Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Koupit auto za třicet až padesát tisíc není žádný problém. Ale nízká cena není zadarmo, i když necháme stranou technický stav. Podívejte se, jak některé populární ojetiny dopadly v nárazových testech.
Seznam kapitol
  1. Video: Crashtesty levných ojetin
  2. Které ojetiny jsou poměrně bezpečné

Mezi levnými ojetinami je skutečně velký výběr. Jistě, za padesát tisíc člověk nekoupí žádný zázrak, ale když bude pečlivě vybírat, pořídí plně funkční a spolehlivé auto. S příležitostnými opravami v této cenové hladině každý rozumný kupující počítá předem. Ne každého ovšem napadne, že musí slevit také z nároků na bezpečnost. 

Nejde jen o bezpečnost pasivní, tedy o ochranu při nehodě, ale rovněž aktivní. Zatímco v moderních vozech je plno záchranné elektroniky a protiblokovací systém ABS či stabilizační systém ESP jsou dokonce vynucené evropskou normou, stará auta mají obvykle jen ABS a to ještě ne všechna.

Bezpečnost | Crashtesty | Auta z Číny | Byznys | Sedany

Čínský Qoros 3 překvapil, je nejbezpečnějším autem roku 2013

Vozy ze druhé poloviny devadesátých let často nemívají ani airbag, který býval součástí vyšších výbav či jako drahý příplatek. Až dnes bereme čtyři nebo šest airbagů jako samozřejmost, ale bezpečné auto nedělají jen zádržné systémy pasivní bezpečnosti.

Výrobní postupy před nějakými patnácti nebo dvaceti lety nebyly tak dokonalé jako dnes a vysokopevnostní oceli či dokonce kompozity byly vyhrazeny jen velmi exkluzivním vozům. Dnes se také při vývoji hojně používají složité počítačové simulace, na které tehdy prostě neexistoval hardware s dostatečným výpočetním výkonem.

Život řidiče | Technika | Byznys

Devět nejspolehlivějších ojetin podle Dekry: Němci v čele, ale bez VW

Do bezpečnosti starých ojetých aut ale také promlouvá zub času, především pak koroze a únava materiálů. Kupující by se měl také zaměřit na to, zda již jeho vyhlédnuté auto není opravované po vážné nehodě. Nosné prvky pohlcující náraz mohou být neodborně a jenom na oko svařeny, takže nemohou poskytovat odpovídající bezpečnost.

Postupem času se také samozřejmě měnila metodika vyhodnocování bezpečnosti. Pro evropská auta jsou stěžejní výsledky Euro NCAP. Ačkoli se přísnost a hodnocení mění, metodika pro kritický čelní náraz v rychlosti 64 km/h do deformovatelné překážky stále zůstává.

Podívejte se, jak si v dobových bariérových zkouškách vedly modely, které dnes patří k nejžádanějším ojetinám na českém trhu:

Škoda Octavia (rok 2001)

Česká bazarová stálice Škoda Octavia dostala podle metodiky Euro NCAP platné do roku 2002 sice čtyři hvězdičky a 25 bodů za ochranu dospělých cestujících, ale podle současného hodnocení by to stačilo sotva na dvě hvězdičky.

Spolujezdec dopadl ještě docela dobře, ale nejvíce to odnesly nohy a trup řidiče. Komisařům se už tehdy nelíbila kalibrace předpínačů bezpečnostních pásů bez omezovačů zatížení, což klade právě na hrudník cestujících vysokou zátěž.

Volkswagen Passat (rok 1997)

Oblíbený Passat testovaný v roce 1997 nedopadl vyloženě špatně, ale na víc než tři hvězdičky to nebylo. Přesto dal tušit, že se i mainstreamová auta začínají zlepšovat a odnesl si jeden z nejlepších výsledků ve své třídě.

Ford Mondeo (rok 1997)

Podobné Mondeo dnes koupíte opravdu levně a pokud nebude prolezlé korozí, může ještě pár let spolehlivě sloužit. Jen se v něm nesmíte vybourat, protože mu Euro NCAP udělilo jen tři hvězdičky a tu třetí posléze škrtlo.

Už z přiloženého videa je patrné, kde je největší slabina tohoto auta. Podobně špatně, nebo dokonce ještě hůř, si ale vede spousta aut ze druhé poloviny devadesátých let.

BMW řady 3 E36 (rok 1997)

Hlavně mezi mladými řidiči a šetřivými nadšenci je tenhle klasický bavorák velmi oblíbený. Lze ho koupit za nějakých třicet tisíc a hezké kusy s výkonným šestiválcem a bez koroze se stále prodávají klidně i za padesát tisíc a víc.

Rozhodně to ale není auto, ve kterém byste se chtěli vybourat, takže si pokusy o driftování schovejte do Sosnové nebo někam na nepoužívané letiště. BMW řady 3 E36 dostalo jen dvě hvězdičky a tu druhou Euro NCAP škrtlo. Cestující by při nárazu dopadli výrazně hůře než u výše uvedeného Mondea. Au!

Hyundai Accent (rok 1998)

Tohle levné přibližovadlo také nepatří mezi auta, ve kterých by někdo dobrovolně boural. I kvůli tehdy pověstné korejské kvalitě zpracování a špatným jízdním vlastnostem se mu říka trochu hanlivě Hyundai Accident... Ale bylo to levné auto.

Podívejte se na video a bude vám jasné, proč. Euro NCAP mu udělalilo jen jednu hvězdičku, ovšem nutno dodat, že dostal o tři body víc než výše uvedený trojkový bavorák.

Renault Laguna (rok 1997)

Renault je přece značka, která staví nejbezpečnější auta na světě... Nebo ne? První generace Laguny si zrovna moc hezký výsledek neodnesla, když dostala jen dvě hvězdičky a sedmnáct bodů za ochranu dospělých cestujících.

Při čelním nárazu to zle odnesly nohy řidiče. Až další generace tohoto francouzského modelu přišly s mnohem lepší ochranou posádky při nárazu.

Z těch videí až běhá mráz po zádech, viďte? Přesto ale i v této době jezdila už poměrně bezpečná auta. Přejděte na další kapitolu a zjistěte, která to jsou:

Následující kapitola
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2013
Stav: 144 252 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 141 717 km
Cena: 160 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků