Nový test dětských sedaček: Až na jedinou prošly všechny

Spotřebitelský test dětských autosedaček ukázal, že se výrobci zlepšují. Z 28 testovaných neprošla jen jedna. Přesto není lhostejné, do čeho a jak své dítě připoutáte.

Letošní modely dětských autosedaček se podrobily velkému srovnávacímu testu autoklubů ADAC (Německo), TCS (Švýcarsko) a ÖAMTC (Rakousko). Celkem se testovalo 28 nových modelů, ať už s použitím systému Isofix i bez něj. Ne každý totiž Isofix má a používá.

Pouze sedačka ABC Design Risus testem neprošla, neboť selhala v oblasti bezpečnosti. Ostatních sedmadvacet dětských autosedaček test zvládlo, i když některé ne bez výhrad.

Zrovna nedávno jsme tu ukazovali kuriózní dobový zádržný systém pro děti na zadních sedadlech. Dříce se toho pro bezpečnost cestujících (a zvláště dětí) v autě skutečně mnoho nedělalo.

Ojetiny | Video | Škoda | Bezpečnost | Volkswagen | Ford | Mercedes-Benz | Renault | Hyundai | BMW

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Dnes si už jízdu bez dětské autosedačky nedokážeme představit. Nejen, že poutání dětí do dvanácti let věku a 36 kg tělesné hmotnosti přikazuje zákon, ale pravděpodobně každý chce mít čisté svědomí, že pro bezpečnost svých dětí udělal maximum.

Jakkoli jsou některé normy nesmyslné nebo nedomyšlené, v tomto ohledu lze dát úředníkům za pravdu. Správně používaná dětská sedačka prý snižuje sedmkrát pravděpodobnost fatálního zranění dětského pasažéra při kolizi.

Co se stane při nárazu – krutá fakta

  • Náraz v rychlosti 50 km/h odpovídá pádu z výšky 10 m (4. patro)
  • Nepřipoutané dítě o hmotnosti 10 kg při nárazu v rychlosti 50 km/h jakoby vážilo 300 kg. Normální dospělý člověk ho nemůže v rukou udržet
  • Hlava devítiměsíčního dítěte představuje čtvrtinu jeho tělesné hmotnosti
  • Již náraz v rychlosti 15 km/h může být pro nepřipoutané dítě smrtelný


Metodika testu hodnotila samozřejmě bezpečnost při nárazu, ale také jednoduchost obsluhy a ergonomii, obsah škodlivých látek a kvalitu zpracování a možnosti čištění.

Výsledky kategorie do 18 měsíců a 13 kg

Sedačka Isofix Známka Bezpečnost Ergonomie, obsluha Nebezpečné látky Zpracování, čištění
Recaro Privia a Recaro fix ano 1 1 1 1 2
Besafe iZi Go X1 ne 2 2 2 1 1
Besafe iZi Go X1 Isofix ano 2 2 2 1 1
Concord Airsafe ne 2 1 2 1 2
Concord Airsafe a Airfix ano 2 1 2 1 2
Cybex Aton Q ne 2 1 2 1 1
Cybex Aton Q (a Base-fix) ano 2 1 2 1 1
Kiddy Evolution Pro 2 ne 2 2 2 1 1
Kiddy Evolution Pro 2 Isofix ano 2 2 2 1 1
Maxi Cosi Pebble a 2wayFix ano 2 2 1 1 2
Maxi Cosi Pebble ne 2 2 2 1 2
Recaro Privia ne  2 2 2 1 2
ABS Design Risus ne 3 3 2 1 2
Jané Matrix Light 2 ne 3 2 3 1 1
Jané Matrix Light 2 Platform ano 4 2 4 1 1
ABC Design Risus ano 5 5 2 1 2

Výsledky kategorie do 4 let a 18 kg

Sedačka Isofix Známka Bezpečnost Ergonomie, obsluha Nebezpečné látky Zpracování, čištění
Concord Ultimax 2 ano  2 2 2 1 2
Römer Max-Fix 2 ano 2 2 2 1 2
Römer Dual-Fix ano 4 4 2 1 2

Výsledky kategorie od 1 roku do 4 let a 18 kg

Sedačka Isofix Známka Bezpečnost Ergonomie, obsluha Nebezpečné látky Zpracování, čištění
Chicco Oasys 1 ano 2 2 2 1 1
Maxi-Cosi 2way Pearl (a Fix) ano 2 2 2 1 2
Migo Saturn ne 2 2 2 3 2
Migo Saturn a Solar ano 2 2 2 3 2
Peg Perego Viag. 1 Duofix TT ano 3 3 2 3 2

Výsledky kategorie od 1 roku do 12 let a od 9 do 36 kg 

Sedačka Isofix Známka Bezpečnost Ergonomie, obsluha Nebezpečné látky Zpracování, čištění
Nania I-Max SP ano 3 3 3 3 2
Axkid Duofix ano 4 4 3 3 3

Výsledky kategorie od 4 do 12 let a od 15 do 36 kg 

Sedačka Isofix Známka Bezpečnost Ergonomie, obsluha Nebezpečné látky Zpracování, čištění
Römer Kidfix XP  ano 2 2 2 1 2
Graco Assure ne 3 3 2 1 1

Nejoblíbenější modely dětských autosedaček:

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

dnes | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků