Nový Yaris – zmohutněl, zmužněl, dospěl

Byli jsme přitom, když byl ve francouzském závodě Toyoty ve Valenciennes představován evropským novinářům nový Yaris.

A měli jsem tady prima srovnání. V závodě, kde se Yaris vyrábí již deset let, totiž byli přítomni i zástupci dvou předcházejících generací Yarisu. Design toho nového byl na první pohled mnohem dynamičtějším, vedle svých starších druhů působil daleko mohutnějším dojmem.

 Klepněte pro větší obrázek

Přitom se nijak zvlášť nezvětšil, jeho celková délka nyní činí 3885 mm, což ve srovnání s předchozí generací znamená změnu o pouhých 100 mm. Šířka zůstala na hodnotě 1695 mm, zatímco výška poklesla o 20 mm na 1510 mm. Vůz tak na mne působil, jako kdyby se více rozkročil. To ještě umocňovaly krátké přední i zadní převisy a vystouplé podběhy kol.

Co se týká změn designu, nejpatrnější byly na čelních partiích. Změnily se proporce horní a spodní poloviny masky chladiče. Na první pohled byla na čele vozu rozeznatelná tradiční grafika ve tvaru písmene „Y“. Tu však bylo možné snadno nalézt i při pohledu zezadu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Při pohledu z boku vůz působil velmi dynamicky zásluhou rychle se svažujících okenních linií. (To má ovšem Yaris v genech již od počátku, od roku 1999, kdy se objevil poprvé.) K agresivnějšímu dojmu přispěly i nové protažené světlomety.

Klepněte pro větší obrázek

Samostatnou zmínku zasluhují sloupky. A-sloupek se posunul vpřed a výsledkem je větší sklon čelního okna (součinitel aerodynamického odporu Cd má skvělou hodnotu 0,287, to je špička v dané třídě). Naopak zmizel dělicí sloupek v prosklení zadních bočních oken.

V interiéru bylo znát, že tu vše podřídili řidiči. Prostor pro něj a předního spolujezdce byl zřetelně oddělen. Skvělé byly sedačky, které se rozšířily a zároveň došlo ke zvýšení bočnic kvůli lepšímu vedení.

V interiéru byly použity vedle velmi kvalitních materiálů bohužel i tvrdé plasty. Překvapila mne změna pozice kapličky přístrojů. Na rozdíl od předchozích generací je nyní umístěna přímo před řidičem. Že by už designové „úlety“ nezabíraly? Byl to očividně návrat ke konzervativnímu uspořádání.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Co mne také zarazilo, byla nepohodlná středová loketní opěrka, která se nabízí u vyšší výbavy Style.

Nový Yaris je jedním z nejprostornějších vozů ve své třídě. Je to dáno tím, že rozvor náprav narostl o 50 mm a šířka interiéru se zvětšila o 30 mm. Byla ztenčena výklopná záď i opěradla předních a zadních sedadel. Výsledkem byl doslova luxusní prostor pro nohy zadních pasažérů. Se svými 180 centimetry jsem se zde cítil naprosto skvěle.

Objem zavazadelníku s dvojitou podlahou se zvětšil na 286 l (o 12 l), při sklopení dělených zadních sedadel je k dispozici prostor o velikosti 768 l. Nakládací otvor se zvětšil o 20 mm.

Klepněte pro větší obrázek

Paleta motorů není široká, ale podle mne dostačující – tvoří ji zážehové jednotky 1,0 a 1,33 l VVT-i respektive přeplňovaný vznětový motor 1,4 l D-4D.

Zástupci Toyoty zdůrazňovali, že všechny mají nízkou hmotnost a dostatečný výkon. Nejvíce se chlubili zážehovým tříválcem 1,0 l VVT-i. Je to nejlehčí pohonná jednotka ve své třídě a ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou generuje maximální výkon 69 k při 6000 ot/min a vyvine nejvyšší točivý moment 93 Nm při 3600 ot/min. Průměrná spotřeba paliva se snížila na 4,8 l/100 km.

Silnější zážehová třináctistovka (99 k při 6000 ot/min) vykazuje ve spojení s novou převodovkou Multidrive S spotřebu 5,1 l/ 100 km. Multidrive S nově nabízí i manuální režim sekvenčního řazení, kdy využívá sedmi virtuálních rychlostních stupňů, které může řidič volit buď řadicí pákou nebo pomocí páček pod volantem.

Nejnižší spotřebu nabízí vznětový motor 1,4 l D-4D (90 k při 3800 ot/min), pouhých 3,9 l/100 km.

Nový Yaris bude nabízen se třemi stupni výbavy: Entry, Active a Style. Je přitom znát dosti silné zacílení na mladé. U výbavy Active například nechybí plně multimediální audio soustava s displejem 6,1“ podporuje připojení mobilního telefonu přes Bluetooth s funkcí streamování hudby a automatickou synchronizaci seznamu kontaktů při každém připojení.

Klepněte pro větší obrázek

Na prezentaci v moderním závodě ve Valenciennes na hranicích Francie a Belgie bylo znát, že Yaris představuje pro japonskou automobilku klíčový model. Zdůraznila to i přítomnost mnoha vrcholných představitelů Toyoty.

A nebylo divu, Yaris si totiž v průběhu posledních deseti let udržuje stále více než 5% podíl ve své třídě malých vozů. Ta přitom zaujímá 26% podíl v rámci celého automobilového trhu.
 

Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2006
Stav: 195 954 km
Cena: 93 000 Kč
Toyota Land Cruiser 2.982
Rok výroby: 2007
Stav: 208 503 km
Cena: 310 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2009
Stav: 138 231 km
Cena: 170 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků