Odvážná technická výzva vozu Peugeot 2008 DKR

Tým Peugeot-Total nejprve upoutal ohromující novinkou 2008 DKR a nyní konečně poodhaluje, co se skrývá uvnitř této závodní šelmy, která se se svým pohonem jen jedné nápravy postaví na příštím Dakaru čtyřkolkám.

Duny, hory, vyschlá koryta řek, výheň, slané pouště, hrbolaté nebezpečné terény, jemný písek fesh–fesh,… to jsou jen některé z nástrah, které čekají na Peugeot 2008 DKR během příští dakarské rallye. Tým Peugeot-Total se při reakci na tuto obrovskou výzvu vydal na velmi odvážnou technickou cestu: „Podobně jako když jsme pro závod 24 hodin Le Mans zvolili uzavřený vůz, i tentokrát jsme se rozhodli pro inovativní koncept,“ shrnul ředitel týmu Peugeot Sport Bruno Famin. „V případě velkých terénních závodů je důležité rozhodnout se mezi pohonem čtyř a dvou kol. Po zvážení jsme se nakonec rozhodli optimalizovat koncepci dvoukolky, která představuje velmi zajímavé výhody.“ Jde o odvážný a pozoruhodný krok, neboť tým se pokusí dosáhnout prvního vítězství dvojkolky s dieselovým motorem na Dakaru.

Za účelem vyrovnání šancí totiž pravidla kompenzují přirozené výhody vozů 4×4 tím, že poskytují dvojkolkám několik cenných výhod. Jean-Christophe Pallier, který je odpovědný za technické otázky dakarského projektu, tyto výhody shrnul: „V automobilovém sportu je nepřítelem výkonnosti hmotnost. V cross-country rallye je však dvojkolkám povolena mnohem nižší hmotnost než vozům s pohonem všech 4 kol. Mohou být také opatřeny většími koly, což jim poskytuje určitou výhodu při zvládání nástrah terénu. Navíc bylo možné zkrátit přední převis, vůz 2008 DKR je tak schopný téměř vyšplhat po svislých stěnách! A to není všechno: vůz je díky prodloužení zdvihu odpružení – 460 mm namísto 250 mm – lépe schopen překonávat překážky, což je na závodě jako Dakar zásadní věc!“ Další obrovskou výhodou je možnost dohustit pneumatiky na dálku z kabiny, jakmile vůz vjede do duny. Tím lze ušetřit vzácné minuty oproti týmům vozů 4×4.

Aby bylo možné těchto výhod naplno využít, zapojili inženýři Peugeot Sport svoji kreativitu a přišli s extrémně kompaktním vozem. Peugeot 2008 DKR s dieselovým motorem V6 twin-turbo uloženým vzadu uprostřed vypadá jako svalnatá šelma připravená ke skoku a k překonávání překážek. „Uložení všech důležitých součástí do tak malého prostoru byl docela hlavolam,“ přiznal Jean-Christophe Pallier. „Vzhledem k tomu, že malé auto má tendenci cítit se lépe na klikatých rychlostních zkouškách typu WRC, zvyšuje toto uspořádání potenciál dvojkolky v situacích, kdy mají obvykle výhodu čtyřkolky.“

Kromě toho, co Red Bull ukázal již před dvěma lety, tedy že „dvojkolka“ nabízí působivé výhody, kterých lze maximálně využít, a to i v nehostinném terénu, je toto technické řešení pro francouzskou automobilku smysluplné, jak vysvětlil Bruno Famin: „Vzhledem k tomu, že sériový vůz 2008 je crossover s pohonem jedné nápravy vybavený technologií Grip Control, díky níž projede takřka všude, má smysl ukázat, že 2008 DKR zvládne obtíže Dakaru jen s pohonem 2 kol.“

Stačí jen šelmu vypustit na trať!

Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 207 1.36
Rok výroby: 2008
Stav: 124 552 km
Cena: 75 000 Kč
Peugeot 5008 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 138 942 km
Cena: 170 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků