Kapitoly článku:
První dojmy?
O Ampeře se mluví už poměrně dlouho, takže asi každý dobře ví, jak tohle auto vypadá. Někdo jej považuje za ošklivé, někomu se líbí. Já osobně se řadím do druhé skupiny a dokonce bych se nebál označit elektrický Opel v porovnání s Priusem za hezčí. Platí to ovšem pouze o exteriéru, v interiéru je situace zcela opačná. Designéři zřejmě chtěli dát v kabině najevo fakt, že sedíte v něčem futuristickém a výsledek mi přijde poměrně přehnaný. Rovnou zapomeňte na nějaké jednoduché displeje nebo dokonce „budíky“. Řidič Ampery má k dispozici dva velké barvené displeje: jeden za volantem, druhý na středovém panelu. Informací vám auto dává docela hodně, ale výsledek je všechno, jenom ne přehledný. Tohle bude vyžadovat trochu zvyku.
Místo klasického přístrojového štítu používá Ampera barevný displej. Chvíli trvá, než se zorientujete.
Zvyk také bude vyžadovat středový panel jako takový. Na něm totiž nenajdete žádná tlačítka, je celý dotykový. Opět druhý příklad toho, že zde tak trochu dostala přednost hra na efekt před praktickou stránkou věci. Čím Ampera naopak potěší, to je nabídka prostoru. Na to, že se bavíme o elektromobilu, je tohle auto zcela „obyčejné“. Čtyři cestující si nemají na co stěžovat. Maximálně vzadu bude chybět prostor nad hlavou, ale není to tak zlé. Zavazadelník pojme v základním uspořádání 310 l, maximum je 1005 l.
Elektrické ticho
Tak jako v jiných automobilech, i v Opelu Ampera si řidič vybírá mezi několika režimy jízdy, včetně režimu Sport. Možná byste se divili tomu, jak umí být tato novinka svižná, výkon ji rozhodně nechybí, jen se musíte připravit na zvláštní zvuk benzinového motoru. Ampera ale samozřejmě není určena pro nějaké „sportování“, hlavní režim jízdy je ten s ohledem na ekologii, kdy vůz funguje jako čistý elektromobil.
Při jízdě se Ampera chová jako kterýkoliv jiný Opel, žádné speciality nečekejte. Na elektrickou energii lze ujet i více než 80 km.
Popojíždění ve městě je tiché a velmi komfortní. Je to stále dokola, ale nedá mi to nezmínit, že při jízdě s Amperou je potřeba dávat větší pozor na chodce, kteří o vás jednoduše neví. Efektivitu vaší jízdy můžete sledovat na displejích, stejně jako aktuální režim dobíjení nebo poměr jízdy na elektrickou energii a jízdy se spalovacím motorem.
Maximální rychlost Opelu Ampera činí 161 km/h. Samozřejmě by tento automobil byl schopen rychlejší jízdy, nicméně jde o vůz primárně určený pro ekologické cestování a jak známo, jezdit rychle znamená jezdit neekologicky. Otázka spotřeby je poměrně komplikovaná a na její odpověď si raději nechám klasický test. V tuto chvíli mohu nabídnout výsledek naší zkušební jízdy, kdy jsme ujeli přibližně 110 km se spotřebou 1,8 l/100 km. Vypadá to moc pěkně, ale jak už jsem zmínil, více než 80 km připadá na velmi klidnou jízdu s využitím pouze elektrické energie. Nakonec došlo i na svižnější projížďku, po které ukázal palubní počítač 7,2 l/100 km, nicméně ta byla poměrně krátká, takže tohle číslo berme velmi orientačně.
Opel Ampera je, stejně jako Prius Plug-in Hybrid, velmi zajímavou alternativou k běžným automobilům. Dokonce si dovolím tvrdit, že ona sebevědomá prohlášení automobilky o pozici leadera mezi hybridními auty nejsou vůbec přehnaná a Ampera aktuálně na trhu skutečně je jediný hybrid, se kterým můžete reálně ujet 60 kilometrů na jedno nabití, se kterým se nemusíte starat o pozice elektrický zásuvek a který zvládne roli jednoho univerzálního auta v rodině.
Má to ovšem háček a jak asi tušíte, bude to stejný háček (respektive hák) jako v případě Toyoty Prius Plug-in Hybrid. Ampera startuje na částce 1 080 000 Kč, což je prostě a jednoduše za čtyřmístný automobil pro našince moc. Pragmaticky smýšlejícímu ekologovi se za takovou sumu například nabízí alternativa v podobě hybridní Toyoty Yaris do města a ještě zbude spousta peněz na koupi něčeho úsporného na delší trasy. Jen tak mimochodem, počet hybridních Yarisů určených pro český trh je pro rok 2012 již vyprodán.