Nový trend: Češi si oblíbili dovolenou v obytném voze

Zájem Čechů o půjčení a koupi obytných vozů roste, naopak poptávka po karavanech klesá. Ceny nových obytných vozů navzdory horší ekonomické situaci v posledních letech mírně rostou.

Ceny obytných vozů na českém trhu začínají v současné době přibližně na 900 tisících korunách, nejmenší obytný přívěs stojí asi 180 tisíc korun.

„Každý výrobce každý rok zvedá ceny o tři čtyři procenta. Používají se stále lepší materiály, dokonalejší izolace, obytná auta jsou čím dál lepší. Vozy vyrobené před pěti lety jsou už diametrálně odlišné od těch současných,“ řekl marketingový ředitel společnosti Caravan Centrum Hykro Miroslav Prokop. Firem, které v oboru podnikají, je podle něj stále víc, takže konkurence roste.

„V posledních letech je poptávka vyšší po obytných vozech než po karavanech. Ten poměr je už 3:1,“ uvedl Heinrich Vik z firmy Caravan Metropol. Obytné vozy svými vlastnostmi dnes již umožňují velmi pohodlné ubytování na cestách a jsou vhodnější k jízdě na plných silnicích než karavany. Češi podle Vika nemají zájem o nejlevnější obytné vozy ani karavany, nejprodávanější jsou ty ve střední cenové kategorii.

Jednou z posledních inovací jsou například plastové střechy karavanů, které brání kroupám v jejich poškození. Novinkou na trhu jsou také obytné vozy Grand Panorama s velkým panoramatickým čelním sklem.

Do ČR se loni dovezlo 745 obytných vozů, meziročně o 42 procent víc. Vyplývá to z údajů Sdružení dovozců obytných vozidel. Český trh obytných vozidel má na evropském trhu podíl jen jedno procento. „Překvapující je postup některých kupujících, kteří jezdí k nákupům do sousedních zemí, a tím snižují potenciál českého trhu,“ řekl předseda sdružení Jan Bízik.

Prodeje nových obytných vozidel v Evropě loni ovlivnila ekonomická krize. Podle údajů ECF (European Caravan Federation) klesl odbyt o šest procent na 145 000 kusů. Výjimkou jsou Rakousko, Německo, Švýcarsko a Norsko.

Obytné vozy jsou stále oblíbenější

Odklon od karavanů k obytným automobilům je podle Bízika patrný v celé Evropě. „Důvodem je zvýšení užitné hodnoty obytného vozu z hlediska komfortu pobytu a využití vnitřního prostoru, schopnost výrobců dodat zájemcům základní vozidlo s výkonnou pohonnou jednotkou a relativně nízkou spotřebou pohonných hmot,“ dodal.

Rozšiřuje se také trend vypůjčit si obytné vozidlo na dovolenou, aby si zákazník prakticky vyzkoušel možnosti mobilního domova. Až 90 procent z vypůjčovatelů si podle Bízika následně vůz buď pořídí, případně si ho opakovaně půjčují. „Tomu se přizpůsobili i prodejci a počet míst s půjčovnami obytných vozů neustále roste i v ČR,“ uvedl Bízik. Prokop ze společnosti Caravan Centrum Hykro dodal, že čím dál víc lidí jezdí s obytným vozem i na hory v zimě.

V České republice není žádná firma, která by obytné vozy vyráběla. Všechny se proto dovážejí, především z Německa. Caravaningu se podle odhadů pravidelně věnuje kolem 4000 Čechů. V „zemi zaslíbené“ tomuto životnímu stylu - Velké Británii - je registrováno přes 350 tisíc karavanistů.

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků