Od zítřka potřebujete nové dálniční známky. Kolik stojí a jak vypadají?

Od února lze hned v sedmi evropských zemích na dálnici cestovat pouze s novou dálniční známkou či elektronickým kupónem.

Sedm zemí převážně střední a východní Evropy na svých dálničních sítích využívá místo mýtného známky, i když ne všechny se lepí na čelní sklo. ty loňské zpravidla platí ještě v prvním měsíci nového roku, ale prvního února už musíte jezdit s novými. Tento den nastane již zítra.

Známky obvykle seženete na benzinových pumpách. Dají se však koupit na mnoha jiných místech, někdy i online. Ceny se v jednotlivých zemích se ale výrazně liší.

Česká republika

Roční známka v České republice stojí 1 500 korun, avšak k dispozici jsou i měsíční a desetidenní kupony za 440, respektive 310 korun.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nálepku si lze obstarat na čerpacích stanicích, pobočkách České pošty či ústředního automoto klubu. Mimo to také na jiných, nálepkou označených prodejnách.

V letošním roce se z úseků dálnic, které vedou kolem větších měst, staly zóny, ve kterých známku netřeba. Jejich přehled naleznete zde:

Život řidiče

Mapa: Známe místa, kudy od ledna projedete bez známky

Pokud při chybné manipulaci známku poškodíte, lze ji podobně jako v jiných státech vyměnit. Učinit tak lze i při výměně čelního skla, či při odcizení druhé části kuponu.

Slovensko

U našich východních sousedů se známky na čelní sklo již nelepí, ani mýto, které by Slovensko vyřadilo z našeho výčtu, se zde však neuplatňuje. Potřebujete elektronickou verzi, kterou lze nejjednodušeji pořídit skrze webovou stránku eznamka.sk. Potvrzení o nákupu je jediným „hmotným“ důkazem, který má řidič v ruce.

Na Slovensku lze svou cestu po dálnicích zaplatit také na obvyklých místech, jako jsou benzinové pumpy či dálniční přechody, ale taktéž na vybraných pobočkách slovenské pošty a dalších prodejnách označených nálepkou "eznámka".

Slováci také rozlišují tři časové verze. Roční kupon stojí 50 euro, měsíční 14 euro a desetidenní 10 euro. Zvlášť se platí za přívěsy. Jedná se vždy o stejnou částku jako za osobní vůz.

Slovinsko

Vyhnout se relativně krátkým, avšak draze ceněným slovinským dálnicím patří mezi nejoblíbenější sporty českých turistů, kteří míří za letní dovolenou do Chorvatska. Cestu přes tuto zemi komplikuje i neobvyklý týdenní kupon, který při klasických turnusech dovolených nemusí stačit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Slovinci zpoplatňují i motocykly. Za sedm dní jednostopá vozidla zaplatí 7,5 euro. Měsíční verze se pro motorkáře nevydávají. Dalším stupněm je proto půlroční za 30 eur a roční za 55 eur. 

Automobily do 3,5 tuny se na slovinských dálnicích rozlišují dle výšky vozidla nad první nápravou. Běžné vozy do 1,3 m nad přední nápravou zaplatí 15 euro za sedm dní, 30 za měsíc a 110 za rok. Auta, která tento rozměr překročí, což jsou typicky některé dodávky včetně osobních, pak platí ve všech verzích dvojnásobek.

Zajímavosti | Video

Australané staví silnice trochu rychleji než u nás. Pět kilometrů za dva dny  

Kromě běžných prodejních míst lze známky zakoupit v některých provozovnách ABA či Kompas Shop.

Rakousko

Dálniční známka se v Rakousku prodává na období 10 dní, dvou měsíců a jednoho roku. Pro automobily do 3,5 tuny zdražila - stojí nyní 9 euro, 26 euro, respektive 86,4 eur. Motocyklům je účtována polovina těchto tax.

Klepněte pro větší obrázek

Lze ji sehnat na benzinových pumpách, směnárnách či například pobočkách Cash Point. V Rakousku je také velké množství dodatečně zpoplatněných horských a dálničních úseků, jejich přehled naleznete na tolls.eu.

Švýcarsko

Cestování přes švýcarské dálnice může představovat nepříjemný výdaj. Ke koupi je totiž pouze roční kupon za 40 franků - 1 011 korun českých. Známka se vyžaduje také pro motocykly.

Klepněte pro větší obrázek

Švýcarskou dálniční známku lze zakoupit na obvyklých místech - na benzinových pumpách, směnárnách, hraničních přechodech či v České republice přes ÚAMK.

Maďarsko

V Maďarsku se pro ocenění dálničních známek vozy do 3,5 tuny dělí na osobní s maximálně sedmi místy a na nákladní, což jsou i ty nejmenší užitková vozidla a pick-upy. Stejně jako nákladní vozy platí více i auta s více než sedmi místy podle technického průkazu.

Platnost týdenní známky je devět dní. Pro zmíněnou menší kategorii stojí 2 975 forintů (258 korun), pro větší 5 950 forintů (516 korun).

Na měsíc lze maďarskou známku pořídit za 4 780 forintů (414 korun), respektive 9 560 forintů (829 korun). Roční kupón přijde na 42 980 forintů (3 726 korun) pro obě zmíněné kategorie.

Podobně jako na Slovensku je i v Maďarsku zaplacení kontrolováno automaticky, na čelní sklo se tedy ani zde nic nelepí. Kromě benzinových stanic, hraničních přechodů či českého ÚAMK lze zaplatit také po telefonu prostřednictvím SMS. Pro klidnější cestu je nejlepší učinit tak online na ematrica.nemzetiutdij.hu případně virpay.hu.

Bulharsko

V Bulharsku není klasická dálniční známka. Je třeba mít vozidlo označené dálniční známkou nejen při v vjezdu na tuto nejvyšší kategorii komunikací, ale také na většině silnicích 1., 2. ale i 3. třídy. Při průjezdu Bulharskem se tak bez dálniční známky pravděpodobně neobejdete.

Klepněte pro větší obrázek

Na druhou stranu nejsou ceny nijak přehnané. Zakoupit lze známku sedmidenní za 8 eur, měsíční za 15 eur a roční za 50 eur.

Kromě benzinových pump, hraničních přechodů či jiných nálepkou označených místech si lze kupón vyřídit přes bulharský autoklub, ale i přes internetové obchody. Podrobnosti naleznete na api.bg.

Rumunsko

Ani v Rumunsku již dálniční známky nejsou distribuovány jako klasické nálepky, ale jako elektronické dálniční známky s názvem Roviniete. Podobně jako v Bulharsku je viněta potřeba i na některých silnicích první třídy.

K dispozici jsou dálniční známky ve čtyřech různých délkách platnosti - týdenní (3 eura), třicetidenní (7 eur), devadesátidenní (13 eur) a dvanáctiměsíční (28 eur). I v případě dvanáctiměsíční, respektive roční dálniční známky je platnost počítána od data nákupu a nikoliv od začátku roku, jak je tomu běžné v jiných státech. 

Zajímavosti | Cestování

Slavná Route 66 slaví devadesátku. Z dopravní tepny je silnice pro požitkáře

Zaplatit lze na benzinových stanicích, hraničních přechodech a dalších prodejních místech označených nálepkou Roviniete.

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2004
Stav: 182 053 km
Cena: 40 000 Kč
Ford C-MAX 1.6
Rok výroby: 2005
Stav: 112 432 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 10 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků