Octavia 2.0 TDI najela 500 000 km. Víme, kolik to majitele stálo

Před několika týdny jsme s expertem na ojetiny podrobně prohlédli Škodu Octavia 2.0 TDI, která najela 500 000 km – a na rozdíl od mnoha jiných se k tomu hrdě hlásila. Článek se setkal s obrovským zájmem čtenářů. Dnes na něj navážeme pokračováním, ve kterém zmapujeme, kolik peněz nechal majitel za 10 let provozu v servisu.
Seznam kapitol
  1. Octavia 2.0 TDI najela 500 000 km
  2. Octavia 2.0 TDI najela 500 000 km: Fotogalerie

Že auto nestojí jen benzín (popřípadě naftu) a pneumatiky, ví každý motorista. Zkusili jste ale někdy spočítat, na kolik peněz vás vlastnictví auta opravdu vyjde? Fascinující vhled do nákladů na údržbu a opravy nám poskytla „Octavia 500“ – Octavia 2.0 TDI, která během deseti let najela 500 000 km a nakonec se ocitla ve vlastnictví Škody. Od většiny podobných aut se liší tím, že celou dobu navštěvovala autorizovaný servis a všechny plánované i neplánované servisní úkony jsou u ní pečlivě zdokumentované.

O Octavii 500 jsme poprvé psali, když jsme ji nechali důkladně proklepnout Alešem Zichem, specialistou na prověřování ojetin:

Ojetiny | Život řidiče | Škoda | Škoda Octavia

Octavia 2.0 TDI najela 500.000 km. Proklepli jsme ji s expertem na ojetiny

Bývalý majitel, dnes už penzionovaný obchodní zástupce z Brna, používal tuto Octavii ke služebním účelům, než ji odkoupil do soukromého vlastnictví. A v roli firemního auta neměla lehký život. „Měsíčně jsem najezdil pět až šest tisíc kilometrů, z toho část po stavbách,“ říká bývalý majitel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jen jednou za 10 let a 500 000 km zůstala tato Octavia nečekaně stát kvůli poruše; oprav má ale za sebou celou řadu

Pravidelné prohlídky spojené s předepsanými úkony údržby stály během let něco přes 80 000 Kč. Olej v motoru byl měněn 18x (díky vysokým ročním kilometrovým nájezdům průměrně tedy skoro dvakrát do roka!), rozvody čtyřikrát, vzduchový filtr zrovna tak:

Servisní úkony předepsané výrobcem
rok km olej palivový filtr vzduchový filtr brzdová kapalina rozvody napínací kladka
1 55 555 2          
2 111 111 2 1 1 1 1  
3 166 667 2 1        
4 222 223 2   1 1 1 1
5 277 779 2 1        
6 333 335 2 1 1 1 1  
7 388 891 2          
8 444 447 2 1 1 1 1 1
9 500 003 2 1        
Počet celkem   18 6 4 4 4 2
  50 958 6370,26 2436 1480 15 604 4543,12
          Servis celkem 81 391,38
Ceny pravidelných úkonů
Výměna   materiál čas (h) práce Kč celkem Kč
Brzdová kapalina   120 0,5 250 370
Palivový filtr   961,71 0,2 100 1061,71
Prachový filtr   335,17 0,1 50 385,17
Vzduchový filtr   559 0,1 50 609
Olej + prohlídka 450*3,8+50+271 2031 1,6 800 2831
Rozvody   2451 2,9 1450 3901
Napínací kladka 2221,56 0,1 50 2271,56

Některé úkony však majitel chtěl nad rámec servisního plánu. Například mnohokrát opakované seřizování geometrie žádal podle svých vlastních slov proto, že s autem jezdil i v neupraveném terénu. „Na stavbách není nouze o díry, bláto a kamení, takže jsem geometrii nechával seřizovat pravidelně, abych měl jistotu, že je auto v pořádku,“ vysvětlil nám ochotně po telefonu.

Z pohledu běžného zájemce o ojetinu jsou asi nejzajímavější ty návštěvy servisu, které majitel předem neplánoval.

Jednou za těch 10 let postihla Octavii závada tak vážná, že zůstala nepojízdná. „Kromě služebních cest jsem jezdil do francouzských Alp, do Chorvatska, a vždycky jsem dojel. Jednou jsem ale vyrazil pro manželku do sousedního města, když se z motorového prostoru začaly ozývat divné zvuky. Zastavil jsem a už nenastartoval,“ vzpomíná majitel. Zadřený alternátor znamenal pro majitele (respektive jeho tehdejšího zaměstnavatele) fakturu na 20 587 Kč.

Co ale vyhlášené bolesti motorů 2.0 TDI BKD jako turbo, hlava, vstřiky?

Obvyklí podezřelí nezlobili

Zaručeně pravdivé báchorky, které se šíří mezi českým lidem motoristickým, zde dostávají pořádně na frak. Hlava válců se sice demontovala a rovnala, když se v cca 260 000 km měnilo její těsnění, ale je stále původní. „To není zase tak zvláštní,“ říká Marek Leichmann z firmy Autonova Brno, kam majitel jezdil na servis. „Praskáním trpěly první série a většinou se to projevilo během prvních 50 000 km.“ Za opravu vystavil servis fakturu na částku 31 619 Kč.

Přežily také vstřiky, podle Leichmanna s nimi u aut z této doby nebývají problémy.

Prohlídka ojetiny zdarma

Zájemcům o ojeté škodovky (nemusí jít zrovna o Octavii II) automobilka nabízí bezplatnou prohlídku v autorizovaném servisu. Zahrnuje mnoho položek, mj. výpis z diagnostiky a kontrolu provedení všech dílenských a svolávacích akcí.

O pečlivosti a snad i defenzivním jízdním stylu majitele svědčí i neuvěřitelné údaje o výdrži tlumičů a brzd. Přední kotouče se na autě poprvé měnily až ve 332 000 km, na tlumiče došlo o dalších padesát tisíc kilometrů později.

Turbodmychadlo sice původní není, ale vydrželo úctyhodných 296 312 km, než majitel přijel do servisu kvůli ztrátě výkonu. Oprava se tehdy řešila repasí a vyšla na 19 051 Kč. „On to byl pan řidič,“ chválí někdejšího majitele Leichmann. „Věděl, že má auto na dlouho a musí se o něj starat. Vždy nechával turbo důsledně dochladit.“

Drobnějších závad potkalo „Octavii 500“ samozřejmě víc. Občas pozlobil měřič hmotnosti nasávaného vzduchu nebo podobné věci. Že je očividně měněný EGR ventil, jsme si všimli už při prohlídce auta. S podobnými závadami by ale u dieselů s vysokým nájezdem měl být smířen každý motorista.

Hůře než motor odolávala zubu času převodovka. V 222 000 km přijel majitel do servisu s tím, že při změně zatížení se z útrob vozu ozývají cvakavé zvuky. Došlo na výměnu násuvného hřídele a když už byla převodovka z auta venku, udělal se i setrvačník a spojka. Oprava tehdy stála 47 792 Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Servisní knížka „Octavie 500“

Spotřební materiál? „Brzdové obložení vydrželo na autě vždy asi dva roky, akumulátor se za těch deset let měnil dvakrát,“ vzpomíná Leichmann z Autonovy.

Bylo i pár bouraček

Celkovou sumu za servis hodně navýšily opravy po nehodách, kterých se za těch 10 let přece jenom pár přihodilo. Hovoří opět původní majitel vozu: „Vždycky to byla plechařina. Jednou do mě narazil někdo zezadu, jindy se totéž stalo mě. Řidič přede mnou se na křižovatce rozjel, já se rozjel za ním – a on znovu zastavil.“

Asi nejzávažnější nehodu Octavia 500 prodělala někdy před třemi lety, na přesné datum si majitel nevzpomíná. Dostal tehdy smyk při změně jízdního pruhu na dálnici D1, auto se projelo příkopem a do servisu ho přivezla odtahová služba.

Octavia 500 na brzdě

V předchozím článku jsme slíbili, že podrobíme Octavii 500 měření na válcové zkušebně, spojeném navíc s diagnostikou. Tento slib bohužel zůstane částečně nesplněný. Kvůli chybě softwaru jsme nezískali všechna data. Alespoň tedy pár postřehů technika Adama Bělského z firmy Dieselpower. „Když auto přijelo, nefungoval mu správně EGR ventil,“ říká. „Po několika měřeních pod plnou zátěží ale fungovat začal.“

Naměřených 142,14 k a 360,88 Nm je výsledek lepší (v případě momentu dokonce výrazně), než by odpovídalo jmenovitým hodnotám nového vozu. Škoda uváděla 140 k v 4000 ot./min. a 320 Nm v 1750-2500 ot./.min.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Měření proběhlo na válcové zkušebně firmy Dieselpower

Rozdíly mezi dávkami paliva v jednotlivých válcích se pohybovaly do +/- 0,3 mg, což svědčí o tom, že mechanicky je motor stále v dobrém stavu. Turbodmychadlo se ale v celém pásu velmi přetáčelo, až o 0,4 baru ve 4000 ot./min, čímž lze vysvětlit naměřené hodnoty. Jeho lopatky ale nebyly zatuhlé, regulace geometrie fungovala správně. „Doporučili bychom demontáž a kontrolu turbodmychadla, případně jeho výměnu za nové. Samozřejmostí by byla i výměna podtlakových hadiček,“ říká Bělský z Dieselpower.

Výměna chladičové stěny, na kterou minule upozornil náš expert na ojetiny, proběhla v důsledku čelního nárazu v roce 2011. Tedy se opravoval také přední nárazník včetně pravé přední mlhovky. Pro ilustraci, oprava této nehody stála 29 854 Kč. Celkové výdaje za opravy po bouračkách přesáhly za deset let částku 200 000 Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Původní majitel jezdil do autorizovaného servisu i na přezouvání pneumatik

A součet veškerých nákladů dohromady? Na konci dlouhého Excelu se soupisem všech úkonů svítí na první pohled dechberoucí cifra 543 733 Kč.

Nejde jen o prohlídky a opravy

Vypadly vám oči z důlků? Tak si je zase vraťte na původní místo, zhluboka se nadechněte a v klidu vezměte v úvahu následující. Kromě pravidelného servisu a nutných oprav tato na pohled horentní částka zahrnuje už zmíněné preventivní úkony, ale také pravidelné výměny pneumatik (ano, majitel pořizoval v autorizovaném servisu i obutí), mytí auta a dokonce i zapůjčení náhradního vozidla vždy, když servisní úkon vyžadoval odstávku delší než několik málo hodin.

Ojetiny | Zajímavosti | Video | Škoda | Škoda Octavia

Octavia s náběhem 824 000 km slouží jako novinářské auto v Irsku

Očividně nemá smysl vyvozovat obecný závěr, že najet s Octavií půl milionu kilometrů stojí na servisu půl milionu korun. Chápejme příběh „Octavie 500“ spíš jako zajímavou ilustraci faktu, který si při nákupu auta plně připouští jen málokdo – že jeho provoz a údržba nás budou v následujících letech stát opravdu nemalé peníze. Výdaje se během let nasčítají, přestože práce i díly zrovna u Škody patří na českém trhu k těm nejlevnějším.

Následující kapitola
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2010
Stav: 136 452 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 167 231 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 139 723 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků