Opel Astra GTC: první jízdní dojmy

Design nemá chybu, podvozek je výborný, na danou kategorii nabídne tahle novinka spoustu prostoru a nejsilnější motor v nabídce disponuje výkonem 180 koní. Představujeme vám nový Opel Astra GTC.
Seznam kapitol
  1. Tak trochu jiný vůz, Překvapení uvnitř, Motorizace: 100 – 180 koní
  2. Podvozek v hlavní roli, Již od…, Technická data
  3. Fotogalerie

Německá automobilka má zase o kousek bohatší nabídku. Po klasické pětidveřové Astře a jejím praktičtějším provedení Sports Tourer (česky řečeno kombík) se dostalo ke slovu také dynamicky tvarované třídveřové GTC. Na co se případní zájemci mohou těšit?

Opel si dal v případě nejnovější třídveřové Astry opravdu záležet. Už dlouho dopředu představitelé automobilky avizovali, že nejde pouze o verzi, která má o jeden pár dveří méně, ale že se jedná o jiný model. Jak už to tak chodí, pravda není tak jednoznačná, nicméně faktem zůstává, že GTC oproti klasickému modelu Astra dostalo změn více než dost.

Tak trochu jiný vůz

Vše samozřejmě začíná designem karoserie. Ta dostala tři základní prvky. Řeč je o dynamicky se svažující střeše, prolisu na bocích známém z Insignie a speciálně pro GTC také linky, která se táhne od kliky dveří až k zadním světlometům. No, upřímně řečeno, design nemá cenu moc rozebírat, beztak si na něj nejlépe udělá názor každý sám. Mě osobně se Astra líbí, i když mi trochu připomíná Mégane Coupé (který se mi taktéž velmi líbí). Ale zpět k těm podstatnějším záležitostem.

GTC je zaměřeno na sportovnější řidiče a tomu odpovídají také následující fakta. Rozvor náprav narostl o deset milimetrů, rozchod předních kol byl zvětšen o 40 mm, rozchod těch zadních o 30 mm. Navíc je Astra GTC nižší o 15 mm, a když už jsme u té techniky, nesmím zapomenout na přední nápravu se zavěšením HiPer Strut. Ano, je to to stejné řešení, jaké automobilka použila u Insignie OPC, což samo o sobě ledasco napovídá.

Překvapení uvnitř

Interiér se na rozdíl od vnějších tvarů karoserie příliš v porovnání s pětidveřovým provedením neliší. Známý přístrojový štít nebo známý středový panel doplňují sedadla s výborným bočním vedením. I když to bude u třídveřového hatchbacku (nebo chcete-li kupé) znít divně, důležité věci najdeme vzadu. Astra GTC si totiž připravila jedno velké překvapení. Už během prezentace se Opel chlubil tím, kolik jeho novinka nabízí místa na zadních sedadlech a kolik toho odveze v zavazadelníku. Tohle jsem prostě musel vyzkoušet.

Testy | Opel

Test Opel Astra 1,4 Turbo: hbitý a dostupný

Automobilky mají obecně velmi často tendenci přehánět, ale v tomto případě to neplatí. Opel jednoduše mluví pravdu. Ani vyšší postavy vzadu vyloženě trpět nebudou. Osobně měřím něco málo přes 180 centimetrů a místa pro nohy i hlavu jsem měl akorát. Vzhledem k tvarům střechy mě opravdu překvapilo, že se ji uvnitř hlavou nedotýkám. Zavazadelník pojem 380 litrů, což je ještě o deset litrů více, než co zvládne klasická Astra. Samozřejmě se musíte připravit na úzký vstupní otvor a vysoký práh. To ovšem k těmto automobilům patří.

Motorizace: 100 – 180 koní

Opel Astra GTC můžete kombinovat s celou řadou motorů. Základ obstarává atmosféricky plněná jedna-čtyřka o výkonu 100 koní, pokračujeme přes jedna-osmičku (140 k), 1.4 Turbo (140 k) a vrcholem je 1.6 Turbo disponující maximem 180 koní. Právě posledně jmenovanou jednotku jsem si zvolil k první části testovací trasy.

Přeplňovaný benzinový motor nabídne kromě 180 koní také 230 Nm dostupných v širokém rozsahu otáček (2200 – 5400 ot./min), což jsou sice velmi slibné hodnoty, výsledný projev ale tak úplně neodpovídá papírovým předpokladům. Za všechno může hmotnost dosahující u této verze podle stupně výbavy až na více než 1,6 t. Tento handicap se v reálu projeví zaprvé ne úplně sportovní dynamikou a zadruhé vysokou spotřebou. Ano, Astra GTC 1.6 Turbo umí jezdit velmi svižně, ale je znát, že se motor musí snažit a ve vysokém tempu není problém přesáhnout na spotřebě patnácti a více litrovou hranici.

Napodruhé padla volba na naftový čtyřválec o výkonu 165 koní, který hraji roli vrcholné dieselové motorizace. Pro zájemce je připravena ještě slabší alternativa nabízející 130 koní a začátkem příštího roku přijde ještě jednotka 1.7 CDTi  naladěná na 110 k nebo 130 k. Pro tento motor bude určen také balíček eko-úprav označovaný jako EcoFlex.

S kolegy napříč různými médii jsme se shodli na tom, že naftová Astra GTC zkrátka jezdí lépe než benzinový přeplňovaný čtyřválec, což vesměs všechny překvapilo. Je dobré si uvědomit, že ačkoliv GTC vypadá hodně dynamicky, ne-li přímo sportovně, jde spíše o pěkné univerzální auto a právě roli univerzála dokáže lépe splnit diesel. Také s ním budete dostatečně svižní, ale nebude vás to stát tolik a díky vyššímu maximálnímu točivému momentu, respektive většímu zátahu, vás bude jízda bavit více. Na zvukový projev se neptejte, ani u jednoho motoru nemůže být řeč o tom, že by byl sportovní. 

Následující kapitola
Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků