Poradci časopisu dTest zkontrolovali deset portálů, které nabízejí prodej ojetých automobilů. U čtyř z nich zjistili nezákonná pochybení při uvádění ceny. Zejména ty největší autobazary cenu automobilu schovávají za nabídky úvěrů. Porušují tím zákony a klamou spotřebitele.
Zákon o ochraně spotřebitele je striktní a zakazuje, aby informace a ceně nebo okolnosti, kdy je informace neúplná či chybí, vzbuzovala zdání, že cena je nižší než ve skutečnosti. Prodejci tak nesmí uvádět cenu bez daní a poplatků, či cenu, kterou poskytují pouze ve zvláštních režimech, třeba při financování úvěrem.
Ještě přísnější je úprava reklamy na spotřebitelské úvěry. Zákon vyžaduje, aby reklama, která jakkoliv zmiňuje náklady spotřebitelského úvěru, obsahovala jasně, zřetelně a výstižně formou příkladu minimálně následující údaje:
- Roční procentní sazbu nákladů
- Výpůjční úrokovou sazbu
- Výši splátek a celkovou splatnou částku
- Dobu trvání úvěru
- Cenu zboží a výši zálohy
- Informace o povinnosti uzavřít doplňkovou službu (pojištění)
- Údaji o nákladech se rozumí nejen zmínky o výši splátek, slevy, akontaci, ale třeba reklamní slogany jako: „Nejlevnější úvěr“ či „Nejvýhodnější financování“.
Výsledky průzkumu:
Zdroj: FinExpert.cz