Oficiálně: čtyřválce BMW nastupují

Koncem letošního roku začne BMW nahrazovat své řadové, atmosféricky plněné šestiválce. A čím? "Foukanými" čtyřválci...

S vozy BMW to není jinak než s jinými automobily současnosti. Mohou se vám líbit, nebo nelíbit, ale co jim upřít zpravidla nelze to jsou kvalitní pohonné jednotky. Zážehový řadový šestiválec s objemem 3,0 l a atmosférickým plněním v sobě spojuje jedinečný zvuk, pružnost a výkon a je ztělesněním těch nejlepších mnichovských tradic, v závislosti na konkrétním modelu nyní dosahuje výkonu 258 koní (190 kW). Jeho čas se však nachýlil a bude nyní muset uvolnit místo zcela nové čtyřválcové jednotce. Podle vyjádření automobilky BMW dorazí například do USA první sériové vozy s tímto motorem již „koncem letošního roku“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pro naše čtenáře není tento krok ničím novým a psali jsme o něm již několikrát, naposledy v souvislosti s instalací tohoto čtyřválce do kompaktního SUV BMW X1 xDrive28i (ano, dosavadní značení zůstanou zachována). Zatím není zcela jasné, jaké další modely budou následovat, v Evropě by se mělo podle zákulisních informací jednat v první fázi také o roadster Z4 a sedan řady 5. Lze však předpokládat, že během následujících několika měsíců nový čtyřválec stávající šestiválec vytlačí ze všech typů, do nichž se v současnosti montuje (jejich seznam najdete níže).

Odklon od řadových šestiválců s atmosférickým plněním je pro většinu fandů automobilů značky BMW smutnou zprávou, ale pravdou je, že nový čtyřválec s objemem 2,0 l bude patřit k nejmodernějším motorům dneška. Konstruktéři na něm kombinují použití dvojitého přeplňování s vysokotlakým přímým vstřikováním benzínu a proměnným časováním a zdvihem ventilů Valvetronic. Například v modelu BMW X1 xDrive28i má být naladěn na 245 koní (180 kW) při 5 000 ot./min., což je o 1 500 ot./min. méně než u dosavadního třílitru. Točivý moment 352 Nm je podle tvrzení automobilky o nějakých 30 % vyšší a nový čtyřválec ho dosahuje o nějakých 1 500 ot./min. dříve než šestiválec.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A proč to BMW vlastně dělá? Důvody jsou jasné, srazit v laboratorních podmínkách spotřebu paliva a emise CO2, jejichž hladiny jsou mají v tomto případě sníženy zhruba o 16 %, nicméně praxe bude zřejmě opět poněkud jiná. Níže naleznete modely, v nichž se nový motor nakonec zřejmě objeví. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 128i / BMW X3 / BMW 328i
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 528i / BMW Z4 sDrive30


 

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků