Odbočovací asistent: dvoje oči víc vidí

Mezi hlavní příčiny dopravních nehod patří nepozornost při odbočování. Proto tu je novinka – asistent pro odbočování vlevo.

Asistent pro odbočování vlevo vznikl v rámci evropského podpůrného programu INTERSAFE 2. Jeho hlavním posláním je počet případů dopravních nehod s tragickými následky výrazně snížit.

Na vývoji asistenta pro odbočování vlevo pracovala společnost BMW Forschung und Technik GmbH. Účelem odbočovacího asistenta je upozornit řidiče odbočujícího vozu na protijedoucí vozidla a zabránit případné kolizi automatickým brzdným zásahem. Jako zkušební vozidla slouží BMW řady 5 a motocykl R 1200 GS, který reprezentuje kategorii menších a v praxi relativně snadno přehlédnutelných účastníků silniční dopravy.

Automatické snímání okolí i zásahy

Odbočovací asistent se aktivuje automaticky, jakmile systém rozpozná odbočovací pruh a zaregistruje záměr řidiče odbočit. Přítomnost vozidla v odbočovacím pruhu prozrazuje jednak určování polohy vozidla na křižovatce s přesností na metr a jednak kamera, která sleduje dopravní značení na vozovce.

Při aktivovaném odbočovacím asistentu snímají prostor před vozem do vzdálenosti až 100 metrů tři laserové skenery schopné rozeznat nejen nákladní a osobní vozidla, ale i motocykly.

Pokud systém rozpozná protijedoucí vozidlo a vůz i nadále vjíždí do křižovatky rychlostí do 10 km/h, vydá asistenční systém pokyn k automatickému zabrzdění vozidla, aby se zabránilo nehodě. Řidič je poté upozorněn na nebezpečnou situaci akustickým a vizuálním signálem na přístrojové desce a na head-up displeji.

Odbočovací asistent zasahuje bez předchozího varování, protože v relativně malém prostoru křižovatek nelze z časových důvodů čekat na případnou reakci řidiče.

Další krok: bezdrátová komunikace

Ještě větší možnosti pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu představuje spojení odbočovacího asistenta s komunikační technikou „Car-to-X“.

Zkušební sedan BMW řady 5 je proto vybaven komunikační jednotkou WLAN systému „Car-to-X“, který umožňuje výměnu dat například mezi jednotlivými vozidly navzájem nebo mezi vozidly a dopravní infrastrukturou. V tomto případě lze rozpoznávat ostatní vozidla, a to i skrytá za jinými vozidly či překážkami (předpokladem je výbava systémem „Car-to-X“) do vzdálenosti až 250 metrů.

Ale nejde jen o samotnou detekci vozů. Výměna komplexních dat mezi vozidly umožňuje provádět analýzu rizika srážky a různými opatřeními zvyšovat vzájemnou viditelnost.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků