Kapitoly článku:
- Úvod, Historie modelu, Testovaný vůz, Exteriér, Interiér, Výbava
- Zavazadlový prostor, Minulost testovaného vozu, Jízda s Fiatem, Bezpečnost
- Spolehlivost, Srovnání s kokurencí, Zhodnocení, Očima odborníka, Technické parametry
Spolehlivost
Fiaty Stilo z let 2001 až 2003 se podle zkušeností jejich uživatelů potýkaly s potížemi s řízením, kvůli jeho velkým vůlím byla uskutečněna také velká svolávací akce. Při nákupu ojetého vozu si proto dávejte pozor na vozy s nerovnoměrně ojetými předními pneumatikami.
Někdy zlobí elektronika, zejména centrální zamykání a imobilizér. K běžným problémům pětiletých vozů patří úniky oleje a nefunkční ovládání sklonu světlometů, ale překvapivě také stav palivových vedení, přední nápravy a výfuku. U zkoušeného Stila MW se ovšem žádná z uvedených závad neprojevovala.
Podle aktuálních statistik TÜV Stilo patří sice k mírně podprůměrně spolehlivým vozům, ale nijak zlý výsledek to není. Vážné problémy nacházejí technici na německých STK u 8,7 % tříletých Stil (průměr věkové třídy je 6,6 %), což je výsledek z oblasti, kde se pohybuje většina produkce, včetně Mercedesu třídy E (9,4 %) nebo Mini (9 %).
Tváří v tvář konkurenci
V následující tabulce vám představuji tři zřejmě nejdůležitější aspekty, z nichž lze usuzovat na užitnou hodnotu auta kategorie kombi. Pokusil jsem se porovnat veličiny testovaného Fiatu Stilo MW s jeho vybranými konkurenty z daného roku výroby. Nejlepší hodnoty jsou vyznačeny tučně. Z tabulky vidíme, že Stilo MW patří skutečně mezi nejvyšší kombíky v daném stáří a kategorii, základní objem jeho zavazadlového prostoru patří rovněž mezi největší.
Model
|
Výška
|
Zavazadelník
|
Spotřeba kombin.
|
Fiat Stilo 1,6i MW
|
1 570 mm
|
510/1 480 l
|
7,6 l/100 km
|
Opel Astra 1,6i Caravan
|
1 465 mm
|
480/1 500 l
|
7,2 l/100 km
|
Ford Focus 1,6i Turnier
|
1 532 mm
|
520/1 580 l
|
7,0 l/100 km
|
Peugeot 306 1,6i Break
|
1 373 mm
|
442/1 512 l
|
6,9 l/100 km
|
VW Golf IV 1,6i Variant
|
1 485 mm
|
460/1 470 l
|
8,0 l/100 km
|
Stilo MW s motorem 1,6i má, nebýt Golfu Variant, na druhou stranu téměř nejvyšší průměrnou spotřebu benzínu. Za vítěze v kategorii zavazadlový prostor snadno označíme Focus Turnier a „papírově“ nejnižší spotřebu má kupodivu Peugeot 306 Break, jenž paradoxně patří mezi nejstarší konstrukce. Trhem favorizované stroje Astra a Golf v užitných vlastnostech evidentně nijak neoslňují.
Fiat Stilo 1,6i MW - konkurenti
|
Orientační cena
|
Opel Astra 1,6i Caravan
|
200 000 Kč
|
Ford Focus 1,6i Turnier
|
210 000 Kč
|
Peugeot 306 1,6i Break
|
159 000 Kč
|
VW Golf IV 1,6i Variant
|
240 000 Kč
|
Závěrem
Fiat Stilo patří mezi poněkud opomíjené zástupce nižší střední třídy, ačkoli si s jejími favority v ničem nezadá a v leckterých aspektech je překonává. Stilo se zasloužilo o renesanci pověsti kdysi slavných italských automobilů, ačkoli se paradoxně poněkud zpronevěřilo legendární designérské škole italských mistrů. Zvláště vzhled interiéru je poněkud fádní, nicméně vzbuzuje pocit robustnosti a odolnosti.
S vozem jsem najel asi 480 km, a to s průměrnou spotřebou okolo 8,3 l/100 km v kombinovaném provozu. Pro zajímavost, krátce nato jsem testoval Fabii Combi 1,4 MPI/50 kW, která vykázala spotřebu stejnou, ovšem při poněkud jiných prostorových, výbavových a dynamických parametrech. Stilo MW je prostorné, bezpečné a velmi dobře vybavené auto, které za svoji přijatelnou cenu vděčí stále poněkud horší reputaci značky Fiat v ČR.
Očima profesionála
Plusy
- poměr ceny a nabízené hodnoty
- variabilita interiéru
Mínusy
- horší kvalita použitých materiálů
- horší zpracování
- nevalná pověst značky
Nejčastější závady
- problémy s palubní elektronikou
- koroze výfukového potrubí
- vůle v přední nápravě
- netěsnost motorů a hlučnost dieselových motorů
- nefunkční nastavení sklonu světlometů
Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO
Technické údaje
Stručné technické údaje
|
Počet válců/ventilů na válec
|
4/4
|
Zdvihový objem
|
1 596 cm3
|
Nejvyšší výkon
|
76 kW/5 750 ot./min.
|
Nejvyšší krouticí moment
|
145 N.m/4 000 ot./min.
|
Zrychlení z 0 na 100 km/h
|
11,4 s
|
Nejvyšší rychlost
|
183 km/h
|
Převodovka
|
Man., 5 st.
|
Spotřeba paliva město/mimo město/kombin.
|
10,5/5,9/7,6 l/100 km*
|
Rozvor náprav
|
2 600 mm
|
Délka/šířka/výška
|
4 516/1 756/1 570 mm
|
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
|
510/1 480 litrů
|
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Partnerem sekce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu