Odbočovací asistent: dvoje oči víc vidí

Mezi hlavní příčiny dopravních nehod patří nepozornost při odbočování. Proto tu je novinka – asistent pro odbočování vlevo.

Asistent pro odbočování vlevo vznikl v rámci evropského podpůrného programu INTERSAFE 2. Jeho hlavním posláním je počet případů dopravních nehod s tragickými následky výrazně snížit.

Na vývoji asistenta pro odbočování vlevo pracovala společnost BMW Forschung und Technik GmbH. Účelem odbočovacího asistenta je upozornit řidiče odbočujícího vozu na protijedoucí vozidla a zabránit případné kolizi automatickým brzdným zásahem. Jako zkušební vozidla slouží BMW řady 5 a motocykl R 1200 GS, který reprezentuje kategorii menších a v praxi relativně snadno přehlédnutelných účastníků silniční dopravy.

Automatické snímání okolí i zásahy

Odbočovací asistent se aktivuje automaticky, jakmile systém rozpozná odbočovací pruh a zaregistruje záměr řidiče odbočit. Přítomnost vozidla v odbočovacím pruhu prozrazuje jednak určování polohy vozidla na křižovatce s přesností na metr a jednak kamera, která sleduje dopravní značení na vozovce.

Při aktivovaném odbočovacím asistentu snímají prostor před vozem do vzdálenosti až 100 metrů tři laserové skenery schopné rozeznat nejen nákladní a osobní vozidla, ale i motocykly.

Pokud systém rozpozná protijedoucí vozidlo a vůz i nadále vjíždí do křižovatky rychlostí do 10 km/h, vydá asistenční systém pokyn k automatickému zabrzdění vozidla, aby se zabránilo nehodě. Řidič je poté upozorněn na nebezpečnou situaci akustickým a vizuálním signálem na přístrojové desce a na head-up displeji.

Odbočovací asistent zasahuje bez předchozího varování, protože v relativně malém prostoru křižovatek nelze z časových důvodů čekat na případnou reakci řidiče.

Další krok: bezdrátová komunikace

Ještě větší možnosti pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu představuje spojení odbočovacího asistenta s komunikační technikou „Car-to-X“.

Zkušební sedan BMW řady 5 je proto vybaven komunikační jednotkou WLAN systému „Car-to-X“, který umožňuje výměnu dat například mezi jednotlivými vozidly navzájem nebo mezi vozidly a dopravní infrastrukturou. V tomto případě lze rozpoznávat ostatní vozidla, a to i skrytá za jinými vozidly či překážkami (předpokladem je výbava systémem „Car-to-X“) do vzdálenosti až 250 metrů.

Ale nejde jen o samotnou detekci vozů. Výměna komplexních dat mezi vozidly umožňuje provádět analýzu rizika srážky a různými opatřeními zvyšovat vzájemnou viditelnost.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků