Nový Yaris: favoritem je motor 1,33 l VVT-i

Nový Yaris je pro Toyotu klíčový model. Uvědomil jsem si to v krátké době již podruhé, tentokrát při akci uspořádané v Kodani.

Opět zde byly zástupy novinářů z celé Evropy, stejně jako při prvním krátkém představení vozu v továrně automobilky ve francouzském Valenciennes. Japonci znovu očividně nešetřili, aby měli všichni „novináři světa“ příležitost si nový vůz osahat. Tentokrát jsme ale měli příležitost se s vozem poprvé svézt.

Nicméně než k tomu došlo, nenechali si představitelé automobilky znovu ujít příležitost nám sdělit, že už příští rok Toyota zcela jistě prodá 1 milion nových Yarisů. Hodlá s nimi totiž nově oslovit hlavně mladší muže, kteří Yaris druhé generace míjeli vcelku bez zájmu. Boubelatý vůz kupovaly především ženy a starší manželské páry. Podíl mužů zákazníků byl jen 35 procent.

Klepněte pro větší obrázek

Co mužům hodlají nabídnout? Tak třeba tradiční uspořádání přístrojové desky (již žádné rozverné experimenty se středovým uspořádáním jako dříve), hranatější a agresivnější tvary karoserie a multifunkční zařízení Toyota Touch and Go s dotykovou obrazovkou.    

Jen tři motory, ale stačí

Co se týká motorů, jsou v nabídce jen tři - zážehové jednotky 1,0 a 1,33 l VVT-i a přeplňovaný vznětový motor 1,4 l D-4D. Od představitelů Toyoty jsme se dozvěděli, že drtivá většina vozů bude prodána s motorem 1,33 l VVT-i.

Na dotaz AutoRevue, jak na to přišli, zazněla tato odpověď: „Máme svoje zkušenosti. Také jsem dělali dosti podrobné průzkumy.“

První kilometry za volanty všech tří modelů však napověděly, že na toto zjištění snad ani žádné průzkumy dělat nemuseli. Litrový „městský motůrek“ byl hodně slabý, za městem mu rychle docházel dech. Nicméně bodoval spotřebou – nebyla šance překročit 6,5 l /100 km, ať jsem se snažil sebevíc. Naopak při úsporném stylu jsem jezdil stále za 4,4 l /100 km.

Vůz s dieselovým motorem bude zase zřejmě odrazovat vyšší cenou. A to i přesto, že slibuje kombinovanou spotřebu 3,9 l/100 km a projevoval se jako slušný tahoun - na dálnici byl schopen udržovat rychlost nad 120 km/h, aniž by se jedinkrát zadýchal. Fakt ale je, že v Kodani a jejím okolí nebyly žádné kopce, kde by byla šance vůz vyzkoušet důkladněji. 

Třináctistovka se tak prosadila v podstatě bez boje. Bodovala hlavně nízkou cenou a velmi slušnými výkony. Necelých sto koní na nový Yaris zcela postačuje. Do tří tisíce dvou set otáček se toho pravda mnoho nedělo, ale pak se vůz rozjel. Plynule akceleroval až do zhruba 6000 otáček. Motor v tu chvíli zněl velmi energicky, sytě, nijak nepříjemně. Spotřeba se pohybovala kolem 7 l/100 km.

Peníze, peníze…

Když už jsem nakousl peníze – první cena vozu u nás bude 242 900 Kč (1,0 l VVT-i, 51 kW, výbava Entry), nejdražší pak bude Yaris s motorem 1,4 D-4D 90 DPF (66 kW, výbava Style), bude stát 393 900 Kč. Favorit (1,33 l Dual VVT-i, 73 kW, v prostřední výbavě Active, s manuální šestistupňovou převodovkou) bude stát 319 900 Kč.

Řeč je o standardních cenách. Ty zaváděcí budou se zvýhodněním 20 000 Kč a navíc Toyota nabídne ještě slevu 10 000 Kč na jeden z výhodných paketů pro výbavy Active a Style.

Malá výtka

Na závěr jsem si nechal jednu drobnou výtku. Nevím, zdali u moře v čase jízd s Yarisem tak foukalo, ale  překvapil mne poměrně značný aerodynamický hluk. A to i přesto, že podle Toyoty klesl součinitel odporu vzduchu cx nového vozu na velmi dobrou hodnotu 0,287.

Jak to skutečně s novým Yarisem je, zcela jistě zjistíme při testu, který chystáme... 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


 

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 115 244 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Avensis 1.995
Rok výroby: 2005
Stav: 172 019 km
Cena: 80 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 35 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků