Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Kapitoly článku:


Zatímco dnes jsou výsledky nárazových testů všech moderních aut (až na výjimky) velmi podobné, před přibližně dvaceti lety tomu tak úplně nebylo a dobrá pasivní bezpečnost patřila k silným marketingovým argumentům. Bylo jen málo automobilek, které se mohly pochlubit velmi dobrými výsledky.

Volvo S40 (rok 1997)

Volvo ako jedna z mála takových značek dostála své pověsti bezpečných aut už v devadesátých letech. Zatímco konkurenti propadali, Volvo S40, jež dneska koupíte také za pár korun, už tehdy dostalo ve své třídě výjimečné čtyři hvězdičky a 26 bodů za ochranu dospělých. Výsledek byl velmi slušný a v žádném z hodnocených kritérií auto nezklamalo.

Mercedes-Benz třídy E W210 (rok 1998)

Klasická „masařka“ si vedla v roce 1998 velmi dobře. Dostala čtyři hvězdičky a 26 bodů, ovšem čelní náraz odnesly nohy řidiče, neboť se při zkoušce zbortila konstrukce kolem pedálů.

BMW řady 5 E39 (rok 1998)

Také čtyři hvězdičky a jen o jeden bod méně než Mercedes třídy E dostalo velmi oblíbené BMW řady 5 E39 testované v roce 1998. Ovšem jeho výsledek z čelního nárazu byl mnohem lepší než v případě Mercedesu. Vlastně se jedná o jedno z nejbezpečnějších aut té doby, co se pasivní ochrany cestujících při čelním nárazu týče.

Je větší auto lepší?

Asi si říkáte, že větší auto bez ohledu na jeho věk je na tom prostě líp, ale taková poučka už dávno neplatí. Jak dokázal crashtest provedený britským pořadem Fifth Gear, který proti sobě poslal velké staré Volvo a malý nový Renault Modus. Na výsledku je přesně vidět, jak se pevnost moderních aut za posledních dvacet let posunula.

Jde to nějak zlepšit?

Z pohledu bezpečnosti platí, že čím modernější auto, tím i zpravidla bezpečnější, respektive odolnější při nárazu. Můžete ale něco udělat pro zlepšení bezpečnosti starého auta, když prostě nemáte rozpočet na auto moderní?

Když už nic neuděláte s bezpečností pasivní, můžete se celkem úspěšně podílet na bezpečnosti aktivní, tedy té, která pomáhá nehodám předcházet. Naprosto klíčový je kvalitní podvozek a pneumatiky, neboť to je to jediné, co vás drží na silnici. A pak samozřejmě brzdová soustava.

Opotřebovaný podvozek nedokáže udržet pneumatiku v kontaktu s vozovkou a samozřejmě záleží i na samotných pneumatikách. Výsledky nezávislých testů ukazují, že mezi některými značkami pneumatik může být rozdíl v brzdné dráze ze 100 km/h klidně i několik délek celého auta.

Před nákupem pneumatik tedy hledejte výsledky potřebného rozměru ve srovnávacím testu. Internet je takových testů plný a těch pár minut u Googlu za to snad stojí. Musíte ale sami vědět, že je pro vás bezpečnost důležitější než pár ušetřených stovek.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud