Očima jedenácti expertů: Jak šetřit na provozu auta?

Zajímá vás, jak se dá ušetřit na provozu vašeho automobilu? Automobiloví novináři, automechanik, majitelka autoškoly a další experti pro vás mají svoje tipy...

Vítězslav Kodym, šéfredaktor časopisu Auto Tip

Srazit „mandatorní“ výdaje – nechat si přepočítat povinné ručení, zvážit, zda se při stáří auta vyplatí havarijní pojištění a pojištění proti odcizení, jak se projeví instalace zámku řazení na snížení sazby…

Po skončení záruky zvážit, zda se vyplatí nadále využívat značkový servis, respektive poptat sazby na starší auta.

Provozní náklady – předvídavá jízda bez spěchání dokáže srazit spotřebu klidně o čtvrtinu, časová ztráta přitom bývá minimální (je-li nějaká, například v městském provozu). Nejsem ale příznivcem ekojízd typu „jen ne klimatizace a zapnuté rádio, to žere proud“. Co se vyplatí, je dobrý výběr pumpy v okolí. Sám tankuji u jedné značkové a kvalitní za 36 Kč/l, o 300 metrů dále je jedna „ještě značkovější“ s cenou 39 Kč/l.

Dobře si spočítat před nákupem auta, zda se opravdu vyplatí diesel. Při koupi je dražší (o 40 až 60 tisíc), spotřebu má sice menší, ale servis od cca 100 000 km má zásadně dražší. A co je platné, že na 100 km ušetříte díky menší spotřebě litr paliva, když vás třeba na 150 000 km čeká výměna vstřikovačů za 40 000 korun? To jsou pak rázem kalkulace vzhůru nohama.

Radko Ječmínek, výkonný ředitel Autoklubu ČR

Rad, jak ušetřit na provozu auta, je řada a většině motoristů jsou tyto rady aspoň trochu povědomé. Vědí, že by se měli vyvarovat prudkého rozjíždění a brzdění, nejezdit stylem brzda-plyn, včas řadit, nevozit v autě zbytečnou zátěž. Méně se ví, že například střešní nosič zvyšuje spotřebu paliva až o deset procent a že používání klimatizace se projeví nejen na spotřebě, ale i na výkonu.

Čemu však řidiči v souvislosti s ekonomickým provozem věnují nejméně pozornosti, jsou pneumatiky. Ušetřit se dá už výběrem pneumatik. V současné době jsou pneumatiky označovány EU štítky s údaji o valivém odporu, hluku a schopnosti udržet se na mokrém povrchu. Kámen úrazu je v tom, že čím víc pneumatika svým nižším valivým odporem přispívá k úspoře paliva, tím horší vlastnosti má při jízdě v dešti. Spolehlivým vodítkem pro volbu pneumatik vhodných pro konkrétní auto a konkrétní provoz jsou pak testy renomovaných autoklubů (ADAC, Autoklub ČR). Výrazné úspory přináší také správné huštění pneumatik. Přehuštěné pneumatiky mají nepříznivý vliv na komfort jízdy a na podvozek vozidla, podhuštěné však znamenají výrazné snížení životnosti pneumatik a mají značný vliv na spotřebu paliva – zvyšuje se o 0,5 až 0,7 litru na sto kilometrů. Pro srovnání: výběrem pneumatiky s nižším valivým odporem lze ušetřit 0,1 až 0,15 litru na sto kilometrů.

Jindřich Hradecký, motoristický expert 

Výrobci automobilů se rok co rok chlubí každou deci, o níž jezdí nový motor úsporněji, moderními start-stop systémy, které podobně šetří vypínáním agregátu, a dalšími vymoženostmi. Pořád ale platí, že nejvíc při provozu auta ušetří přístup samotného řidiče. Hlavní úspora se skrývá jednoznačně v jeho hlavě!

Ekonomickou jízdou, kterou se profesionální šoféři učí v povinných kurzech, ušetříte klidně třetinu peněz. Stačí odbourat klasiku jako pozdní řazení, opakované zbytečné brzdění a zrychlování. Nejzásadnější je plynulost jízdy: zbytečně nevytáčet motor, udržovat optimální rychlost, předvídat, nebrzdit, když nemusím, myslet na setrvačnost auta. Hlavně ve městě je pak podstatné vnímat okolní provoz, třeba předvídat před semafory, využívat zelenou vlnu. Určitě se není třeba bát vyřazování a brzdění motorem. Tuto praxi znali už naši tátové, moderní doba s palubními počítači nás sice učí opak, ale nebojte se: vyřazením rozhodně ušetříte, ať vám píše displej okamžité spotřeby cokoliv.

Opravdu strašným nešvarem je pak provoz s přebytečnými kilogramy v autě. Přitom stačí tak málo: vozit jen věci, které člověk v dané dny skutečně potřebuje. Podobně mě zaráží, kolik lidí jezdí na nevhodných pneumatikách: ať už celoročně na zimních, nebo dlouhé týdny na podhuštěných. Hlídejte tlak a uvidíte tu změnu!

Dagmar Čámská, marketing a reklama, PŘEROST A ŠVORC AUTO

O úsporách by měl budoucí majitel vozu přemýšlet ještě před nákupem auta. Měl by se mimo jiné zaměřit na reálnou zůstatkovou hodnotu vozu po letech provozu, kdy bude chtít vůz prodat – kolik za něj dostane? Ne vždy je při nákupu nejlevnější vůz ta nejlevnější varianta i do budoucna. Je všeobecně známo, že například škodovky si dlouhodobě „drží cenu“.

Provozní náklady automobilu dokáže výrazně ovlivnit výběr úsporného motoru, plynulá jízda, nepřetěžování vozu, používání kvalitních pohonných hmot a každopádně pravidelné servisní prohlídky. Včasná výměna provozem opotřebených dílů předejde následným rozsáhlejším opravám. To se týká zejména podvozkových částí, které trpí ne příliš kvalitními silnicemi, po kterých se pohybujeme.

David Světlík, technik v autoopravně a pneuservisu Pavel Světlík 

Prvním faktorem ovlivňujícím provozní náklady, je výběr správného auta vzhledem k jeho budoucímu využití. Například pro cestování ve městě a v příměstských oblastech je zbytečné mít velké, těžké vozidlo, pokud motorista cestuje sám a bez nákladu. Každý kilogram, který s sebou vozíte, se přímo úměrně promítne na spotřebě. Každý kubický centimetr objemu motoru je vykoupen vyšším povinným ručením.

Dále je dobré dodržovat servisní intervaly a závady podchycovat již v zárodku. Včasná výměna brzdových destiček vás může uchránit před vyšší investicí, pokud nadměrně sjeté destičky zničí kotouče. Výměnou starých pneumatik (i když mohou mít výšku dezénu v mezích zákona) můžete předejít fatálním následkům. Ušetří se pár tisíc, ale škody pak jdou do deseti- i statisíců. Akumulátorová baterie, která se k vám v létě chová slušně, může své chování měnit s klesající teplotou. Výměnou před zimou se ochráníte před nutností odtahu ze zasněžených kopců. Cena odtažení pak může přesáhnout cenu nové baterie, kterou pak stejně musíte koupit. Každý řidič si sám může zkontrolovat stav provozních kapalin, doplnit je a tak předejít nebezpečí přehřátí či zadření motoru.

Vojtěch Dobeš, novinář, Autíčkář.cz

Základem úsporného provozu automobilu je dobře zvážit svoje potřeby a předpokládaný způsob použití automobilu a tomu přizpůsobit způsob úspor. Mnoho motoristů snadno podlehne lákadlu nízké spotřeby u moderních turbodieselových motorů, aniž vzali v úvahu, že při malém nájezdu, a zejména při použití na krátké trasy, mohou tyto motory ve výsledku znamenat vyšší náklady než motor benzinový. Zejména moderní turbodieselové motory mají mnoho citlivých součástí, které se u motorů benzinových vůbec nevyskytují nebo jsou méně náchylné k selhání – například turbodmychadla, vysokotlaké vstřikování nebo filtry pevných částic. Dražší údržba a opravy pak dokážou velmi rychle vymazat veškeré úspory přinesené nižší spotřebou paliva. Stejně tak se může vymstít volba co nejmenšího motoru, pokud často jezdíte po dálnici – nejslabší motorizace obvykle nemají dostatečný výkon na bezproblémové cestování vyšší rychlostí a jejich spotřeba na dálnici začne razantně stoupat. Snadno se tak může stát, že větší a silnější motor je nakonec úspornější než ten nejmenší v nabídce.

Jaroslava Wyrwolová, majitelka autoškoly Wyrwolová

Na provozu osobního automobilu lze ušetřit mnoha způsoby. Nejjednodušším způsobem, jak ušetřit, je způsob jízdy. Pokud řidič bude jezdit plynule, klidně, používat ekvivalentní rychlostní stupně a vyvaruje se způsobu jízdy „brzda-plyn“, je velmi pravděpodobné, že spotřeba pohonných hmot klesne.

Je také důležité, aby vozidlo mělo správný vzorek pneumatik, které jsou nahuštěné na výrobcem předepsanou hodnotu. Pneumatiky by neměly být nerovnoměrně opotřebované, pokud jsou na jedné straně nebo po obvodu, popřípadě uprostřed běhounu více sjeté, je nutné navštívit servis a nechat si provést kontrolu geometrie řízení. Nesprávně nahuštěné pneumatiky a nerovnoměrné opotřebení dezénu pneumatik rovněž vede ke zvýšení spotřeby automobilu.

Výraznější úspory při provozu vozidla lze dosáhnout především jiným typem paliva než obvyklými benzinem či naftou. Stále populárnější je pohon na LPG (propan-butan), CNG (zemní plyn) a v poslední době přibývá i elektromobilů. Při využití výše uvedených typů pohonů lze ušetřit 50 procent nákladů na provoz automobilu, přičemž počáteční investice na přestavbu pohonu vozidla se vrátí za rok a následující roky už majitel vozu výrazně šetří. Pohon na LPG i CNG preferujeme i v našich výcvikových vozidlech.

V neposlední řadě je nutné zmínit, že náklady na opravy vozů, které mají najeto víc než 150 000 km, se nevyplatí, a to zejména proto, že v současnosti vyráběná auta jsou konstruována na maximálně 120 000–150 000 km. Pokud automobil překročí tuto hranici, je velmi vysoká pravděpodobnost, že bude nutné realizovat rozsáhlejší a zejména velice nákladné opravy.

Z výše uvedeného vyplývá, že ideálním způsobem, jak ušetřit na provozu vozidla, je rozumný způsob jízdy, průběžné kontroly stavu vozidla a údržba vozidla, jiný než standardní pohon vozidla (LPG, CNG) a udržování stále nového vozového parku.

Jaromír Vegr, předseda občanského sdružení ELEKTROMOBILY 

Jak ušetřit? Odpověď je snadná. Pořiďte si elektromobil a na nabíjení akumulátorů používejte nejlépe vlastní zdroj obnovitelné energie. Dělám to tak já i další členové našeho sdružení. Elektromotor má oproti spalovacímu motoru zhruba čtyřikrát větší účinnost a na sto kilometrů spotřebuje i pouhých pět až deset kilowatthodin. Samozřejmě při úsporném způsobu jízdy – a o to zde asi jde. Špatná účinnost spalovacího motoru v praxi znamená, že z každých deseti litrů pohonné hmoty (které zaplatíte a ze kterých stát dostane svou DPH i spotřební daň), využijete pouze dva litry na užitečnou práci, zbytek vyfouká výfuk a chladič bez toho, aby se využily – mimo topení v zimě.

Dále lze spořit použitím LEDkového denního osvětlení nebo elektromagnetickým, polovodiči osazeným radiopřijímačem. Používáme i pneumatiky s menším valivým odporem. Jsme uvědomělí, a tak nepoužíváme ani klimatizaci, a proto si otevřeme okénka. Jsme-li v dopravní zácpě, všem ostatním jde motor, nám nikoli a máme nulovou spotřebu energie. Podle mě to je ideální řešení a elektromobily by se měly rozšířit ve větší míře. Pak bychom nebyli závislí na ropných společnostech a dýchali bychom čistší vzduch.

Miloslav Sedláček, majitel dopravní společnosti Inter City Trans

V naší dopravní společnosti se touto problematikou zabýváme neustále. Co se týče provozu vozidel, je nutno si vždy rozdělit dva hlavní výdaje – nákup vozu a jeho provoz. Nákup necháme na odbornících z autosalonů, popřípadě autobazarů, a budeme se věnovat čistě provozu automobilu. Na spotřebě se nemalou měrou odráží i stav vozu, ať již správně nahuštěné pneumatiky, nebo pravidelná výměna oleje či vzduchového filtru. Má zkušenost je ovšem taková, že nejvíc ušetří řidič stylem jízdy a dobrým plánováním trasy. Ne vždy je ta nejkratší cesta přes město nejlevnější, radši si zvolím trasu delší a plynulejší. Kombinace těchto dvou věcí vám ušetří náklady v řádu desítek procent. Důležité je tedy předvídat a snažit se jet plynule, protože každé sešlápnutí plynového a brzdového pedálu znamená vyšší spotřebu.

Josef Baláž, tiskový mluvčí ŠKODA AUTO

Jednoznačně doporučujeme dodržování pravidelných prohlídek v autorizovaných servisech. Při pravidelných prohlídkách se ve stanoveném intervalu kontrolují, případně mění díly, které mají na provoz automobilu přímý vliv. Při zanedbání servisní péče může dojít kromě jiného ke zvýšení spotřeby paliva, případně k poškození více součástí vozu, které spolu souvisí. Například zanesený vzduchový filtr, neměněné svíčky a chemicky vyčerpaná kvalita provozních náplní.

Vždy je lepší využívat originální díly a příslušenství. Ať už z hlediska spotřeby, tak z hlediska bezpečnosti. Originální díly jsou identické s těmi díly, které byly použity při výrobě vozu a prošly náročnými testy.

Náklady na provoz automobilu výrazně ovlivní styl jízdy. Obecně lze doporučit co možná nejplynulejší jízdu a snahu co nejvíc předvídat. Je třeba mít na paměti, že přílišná akcelerace se rozhodně podepisuje na zvýšené spotřebě paliva, naopak při brzdění motorem se nespotřebuje žádné. Doporučit lze co nejčastější využívání tempomatu, pokud je jím vůz vybaven.

Jednoznačně lze také doporučit: pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách, nevozit zbytečnou zátěž ve voze, demontovat nepoužívaný střešní nosič a další prvky zvyšující aerodynamický odpor.

Karel Směšný, šéfredaktor magazínu serveru Tipcars.com

Nejvíc ušetřit na budoucích výdajích za automobil lze paradoxně už před jeho pořízením. Velké procento kupujících dnes volí ojetý automobil, proto se mé rady zaměřují právě na ně.

Je třeba si předem ujasnit, kolik kilometrů za rok ujedete, zda jezdíte pouze ve městě nebo naopak dlouhé trasy. Velké procento motoristů volí automaticky dieselové motory pro jejich nízkou spotřebu, ale nezohlední budoucí vyšší náklady na opravy, kterým se většina ojetin nevyhne. S nájezdem nižším než dvacet tisíc kilometrů za rok volte atmosférický zážehový motor, odmění se vám nižší poruchovostí.

Pokud kupujete ojeté auto, předem si na internetu vytipujte několik potenciálních modelů a dohledejte si rady, na co si u těchto automobilů dát před nákupem pozor. Některé vozy pak z výběru jistě preventivně vyřadíte pro chronickou poruchovost.

Jestliže nejste automechanik a ojetý vůz berete jako spotřební věc, nakupujte jej výhradně s odborníkem, který prověří nejen jeho historii, ale také aktuální technický stav, který nemáte šanci pouhým okem rozpoznat. Odborník je také schopen předběžně vyčíslit budoucí náklady, přece jen nekupujete nový vůz, ale ojeté auto.

Při provozu automobilu neopomínejte pravidelný servis a předepsané servisní intervaly pro výměnu rozvodů a hlavně motorového oleje, na kterém se nevyplácí šetřit. Ne všechny autoservisy odvádějí dobrou práci, proto své auto svěřte jen prověřeným opravnám, kde víte, že fakturované bylo i provedeno.

Zdroj: peníze.cz

Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 105 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2004
Stav: 155 281 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 737 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků