Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá [Test naft 2013]

Vedle samotného výkonu jsme se v našem testu motorových naft zaměřili také na podíl biosložky. Zjistili jsme, že jednoduchá rovnice dražší nafta = méně řepkového oleje neplatí. Podívali jsme se i na to, proč je obsah biosložky důležitý a co o kvalitě nafty říká zákon.
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. 2. Výsledky a jejich interpretace
  3. 3. Opravdu biosložky poškozují motor?
  4. 4. Jaké vlastnosti nafty předepisuje zákon?

Náš test motorových naft prodávaných na českém trhu měl jeden hlavní účel: Zjistit, zda dražší nafta znamená měřitelné zlepšení parametrů motoru. Pokud jste už četli hlavní článek, víte, jak to dopadlo.

Život řidiče | Technika | Palivo

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Měření výkonu ale nebylo jedinou disciplínou našeho testu. Nechali jsme také provést zkoušku zjišťující obsah biosložek, které v našich podmínkách zpravidla představují metylestery řepkového oleje.

Přimíchávání vyžaduje EU

Metylester řepkového oleje se vyrábí chemickým procesem zvaným esterifikace. Jedná se o reakci, při níž se mísí metanol s hydroxidem sodným a poté i s řepkovým olejem (více viz Wikipedie).

Výrobci pohonných hmot nepřidávají metylester do nafty z technologických či obchodních důvodů, ale proto, že jim to nařizuje legislativa. Doslovné znění příslušných paragrafů najdete v závěrečné kapitole.

Prozatím nám postačí vědět, že povinné přimíchávání tzv. biosložek vychází ze záměru EU zajistit, aby do roku 2020 pocházelo 10 procent energie pro automobily z obnovitelných zdrojů. 

Ve světle nových zjištění o faktické uhlíkové bilanci biopaliv a dopadech jejich výroby na ceny potravin ve světě EU svoje záměry postupně reviduje. To ale není předmětem tohoto článku. Zajímá nás aktuální stav. 

A jak to dopadlo s našimi testovanými naftami? Tabulku výsledků a jejich interpretaci najdete na následující straně

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. 2. Výsledky a jejich interpretace
  3. 3. Opravdu biosložky poškozují motor?
  4. 4. Jaké vlastnosti nafty předepisuje zákon?
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků