Opel Meriva 2010: opačné dveře realitou

General Motors měl včera velký den. Vedle kupé Cadillac CTS-V jeho evropská divize Opel představila i zcela novou Merivu.

Zcela nový Opel Meriva připravený pro modelový rok 2010 vychází ze stejnojmenné studie z roku 2008, v Anglii se bude prodávat pod tradičním názvem Vauxhall a stane se vůbec prvním vozem Opel, jenž používá novou soustavu bočních dveří s označením FlexDoor.

Ano, právě tento prvek má být nejvýraznějším znakem novinky a jeho ústředním motivem je druhý pár dveří zavěšený vzadu a otevíraný proti směru jízdy, a to až do bezmála pravého úhlu. Na počátku dějin motorizmu šlo o běžný prvek vynucený zejména jednoduchou konstrukcí tehdejších dveřních klik, ale z pochopitelných důvodů se mu říkalo „dveře pro sebevrahy“. Vzhledem k tomu, že toto řešení se již léta používá naprosto vyjimečně, neexistuje pro něj v českém jazyce žádné zažité označení (sebevražednou rétoriku raději vynecháme). Dovolíme si tedy být trochu kreativní a řešení budeme nazývat opačně zavěšenými dveřmi, zkráceně opačnými dveřmi. Ale pokud by vás napadlo lepší označení...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ale zpátky k řešení dveří jako takovému. Není totiž samoúčelné a v kombinaci s novými technickými prvky nabízí řadu předností. Především má, i přesto, že si nová Meriva zachovává konvenční sloupek B, významným způsobem usnadnit přístup nejen k zadním sedadlům, ale i k těm předním. Ještě stojí za zmínku, že v současnosti podobné řešení využívají snad jen vozy Mazda RX-8 a Rolls-Royce Phantom a Ghost. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dosavadní Meriva, kterou jsme vám nedávno představili na tomto místě v našem „rozlučkovém” redakčním testu, byla již od pohledu především praktickým vozem, Meriva 2010 však udělala velký pokrok a nelze jí upřít jistou dávku svérázné elegance a luxusu. Její design zachovává řadu prvků použitých na výše zmíněné studii (např. zajímavé prolomení ve spodní části zasklení zadních dveří), ale zároveň jasně odkazuje na stávající Opely Astra a Insignia.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Totéž lze očekávat i od provedení interiéru, jehož detailnější snímky však zatím Opel neuvolnil, připravit bychom se měli na hodnotnější materiály a jejich kvalitnější dílenské zpracování. Toto malé pětimístné MPV rovněž dostane další generaci soustavy FlexSpace, která má umožnit ještě působivější kouzlení se sedadly druhé řady. A FlexCosi ještě do třetice: ve spodní části středové konzole se máme setkat se systémem FlexRail, jenž díky dvojité ližině usnadní řidiči instalaci různých odkládacích schránek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhá generace Opelu Meriva stane na nové podlahové plošině, která je ve všech ohledech větší při porovnání s generací první a nabídne zřejmě i přiměřeně lepší jízdní vlastnosti. Pod kapotu si najde cestu celkem šest zážehových a vznětových jednotek s výkonem od 75 do 140 koní (55 až 103 kW). Podle výrobce mají být nové vozy zhruba o 15 % hospodárnější než jejich předchůdci, časem se do výroby dostane i extrémně ekologické provedení EcoFlex.

Meriva 2010 se oficiálně představí na březnovém autosalonu v Ženevě a pustí se do souboje třeba s modely Kia Venga, Honda Jazz nebo Citroën C3 Picasso.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opel/Vauxhall Meriva 2010
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Opel Movano 2.8
Rok výroby: 2001
Stav: 212 639 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 57 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 45 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků