Transatlantický design Hyundaie ix55 nesedne každému, těžko však v segmentu velkých SUV najdete spolehlivější ojetinu. Korejský touareg má ale i jiné přednosti.
Kapitoly článku:
Evropská verze crossoveru Veracruz u nás i přes krátkou dobu prodeje dosáhla docela zajímavého úspěchu – již během prvního roku se podařilo udat přes 340 kusů, což znamenalo desetiprocentní podíl v dané třídě. Při takřka milionové základní ceně, designu povědomě připomínajícím menší santa fe a nabídce jediného motoru (V6 3.0 CRDi vlastní konstrukce) to nebyl vůbec špatný výsledek. A také signál, že se kvality pětapadesátky asi neodvíjejí jen od dobrého poměru ceny, prostornosti a výbavy. Když dnes ceny klesají ke dvěma stům tisícům, může být tato čtyřkolka zajímavou volbou pro někoho, kdo se bojí drahých závad prémiové konkurence.
Péra lepší než měchy
Asi vás to překvapí, ale žádný z dobových konkurentů nenabídne lepší sladění šestiválcového dieselu s automatem a jen minimum z nich pak poskytne obdobnou univerzálnost konvenčního „mechanického“ podvozku. Je skoro zázrak, že se 2,3tunové SUV obešlo bez vzduchových měchů i elektronických tlumičů, a přitom v lehčím terénu neobtěžovalo kodrcáním jako třeba BMW X5 nebo Volvo XC90. Na asfaltu si přitom zachovalo přesnost, jistotu i náklony srovnatelné s nižším a o půl tuny lehčím autem.
Co je klíčové?
- Některé náhradní díly jsou velmi drahé
- Pohonné ústrojí je naštěstí spolehlivé
- Všechny benziňáky pochází z dovozu
- Verze prodané v ČR neměly až do roku 2011 filtr pevných částic
- Auto utáhne jen 2,5 tuny, více by převodovka nezvládla
Že ix55 jede lépe, než na co vypadá, dokládá i papírově nepříliš dynamický motor, který však v reálu odhrne barák. Navíc při jeho návrhu někdo opravdu přemýšlel, což dokazují prvky jako robustní dvouřadý rozvodový řetěz, centrální klapka swirl uložená mimo dosah recirkulovaných plynů či systémové propojení obou zásobníků paliva (railů), díky němuž si vidlicový motor vystačí s jediným regulátorem tlaku. A praxe podle toho vypadá: „nejstrašnější“ závadou, kterou uživatelé i servisy monitorují, byla nanejvýš výměna některé nefunkční žhavicí svíčky.
Hyundaiův šestiválcový diesel řady S byl kromě ix55 použit už jen u dvojice Kia Mohave/Borrego, kterou tu nekoupíte. Využívá osvědčené vstřikování Bosch (zde 1600 barů), verze se 176 kW se v ČR obešly bez DPF.
Je to krásné, musíme však upozornit, že šestice piezovstřikovačů, elektricky regulované turbo a „celoživotní“ náplň samočinné skříně (zde pracující až za hranicí konstrukční dimenzace, zejména u modelů Euro 5) neslibují idylku na věky věků. Jen pro příklad - za turbo dáte v originálu přes osmdesát tisíc, vstřikovač vyjde na šestadvacet. To by nemělo zákazníka zbavovat ostražitosti před nákupem hodně ojetých kusů. Proběh do 200 000 km je ale ověřeně bezpečný a při prokazatelných preventivních výměnách náplně v převodovce bychom se asi nebáli ani poctivých třístovkářů. Samozřejmě s náležitou slevou na ceně.
Hlavní starostí podvozek
Dobrá spolehlivost pohonu ještě automaticky neznamená nízké provozní náklady, byť každoroční střídání malých a velkých servisních prohlídek po osmi a jedenácti tisících nepůsobí v této třídě zdaleka tak netradičně jako u dodávek H-1. Trochu slabším místem ojetých ix55 bývá podvozek. Zkontrolujte zejména těsnost zadních samonivelizačních tlumičů – nové stojí přes dvacet tisíc za kus a v druhovýrobě pro ně neexistuje obdoba. Kvůli vysoké kilometráži ojetiny už nejspíš ani nedosáhnete na případnou kulanci, kterou kvůli vrtošivosti originálu některé servisy poskytovaly.
Nejbolavějším místem podvozku jsou samonivelační zadní tlumiče, při koupi pečlivě zkontrolujte jejich těsnost. Přední zavěšení je robustní a rejdový čep měnitelný.
Při předváděcí jízdě se zaměřte také na hluky – „pukání“ od přední nápravy může ohlašovat opotřebené homokinetické klouby a hučení již v nízkých rychlostech nemívají na svědomí široké pneumatiky, spíše zadní ložiska. Mění se spolu s nábojem a ten „ve značce“ paradoxně vyjde levněji, než když jej budete samostatně objednávat přes e-shopy. Protikorozní ochrana lakovaných částí je výborná a spolehlivost elektroinstalace velice slušná – pokud se vzácně objeví problém, většinou nespočívá v drahých řídicích modulech, ale jen v kabelech či spínačích.
Spolehlivost hnacího ústrojí
Harmonické sladění automatu s motorem
Výkonná ventilace/topení
Standardně sedmimístné provedení
V ČR do roku 2011 bez filtru DPF
Jen s jedinou motorizací
Vysoké ceny některých dílů, minimum druhovýrobních
Překombinované ovládání navigace Clarion
Vlek pouze do 2,5 tuny
Proti konkurenci nižší užitečná hmotnost
6 /10