Nový supersportovní vůz Ford GT přijíždí s vyspělou aerodynamikou, odlehčenou konstrukcí a motorem EcoBoost

Ford včera odhalil nový Ford GT – supersportovní automobil s aktivní aerodynamikou, odlehčenou konstrukcí využívající uhlíková vlákna a dosud nejvýkonnějším produkčním motorem EcoBoost.

Ford GT je jedním z nejméně 12 nových modelů Ford Performance, které budou uvedeny na trh do roku 2020. V rostoucí modelové řadě Ford Performance se zařadí po bok modelů jako Focus RS, F-150 Raptor, Shelby GT350 a Shelby GT350R.

Zahájení výroby v příštím roce je načasováno tak, aby nový Ford GT připomněl 50. výročí závodu 24 hodin Le Mans v roce 1966, kdy závodní vozy Ford GT obsadily všechna tři místa na stupních vítězů.

„Ve Fordu začleňujeme inovace do všech našich aktivit, ale stojí za to připomenout, že naše první inovace se neodehrála v laboratoři, ale na závodní dráze,“ řekl Mark Fields, prezident a generální ředitel Ford Motor Company. Narážel přitom na vítězství Henryho Forda v automobilovém závodě v roce 1901. Jeho úspěch tehdy inspiroval finančníky, aby do Fordovy společnosti vložili svoje prostředky.

Nový Ford GT má uprostřed uložený vidlicový šestiválec, jenž pohání zadní kola. Jedná se o dosud nejvýkonnější produkční EcoBoost. Díky přeplňování dvojicí turbodmychadel vyvine nejvyšší výkon přes 440 kW. V zájmu rychlých reakcí a optimální účinnosti je osazen jak bodovým, tak přímým vstřikováním paliva.

Aerodynamicky tvarovaná karoserie dvoudveřového kupé využívá v hojné míře lehkých materiálů včetně hliníku a uhlíkových vláken.

Uhlíková inovace

Jen málo inovací přináší tak rozsáhlé benefity jako snížení hmotnosti. Použitím odlehčené konstrukce lze zlepšit akceleraci, ovladatelnost, brzdný výkon, bezpečnost i hospodárnost automobilu. Proto nový Ford GT využívá pokročilých lehkých kompozitů, které se v budoucnu uplatní napříč celým modelovým spektrem značky Ford. Díky nim nabídne jeden z nejpříznivějších poměrů výkonu k hmotnosti mezi všemi sériově vyráběnými automobily.

K základní konstrukci z uhlíkových vláken jsou připevněny hliníkové pomocné rámy vpředu i vzadu.

Nejvýkonnější EcoBoost

Motory EcoBoost již pohánějí celou řadu vozů značky Ford včetně sportovních modelů jako Fiesta ST, Focus ST nebo Mustang. Pohonná jednotka Fordu GT vychází z architektury motoru závodního vozu Ford IMSA Daytona Prototype. Jedná se o vidlicový šestiválec o objemu 3,5 l, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Vyznačuje se širokým rozsahem využitelných otáček a také pozoruhodnou hospodárností, což je u motoru pro vytrvalostní závody velmi důležitá vlastnost.

Vozy poháněné motorem Ford EcoBoost V6 vybojovaly mimochodem v loňském ročníku šampionátu IMSA TUDOR United SportsCar Championship tři vítězství a sedm umístění na stupních vítězů. Bylo mezi nimi i první místo v prestižní dvanáctihodinovce na Sebringu.

Ve Fordu GT bude motor spřažen se sedmistupňovou dvouspojkovou samočinnou převodovkou.

Aktivní aerodynamika

Aerodynamické prvky nového Fordu GT snižují odpor vzduchu a zvyšují přítlačnou sílu. Platí to o samotném tvaru vozu i o detailech, jako je například zakřivené čelní okno. Aktivní zadní spoiler upravuje svoji výšku a úhel podle rychlosti jízdy a dalších parametrů s cílem zajistit optimální stabilitu a ovladatelnost při akceleraci, brzdění i zatáčení.

Nový Ford GT svým vzhledem odkazuje na klasické sportovní a závodní vozy značky Ford. Jeho funkční tvary jsou přitom zcela moderní.

Vyspělý podvozek ve stylu závodních vozů umožňuje nastavit světlou výšku podle aktuální potřeby. Pneumatiky Michelin Pilot Super Sport Cup 2 o průměru 20 palců jsou ze speciální směsi a mají unikátní konstrukci; byly vyvinuty přímo pro Ford GT. Brzdové kotouče jsou vyrobené z karbon-keramického kompozitu.

Do dvoumístného kokpitu se nastupuje nahoru vyklápěnými dveřmi. Sedadla jsou upevněna přímo ke karbonové konstrukci karoserie. Díky tomu jsou lehčí a zároveň poskytují konzistentní a přímou zpětnou vazbu od podvozku. Přizpůsobit pozici za volantem lze seřízením polohy volantu a pedálové skupiny.

Všechny důležité ovládací prvky jsou soustředěny na volantu podobně, jako tomu bývá v monopostech Formule 1. Plně digitální přístrojový štít lze nakonfigurovat podle aktuálního způsobu používání vozu a zvoleného jízdního režimu.

„Ačkoliv doufáme, že novým GT uděláme radost fanouškům sportovních aut, z technických inovací tohoto vrcholného sportovního Fordu budou ve výsledku těžit všichni naši zákazníci,“ řekl Raj Nair, viceprezident skupiny Ford odpovědný za globální vývoj produktů.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků