Nový Yaris: favoritem je motor 1,33 l VVT-i

Nový Yaris je pro Toyotu klíčový model. Uvědomil jsem si to v krátké době již podruhé, tentokrát při akci uspořádané v Kodani.

Opět zde byly zástupy novinářů z celé Evropy, stejně jako při prvním krátkém představení vozu v továrně automobilky ve francouzském Valenciennes. Japonci znovu očividně nešetřili, aby měli všichni „novináři světa“ příležitost si nový vůz osahat. Tentokrát jsme ale měli příležitost se s vozem poprvé svézt.

Nicméně než k tomu došlo, nenechali si představitelé automobilky znovu ujít příležitost nám sdělit, že už příští rok Toyota zcela jistě prodá 1 milion nových Yarisů. Hodlá s nimi totiž nově oslovit hlavně mladší muže, kteří Yaris druhé generace míjeli vcelku bez zájmu. Boubelatý vůz kupovaly především ženy a starší manželské páry. Podíl mužů zákazníků byl jen 35 procent.

Klepněte pro větší obrázek

Co mužům hodlají nabídnout? Tak třeba tradiční uspořádání přístrojové desky (již žádné rozverné experimenty se středovým uspořádáním jako dříve), hranatější a agresivnější tvary karoserie a multifunkční zařízení Toyota Touch and Go s dotykovou obrazovkou.    

Jen tři motory, ale stačí

Co se týká motorů, jsou v nabídce jen tři - zážehové jednotky 1,0 a 1,33 l VVT-i a přeplňovaný vznětový motor 1,4 l D-4D. Od představitelů Toyoty jsme se dozvěděli, že drtivá většina vozů bude prodána s motorem 1,33 l VVT-i.

Na dotaz AutoRevue, jak na to přišli, zazněla tato odpověď: „Máme svoje zkušenosti. Také jsem dělali dosti podrobné průzkumy.“

První kilometry za volanty všech tří modelů však napověděly, že na toto zjištění snad ani žádné průzkumy dělat nemuseli. Litrový „městský motůrek“ byl hodně slabý, za městem mu rychle docházel dech. Nicméně bodoval spotřebou – nebyla šance překročit 6,5 l /100 km, ať jsem se snažil sebevíc. Naopak při úsporném stylu jsem jezdil stále za 4,4 l /100 km.

Vůz s dieselovým motorem bude zase zřejmě odrazovat vyšší cenou. A to i přesto, že slibuje kombinovanou spotřebu 3,9 l/100 km a projevoval se jako slušný tahoun - na dálnici byl schopen udržovat rychlost nad 120 km/h, aniž by se jedinkrát zadýchal. Fakt ale je, že v Kodani a jejím okolí nebyly žádné kopce, kde by byla šance vůz vyzkoušet důkladněji. 

Třináctistovka se tak prosadila v podstatě bez boje. Bodovala hlavně nízkou cenou a velmi slušnými výkony. Necelých sto koní na nový Yaris zcela postačuje. Do tří tisíce dvou set otáček se toho pravda mnoho nedělo, ale pak se vůz rozjel. Plynule akceleroval až do zhruba 6000 otáček. Motor v tu chvíli zněl velmi energicky, sytě, nijak nepříjemně. Spotřeba se pohybovala kolem 7 l/100 km.

Peníze, peníze…

Když už jsem nakousl peníze – první cena vozu u nás bude 242 900 Kč (1,0 l VVT-i, 51 kW, výbava Entry), nejdražší pak bude Yaris s motorem 1,4 D-4D 90 DPF (66 kW, výbava Style), bude stát 393 900 Kč. Favorit (1,33 l Dual VVT-i, 73 kW, v prostřední výbavě Active, s manuální šestistupňovou převodovkou) bude stát 319 900 Kč.

Řeč je o standardních cenách. Ty zaváděcí budou se zvýhodněním 20 000 Kč a navíc Toyota nabídne ještě slevu 10 000 Kč na jeden z výhodných paketů pro výbavy Active a Style.

Malá výtka

Na závěr jsem si nechal jednu drobnou výtku. Nevím, zdali u moře v čase jízd s Yarisem tak foukalo, ale  překvapil mne poměrně značný aerodynamický hluk. A to i přesto, že podle Toyoty klesl součinitel odporu vzduchu cx nového vozu na velmi dobrou hodnotu 0,287.

Jak to skutečně s novým Yarisem je, zcela jistě zjistíme při testu, který chystáme... 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


 

Toyota Yaris 1.364
Rok výroby: 2006
Stav: 111 600 km
Cena: 74 000 Kč
Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2005
Stav: 95 066 km
Cena: 99 000 Kč
Toyota RAV4 2.231
Rok výroby: 2006
Stav: 133 880 km
Cena: 149 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků