Nový trend: Češi si oblíbili dovolenou v obytném voze

Zájem Čechů o půjčení a koupi obytných vozů roste, naopak poptávka po karavanech klesá. Ceny nových obytných vozů navzdory horší ekonomické situaci v posledních letech mírně rostou.

Ceny obytných vozů na českém trhu začínají v současné době přibližně na 900 tisících korunách, nejmenší obytný přívěs stojí asi 180 tisíc korun.

„Každý výrobce každý rok zvedá ceny o tři čtyři procenta. Používají se stále lepší materiály, dokonalejší izolace, obytná auta jsou čím dál lepší. Vozy vyrobené před pěti lety jsou už diametrálně odlišné od těch současných,“ řekl marketingový ředitel společnosti Caravan Centrum Hykro Miroslav Prokop. Firem, které v oboru podnikají, je podle něj stále víc, takže konkurence roste.

„V posledních letech je poptávka vyšší po obytných vozech než po karavanech. Ten poměr je už 3:1,“ uvedl Heinrich Vik z firmy Caravan Metropol. Obytné vozy svými vlastnostmi dnes již umožňují velmi pohodlné ubytování na cestách a jsou vhodnější k jízdě na plných silnicích než karavany. Češi podle Vika nemají zájem o nejlevnější obytné vozy ani karavany, nejprodávanější jsou ty ve střední cenové kategorii.

Jednou z posledních inovací jsou například plastové střechy karavanů, které brání kroupám v jejich poškození. Novinkou na trhu jsou také obytné vozy Grand Panorama s velkým panoramatickým čelním sklem.

Do ČR se loni dovezlo 745 obytných vozů, meziročně o 42 procent víc. Vyplývá to z údajů Sdružení dovozců obytných vozidel. Český trh obytných vozidel má na evropském trhu podíl jen jedno procento. „Překvapující je postup některých kupujících, kteří jezdí k nákupům do sousedních zemí, a tím snižují potenciál českého trhu,“ řekl předseda sdružení Jan Bízik.

Prodeje nových obytných vozidel v Evropě loni ovlivnila ekonomická krize. Podle údajů ECF (European Caravan Federation) klesl odbyt o šest procent na 145 000 kusů. Výjimkou jsou Rakousko, Německo, Švýcarsko a Norsko.

Obytné vozy jsou stále oblíbenější

Odklon od karavanů k obytným automobilům je podle Bízika patrný v celé Evropě. „Důvodem je zvýšení užitné hodnoty obytného vozu z hlediska komfortu pobytu a využití vnitřního prostoru, schopnost výrobců dodat zájemcům základní vozidlo s výkonnou pohonnou jednotkou a relativně nízkou spotřebou pohonných hmot,“ dodal.

Rozšiřuje se také trend vypůjčit si obytné vozidlo na dovolenou, aby si zákazník prakticky vyzkoušel možnosti mobilního domova. Až 90 procent z vypůjčovatelů si podle Bízika následně vůz buď pořídí, případně si ho opakovaně půjčují. „Tomu se přizpůsobili i prodejci a počet míst s půjčovnami obytných vozů neustále roste i v ČR,“ uvedl Bízik. Prokop ze společnosti Caravan Centrum Hykro dodal, že čím dál víc lidí jezdí s obytným vozem i na hory v zimě.

V České republice není žádná firma, která by obytné vozy vyráběla. Všechny se proto dovážejí, především z Německa. Caravaningu se podle odhadů pravidelně věnuje kolem 4000 Čechů. V „zemi zaslíbené“ tomuto životnímu stylu - Velké Británii - je registrováno přes 350 tisíc karavanistů.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků