Opel Kadett E (1984): další čerstvý třicátník

27 komentářů

Petr Navrátil
12. září • 12:08

:-))moje 1 auto Byl Kadett a nadchl mě tolik že jsem sním jezdil 11let a k němu jsem dokoupil ještě Kadett cabrio auta mě nikdy nenechala na holičkách a s cabriem budu jezdit ještě dlouho dál klasické jednoduché auto což se o nových nedá říct

Pavel
7. ledna • 18:16

Moje první auto...bílá cassablanca, 1,6i, automat, abs, nádherně zachovalý kousek ze Švýcarska.
Nic než nostalgie a příjemné vzpomínky :-)

Johnny
6. ledna • 18:12

Mám dva benzínové Kadetty s jednobodým vstřikováním rok 87 a 86. Oba jezdí dodneška za 5,2l v létě do 6,5l v zimě po městě. Jednoduchý 8v atmosférický motor C16NZ s nepotkatelnou konstrukcí hlavy turba. (odzkoušeno ;-))
Škoda že dnes takové bezúdržbové auto nekoupím. Vážně nevím čím je v budoucnu nahradím protože jednou mi taky shnijou. :-/

Johnny
6. ledna • 18:14

oprava: samozrejme bez turba :)

RSák
6. ledna • 0:38

GSIčko bylo nezapomenutelný našlapaný autíčko co jelo rychleji než hnilo to ano ;-)
ale co já vím tak to byl 2.0GSI-ne 1.8 jak je v článku...

JC
5. ledna • 21:09

To jo ono - vždy rezavé auto (tak jak se do ČSSR/ČSFR/ČR dostalo). Od té doby je pro spoustu lidí Opel značka, kterou kupují jen blázni. B-]

Jozef Kostelansky
5. ledna • 16:38

Daewoo Racer sa pred novembrom (listopadom 89) predával aj v Československu. Stál vtedy okolo 250.000 Kčs. Už vtedy som ho považoval za šunku, ale bolo dosť ľudí, ktorí si ho kúpili.
Ale faceliftovaný Racer sedan 1.5 benzín bol veľká hitovka v prvej polovici 90. rokov - aspoň na Slovensku.
Zaujímavé na hatchbacku Daewoo Racer bolo to, ako zošklivili pôvodný pekný tvar karosérie Katettu. A to jednoducho tým, že namiesto plastového výlisku za zadnými dverami u Kadetta u Racera urobili okienko. Kadett vyzeral pekne, Racer bohužiaľ hrozne. Aspoň ja som to tak vnímal.

Petr
5. ledna • 19:57

- aha, v době prodeje jste to považoval za šunku a to v porovnání s čím v komunisty zbídačené zemi (tolik v té době stál barák, měl jste snad na takové auto), kde jste si mohl koupit škodu 105/120 nebo licenční Fiaty ze začátku let šedesátých a Favorita až od podzimu 88 (příšerně poruchové nekvalitní, reznoucí auto, byli jsme na tom tak blbě, že i to bylo pro nás jak zjevení vedle těch výše uvedených šunek)
- jaké poruchy oproti Opeku máte u Raceru namysli, nevím o žádných, bylo to srovnatelé auto s Kadettem a facelift je věcí vkusu, někomu se mohl líbit
- ještě by mě zajímalo to okénko, můžete mi dát nějaký odkaz kde je to jinak u Opelu a Daewa

Jozef Kostelansky
6. ledna • 1:35

Budeš prekvapený, ale za šunku som to považoval - v porovnaní s cenou. 250.000 Kčs stál aj Peugeot 309, ktorý sa predával rovnako ako Racer v Tuzexe. Peugeot niečo znamenal, Daewoo znamenalo v 80.rokoch asi to čo teraz Great Wall. Považuješ túto značku za niečo extra?
O žiadnych poruchách nepíšem, píšem o imidži...
Imidž kórejských áut je teraz úplne inde ako bol v 80.rokoch. Bol zhruba taký, aký je teraz imidž čínskych áut... Považuješ čínske autá za vzor luxusu? Aj keď stoja podobne ako kórejské autá?
A tie fotky už dal kolega o pár príspevkov nižšie. Ešte raz upozorňujem, že sa jedná o variant 5-dverový hatchback vo faceliftovanej verzii. Ako tu ďalší správne pripomenuli, facelift sa volal Nexia.

Radson
6. ledna • 13:46

Dobrý den,
Ono to bylo trochu jinak, Racer sedan se dovezl ve dovezl pro Mototechnu ve dvou vlnách a to:
- 1989 a to stál 189.800Kčs (s metalízou byl asi o 7.000Kčs) dražší,
- 1990 a to byl už podstatně dražší (pohnul se kurz koruny) a ta cena byla skutečně někde kolem 260.000Kčs.
Vím to proto, že ten první Racer si kupoval kolega v zaměstnání a byl na to v té době hrdý neboť zašmelil bony v dobrém kurzu a to auto ho stálo poměrně méně než jiné vozy v Tuzexu té doby. V těch letech to bylo skutečně jenom pro Mototechnu a bylo to vyrovnání dluhu třetí země (Libye) přes prostředníka a stát se na tom nehorázně napakoval.
Co se týká toho vizuálního rozdílu mezi Oplem a Daewoo ten byl způsoben tím, že si ho korejci upravili pro svůj vkus a potřeby, protože to auto bylo primárně určené pro jiné než evropské země a to jako Pontiac LeMans anebo Chevrolet Chevy, neboť už tehdy měl GM v Daewoo svůj podíl. Do Evropy se to pak dostávalo jako reexporty anebo jenom na některé trhy (kupodivu Švýcarsko). Htb (5d) měl upravené zadní dveře (šikmý sloupek) a tak tam bylo možné dát to třetí okno (Opel měl zadní sloupek fveří lomený). Těmi dveřmi jsem si jistý, protože jsme Daewoo Racer / Pontiac měli v roce 1989 na stavbě v Malajsii jako služební auta.
Jinak Peugeot se v první vlně 309 dovezl do Tuzexu pouze naftový - byl to 309GLD a stál 55.000 TK v základu anebo s rádiem a děleným sedadlem vzadu 57.000Tk - to byl rok 1987 a ve stejném roce byl k dispozici i Opel Kadett 1,3 benzín za 47.000Tk. Tou cenou Peugeotu jsem si jistý na 100%, protože řadu let jsem ho měl v garáži. To auto bylo sice nezmar (210 tis.km/ 6 let), ale na druhou stranu to nebyl žádný výkřik poslední techniky neboť vzniklo konverzí připravovaného nového vozu Talbot, který se po zániku značky nikdy do výroby nedostal - proto bylo i odsazené značení 309, když v té době se souběžně vyráběla 305. V té verzi GLD (to byla druhá nejobyčejnější) byl na tom vzhledově a vybavením podstatně hůře než ten Racer, ale kvalita je věc jiná.

Petr
6. ledna • 14:05

Zajímavá zkušenost díky za ní. A jak vnímáte kvalitu u 309 a Racer? I když byl jeden benzín a druhý nafta.
S tou cenou to také není přesné, pokud se hnul kurz koruny a auto z 190 tis stálo 260 (řeč byla o době před 89, takže je to trochu pasé, úderem podzimu 89, se změnilo radikálně vše) tak ta 309 z původní ceny stála také úplně jiné peníze a rozdíl byl dále zachován, proto kritizovat Racer v porovnání o třetinu dražší 309 je hloupost.
Nebyl náhodou Pontiac Daewoo a Chevy Opel?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Radson
6. ledna • 17:05

Co se týká porovnání kvality tak to nevím přesně, ale:
- P309 byl držák motor a karoserie, ale mechanicky se to po 30.000 Km tak nějak celé lehce vlnilo, ale to asi hodně aut té doby.
- O Daewoo vím pouze od známého, že mechanicky žádný problém a korát to po třech letech začalo hnít, ale úplně jinde než Kadetty (ty hnily na hraně zadního blatníku) a tohle pokud se pamatuje tak někde nad předním nadkolím.
Jinak v té době nebyl mezi těmi auty tak velký rozdíl, protože Racer byl Opel a jak jsem psal tak P309 do faceliftu byla nerealizovaný Talbot a tam Peugeot taky šetřil. Největší rozdíl byl asi v korozi, protože po 6-ti letech P 309 byly ze spodu téměř jako nová.
Co se týká Daewoo tak to bylo tak, že GM mělo v původním Daewoo podíl snad 50% a poskytlo technologii na Racer a Espero (to byly převléknutá Ascona - ne Vectra, ale ještě model předtím). Hlavním důvodem bylo mít pro USA a Asii nějaké levné a rozumné vozy GM, tedy Chevrolet a Pontiac, protože z Evropy to vozit nešlo a v USA nic takového nebylo. To že byl Opel Kadett nadčasový svědčí to, že tam se prodával jako normální auto i když v USA asi jako typický "low end". Opel pokud vím se v USA nikdy v posledních letech neprodával, protože evropská Omega byla v USA jako Cadillac Catera a naopak Opel Sintra to byl nějaký model Chevroletu. Co se týká Chevy Pontiac tak oni to američané dost odlišovali a stále asi odlišují, protože:
- Pontiac to je něco jako sportovnější model (aspoň se tak tváří) a proto také označení pro Racer bylo LeMans a měl i na svoji dobu (1987 až 89) relativně luxusní výbavu (otáčkoměr, klimu, anatomická sedadla, elektrická okna, atd.)
- Chevrolet , to je tak trochu socka a pokud se pamatuji tak Chevy bylo vždycky takové neduživé auto z úplného spodku nabídky, ale nikdy jsem ho v této verzi neměl možnost řídit.
Obojí, ale bylo Daewoo a to se pak dostalo do problémů a GM od něho utekl - to bylo to období Nexiií a podobdných věcí, kdy už nebylo z čeho vařit. Teprve o mnoho let později je zpátky za 1$ koupil od likvidátora, aby se dostal k výrobní kapacitě v Asii.

Krocan
6. ledna • 20:29

Mnou vážený Radsone.
Mohu potvrdit úplně všechny informace, které jste napsal ( tedy kromě vašich osobních věcí-neznám Vás ).
Vy ostatní pravidelní i nepravidelní diskutéři včetně autorů zde publikovaných článků byste měli ze slušnosti nechat spadnout svou čelist až pod gumu tepláků. Takto přesné a kompletní informace, oproštěné od "Babylónského internetismu" se o vás otřou párkrát za život.
Já dodám jen dvě drobnosti; v dobovém Světu motorů byl uveřejněn srovnávací test modrého Daewoo z Mototechny a červeného Kadetu z Tuzexu a v té době vůbec nebyly srovnávací testy auto kontra auto obvyklé.
A jako druhou věc uvedu, že když jsem na začátku devadesátých let obliboval starší velké Opely, jako ztělesnění anglického úsloví "Hodnota za peníze" a tuto svoji náklonost jsem vyjevil českému emigrantovi v Německu, od kterého jsem kupoval svého druhého Talbota ( kupodivu i o něm zde byla řeč ), tak se mi vysmál, že v Německu jsou Opely auta pro sedláky. Časem jsem vlastnil postupně dvě ( skoro všechny vozy jsem měl dvakrát ) staré osmiventilové Omegy a tak vděčná auta jsem ani předtím, ani potom nevlastnil. Sice hnily před očima, ale to byla jejich první a také poslední závada.
A dovolím si zde dát odkaz na pár mnou napsaných slov o Talbotu, když už tu o něm byla řeč. Je to moje oblíbená márka: http://www.liaz.cz/forum/viewtopic.php...

Petr
6. ledna • 21:27

Podepisuji se, to je diskuse na úrovni s někým kdo o tom opravdu něco ví.
Jen doplňuji mou zdvořilostí otázku, zda nebyl Opel Kadett Chevy a Pontiac LeMans Daewoo. Chevy byl Opel Kadett vyráběný v Brazílii a Pontiac Daewoo z Koreje.
Ještě oceňuji, že víte to co málo kdo, že Espero (na Slovensku velmi oblíbené auto, pohodlný, spolehlivý držák) nebyla Vectra A, ale opravdu Ascona. Snad všude kromně nejlepších recenzí od opravdových odborníků na TipCars.com (české stránky), to uvádí všichni blbě.

Jiří  Duchoň
6. ledna • 22:21 • redaktor AutoRevue.cz

Možná netušíte, jak rád autor článku sleduje takto věcné diskusní příspěvky. To pak vůbec nelituje času ani energie, jejž do přípravy článku vložil. Děkuji.

Petr
6. ledna • 10:02

PS2: i ten váš údaj o Tuzexu se mi zdá pochybný, mám pocit, že přes Tuxex se Daewa neprodávala, jen přes Mototechnu a za koruny, ale zdá se mi to nelogické, proč by komunista nechtěl cokoliv prodávat za tuzexové poukázky, za které často získával devizy, bylo by zajímavé, kdyby se ozval někdo kdo auto v Tuzexu kupoval nebo někdo kdo našel nějaký validní odkaz

puk123
6. ledna • 10:00

Nebyl hlavní rozdíl v tom, že Racer se dal koupit oficiálně za Kčs, kdežto 309 pouze za bony?

Petr
6. ledna • 10:36

mám pocit, že ano a ještě mezi nimi byl rozdíl nového Favorita, to to bylo spousty peněz, to je jako dnes srovnávat Rapida s MB C

Petr
6. ledna • 2:46

PS: Pontiack prodával model Racer jako LeMans, takže srovnání s Great Wall je opravdu mimo

Petr
6. ledna • 2:32

nemachrujte nemáte na to, ani nevíte kolik to auto stálo před 89, 250 tisíc to nebylo, za to byl (skoro, také cena není přesná) v naftě 309 (tak se snažte hledat, aby jste se tu sále neztrapňoval, já to auto kupoval, takže smůla) a srovnávat to s Great Wall je další hloupé machrování, vyrábí snad Great Wall nějakou licenci dnes vyráběného renomovaného auta, také nemůžete srovnávat zaostalý komunistický trh, kde vše zahraniční bylo vzácné a nikdo neměl informace a značkách se dneškem

Policak
5. ledna • 22:25

Bača si zřejmě popletl karosářské verze. Okno za zadními dveřmi měl Racer sedan, stejně jako Kadet E v této verzi.B-]

Jozef Kostelansky
6. ledna • 1:27

A vesnickej Honza zase nevie čítať. :-D Jasne píšem o hatchbacku a nie o sedane... Kúp si brýle, chytráku...

Petr
6. ledna • 0:10

přesně tak, on si toho popletl více...

jak
5. ledna • 20:40

to okénko bylo až u faceliftu - Daewoo Nexia

Marek Zrak
5. ledna • 12:55

GSI 16v nezapomenutelné autíčko B-]

Petr Koudelka
6. ledna • 9:38

Souhlasím, GSI 16V bylo super. Měl jsem dovoz z CH v lepší výbavě. Vlastnil jsem i Cabrio GSI 2,0 8V, ale 16V bylo 16V. :-DB-]

Doporučujeme

Články odjinud