Obrat v kauze Tatra, policie stíhá Adamse

Až pět let vězení hrozí generálnímu řediteli kopřivnické Tatry Ronaldu Adamsovi. Ještě dnes má rozhodnout soud o tom, zda půjde do vazby.

Zatím lze potvrdit jen to, že byl v pondělí v souvislosti s nabídnutím úplatku obviněn 62letý muž z podplácení, uvedla bez dalších podrobností jihomoravská policejní mluvčí Petra Vedrová.

„Spis nám byl dnes brzy ráno doručen a je plánováno, že o vazbě rozhodneme ještě dnes. Stane se tak v neveřejném řízení,“ dodala mluvčí brněnského soudu Gabriela Stočková.

Tatra obvinění odmítá

Mluvčí automobilky uvedl, že firma považuje obvinění za nedůvodné. „Tatra je přesvědčena o tom, že zahájení stíhání, opírající se výhradně o tvrzení osob už dříve obviněných z trestných činů přijímání úplatku a podvodu a o tvrzení jejich nejbližších spolupracovníků, je nedůvodné, postup policejního orgánu nestandardní a návrh na uvalení vyšetřovací vazby nezákonný,“ uvedl Radek Ivaniškin z firmy Bison & Rose, která automobilku mediálně zastupuje.

Z vyjadření je patrné, že obvinění se podle Adamsovi verze opírá o výpovědi stíhaného exministra obrany a bývalého vicepremiéra Martina Bartáka a obchodníka se zbraněmi Michala Smrže.

I z dalších zdrojů vyplývá, že Adams je usvědčován nejen výpovědí Bartáka, ale i dalších osob. Barták je ale hlavním svědkem proti Američanovi. On sám je přitom obviněný z korupce.

Adams v roce 2009 navštívil na jedné z brněnských veletržních akcí Bartáka a naznačil mu, že má jakési speciální fondy na zařízení armádních zakázek. Právě z důvodu, že se vše mělo odehrát v Brně se kauzou zabývá jihomoravská hospodářská kriminálka. O jaké konkrétní částce se mezi oběma muži jednalo, však Vedrová neuvedla.

V kauze jde o dodávku terénních nákladních aut za 2,7 miliardy korun pro českou armádu. Tatra nezvítězila ve výběrovém řízení, ale byla vybrána přímo s tím, že je potřeba podpořit český průmysl. Smlouvu podepsala Tatra s ministerstvem obrany v prosinci 2006, kdy ještě Barták na ministerstvu nepůsobil.

Překvapivý obrat

Až doposud byla situace opačná. Bývalý velvyslanec USA v ČR William Cabaniss a manažer Tatry Duncan Sellars tvrdili, že právě Barták jako náměstek ministryně obrany Vlasty Parkanové žádal v roce 2008 ve Washingtonu miliony v souvislosti se zakázkou pro armádu na nákup vozů Tatra. Adams pak sdělil, že mu „prostředník někoho vysoko postaveného“ tlumočil vzkaz z ministerstva, že pokud Tatra zaplatí pět milionů dolarů (100 milionů korun), nebude mít problémy.

Bývalý ministr Barták je trestně stíhán spolu s majitelem zbrojařské firmy MPI Group Michalem Smržem. Policie je obvinila loni na podzim, Bartáka z korupce v souvislosti s nákupem automobilů Tatra pro vojsko, Smrže z podvodu.

Zdroj: E15.cz
 

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 129 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 115 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků