva stane na nové podlahové plošině, která je ve všech ohledech větší při porovnání s generací první a nabídne zřejmě i přiměřeně lepší jízdní vlastnosti. Pod kapotu si najde cestu celkem šest zážehových a vznětových jednotek s výkonem od 75 do 140 koní (55 až 103 kW). Podle výrobce mají být nové vozy zhruba o 15 % hospodárnější než jejich předchůdci, časem se do výroby dostane i extrémně ekologické provedení EcoFlex.

Meriva 2010 se oficiálně představí na březnovém autosalonu v Ženevě a pustí se do souboje třeba s modely Kia Venga, Honda Jazz nebo Citroën C3 Picasso.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opel/Vauxhall Meriva 2010
Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek