Nový šestiválec Chrysler Pentastar pod kapoty Fiatů?

Koncern Chrysler představil svůj nový, klíčový zážehový šestiválec z generace Pentastar, jejíž název odkazuje na původní znak automobilky. Dostane se i pod kapotu nového Jeepu Grand Cherokee, který jsme vám představili na tomto místě, ale jeho úkol je podstatně rozsáhlejší: měl by nahradit plných sedm vidlicových šestiválců, které v současnosti Chrysler používá napříč spektrem svých modelových řad. Vývoj jednotky Pentastar stál několik miliard dolarů, zdá se však, že se Pentastar do dějin zapíše ještě z jiného důvodu. V rámci ohlášené aliance s Fiatem, s níž jsme vás seznámili na tomto místě, se budou tyto šestiválce v nejbližší době montovat také do italských vozů, přičemž se dostane zvláště na vozy Alfa Romeo. Spekuluje se o aplikaci v nástupcích typů 159 a 167 a v Breře.

Nic není zadarmo, a tak Chrysler na oplátku dostane k dispozici moderní přeplňované přímovstřikové čtyřválce, které nyní Fiat vyrábí v objemových třídách 1,4 a 1,8 l. Mimo hru však zůstane řada vznětových Multijetů JTD s ohledem na obtížné přizpůsobení jejich exhalací americkým standardům, které nesledují jen evropské božstvo v podobě emisí CO2.

Ve své základní konfiguraci má nový šestiválec Pentastar zdvihový objem 3,6 l a dává výkon až 280 koní, přičemž točivý moment dosahuje 353 Nm. Teprve během času dostane přímé vstřikování benzínu či systém pro odpojování válců. Pro tyto technologie je však jednotka připravena a v současnosti disponuje alespoň schopností spalovat benzín s etanolem ve formuli E85, a to bez kolísání výkonových parametrů. 

Chrysler Pentastar.jpg

Chrysler

Walter Chrysler založil společnost v roce 1925 reorganizací Maxwell Motor Company (1904). V roce 1998 uzavřel partnerství s Daimlerem, dnes silně spolupracuje s italským Fiatem.

Chrysler je nejmenší ze tří velkých amerických automobilek (vedle Fordu a General Motors). Od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Chrysler 300 • Chrysler Voyager

Doporučujeme

Články odjinud