Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá [Test naft 2013]

Vedle samotného výkonu jsme se v našem testu motorových naft zaměřili také na podíl biosložky. Zjistili jsme, že jednoduchá rovnice dražší nafta = méně řepkového oleje neplatí. Podívali jsme se i na to, proč je obsah biosložky důležitý a co o kvalitě nafty říká zákon.
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. 2. Výsledky a jejich interpretace
  3. 3. Opravdu biosložky poškozují motor?
  4. 4. Jaké vlastnosti nafty předepisuje zákon?

Náš test motorových naft prodávaných na českém trhu měl jeden hlavní účel: Zjistit, zda dražší nafta znamená měřitelné zlepšení parametrů motoru. Pokud jste už četli hlavní článek, víte, jak to dopadlo.

Technika | Život řidiče | Palivo

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Měření výkonu ale nebylo jedinou disciplínou našeho testu. Nechali jsme také provést zkoušku zjišťující obsah biosložek, které v našich podmínkách zpravidla představují metylestery řepkového oleje.

Přimíchávání vyžaduje EU

Metylester řepkového oleje se vyrábí chemickým procesem zvaným esterifikace. Jedná se o reakci, při níž se mísí metanol s hydroxidem sodným a poté i s řepkovým olejem (více viz Wikipedie).

Výrobci pohonných hmot nepřidávají metylester do nafty z technologických či obchodních důvodů, ale proto, že jim to nařizuje legislativa. Doslovné znění příslušných paragrafů najdete v závěrečné kapitole.

Prozatím nám postačí vědět, že povinné přimíchávání tzv. biosložek vychází ze záměru EU zajistit, aby do roku 2020 pocházelo 10 procent energie pro automobily z obnovitelných zdrojů. 

Ve světle nových zjištění o faktické uhlíkové bilanci biopaliv a dopadech jejich výroby na ceny potravin ve světě EU svoje záměry postupně reviduje. To ale není předmětem tohoto článku. Zajímá nás aktuální stav. 

A jak to dopadlo s našimi testovanými naftami? Tabulku výsledků a jejich interpretaci najdete na následující straně

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. 2. Výsledky a jejich interpretace
  3. 3. Opravdu biosložky poškozují motor?
  4. 4. Jaké vlastnosti nafty předepisuje zákon?
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků