Obrana proti šílencům a zmatkům v protisměru

Projekt Detekce vozidel v protisměru na dálnicích D1, D2 a D5 získal prestižní odbornou cenu Česká dopravní technologie roku 2012. Technologie pro odhalování vozidel jedoucích v nesprávném směru je součástí telematiky na mýtném systému od ledna 2012.

„Měsíčně detekujeme sedm až deset případů, ne všechny jsou však policií potvrzeny, protože řidiči patrně opustí protisměr dříve, než k tomu dojde,“ říká Ctirad Weissmann, šéf Národního dopravního informačního centra.

Oceněná aplikace prokazatelně snižuje následky protisměrných jízd na našich autostrádách.

Pokud se vozidlo dostane na nesprávnou stranu dálnice, zachytí jej detektory na mýtnicích, spustí se poplach v ostravské centrále NDIC, kde operátoři pomocí dohledových kamer hazardéra lokalizují. Zároveň jsou na incident upozorněny složky policie a záchranného systému.

Nejdůležitější je ale zobrazení varování pro ostatní řidiče na informačních tabulích, jež předchází místu výskytu auta v protisměru. Když se motorista dozví, že se před ním pohybuje vůz v protisměru, neměl by zpanikařit. Stačí snížit rychlost a zvýšit ostražitost.

Detekce vozidel v protisměru na dálnici D1, D2 a D5 přišla na 500 000 korun. „Na prvních třech dálnicích jsme tuto aplikaci chtěli vyzkoušet a později ji případně rozšířit i na ostatní dálnice,“ říká David Čermák, šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Detekce vozidel v protisměru na dálnicích D1, D2 a D5 je společným projektem firem ŘSD a Kapsch.

Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch k tomu dodává: „Infrastruktura českého mýta nabízí kromě výběru mýta desítky dalších aplikací pro zvýšení komfortu a bezpečnosti silničního provozu. Česko se dlouhodobě potýká s řidiči, kteří se dostávají na dálnicích do špatného směru, proto jsme státu nabídli právě tuto technologii.“

Ročně se na českých dálnicích objeví buď úmyslně, kvůli vlastnímu zmatku, špatně značenému nájezdu na dálnici nebo jiným důvodům v protisměru desítky vozidel. Jeden z posledních případů se odehrál počátkem května v Praze, kdy po Pražském okruhu ujížděl rychlostí až 150 km/h zloděj v kradeném voze před policejní hlídkou. Aby unikl pronásledovatelům, otočil vůz do protisměru. V Lochkově naštěstí dálnici opustil, aniž by způsobil neštěstí.

Vloni v listopadu kvůli mlze na jihozápadě Německa způsobil zmatený řidič nehodu se šesti mrtvými, když najel na dálnici v protisměru.
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků