Nový Volkswagen Tiguan

Coby skutečně všestranný model mění Tiguan celou řadu pohledů na automobilový segment SUV

Tiguan podrobně

Platforma MQB základem nového světa SUV:

Tiguan zhmotněním pozoruhodné dynamiky – z vizuálního i technického hlediska.

Nové uspořádání s ostrými proporcemi a sportovním designem
Tiguan ve verzi s pohonem všech kol, vybavený novým systémem 4MOTION Active Control

Design exteriéru – precizní a sebejistý

Wolfsburg / Frankfurt, září 2015. Návrháři automobilky Volkswagen prostřednictvím modelu Tiguan druhé generace ztvárnili SUV přinášející do tohoto automobilového segmentu nové designové kvality, které jsou bezesporu pokrokové a konkurenceschopné. Díky přesnosti i logice všech křivek a jednoznačně nezaměnitelnému dominantnímu charakteru vznikl profil, jímž se Tiguan zcela zřetelně odlišuje od konkurentů.

Delší, širší a nižší. Tiguan svého předchůdce předčí i svými rozměry a proporcemi. Nyní je větší. S celkovou délkou 4486 mm se nový model prodloužil o 60 mm, přičemž rozvor se zvětšil o 77 mm na výsledných 2681 mm. Nový vůz je široký 1839 mm, tedy o 30 mm více oproti minulosti. Výška modelu se přitom klesla o 33 mm na 1632 mm (základní verze s pohonem předních kol). Díky četným opatřením v oblasti aerodynamiky u nového modelu Tiguan poklesl i koeficient Cd. Coby příklad pokrokového řešení aerodynamiky lze uvést nově tvarovaná vnější zpětná zrcátka. Na základě testů v aerodynamickém tunelu a simulací proudění vzduchu se podařilo optimalizovat tvar zrcátek do té míry, že jejich příspěvek k celkovému aerodynamickému odporu vozidla poklesl o plných 40 procent. Díky tomuto a dalším opatřením se podařilo snížit hodnotu Cd o 0,048 na výsledných 0,31.

Markantní čelní partie. Čelní partie nového modelu Tiguan nyní působí jako opticky výrazně širší. K tomu napomohl jednak reálný nárůst fyzické šířky a dále optický účinek horizontálního uspořádání masky chladiče a světlometů.

Tiguan je prvním SUV značky Volkswagen, které bude vybaveno projektorovými LED světlomety, a to na přání nebo standardně (u stupně výbavy „Highline“). Uvedené světlomety propůjčují čelním partiím obzvláště markantní výraz. V závislosti na stupni výbavy se používá chromový dekor napříč celou šířkou vozu vpředu nad světlomety.

Kapota nového modelu Tiguan nad maskou chladiče a světlomety – nyní posazená o něco výše než u předchůdce – míří směrem k čelnímu sklu ve tvaru písmene „V“ v podobě precizních a ostrých křivek. Zahledíme-li se směrem od masky chladiče, vnější křivky písmene „V“ lemují část kapoty, která opisuje elegantní linku mířící vzhůru. Křivka samotné masky chladiče pak přesně navazuje na jednu z hran tělesa světlometu. Každá linka má přitom jasně daný účel. V místě krátkého nárazníku je tvar „V“ kapoty zrcadlově převrácen do tvaru písmene „A“. Všechny vertikální linie míří směrem ven, což dále podtrhuje optickou šířku a přesvědčivost tohoto modelu.

Jedinečná silueta se zdvojenou charakteristickou křivkou. Boční profil vozu je neobyčejně markantní. Okenní čára byla oproti předchůdci posazena o něco výše, čímž akcentuje naturel SUV, kterým model Tiguan disponuje. Výše položená je i tzv. charakteristická křivka – jakožto jeden z jedinečných designových rysů nového modelu Tiguan. Ztvárnění této linky je odrazem vysoké kreativity návrhářů a o nic menšího know-how výrobních specialistů automobilky Volkswagen. Charakteristická křivka modelu Tiguan ubíhá po celé délce siluety vozu – v podobě horizontální linie, nad níž jsou hladce posazeny kliky dveří (v mistrném spojení výrobních technologií a designu). Poprvé u tohoto modelu se charakteristická křivka na voze opakuje. Horizontální plocha pod horní linkou pokračuje zlomem, po němž následuje druhá křivka. Návrháři zde mluví o „dialogu křivek“. Nižší z obou křivek akcentuje plasticky rozšířené (a tedy od pohledu mohutnější) lemy blatníků kolem kol a ramenatější vzezření.

Dialog křivek coby společná nit. Oproti předchůdci je plocha nad charakteristickou křivkou o něco plošší, a tak tvoří elegantnější pás pod bočním prosklením. Tento pás se rozšiřuje až k dynamicky tvarovaným D-sloupkům na zádi vozu (díky nově tvarovaným sloupkům střechy se zároveň podařilo zlepšit celkový výhled z vozu).

Další příklad charakteristického „dialogu křivek“: jemné zdvojené kontury – jako např. kolem oken a pod linií střechy – které v těchto místech současně vytvářejí jedinečné odlesky. Uvedené linky také lomí světlo, a tak vůz opticky působí jako nižší a sportovnější. Jako u sportovního modelu: vnější zpětná zrcátka upevněná pod okenní čarou, s tvarem odladěným v aerodynamickém tunelu, výrazně potlačující aerodynamický hluk. V nejníže položené části karoserie se používá černý materiál obepínající kolem dokola celý vůz. V černém tónu jsou i robustní plastové lemy kolem podběhů kol. Elegance: chromová dekorativní lišta rozdělující povrchy lakované v barvě karoserie od povrchů v antracitovém odstínu na bocích vozidla. Chromový akcent se opakuje i na zádi vozu.

Plastické kontury na zádi vozidla. Určujícím designovým prvkem nad zadními svítilnami je příčná charakteristická křivka. Uvedená linka naprosto precizně a čistě vymezuje horní lem standardně dodávaných zadních LED svítilen. Trojrozměrně tvarované svítilny rovněž staví na ostře horizontálním provedení. Tento tvar navazuje v podobě linky mezi zadními skupinovými svítilnami, která tvoří zadní hranu, zde důležitou i z pohledu aerodynamiky. Výklopná záď v místech pod dvojdílnými zadními svítilnami zasahuje do boků vozidla; oproti předchůdci navíc narostla maximální šířka otvoru zavazadelníku. Dalším stylistickým rysem je to, že celá plocha mezi zmíněnou horizontální linií a nakládací hranou tvoří vodorovně umístěný obdélník, jenž podtrhuje šířku modelu Tiguan a rovněž tomuto vozu propůjčuje nezaměnitelný vzhled při pohledu zezadu. Pod tímto místem je obklad v antracitovém odstínu a zabudovaný difuzor v granitově šedém metalickém laku. Při pohledu zezadu je rovněž patrné mírné zúžení v oblasti střechy, díky kterému se zdůraznila ramenní část připomínající rysy kupé.

Interiér – prostor k životu

Intuitivní moderna. Kompletně přepracovaný interiér modelu Tiguan poukazuje na výrazně sportovní a zároveň sebejistý charakter SUV.

Do tohoto obrazu ideálně zapadá koncepce přístrojové desky orientované na řidiče. Hlavními prvky jsou sdružené přístroje (na přání v podobě digitální přístrojového štítu Active Info Display) a obrazovka informačního a zábavního systému, zde posazená vysoko uprostřed a natočená směrem k řidiči. Pod informačním a zábavním systémem je sportovně pojatá středová konzola s ovladači klimatizace, opět natočená směrem k řidiči. Přístrojová deska společně se středovou konzolou tvoří jediný stylistický celek. Samotné středové konzole vévodí shluk tlačítek kruhovitě uspořádaných ve vyvýšeném prostoru u páky voliče převodovky. Podobně jako u exteriéru návrháři systematicky uplatňovali přístup „forma následuje funkci“. Shluk tlačítek je na straně řidiče prodloužen v příčném směru. Zde má řidič optimální přístup ke kulatému multifunkčnímu přepínači s intuitivním ovládáním pro nový systém 4MOTION Active Control.  Vzájemná souhra přístrojové desky, středové konzoly a výplní dveří evokuje v kokpitu z pohledu řidiče pozoruhodnou atmosféru. Jedna ukázka dokonalosti v každém detailu: úzké a precizně zpracované lemování hliníkového vzhledu kolem výdechů ventilace a reproduktorů ve dveřích. Typická robustnost SUV: vnější kliky dveří. Návrháři dokázali akcentovat charakter SUV i volbou struktur povrchů a uspořádáním jednotlivých objemů hmoty. Interiér charakterizuje vysoká úroveň promyšlené ergonomie, včetně prvků s intuitivním ovládáním. Za zmínku stojí výrazně větší vertikální prostornost na zadních sedadlech, a to i přes celkově nižší karoserii vozu.

Více prostoru pro zadní pasažéry. Díky výbornému obestavění prostoru se v novém modelu Tiguan podařilo výrazně zvětšit podélné místo pro cestující (nárůst délky interiéru o 26 mm). Například trojice cestujících na zadních sedadlech má nyní o 29 mm více místa pro nohy. Zvětšil se i zavazadlový prostor. Nový model nabízí o 145 litrů navíc pro náklad (až 615 litrů při obsazení pěti lidmi). Kromě toho Tiguan nabídne asymetricky rozdělená zadní sedadla s možností podélného posuvu v rozsahu 18 cm. Upravovat je možné i sklon zadních opěradel. Po sklopení zadních sedadel se objem pro náklad zvětší na 1655 litrů. Praktický: podle potřeby lze zcela sklopit opěradlo předního spolujezdce, např. při převozu velmi dlouhých předmětů. V neposlední řadě se usnadnilo i samotné nakládání, neboť nový Tiguan disponuje nižší nakládací hranou zavazadelníku.
 

Asistenční a komfortní funkce

Elektronika v té nejlepší formě. Nový Tiguan je jedním z nejvyspělejších kompaktních SUV na světě, přinášejícím pozoruhodnou škálu inovací. Tyto se týkají bezpečnosti, pohodlí, informačních a zábavních systémů i jízdní dynamiky. Za prvé jde o technologie, jako např. digitální přístrojový štít Active Info Display o velikosti 12,3" (interaktivní plně digitální hlavní přístrojový štít s pěti informačními profily) nebo průhledový displej HUD (u SUV od Volkswagenu vůbec poprvé), které vyšlapávají novou cestu v oblasti uživatelského ovládání a zprostředkování informací. Za druhé jde o kvalitativní posun parametrů bezpečnosti, pohodlí a konektivity díky široké škále ochranných asistenčních systémů, řadě pokrokových systémů komfortní výbavy a výběru z informačních a zábavních systémů s rozšířenými funkcemi konektivity. Pro majitele vozů Tiguan bude naprosto přirozené používat nejrůznější online služby s možností integrace oblíbených smartphonů (Android nebo Apple) v rámci informačních a zábavních systémů vozidla.

Asistenční systémy ke zvýšení bezpečnosti. Ve standardní výbavě základní verze (Trendline) se nově objevuje již zmíněný systém sledování okolí vozu „Front Assist“, včetně funkce nouzového brzdění v městském provozu, rozpoznávání chodců a aktivní kapoty. Novou standardní funkcí je i asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu (Lane Assist) s varováním při opuštění jízdního pruhu. Bezpečnostní výbavu doplňuje i systém sedmi airbagů, včetně kolenního airbagu pro řidiče. Dalším obecným rysem všech vozů Volkswagen na platformě MQB je automatická multikolizní brzda, která pomáhá zabránit nebezpečným sekundárním srážkám. Ve standardu od prostředního výbavového stupně (Comfortline) je systém sledování únavy řidiče.

Tiguan Highline s automatickou regulací odstupu (ACC). Vozy v nejvyšším výbavovém stupni (Highline) nabízejí i funkci automatické regulace odstupu (ACC), která prostřednictvím radaru a automatického zrychlování/brzdění udržuje bezpečný odstup za vozidlem jedoucím vpředu. Pokud je SUV kromě automatické regulace odstupu vybaveno převodovkou DSG, zajišťuje i automatické popojíždění v koloně (asistent pro jízdu v koloně).

Mezi další systémy modelu Tiguan na podporu aktivní a pasivní bezpečnosti se řadí (jako výbava na přání) asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist), proaktivní systém ochrany cestujících (dokáže rozpoznat zvýšené riziko střetu, přitáhne přední bezpečnostní pásy k preventivnímu zadržení řidiče a předního spolujezdce a uzavře otevřená okénka i střešní okna, kde ponechá pouze drobnou mezeru), asistent pro nouzové situace „Emergency Assist“ (rozpozná, že řidič přestal reagovat a zpomalí vozidlo až do jeho úplného zastavení) a asistenční systém pro monitorování okolí (sledování okolí v rozsahu 360° kolem vozu pomocí čtveřice kamer), velmi praktický zejména při jízdě v terénu.

Komfortní prvky výbavy pro ideální pobyt na palubě. Pro Tiguan druhé generace bude Volkswagen nabízet třízónovou automatickou klimatizaci. Cestující na zadních sedadlech budou moci nastavovat teplotu a rychlost ventilátoru pomocí samostatného ovládacího panelu. Nový systém Climatronic udržuje stálou kvalitu vzduchu prostřednictvím senzoru sledování kvality ovzduší a biofiltru s aktivní náplní, čímž zabraňuje v pronikání znečišťujících látek do interiéru vozu – od spor plísní až po alergeny. Uvedená technologie je celosvětově jedinečná a doposud ji používá pouze Volkswagen. K ještě vyššímu pohodlí přispívají sedadla zcela přepracované konstrukce, na přání i s paměťovou funkcí u řidiče a předního spolujezdce. Pohodlí cestujících na obou předních sedadlech je možné dále zvýšit pomocí nových sedadel ergoActive (včetně funkce elektrického nastavování bederní opěry ve 4 směrech a masážní funkce). Panoramatické střešní okno s funkcí vyklápění (jedno z největších v dané třídě: 870 x 1364 mm) a integrovaným difúzním osvětlením dokáže zpříjemnit každou cestu, ať již je krátká nebo dlouhá. K maximálnímu pohodlí a funkčnosti přispívají i další prvky výbavy, jako např. elektrické otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru (Easy Open / Easy Close) mávnutím nohou pod zadním nárazníkem, vyhřívání volantu a elektromechanický posilovač s tzv. progresivním řízením (ostřejší převodový poměr a přesnější vedení vozu ve středové poloze volantu).

Systémy palubního infotainmentu přecházejí online. Ve výbavovém stupni Trendline nabízí Tiguan standardně audio soustavu Composition Touch (5" monochromatický dotykový displej). Tiguan Comfortline a Highline pak bez příplatku nabídne soustavu Composition Colour (5" barevný dotykový displej).

Zákazníci mohou objednávat i zábavní systém Composition Media (8" barevný dotykový displej). Další alternativy na přání zahrnují audio soustavy s navigací Discover Media a Discover Pro (v obou případech s 8" displejem). Všechny uvedené systémy jsou součástí druhé generace platformy modulárních informačních a zábavních systémů (MIB II).

Konektivita. Platforma MIB II umožňuje Tiguan optimálně propojit s moderními smartphony (Apple či Android) prostřednictvím rozhraní App Connect. Technologie App Connect kromě podpory funkce MirrorLink do systémů palubního infotainmentu integruje i rozhraní CarPlay (Apple) a Android Auto (Google). Díky mobilní aplikaci Media Control se Volkswagen stává jednou z prvních automobilek, která nabízí rozhraní k informačním a zábavním systémům i pro tablety. Na palubě vozu je opět mobilní služba online „Guide & Inform“ od Volkswagenu, která uživatelům zpřístupňuje nejrůznější data, jako např. aktuální informace o dopravních kolonách, údaje o volných parkovacích místech na parkovištích v blízkosti (počet míst, adresa) a informace o čerpacích stanicích (ceny paliva, adresy). Volkswagen vůbec poprvé nabízí i online službu „Security & Service“, kterou lze využít za nejrůznějších situací k vyžádání pomoci prostřednictvím call centra přímo z vozidla. Z funkcí zabudovaných ve vozidle můžeme jmenovat např. online přivolání asistenční služby, automatické oznamování nehody, plánování servisu (k objednání servisní prohlídky pro Tiguan v autorizovaném servisu) nebo vyžádání záznamů o stavu vozidla. V závislosti na zvoleném paketu je k dispozici i funkce, jejímž prostřednictvím lze získat informace o stavu vozidla nebo místu zaparkování prostřednictvím smartphonu, anebo stejným způsobem aktivovat nezávislé topení vozidla.

Modul rozhraní s induktivní vazbou. Nesmíme opomenout skutečnost, že smartphone jako takový lze pohodlně uložit do nového pokrokového modulu rozhraní („příprava pro mobilní telefon Comfort“). Zajímavostí je možnost dobíjení a spojení telefonu s externí anténou vozidla prostřednictvím induktivní vazby (dle standardu QI) – tj. zcela bez použití kabelů.

Motory – TSI a TDI

Čtyři zážehové a čtyři vznětové motory. Nejrůznější výbavové stupně lze navíc kombinovat celkem s osmi motory (všechny splňují emisní normu Euro 6). Volkswagen v této třídě standardně nabízí systém přeplňování, přímé vstřikování paliva, systém stop-start a funkci rekuperace energie. Čtyři zážehové jednotky (TSI) disponují výkonem 92 kW (125 k), 110 kW (150 k), 132 kW (180 k), resp. 162 kW (220 k). Čtyři vznětové jednotky (TDI) nabídnou výkon 85 kW (115 k), 110 kW (150 k), 140 kW (190 k), resp. 176 kW (240 k). Základní motory pro nový Tiguan jsou spojeny s pohonem předních kol. Ve všech ostatních verzích nabízí Tiguan stálý pohon všech kol, buďto ve standardu, nebo na přání. V porovnání s předchozím modelem s motory Euro 5 jsou čtyřválce pro nový Tiguan až o 24 procent úspornější. V přímém srovnání s odcházející generací v kombinaci s motory Euro 6 bylo rovněž dosaženo pokroku v podobě až 10% úspory paliva.

Nyní až 240 koní. Důkazem toho, že Tiguan druhé generace opět míří na samotný vrchol třídy, je i rozšířená struktura pohonných jednotek. V letošním roce Volkswagen u předchozí generace již přešel od starších motorů k novým jednotkám splňujícím normu Euro 6. Avšak v případě nového modelu můžeme zážehové i vznětové jednotky označit za výrazný posun vpřed. Zatímco nejvýkonnější motor TSI v minulosti disponoval výkonem 150 koní, škála motorizací se rozšířila o dvě jednotky 2,0 litru s maximem výkonu 180 nebo 220 k. Výkonový skok je markantní i v případě vznětových motorů. Nejsilnější jednotka TDI v minulosti nabízela 184 koní. Maximální výkon této konkrétní varianty nyní činí zmíněných 190 k. Vrcholným agregátem modelové řady je nově vyvinutý motor o výkonu 240 k (2,0 TDI) s dvojitým přeplňováním (biturbo) a vstřikovacím tlakem až 2500 barů. S litrovým výkonem 88 kW (120 k) se jednotka 2,0 TDI řadí mezi agregáty s nejvyšším měrným výkonem v segmentu kompaktních SUV.

Pohon všech kol – 4MOTION

Stálý pohon všech kol. Velká část majitelů vozu Tiguan oceňuje možnost bezpečně se pohybovat mimo zpevněné cesty – ať již při dojíždění za prací nebo během trávení volného času. Systém stálého pohonu všech kol je navíc další bezpečnostní pojistkou při jízdě za nepříznivého počasí. Volkswagen pro nový Tiguan opět nabízí svůj mimořádně efektivní systém stálého pohonu všech kol 4MOTION – v závislosti na zvolené motorizaci buďto ve standardu, nebo na přání. Světlá výška všech verzí modelu Tiguan 4MOTION je o 11 mm vyšší (tj. 200 namísto 189 mm). Tiguan je kromě toho možné objednat se speciální off-roadovou variantou čelních partií; v takovém případě přední nájezdový úhel činí 25,6 namísto 18,3 stupně. Nájezdový úhel vzadu je u všech verzí 24,7 stupně, stejně tak jako přejezdový úhel. Novinkou vyvinutou speciálně pro toto nové SUV je systém řízení „4MOTION Active Control“ – přepínač čtyř různých režimů pro jízdu mimo zpevněné cesty. Bez ohledu na design čelních partií (silniční verze, resp. off-roadové provedení) umožňuje nový Tiguan tahání mimořádně těžkých přívěsů o váze až 2500 kg.

4MOTION. Stálý pohon všech kol 4MOTION používá spojku Haldex páté generace. Aktivně přerozděluje hnací moment na všechna čtyři kola – dříve, než dojde k prokluzu. Kvůli úspoře paliva jsou za běžných podmínek poháněna pouze kola přední nápravy. Jakmile však hrozí ztráta záběrových schopností, ve zlomku sekundy se zapojuje i zadní náprava. Vedle spojky Haldex, která funguje jako pomyslná uzávěrka v podélném směru, jsou součástí stabilizačního systému ESC i elektronické uzávěrky diferenciálu (EDS) v roli zámků pro všechna čtyři kola (v příčném směru).

Aktivní řízení pohonu všech kol: 4MOTION Active Control. Na středové konzole je umístěn otočný tlačítkový přepínač nového systému řízení 4MOTION Active Control s intuitivním ovládáním. Řidič jej využije k aktivaci čtyř hlavních režimů nebo otevírání různých místních nabídek na displeji. Když otočí přepínačem doleva, aktivuje jeden z dvojice silničních profilů – Onroad (silnice) nebo Snow (sníh). Otočením přepínače doprava pak řidič navolí jeden z off-roadových profilů – Offroad (terén, automatické nastavení parametrů pro jízdu v terénu) nebo Offroad Individual (proměnné nastavení).

Systém řízení 4MOTION Active Control při jízdě mimo zpevněné cesty dovoluje řidiči bleskově přepínat asistenční systémy jediným manuálním zásahem a upravovat jejich nastavení podle aktuální potřeby pohonu – což je další příspěvek k bezpečnosti jízdy. Totéž platí pro režim „Snow“, který opět zvyšuje bezpečnost v zimě, například v lyžařských oblastech.

Charakteristické vlastnosti – výbavové stupně a pakety

Nově strukturovaná nabídka výbavy. Nový Tiguan se bude nabízet ve výbavových stupních Trendline, Comfortline a Highline. U všech verzí bude možné alternativně zvolit off-roadové provedení čelních partií (nájezdový úhel 25,6 namísto 18,3 stupně). Tiguan Comfortline a Tiguan Highline charakterizuje sportovní vzhled se „standardním“ předkem. Ke zvýšení dynamiky nového SUV pak slouží nově koncipované pakety R-Line.

Pakety R-Line podrobněji. Výbavové pakety R-Line jsou zaměřeny na ryzí dynamiku – buďto v podobě kompletního balíčku prvků výbavy pro exteriér i interiér, nebo pouze jako prvky výbavy pro exteriér. Součástí paketu R-Line pro exteriér jsou 19" litá kola v designu „Sebring“ nebo na přání dokonce 20" litá kola „Suzuka“, pojmenovaná po proslulém závodním okruhu (u předchozího modelu byla maximální velikost kol 19"). V případě exteriérového paketu R-Line jsou běžně nelakované (antracitové) části karoserie vyvedené v odstínu laku (neplatí pro lemy podběhů kol). Totéž se týká exkluzivních obkladů dveří, které nabízejí podobný vizuální efekt jako rozšíření prahů karoserie. Design exteriéru zdokonalují i nejrůznější detaily, jako např. nárazníky v designu R-Line s leskle černými aerodynamickými prvky, střešní spoiler a zadní difuzor v dvoubarevném provedení (opět uplatněna leskle černá). Prvky interiéru v rámci kompletního balíčku prvků výbavy R-Line zahrnují sedadla ve speciálním designu R- Line (látkové a mikrovláknové čalounění sedadel, na přání kožené čalounění „Vienna“), hliníkové ochranné kryty prahů dveří s logem R-Line (na přání podsvíceným), dekorativní stehování v šedé Crystal Grey, speciální dekorativní prvky, sportovní pedály a opěrku pro nohu (na straně řidiče) z nerez oceli, černé obložení střechy a kůží obšitý multifunkční volant s logem R-Line.

 

Plug-in Hybrid – koncepční vůz se solárními panely na střeše

Wolfsburg / Frankfurt, Září 2015. Ukázkou budoucího směřování modelu Tiguan je verze Tiguan GTE – první SUV s pohonem typu Plug­in Hybrid od Volkswagenu, prezentované na letošním autosalonu IAA. Tento model, zde představovaný jako koncepční vůz, disponuje systémovým výkonem 160 kW (218 k) a dokáže ujet až 50 kilometrů v režimu „E-Mode“, tedy jako elektromobil s nulovými výfukovými emisemi. Jeho průměrná spotřeba paliva (v kombinovaném cyklu) činí pouhých 1,9 l/100 km; to odpovídá emisím CO2 na úrovni 42 g/km. Poměrně dlouhý jízdní dosah na elektrický pohon dovoluje Li-Ion akumulátor o kapacitě 13,0 kWh s možností externího dobíjení, ale i solární modul zabudovaný na střeše vozidla – jako celosvětová novinka. Za ideálních podmínek by energie vyprodukovaná solárním modulem během jednoho roku měla postačit k ujetí dalších 1000 km (Německo 500 km, jižní Evropa 800 až 1000 km) – v závislosti na intenzitě slunečního svitu v daném regionu.

TSI + elektromotor + převodovka DSG. Přední nápravu tohoto koncepčního modelu pohání přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním (1,4 TSI o výkonu 115 kW) a elektromotor. Přísun energie do elektromotoru obstarává vysokonapěťový Li-Ion akumulátor. Tiguan GTE používá šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG, vyvinutou speciálně pro nasazení v hybridním modelu. Elektromotor je začleněn do skříně převodovky. Z dalších komponent hybridního pohonu můžeme jmenovat výkonovou elektroniku (převádí stejnosměrný proud z akumulátoru na proud střídavý k pohonu elektromotoru) a zařízení pro nabíjení. Tiguan GTE se může pohybovat ve zmíněném režimu E-Mode nebo v jednom ze tří dalších režimů: Hybrid, Battery Charge (dobíjení akumulátoru) nebo GTE.

Po spuštění soustavy pohonu se koncepční model automaticky rozjíždí v režimu „E-Mode“. Tiguan poháněný samotným elektromotorem se může rozjet až na 130 km/h. Pokud dojde k vybití akumulátoru na minimální úroveň, resp. je zapotřebí dodat výkonovou posilu, soustava pohonu automaticky přepíná do režimu „Hybrid“. To znamená, že se deaktivuje režim „E-Mode“ a Tiguan GTE se naráz chová jako tradiční vůz s plně hybridním pohonem, jenž podle jízdních podmínek automaticky využívá motor TSI a/nebo elektromotor. Řidič může podle potřeby stisknout tlačítko „E-Mode“ a ručně přepnout na pohon s nulovými emisemi.

Režim GTE k posílení výkonu. Pokud řidič stiskne tlačítko GTE pro přepnutí do režimu GTE, koncepční vůz v sobě probudí své agilní geny. Uvedený režim GTE je exkluzivním prvkem všech vozů Volkswagen se soustavou pohonu typu Plug-in Hybrid. Využívá znatelně dynamičtější nastavení akceleračního pedálu, převodovky i řízení a příslušným způsobem mění i mapování motoru TSI. V režimu GTE navíc jednotka TSI s elektromotorem spolupracuje v režimu „boosting“ (posílení), kdy se využívá veškerý dostupný výkon a maximální točivý moment hybridní soustavy pohonu. Tiguan GTE v takovém režimu dosahuje nejvyšší rychlosti 200 km/h a disponuje zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhých 8,1 sekundy.

 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2000
Stav: 156 244 km
Cena: 25 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků