Podrobnosti o nové generaci Seatu Ibiza jsou zde. Sportovní švih zůstává, přichází nová platforma.
Ibiza nejnovější generace vznikla pod bedlivým dozorem Ericha Schmidta, díky kterému se Seatu poslední dobou začíná konečně opět dařit. Jak Schmidt v minulosti sliboval, při vývoji Ibizy stály v popředí zájmu konstruktérů optimalizace výrobního procesu, bezpečnost a kvalita. Nová Ibiza by měla přispět k oživení značky a jejímu posunu ve vnímání ze strany veřejnosti. Již proto nesdílí úzkou podlahovou plošinu s Fabií a Polem, ale jako první v koncernu stojí na zcela novém podvozku. Ve srovnánání s tím, jenž používaly předchozí Ibizy i obě Fabie, je ten nový v rozvoru delší o 7 mm (2 469 mm) a v rozchodu předních/zadních kol širší o 30, resp. 33 mm (1 465/1 457mm). Rozměrové změny jsou tedy minimální, celý podvozek však byl navržen podle současných požadavků. Jeho koncept se nezměnil, modifikovány však byly pomocné rámy, ramena či všechny pružné spoje a silentbloky. Ibiza je dlouhá 4 052 mm (na rozdíl od Fabie II se tedy již do kategorie čtyřmetrových vozů nevměstnala), široká 1 693 ma vysoká 1 445 mm. Zvětšil se prostor pro cestující a zavazadlový prostor nabyl o 25 litrů na 292 l, čímž Fabia II zůstává díky svým 300 litrům nepřekonána.
Při pohledu z venčí je pochopitelně jasný vliv ženevské studie Bocanegra, s níž novou Ibizu spojuje jméno společného designéra Luca Donckerwolkea, jenž se kdysi podílel i na ztvárnění Fabie a Octavie prvních generací. Při konstrukci karosérie se podíl vysokopevnostních ocelí zvýšil až na 60%, což odpovídá značnému nárůstu tuhosti skeletu. Díky rozsáhlejšímu použití lepených spojů a zjednodušení některých skupin se však podařilo snížit hmotnost vozu v průměru o zhruba 50 kg. Očekává se standardní osazení čelními a bočními airbagy, jež jsou větší a chrání v případě nárazu nejen hrudník, ale i hlavu řidiče nebo jeho spolujezdce. V sériové či příplatkové výbavě se objeví také obvyklé systémy řízení podvozku včetně stabilizačního systému, asistent pro rozjezd do kopce, aktivní bi-xenonové světlomety, hands-free sada integrovaná do audiosoustavy, využívající technologie Bluetooth a umožňující připojení externích zvukových zařízení či mlhovky přisvěcující průjezd zatáčkou. Do standardní výbavy každé nové Ibizy by mělo patřit elektrické ovládání předních oken a dálkové centrální zamykání. Nabízet se bude rovněž sportovní naladění podvozku s výrazně tužšími pružinami, tlustším stabilizátorem a jinak odladěným posilovačem řízení.
Interiér v náznacích připomíná předchozí generaci Ibizy i některé její koncernové soukmenovce, každopádně je z něj cítit snaha konstruktérů novou Ibizu od ostatních odlišit. Ibiza jde proti trendu, ačkoli jsou u Fabie II přední sedadla zhruba o 3 centimetry výše uložená než ta ve Fabii I, v nové Ibize se bude sedět o nějaké 2 cm níže, což dále přispěje ke sportovnímu pocitu řidiče. Podle vyjádření představitelů automobilky lze očekávat kvalitní obkladové materiály a širokou nábídku jejich variant.
Nabídka motorů zatím nepřináší žádné překvapení a do značné míry kopíruje sadu osvědčených jednotek nabízených i pro Fabii II. Příznivci benzínu mohou volit mezi českým tříválcem 1,2 HTP/51 kW a koncernovými čtyřválci 1,4i/63 kW a 1,6i/77 kW, naftu budou reprezentovat jednotky 1,4 TDI/59 kW a 1,9 TDI ve verzích 66 a 77 kW. V tabulce vám nabízíme údaje alespoň o těch z nich, jež se do prodejů dostanou zřejmě jako první.
SEAT Ibiza - přehled motorizací |
Motor | 1,2 12V | 1,4 16V | 1,6 16V | 1,9 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1198 | 1390 | 1598 | 1896 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot.min-1] | 51/5400 | 63/5000 | 77/5600 | 77/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot.min-1] | 112/3000 | 132/3800 | 153/3800 | 240/1900 |
| 163 | 175 | 187 | 186 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 15,0 | 12,2 | 10,5 | 10,6 |
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s] | 18,8 | 20,9 | 16,5 | 14,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,2 | 6,6 | 4,5 |
Nový Seat Ibiza