Povinnost obouvat zimní pneumatiky za souvislé vrstvy ledu či sněhu na vozovce končí 31. března. Kolem tohoto data čeká na pneuservisy tradiční zátěžová zkouška. Své letní pneumatiky byste dle zákona měli vyměnit, pokud je hloubka dezénu nižší než 1,6 mm.
Maximální stáří není zákonem stanovené.
Délka brzdné dráhy je považována za nejdůležitější parametr letní pneumatiky. Na suchu a mokru proto německý magazín podrobil testu 52 typů plášťů o rozměru 225/50 R17.
S těmito parametry se můžeme setkat napříč automobilovými segmenty. Například na vozech jako Škoda Octavia, Ford Galaxy/S-MAX, Peugeot 3008, Audi A5 nebo BMW X1.
Pneumatiky brzdily z rychlosti 80 km/hod na mokru a ze 100 km/hod na suchu. Rozdíl mezi pneumatikami v TOP 20 pak byl až 6 m na mokru a 3 m na suchu.
„I když je brzdná dráha v klasických testech jen jedním ukazatelem z mnoha, poskytuje maximálně objektivní a nejdůležitější údaj ze všech. Je jasné, že prémioví výrobci pak k vynikajícímu brzdnému výkonu přidají oproti konkurenci i delší životnost nebo lepší odolnost vůči aquaplaningu “ komentuje ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier
Rozdíl šesti přechodů aneb Šetřit se nevyplatí
Trh pneumatik je plný plášťů, které často pochází z Číny a jejich ceny vypadají lákavě. To, že se nevyplácí na jediném spojení auta s vozovkou o velikosti čtyř pěstí šetřit, dokazuje neuvěřitelných 18 metrů rozdílu mezi posledním a prvním výrobkem v testu. To znamená více než šest přechodů pro chodce.
Ovšem pozor, zároveň neplatí, že značka a země původu znamená vše. To je patrné v další kapitole, která komentuje pneumatiky s vyhovující brzdnou drahou.
Mezi plášti s nejhoršími výsledky vidíme pneumatiky Achilles, Zeetex, Goform, Tristar nebo Formula. Vcelku líbivé názvy pod sebou skrývají neprověřenou kvalitu. Překvapí ale 45. příčka pro Kleber Dynaxer HP3, což je značka výrobce náležejícího do koncernu Michelin.
Těchto 11 pneumatik bylo hodnoceno jako nevyhovující:
|
Auto Bild test letních pneumatik 225/50 R17 |
# |
značka |
mokro z 80 km/h (m) |
sucho z 100 km/h (m)
|
brzdná dráha celkem (m) |
41. |
Goform GH 18 |
44,1 |
37,3 |
81,4 |
42. |
Nordexx NS9000 |
43,6 |
37,9 |
81,5 |
43. |
Delinte DH2 |
43,4 |
38,3 |
81,7 |
44. |
Rovelo RPX 988 |
44,4 |
37,7 |
82,1 |
45. |
Kleber Dynaxer HP3 |
44,7 |
37,7 |
82,4 |
46. |
EP-Tyres Accelera Phi-R |
44,0 |
38,5 |
82,5 |
47. |
Radar Dimax R8 |
45,1 |
38,0 |
83,1 |
48. |
Formula Energy |
46,5 |
37,4 |
83,9 |
49. |
Zeetex HP 1000 |
45,8 |
38,5 |
84,3 |
50. |
Tristar Sportpower Radial F 105 |
47,3 |
37,1 |
84,4 |
51. |
Achilles 2233 |
49,0 |
36,3 |
85,3 |
52. |
Autogrip Grip200 |
50,7 |
38,0 |
88,7 |
Pokračování 2 / 3
Barum s výhradami
Druhou skupinou v pořadí jsou vyhovující pneumatiky, které však AutoBild nebude podrobovat dalším zkouškám. Poměrně slušně si vedly i někteří málo známí výrobci.
Ze zavedených značek velkých koncernů nejvíce zamrzí výsledek pneumatik Barum Bravuris 3HM. 33. příčka řadí "barumky" i pod pláště značek Mabor, Aeolus či Zeta, o kterých jste pravděpodobně ještě neslyšeli. Nijak slavně si nevedly ani pneumatiky BF Goodrich g-Grip na 27. příčce.
Následující pláště jsou doporučeny s výhradami:
|
Auto Bild test letních pneumatik 225/50 R17 |
# |
značka |
mokro z 80 km/h (m) |
sucho z 100 km/h (m)
|
brzdná dráha celkem (m) |
22. |
Nexen N´Fera SU1 |
40,2 |
37,1 |
77,3 |
23. |
Mabor Sport-Jet 3 |
40,6 |
36,7 |
77,3 |
24. |
Nankang Sportnex AS-2+ |
40,8 |
36,7 |
77,5 |
25. |
Zeta ZTR 10 |
40,7 |
37,0 |
77,7 |
26. |
Aeolus Steering Ace AU01 |
41,1 |
36,6 |
77,7 |
27. |
BF Goodrich g-Grip |
41,8 |
36,2 |
78,0 |
28. |
Federal Formoza AZ01 |
40,6 |
37,6 |
78,2 |
29. |
Hifly HF805 |
40,9 |
37,5 |
78,4 |
30. |
Headway HU901 |
41,2 |
37,4 |
78,6 |
31. |
Viking ProTech HP |
41,7 |
37,6 |
79,3 |
32. |
Toledo TL 1000 |
42,1 |
37,2 |
79,3 |
33. |
Barum Bravuris 3HM |
42,1 |
37,6 |
79,7 |
34. |
GT Radial Champiro FE1 |
42,8 |
37,3 |
80,1 |
35. |
Gislaved Ultra Speed |
41,7 |
38,4 |
80,1 |
36. |
General Altimax Sport |
42,1 |
38,0 |
80,1 |
37. |
Star Performer TNG UHP 1 |
42,8 |
37,4 |
80,2 |
38. |
Fortuna F2900 |
42,1 |
38,2 |
80,3 |
39. |
Effiplus Himmer II |
43,2 |
37,2 |
80,4 |
40. |
Blacklion BU66 |
43,8 |
37,0 |
80,8 |
Pokračování 3 / 3
Mezi top dvacítkou i pár překvapení
Nejmenší součet brzdných drah má Continental PremiumContact 6. Na suchu však nejvíce boduje Pirelli P7 Cinturato Blue, naopak na mokru dominují Bridgestone Turanza T001.
Vítězství Continentalu tkví především v neuvěřitelné vyrovnanosti na suchém a mokrém povrchu. Naměřený rozdíl činí pouhou jednu desetinu metru.
„Zajímavou volbu může představovat Hankoook Ventus Prime3 K125, který má podobné výkony jako vítěz. I když bychom v tomto případě raději počkali na další test a větší počet disciplín, kde zpravidla více bodují prémioví výrobci,“ dodává za Pneumatiky.cz Schwangmaier.
TOP 20 pneumatik bude testováno i v dalších parametrech:
|
Auto Bild test letních pneumatik 225/50 R17 |
# |
značka |
mokro z 80 km/h (m) |
sucho z 100 km/h (m)
|
brzdná dráha celkem (m) |
1. |
Continental PremiumContact 6 |
35,0 |
34,9 |
69,9 |
2. |
Hankook Ventus Prime3 |
35,7 |
34,3 |
70,0 |
3. |
Falken Azenis FK510 |
34,8 |
35,5 |
70,3 |
4. |
Pirelli Cinturato P7 Blue |
36,6 |
34,1 |
70,7 |
5. |
Bridgestone Turanza T001 Evo |
34,6 |
36,2 |
70,8 |
6. |
Uniroyal RainSport 3 |
34,7 |
36,4 |
71,1 |
7. |
Dunlop Sport Maxx RT 2 |
38,3 |
34,4 |
72,7 |
8. |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 |
37,5 |
35,2 |
72,7 |
9. |
Fulda SportControl 2 |
37,9 |
35,1 |
73,0 |
10. |
Michelin Primacy 3 |
38,6 |
34,6 |
73,2 |
11. |
Sava Intensa UHP2 |
38,3 |
35,3 |
73,6 |
12. |
Vredestein Ultrac Satin |
37,5 |
36,2 |
73,7 |
13. |
Kumho Ecsta HS51 |
38,0 |
36,9 |
74,9 |
14. |
Toyo Proxes Sport |
38,3 |
36,7 |
75,0 |
15. |
Yokohama Advan Fleva V701 |
40,2 |
34,9 |
75,1 |
16. |
Leao Nova Force |
38,9 |
36,4 |
75,3 |
17. |
Avon ZV7 |
39,7 |
35,8 |
75,5 |
18. |
Maxxis Premitra HP5 |
40,5 |
35,4 |
75,9 |
19. |
Cooper Zeon CS8 |
39,2 |
37,0 |
76,2 |
20. |
Nokian zLine |
40,2 |
36,1 |
76,3 |