Kapitoly článku:
První VW s virtuálním štítem
Zcela nový koncept palubní desky, respektive přístrojového štítu, jsme si mohli poprvé prohlédnout u Audi TT. Volkswagen Passat bude další model, který toto dostane. Jinak řečeno jde o první Volkswagen vybavený virtuálním přístrojovým štítem. Ten nabídne velikost 12,3" a rozlišení 1440 x 540 pixelů.
Přístrojový štít zobrazí samozřejmě tradiční přístroje, nově ale na něm bude možné zobrazit věci, které jsme dříve mohli číst pouze na středovém displeji (mapa, obrázky...). Pro zastánce tradičních hodnot ovšem máme dobrou zprávu. Volkswagen bude virtuální přístrojový štít nabízet jako alternativu. Klasické přístroje tedy v nabídce prozatím zůstanou.
Další premiérou mezi Volkswageny je head-up displej. Podle toho, co si řidič nastaví (navigace, rychlost, rychlostní limit, upozornění...) se mu budou zvolené informace promítat do výsuvného sklíčka, jak to známe třeba u Peugeotu.
Co se týká multimediálních systémů, také ty se představí ve zcela nové podobě. Na výběr zákazníci dostanou tři velikosti a celkem pět řešení. Standardem je pětipalcový dotykový displej nabízený jako černobílý a barevný. Vyšší úroveň obstará 6,5" displej, který ve svém levnějším provedení nemá navigaci, v tom dražším ji pak nabídne. Vrchol se jmenuje Discover Pro a jeho základem je osmipalcový dotykový displej, který může být dále použit pro řadu doplňkových systémů.
Podle zvolné varianty multimediálního systému do Passatu dostanete kromě standardních věcí také třeba Wi-Fi, TV nebo systém MirrorLink. Chybět nebude ani čtení SMS, informace o počasí, Google Street View, Google Earth, informace o obsazenosti parkovišť, počasí nebo zprávy o cenách paliva.
Elektronika a další systémy
Virtuálním přístrojovým štítem to ale pouze začíná. Passat dostane řadu dalších systémů. Jmenovat můžeme například kamery, které poskládají pohled z ptačí perspektivy. Mimochodem zvolit bude možné i jakýsi režim offroad, který zobrazí pohled z přední kamery, abyste nevzali nějaký ten velký kámen. Evidentně nová generace nepřijde o verzi Alltrack. Pokračovat můžeme třeba systémem, který vám automaticky zavře víko zavazadelníku a auto uzamkne poté, co se s klíčkem vzdálíte od vozu.
Jmenovat všechny systémy asi nemá smysl. Volkswagen si dal velký pozor, aby u jeho důležité novinky nechybělo něco, co už konkurence používá. Takže se zaměřme na to zajímavější.
Samozřejmostí je parkovací asistent. I toto známe. Volkswagen ovšem připravil rozšíření o systém Trailer Assist. Ten pomůže při couvání s přívěsem. Zjednodušeně řečeno řidič zastaví, zařadí zpátečku a aktivuje tohoto pomocníka. Poté mu ovladač, kterým běžně nastavuje zpětná zrcátka, začne fungovat jako joystick.
Tím nastaví směr, kam se má couvat a následně už pouze přidává plyn a případně brzdí. Auto si dopočítá, jak má točit volantem, aby se i s přívěsem dostalo na požadovanou pozici. Tohle je jeden ze systémů, na který jsme opravdu zvědavi. Mělo by navíc jít o světové prvenství.
Další zajímavou novinkou je kombinaci adaptivního tempomatu a systému Lane Assist. Výsledkem je Traffic Jam Assist, kdy vůz následuje auto před sebou. Podmínkou ovšem je, že musíte držet ruce na volantu. Spolu s tímto pak dorazí také upravený Lane Assist. Funguje v podstatě klasicky, pokud ovšem řidič přestane řídit, systém vydá zvukové upozornění. Pokud nedojde k reakci, auto krátce „klepne“ do brzd.
Jestliže to nezabere a systém detekuje situaci, kdy osoba za volantem přestala řídit, aktivuje výstražné blinkry, převezme řízení a zvolna auto zastaví. Zároveň se aktivuje adaptivní tempomat, aby nedošlo k případnému nárazu do překážky nebo vozidla.
Z úvodních zveřejněných informací je to zhruba vše. Další podrobnosti budou zaručeně velmi brzy následovat. V červenci se pak dočkáme kompletního představení. Do prodeje se nový Passat dostane během posledního čtvrtletí letošního roku.