Obrana proti šílencům a zmatkům v protisměru

Projekt Detekce vozidel v protisměru na dálnicích D1, D2 a D5 získal prestižní odbornou cenu Česká dopravní technologie roku 2012. Technologie pro odhalování vozidel jedoucích v nesprávném směru je součástí telematiky na mýtném systému od ledna 2012.

„Měsíčně detekujeme sedm až deset případů, ne všechny jsou však policií potvrzeny, protože řidiči patrně opustí protisměr dříve, než k tomu dojde,“ říká Ctirad Weissmann, šéf Národního dopravního informačního centra.

Oceněná aplikace prokazatelně snižuje následky protisměrných jízd na našich autostrádách.

Pokud se vozidlo dostane na nesprávnou stranu dálnice, zachytí jej detektory na mýtnicích, spustí se poplach v ostravské centrále NDIC, kde operátoři pomocí dohledových kamer hazardéra lokalizují. Zároveň jsou na incident upozorněny složky policie a záchranného systému.

Nejdůležitější je ale zobrazení varování pro ostatní řidiče na informačních tabulích, jež předchází místu výskytu auta v protisměru. Když se motorista dozví, že se před ním pohybuje vůz v protisměru, neměl by zpanikařit. Stačí snížit rychlost a zvýšit ostražitost.

Detekce vozidel v protisměru na dálnici D1, D2 a D5 přišla na 500 000 korun. „Na prvních třech dálnicích jsme tuto aplikaci chtěli vyzkoušet a později ji případně rozšířit i na ostatní dálnice,“ říká David Čermák, šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Detekce vozidel v protisměru na dálnicích D1, D2 a D5 je společným projektem firem ŘSD a Kapsch.

Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch k tomu dodává: „Infrastruktura českého mýta nabízí kromě výběru mýta desítky dalších aplikací pro zvýšení komfortu a bezpečnosti silničního provozu. Česko se dlouhodobě potýká s řidiči, kteří se dostávají na dálnicích do špatného směru, proto jsme státu nabídli právě tuto technologii.“

Ročně se na českých dálnicích objeví buď úmyslně, kvůli vlastnímu zmatku, špatně značenému nájezdu na dálnici nebo jiným důvodům v protisměru desítky vozidel. Jeden z posledních případů se odehrál počátkem května v Praze, kdy po Pražském okruhu ujížděl rychlostí až 150 km/h zloděj v kradeném voze před policejní hlídkou. Aby unikl pronásledovatelům, otočil vůz do protisměru. V Lochkově naštěstí dálnici opustil, aniž by způsobil neštěstí.

Vloni v listopadu kvůli mlze na jihozápadě Německa způsobil zmatený řidič nehodu se šesti mrtvými, když najel na dálnici v protisměru.
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků