Nový Prius, průkopník s atraktivním vzhledem

Světová premiéra čtvrté generace vozu Toyota Prius se uskuteční na nadcházejícím autosalonu IAA ve Frankfurtu. Nový model opět posouvá možnosti nových technologií a dokládá úspěch hybridního pohonu, jenž vyvinula Toyota. 

Nový Prius vychází ze silných stránek a úspěchů svých předchůdců. I on nastaví nové parametry při měření spotřeby paliva, emisí i celkové hospodárnosti aut. Každá generace tohoto modelu přinášela ve všech jmenovaných oblastech zlepšení. Nejnovější vozy však znamenají doposud nejvýraznější posun. Tento výsledek je pouze jedním z několika aspektů průkopnického vozu, který v průběhu let přicházel s řadou dalších inovací a zvyšoval svoji atraktivitu pro řidiče. 

Nový Prius, poháněný plně hybridním hnacím ústrojím nové generace od Toyoty, přináší výrazný posun ve spotřebě paliva mimo město a dokáže majitelům nabídnout i mnohem vyšší požitek z jízdy. Akcelerace je nyní hladší a za vyšších rychlostí je vůz také tišší. Auto vykazuje lineárnější charakter s lepší koordinací zrychlování a otáček motoru. 

Dynamické schopnosti nového vozu vycházejí z možností první globální platformy TNGA (Toyota New Global Architecture). Vůz díky ní získal nižší těžiště, které znamená lepší ovladatelnost a vyšší stabilitu. Designéři dostali „volnější ruku“, což vedlo ke snížení počtu křivek. Nový Prius získal atletičtější profil a celkově atraktivnější zevnějšek. Platforma TNGA se projevuje i v interiéru. Ten charakterizují skvělé obestavění prostoru, výborná poloha za volantem, vysoká úroveň pohodlí a pocit bezpečí. Zlepšení se dotklo také zavazadlového prostoru, který se zvětšil díky menší hybridní baterii s vyšší energetickou hustotou v kombinaci s novou zadní nápravou s dvojitými lichoběžníky, jež nyní nijak do úložného prostoru nezasahují. 

Prius nadále zůstává velvyslancem značky Toyota a je symbolem toho nejlepšího z nových technologií zvyšujících úroveň bezpečnosti, funkčnosti, výkonu a pohodlí. 

Prioritou je i nadále bezpečnost. Z toho důvodu je podvozek platformy TNGA optimalizován tak, aby v případě srážky vykazoval mimořádnou odolnost. V novém Priusu se balíček bezpečnostních technologií Toyota Safety Sense rozšířil o adaptivní tempomat řízený radarem a funkci detekce chodců v rámci bezpečnostního systému pro předcházení kolizím (PCS). 

Plně hybridní hnací ústrojí prošlo výraznou modernizací s cílem zlepšit spotřebu paliva, snížit hmotnost a dosáhnout lepší jízdní dynamiky. Zevrubné konstrukční změny motoru přinesly tepelnou účinnost na úrovni přes 40 procent, což je celosvětově nejlepší výsledek mezi zážehovými jednotkami. Zmenšily se další součásti hybridní soustavy pohonu a současně došlo k optimalizaci jejich uspořádání. To opět přispělo k posunutí těžiště celého vozidla blíže k zemi. Nový hybridní akumulátor typu NiMH je nyní kompaktnější s výrazně vyšší odolností a má lepší parametry dobíjení. 

Všechny provedené změny a použité inovace jsou poněkud v rozporu se zažitým pohledem na to, jak by měl eko-automobil jezdit i vypadat. Nový Prius je v tomto ohledu opět průkopníkem. Demonstruje ryzí přínosy technologie plně hybridního pohonu od Toyoty. Tyto výhody budou průběžně využívány i v nových generacích dalších hybridních modelů značky.

Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2005
Stav: 137 730 km
Cena: 64 000 Kč
Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 114 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 184 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků