Nový test dětských sedaček: Až na jedinou prošly všechny

Spotřebitelský test dětských autosedaček ukázal, že se výrobci zlepšují. Z 28 testovaných neprošla jen jedna. Přesto není lhostejné, do čeho a jak své dítě připoutáte.

Letošní modely dětských autosedaček se podrobily velkému srovnávacímu testu autoklubů ADAC (Německo), TCS (Švýcarsko) a ÖAMTC (Rakousko). Celkem se testovalo 28 nových modelů, ať už s použitím systému Isofix i bez něj. Ne každý totiž Isofix má a používá.

Pouze sedačka ABC Design Risus testem neprošla, neboť selhala v oblasti bezpečnosti. Ostatních sedmadvacet dětských autosedaček test zvládlo, i když některé ne bez výhrad.

Zrovna nedávno jsme tu ukazovali kuriózní dobový zádržný systém pro děti na zadních sedadlech. Dříce se toho pro bezpečnost cestujících (a zvláště dětí) v autě skutečně mnoho nedělalo.

Ojetiny | Video | Bezpečnost | Škoda | Volkswagen | Ford | BMW | Mercedes-Benz | Renault | Hyundai

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Dnes si už jízdu bez dětské autosedačky nedokážeme představit. Nejen, že poutání dětí do dvanácti let věku a 36 kg tělesné hmotnosti přikazuje zákon, ale pravděpodobně každý chce mít čisté svědomí, že pro bezpečnost svých dětí udělal maximum.

Jakkoli jsou některé normy nesmyslné nebo nedomyšlené, v tomto ohledu lze dát úředníkům za pravdu. Správně používaná dětská sedačka prý snižuje sedmkrát pravděpodobnost fatálního zranění dětského pasažéra při kolizi.

Co se stane při nárazu – krutá fakta

  • Náraz v rychlosti 50 km/h odpovídá pádu z výšky 10 m (4. patro)
  • Nepřipoutané dítě o hmotnosti 10 kg při nárazu v rychlosti 50 km/h jakoby vážilo 300 kg. Normální dospělý člověk ho nemůže v rukou udržet
  • Hlava devítiměsíčního dítěte představuje čtvrtinu jeho tělesné hmotnosti
  • Již náraz v rychlosti 15 km/h může být pro nepřipoutané dítě smrtelný


Metodika testu hodnotila samozřejmě bezpečnost při nárazu, ale také jednoduchost obsluhy a ergonomii, obsah škodlivých látek a kvalitu zpracování a možnosti čištění.

Výsledky kategorie do 18 měsíců a 13 kg

Sedačka Isofix Známka Bezpečnost Ergonomie, obsluha Nebezpečné látky Zpracování, čištění
Recaro Privia a Recaro fix ano 1 1 1 1 2
Besafe iZi Go X1 ne 2 2 2 1 1
Besafe iZi Go X1 Isofix ano 2 2 2 1 1
Concord Airsafe ne 2 1 2 1 2
Concord Airsafe a Airfix ano 2 1 2 1 2
Cybex Aton Q ne 2 1 2 1 1
Cybex Aton Q (a Base-fix) ano 2 1 2 1 1
Kiddy Evolution Pro 2 ne 2 2 2 1 1
Kiddy Evolution Pro 2 Isofix ano 2 2 2 1 1
Maxi Cosi Pebble a 2wayFix ano 2 2 1 1 2
Maxi Cosi Pebble ne 2 2 2 1 2
Recaro Privia ne  2 2 2 1 2
ABS Design Risus ne 3 3 2 1 2
Jané Matrix Light 2 ne 3 2 3 1 1
Jané Matrix Light 2 Platform ano 4 2 4 1 1
ABC Design Risus ano 5 5 2 1 2

Výsledky kategorie do 4 let a 18 kg

Sedačka Isofix Známka Bezpečnost Ergonomie, obsluha Nebezpečné látky Zpracování, čištění
Concord Ultimax 2 ano  2 2 2 1 2
Römer Max-Fix 2 ano 2 2 2 1 2
Römer Dual-Fix ano 4 4 2 1 2

Výsledky kategorie od 1 roku do 4 let a 18 kg

Sedačka Isofix Známka Bezpečnost Ergonomie, obsluha Nebezpečné látky Zpracování, čištění
Chicco Oasys 1 ano 2 2 2 1 1
Maxi-Cosi 2way Pearl (a Fix) ano 2 2 2 1 2
Migo Saturn ne 2 2 2 3 2
Migo Saturn a Solar ano 2 2 2 3 2
Peg Perego Viag. 1 Duofix TT ano 3 3 2 3 2

Výsledky kategorie od 1 roku do 12 let a od 9 do 36 kg 

Sedačka Isofix Známka Bezpečnost Ergonomie, obsluha Nebezpečné látky Zpracování, čištění
Nania I-Max SP ano 3 3 3 3 2
Axkid Duofix ano 4 4 3 3 3

Výsledky kategorie od 4 do 12 let a od 15 do 36 kg 

Sedačka Isofix Známka Bezpečnost Ergonomie, obsluha Nebezpečné látky Zpracování, čištění
Römer Kidfix XP  ano 2 2 2 1 2
Graco Assure ne 3 3 2 1 1

Nejoblíbenější modely dětských autosedaček:

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků