Nový Passat – Hightech Business Class v podání značky Volkswagen

Passat je světovým bestsellerem. Včetně všech derivátů bylo již vyrobeno téměř 22 milionů vozů tohoto typu. Jen v roce 2013 se rozhodlo ví-ce než 1,1 milionu lidí pro nějaký model této řady. Teoretic-ky byl v uplynulém roce každých 29 sekund někde na zemi prodán jeden vůz Passat, resp. Magotan (v Číně). Dva Passa-ty za minutu, 126 za hodinu a více než 3000 za den. Každý den.
  • Volkswagen Passat je nejúspěšnějším modelem koncernu. Volkswagen nyní v Postupimi představuje ve světové premiéře osmou generaci Passatu, která se stane jedním z nejpokrokovějších modelů střední třídy. K uvedení na evropské trhy dojde v průběhu čtvrtého čtvrtletí.

  • 100% nový. U tohoto vozu je všechno nové. Design, technika, motory, možnosti. Passat kromě toho stanovuje nová měřítka snížením hmotnosti až o 85 kg a hodnotami spotřeby paliva, které jsou až o 20 procent nižší. Passat bude poprvé nabízen s hybridním pohonem s možností vnějšího nabíjení.

Postavení na trhu a design

  • Exteriér. Volkswagen vytvořil pro nový Passat design, který spojuje stylovou čistotu s vysokou mírou dynamiky. Design, který není módní, ale moderní. Design, který není nevyzpytatelný, ale expresivní. Design, u něhož dává každá linie smysl. Design, který dá své době charakter. Nový Passat vznikl na základě modulární platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Díky této platformě bylo možné vytvořit mnohem dynamičtější proporce (mj. nižší karoserie, delší rozvor, větší kola) a zároveň vylepšit uspořádání interiéru. Při zachování všech funkčních předností získal nový Passat výrazně nápadnější charisma, exkluzivitu a dynamiku. Díky nově vyvinutým předním světlometům LED (sériově od „Highline“) a ve všech verzích sériově dodávaným zadním světlometům LED si Passat zachovává nezaměnitelný vzhled dokonce i za tmy. Nový Volkswagen Passat je v obou karosářských variantách, Limuzína i Variant, vozem, jehož čistý a dynamický design snese srovnání i s vozy z vyššího segmentu. Nejúspěšnější služební vůz v Evropě je tak symbolem nového druhu Business Class, který boří hranice mezi střední a vyšší střední třídou, mezi segmenty B a C.

  • Interiér. V souladu s expresivním exteriérem navrhli designéři interiér, jehož estetika, čistota tvarů a vysoká kvalita harmonicky korespondují s kvalitní celkovou koncepcí osmé generace Passatu. Interiér je ještě avantgardnější a exkluzivnější než dosud díky mnoha novým designérským řešením, mezi něž patří výrazný horizontální, nepřerušovaný pás s výdechy ventilační soustavy a inovativní technologie, jako jsou interaktivní digitální přístroje Active Info Display, Head-up-Display nebo extrémně tenké pásy dekoračního osvětlení.

Asistenční systémy a pohon

  • Více komfortu a bezpečnosti. Díky novým asistenčním, informačním, zábavním a komfortním systémům je cestování v novém modelu Passat trvale udržitelnější, propojenější, komunikativnější, dynamičtější a ještě bezpečnější. Passat se tak stal všestranně nadaným vozem, jehož technika překračuje hranice segmentů. Mezi nová technická řešení patří – kromě digitálních přístrojů Active Info Display a Head-up-Display – například zábavní systém pro tablety s aplikacemi pro cestující vzadu, Front Assist s funkcemi nouzového brzdění City a rozpoznávání chodců, jakož i tři světové novinky v podobě asistenčních systémů Emergency Assist (zastavení vozidla v nouzové situaci), Trailer Assist (asistované manévrování s přívěsem) a Traffic Jam Assist (asistent pro jízdu v popojíždějící dopravní koloně).

  • Deset motorů TSI a TDI. Nový Passat bude nabízen s deseti přeplňovanými motory s přímým vstřikováním paliva ve výkonovém rozpětí od 88 kW/120 k do 206 kW/280 k. Všechny motory jsou v modelové řadě Passat novinkou. Spotřeba motorů a analogicky i jejich emise CO2 byly sníženy až o 20 procent. Všechny verze jsou vybaveny systémem start-stop a režimem rekuperace kinetické energie. Pro každou variantu motoru je na přání k dispozici dvouspojková převodovka (DSG), která se v kombinaci s nejvýkonnějšími motory dodává dokonce sériově.

  • Hybridní systém typu plug-in s výkonem 155 kW/211 k. Poprvé bude pro Passat v nabídce hybridní pohon s možností vnějšího nabíjení (zážehový motor TSI o výkonu 115 kW plus elektromotor o výkonu 80 kW). Se systémovým výkonem 155 kW/211 k to bude dosud nejvýkonnější „plug-in hybrid“ značky Volkswagen. Hybridní Passat ujede čistě elektricky, tedy s nulovými emisemi, až 50 kilometrů na jedno nabití. Hodnoty spotřeby paliva a emisí budou na podobně vynikající úrovni jako u modelu Golf GTE se stejným druhem pohonu (Golf GTE: kombinovaná spotřeba EU 1,5 l/100 km a 35 g CO2/km).

  • TSI – přehled zážehových motorů. Nabídka zážehových motorů začíná jednotkou s výkonem 92 kW/125 k. Dalším stupněm je TSI o výkonu 110 kW/150 k s aktivní deaktivací válců. Přeplňovaný motor 1,4 litru s přímým vstřikováním benzinu zaujme svou spotřebou 4,9 l/100 km (emise CO2: 115 g/km) – o 1,3 l/100 km méně než srovnatelný předchůdce. Další výkonové stupně: 132 kW/180 k, 162 kW/220 k a 206 kW/280 k. TSI hybridní verze s možností vnějšího nabíjení dosahuje výkonu 115 kW/156 k. Všechny motory TSI mohou být objednány s dvouspojkovou převodovkou. Modely s výkony 220 k, 280 k a Passat s hybridním pohonem typu plug-in mají DSG sériově.

  • Vrcholné TDI s výkonem 240 k. Technickou lahůdkou je nejvýkonnější čtyřválcový turbodiesel TDI všech dob, nabízený značkou Volkswagen. Nový dvoulitr s dvojitým přeplňováním dosahuje nejvyššího výkonu 176 kW/240 k a spotřebuje pouhých 5,3 l/100 km (emise CO2: 139 g/km). Limuzína, poháněná tímto motorem, může jet nejvyšší rychlostí 240 km/h, v případě verze Variant to je 238 km/h. Vzhledem k vysokému maximu točivého momentu 500 N.m bude Passat o výkonu 240 k sériově vybaven pohonem všech kol 4MOTION a sedmistupňovou převodovkou DSG.

  • TDI – přehled vznětových motorů. Paleta vznětových motorů bude v době zahájení prodeje zahrnovat TDI o výkonu 110 kW/150 k, které spotřebuje pouhých 4,1 l/100 km (emise CO2: 108 g/km) – o 0,5 l/100 km méně než srovnatelný motor předchůdce. Výkonnější turbodiesely budou nabízet 140 kW/190 k a již zmíněných 176 kW/240 k.

Výbavové linie a pakety R-Line

  • Tři výbavové linie. Volkswagen uvede nový Passat na trh, stejně jako předchůdce, ve třech výbavových liniích Trendline, Comfortline a Highline.

  • Passat Trendline. Již Passat Trendline disponuje rozsáhlou sériovou výbavou. Všechny modely mají systém start-stop a režim rekuperace kinetické energie. Součástí vnější výbavy jsou 16“ kola s pneumatikami s šířkou 215 mm a zadní světlomety LED. Výbava interiéru zahrnuje například chladicí schránku před sedadlem spolujezdce vpředu a středovou loketní opěrku vpředu s odkládací schránkou a výškovým seřizováním mezi předními sedadly. Mezi funkční výbavu modelu Passat Trendline patří mimo jiné centrální zamykání s dálkovým ovládáním a bezklíčovým systémem Keyless Go (spouštění a vypínání motoru tlačítkem), funkce rozpoznávání únavy řidiče, multikolizní brzda, ukazatel tlaku vzduchu v pneumatikách, rádio „Composition Colour“ s 5“ dotykovým displejem, multifunkční ukazatel „Plus“, multifunkční volant, světlomety pro denní svícení, asistent pro rozjezd do kopce, elektronicky ovládaná parkovací brzda s funkcí Auto Hold, režim setrvačné jízdy (u DSG) a klimatizace.

  • Passat Comfortline. Passat Comfortline je navíc vybaven mimo jiné chromovanými lištami na bočních oknech, exkluzivním ozdobným obložením, komfortními sedadly vpředu (sedadlo řidiče ergoComfort nastavitelné ve 12 směrech; elektricky nastavitelná bederní opěrka na straně řidiče, manuálně nastavitelná bederní opěrka na straně spolujezdce), multifunkčním volantem obšitým kůží, samostmívacími vnitřními a vnějšími zpětnými zrcátky (na straně řidiče), senzorem deště, systémem ParkPilot, mlhovými světlomety a systémem Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City. Rovněž sériově se montují 16“ kola z lehké slitiny. Verze s výkony 162 kW a 176 kW jsou navíc dodávány s předními světlomety LED, chromovanou ozdobnou lištou na nárazníku vpředu a lichoběžníkovými chromovanými koncovkami výfukové soustavy v zadním nárazníku. Passat TDI se 176 kW má kromě toho adaptivní regulaci podvozku DCC.

  • Passat Highline. Modely Passat Highline jsou nad rámec výbavové linie Comfortline v oblasti exteriéru sériově vybaveny chromovanou lištou v masce chladiče a předními světlomety LED, dále chromovanou lištou po celém obvodě na spodní části karoserie, zadními světlomety LED s mimořádně inovativním konceptem osvětlení a 17“ koly z lehké slitiny. V interiéru patří k sériové výbavě velmi ušlechtilé ozdobné obložení přístrojové desky („kartáčovaný hliník“ nebo ušlechtilé dřevo „Brillant Pine“; na středové konzole „Piano Black“), prahové lišty z ušlechtilé oceli, sedadla z Alcantary/kůže a vyhřívání sedadel vpředu. Funkční výbavu doplňuje automatická klimatizace (Climatronic s přídavným ovládacím panelem pro cestující na zadních sedadlech), vícebarevný multifunkční ukazatel „Premium“ a automaticky vyhřívané trysky ostřikovačů skla čelního okna.

  • Pakety R-Line pro Passat. Volkswagen R vyvinul pro Passat sportovní interiérové a exteriérové pakety R-Line. Součástí interiérového paketu jsou následující položky (výběr): potahy v kombinaci „kůže Vienna/tkanina“, multifunkční sportovní volant R-Line s pádly pro manuální řazení na volantu (u převodovky DSG), pedály z ušlechtilé oceli, ozdobné obložení R-Line a černé čalounění stropu. Exteriérový paket obsahuje následující položky (výběr): nárazníky R-Line, výraznou mřížku masky chladiče s nápisem R-Line, lichoběžníkové chromované koncovky výfukové soustavy, rozšíření bočních prahů, střešní spoiler (Variant) a leskle černý difuzor. Kromě toho může být Passat individualizován ve sportovním stylu rozmanitými 17“, 18“ nebo 19“ koly z lehké slitiny.

Výbavy řad Trendline, Comfortline, Highline a R-line se mohou na českém trhu lišit.

Klíčové aspekty – Design

Čistota tvarů a dynamika překlenují propast k vyššímu segmentu:

Passat ukazuje více charismatu, exkluzivity a dynamiky než dosud

Sportovní proporce s výrazně delším rozvorem při téměř shodné délce

Inovativní interiér s novým uspořádáním ventilační soustavy a atraktivním osvětlením

Volkswagen odhaluje se světovou premiérou modelu Passat design, který snoubí stylovou čistotu tvarů s vysokou mírou suverénní dynamiky. Exteriér osmé generace modelu Passat se díky tomu vyznačuje nejvyšší mírou exkluzivity. Jeho design není módní, ale moderní. Je to design, který není náhodný, nýbrž suverénní. Je to design, u něhož je každá linie vedena vědomě. Design, který dá své době charakter. Nový Passat získal při zachování všech funkčních předností citelně více charismatu, exkluzivity a dynamiky. Nový Volkswagen Passat je v obou karosářských variantách, Limuzína a Variant, vozem, jehož čistý a dynamický design překlenuje propast k vyššímu segmentu. Nejúspěšnější německý služební vůz je tak symbolem nového druhu Business Class, který boří hranice mezi střední a vyšší střední třídou, mezi segmenty B a C.

Stylistická evoluce modelové řady

Výchozí situace. Volkswagen zdokonaluje modelovou řadu Passat již více než čtyři desetiletí. Osmi generacím jsou nyní přidělena interní označení B1 až B8. B u značky Volkswagen symbolizuje příslušnost k segmentu střední třídy, číslice udává pořadí příslušné generace. V minulosti byly pro vzhled této modelové řady určující první model B1 z roku 1973 a následně všechny generace od B5 (1996). Volkswagen přinesl s modelem Passat B5 zásadní změnu. Zatímco všechny předchozí generace Passatu vždy vynikaly vyváženými a všestrannými vlastnostmi s vysokou úrovní komfortu, velmi dobrými přednostmi pro každodenní provoz a nadprůměrně dobrou nabídkou prostoru, znamenal tehdejší skok v oblasti kvality a designu vstup do první ligy své třídy a z Passatu učinil nejúspěšnější služební automobil. Takto vytyčenou cestou důsledně a úspěšně kráčely také generace B6 (od roku 2005) a B7 (od roku 2010). Passat je v současnosti s více než 1,1 milionu vyrobených exemplářů – včetně derivátů přizpůsobených individuálním požadavkům čínského a amerického trhu – nejúspěšnějším vozem značky a koncernu Volkswagen.

Strhující proporce. Vzhledem k výše uvedeným úspěchům položil šéfdesignér Volkswagenu Klaus Bischoff svému týmu před zahájením prací na B8 následující otázku: „Jak dále zvýšit vizuální atraktivitu světového bestselleru?“ A dostal jasnou odpověď: „Strhujícími proporcemi.“ Přesně ty mohly být realizovány ještě důsledněji než dosud, protože k dispozici byla zcela nová modulární konstrukční platforma MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Při téměř stejné délce jako u předchůdce vzrostl rozvor o pozoruhodných 79 mm. Přední a zadní kola, většího průměru, byla posunuta blíž k okrajům karoserie a převisy karoserie byly výrazně zkráceny. Passat je zároveň také nižší a širší. Vzhledem k optimalizovanému uložení agregátů byla kapota motoru výrazně snížena a čelní okno posunuto více dozadu. Tento „cab-backward design“ s vyzrálými proporcemi limuzíny prodlužuje kapotu motoru. Celý vůz díky tomu zanechává dojem modelu vyšší třídy. Bylo tedy jasné, že nový Passat musí dostat dynamické proporce. Tím však ještě nebyl definován styl designu, jeho směřování. Klaus Bischoff k tomu říká: „S novým Passatem jsme chtěli formálně překonat hranice mezi segmenty. Naším cílem bylo stylisticky zdůraznit potenciál tohoto vozu jako manažerské limuzíny. Zároveň pro mě bylo důležité vyvinout výrazné stylistické motivy, které vyzařují suverenitu a osobitost a expresivně vyjadřují dynamický sportovní charakter nového Passatu.“

Vnější design a detaily

Čistá fakta – rozměry. Limuzína má vnější délku 4767 mm, a je tedy o 2 mm kratší než předchůdce. Rozvor byl zároveň prodloužen o 79 mm na 2791 mm. Přední kola se přitom posunula o 29 mm směrem dopředu, zadní kola o 17 mm dozadu (interiér je o 33 mm delší). Výsledkem jsou kratší převisy karoserie (vpředu o 67 mm, vzadu o 13 mm). Passat je zároveň o 14 mm nižší (1456 mm) a o 12 mm širší (1832 mm). Z těchto rozměrů vyplývá poměr proporcí, které vytvářejí nejlepší předpoklady pro dynamický a exkluzivní design.

Silueta s markantní charakterovou linií. Při prvním setkání s novým Passatem je ihned patrné, že tento vůz se svým designem vymyká z typických standardů střední třídy. Jeho styl by slušel i vozu vyšší střední třídy nebo dokonce vyšší třídy. Exkluzivního charakteru nového Passatu je mimo jiné dosaženo nejrůznějšími, extrémně precizně vedenými hranami a prolisy, které definují jednotlivé světelné plochy. Mimořádně nápadná je silueta v oblasti mezi spodním okrajem bočních oken a tzv. charakterovou linií (ve výšce klik dveří). Prolisy a hrany v horní části boční partie splývají v horizontální plochu, z níž se při pohledu zpředu dozadu zvedá výrazná a atletická ramenní partie Passatu. Charakterová linie vychází od přídě jako prodloužení horní hrany světlometů v blatníku, je krátce přerušena výrazným podběhem předního kola a následně mírně, ale nepřerušovaně stoupá k zádi jako ramenní linie (průběh oken a střešních sloupků zároveň zužuje kabinu jako u sportovního vozu). Napětí vytváří střídání světla a stínu na ploše mezi spodní hranou bočních oken a charakterovou linií. Horní část je tvořena širokým prolisem v předním blatníku, který se směrem dozadu až ke střešnímu sloupku C u Limuzíny, resp. střešnímu sloupku D u Variantu, zužuje. Tato světelná plocha končí tedy v zadním střešním sloupku. Pod ní probíhá v opačném směru další trojúhelník, jehož široká základna tvoří dynamicky klenutou ramenní partii a směrem dopředu se zužuje. Boční partie tak působí ještě klínovitějším dojmem. Intenzivní střídání světla a stínu maximálně zdůrazňuje ramenní linii a mohutný podběh zadního kola.

Highendová preciznost také ve výrobě. Designéři umístili kliky dveří přímo na charakterovou linii s dalším prolisem. Toto mimořádně precizní řešení vyžaduje právě tak precizní výrobní postupy. A Volkswagen zaujímá s tímto know-how výjimečné postavení. Pod charakterovou linií následují směrem ven mírně klenuté plochy dveří a suverénní podběhy kol. Zcela dole je silueta vymezena výraznými bočními prahy. Mezi plochami dveří a přechodem do bočních prahů prochází další prolis, na který navazují odlišně klenuté plochy, jimiž vzniká další svalnatě působící světelná plocha, která pokračuje až k zadnímu nárazníku. Ušlechtilým dojmem působí chromované lišty ve výšce bočních prahů (od „Highline“). Díky střídání linií a různě osvětlených ploch je nový Passat opticky výrazně nižší. Limuzína a Variant tak vzbuzují dojem, že jsou mnohem nižší než ve skutečnosti. K tomuto sportovně exkluzivnímu celkovému dojmu přispívá v neposlední řadě také další prolis nad bočními okny, společně s chromovanými lištami velmi dlouhého pásu bočních oken (od „Comfortline“) a dvojitou hranou v oblasti střechy. Vzhledem k prodlouženému charakteru boční partie získává pozorovatel dojem, že je nový Passat výrazně delší. Ve skutečnosti je však o 2 mm kratší než předchůdce.

Přední partie s nezaměnitelným charismatem. Passat 2014 přijde na trh s kompletně novou generací designu přídě. Maska chladiče je mnohem větší než světlomety a ve všech třech výbavových verzích (Trendline, Comfortline, Highline) ji zdobí čtyři chromované příčky, které směřují na okrajích směrem dovnitř k světlometům. Nejnižší chromovaná příčka zasahuje až do světlometů. Nad maskou chladiče a světlomety je další chromovaný ozdobný prvek, který se táhne v celé šířce přední partie a po stranách přechází do charakterové linie (od „Highline“). Zřetelné horizontální pojetí světlometů a masky chladiče odpovídá DNA designu značky Volkswagen a tyto elementy ještě více než dosud splývají do jednoho horizontálního celku. Designéři zároveň vsadili nejen na šířku, ale zároveň vědomě pracovali s diagonálními zalomeními, aby vytvořili suverénní, výraznou a nezaměnitelnou přední partii.

Tvář, která vystupuje z davu. Samotná „tvář“ – příčný pás tvořený maskou chladiče a světlomety – umocňuje svými výraznými rysy suverenitu Passatu. Tento dynamický efekt je u modelu Passat Highline ještě podpořen horní chromovanou lištou. Výrazným prvkem je prolis se světelnou plochou pod maskou chladiče a světlomety, který sleduje průběh horní linie masky chladiče a světlometů. Ve spodní části nárazníku se opakují obrysy masky chladiče a světlometů. U vnějších okrajů jsou umístěny mlhové světlomety.

Přední světlomety LED Volkswagen vyvinul pro osmou generaci modelové řady Passat zcela nový světelný design. Vůz je nabízen s halogenovými předními světlomety nebo s předními světlomety LED. Zejména přední světlomety LED, dodávané ve dvou variantách, dodávají vozu nezaměnitelný vzhled.

Přední světlomety LED (verze 1). Nově vyvinuté přední světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce pracují s reflektorovou technikou a Volkswagen je pro nový Passat nabízí jako základní verzi systému osvětlení, který nahrazuje xenonové světlomety. Rovněž světlomety pro denní svícení používají techniku LED. Hlavní část světlometů pro denní svícení zajišťuje také funkci ukazatelů směru, a to prostřednictvím dvanácti diod LED, které mohou vydávat bílé nebo žluté světlo. Vzhled světlometů pro denní svícení je společně s oběma „očima“ v reflektorech nezaměnitelný.

Přední světlomety LED (verze 2). Vyšší úroveň předních světlometů LED pro nový Volkswagen Passat používá projekční techniku. Dva mimořádně nízké čočkové moduly, uspořádané vedle sebe, promítají světlo na vozovku a zajišťují její osvětlení, které nemá daleko k dennímu světlu. Srdcem těchto světlometů je vnější vícepaprskový čočkový modul, který kromě tlumených a dálkových světel (se specifickým rozložením světla pro jízdu mimo město a po dálnici) zajišťuje také funkci adaptivního natáčení kuželu světla do zatáček. Vnitřní čočkový modul vytváří plochý kužel světla pro osvětlení oblasti v blízkosti vozidla. Dalším skvostem projekčních světlometů LED jsou světlomety pro denní svícení s 32 diodami LED. Jejich charakteristický tvar je tvořen dvěma samostatnými moduly ve tvaru velkého „U“ (zahrnuje oba čočkové moduly) a malého „U“, které tvoří rámeček vícepaprskového čočkového modulu. Pod světlomety pro denní svícení zdůrazňuje světelný design široký ukazatel směru s dvanácti diodami LED. Navíc jsou na vnitřní straně světlometu umístěny diody LED statických světel pro odbočování.

Přední světlomety LED (verze 2 s asistentem dálkových světel Dynamic Light Assist). Ve vrcholné verzi jsou projekční světlomety LED navíc řízeny kamerou vozidla. Volkswagen přitom poprvé kombinuje techniku LED s asistentem dálkových světel Dynamic Light Assist, který umožňuje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly. Kamera rozpoznává vpředu jedoucí a protijedoucí vozidla a porovnává data s elektronickým systémem světlometů, který koordinuje rozložení světla prostřednictvím řídicí jednotky adaptivního natáčecího vícepaprskového čočkového modulu.

Zadní partie. U zadní partie je okamžitě nápadné, jak se kabina směrem k zádi stále více zužuje, podobně jako u sportovního vozu, přičemž ve spodní části přechází do velmi široké ramenní partie. Výrazně širší a štíhlejší jsou zadní světlomety. Limuzína působí v této oblasti díky velké ploše víka zavazadlového prostoru v barvě karoserie jako mladší bratr Phaetonu. Mimořádně markantní je prolis pod zadními světlomety, který prochází napříč zádí. Pod touto hranou se záď zužuje, takže horní část zádě vyčnívá víc nad nárazníkem než spodní. Designéři tímto trikem maximálně využili délku v oblasti zádě, zároveň však dodrželi směrnice četných pojišťovacích klasifikací, které předepisují pro oblast nárazníku určitou deformační zónu.

Lichoběžníkové koncovky výfukové soustavy. Nový Passat je přesvědčivý pečlivě zpracovanými detaily. Příkladem jsou u verzí s výkonnějšími motory lichoběžníkové chromované koncovky výfukové soustavy, integrované do nárazníku. Přesně nad nimi jsou do nárazníku extrémně precizně vložena odrazová skla, která jsou zároveň přesně definovaným zakončením spodní chromované lišty, dodávané pro Passat od výbavové linie Highline. Tímto malým, ale ušlechtilým detailem je vybavena jak Limuzína, tak Variant. Obě karosářské varianty se v zadní části odlišují, kromě běžných rysů obou druhů karoserie, umístěním tabulky registrační značky. Limuzína má pro ni vyhrazeno místo v nárazníku, Variant v zadním výklopném víku.

Zadní světlomety (verze 1). Nový Passat bude uveden na trh se zadními světlomety LED v sériové výbavě. Místo sériové verze si mohou zákazníci na přání zvolit ještě individuálnější vrcholnou variantu. Obě verze jsou dvoudílné a z víka zavazadlového prostoru zasahují do boční stěny. V sériovém zadním světlometu jsou ve vnějším dílu nahoře umístěny funkce koncových a brzdových světel a dole ukazatel směru. Do vnitřního segmentu (víko zavazadlového prostoru) jsou integrovány kromě koncových světel také zadní mlhový světlomet a světlomet pro zpětný chod.

Zadní světlomety (verze 2). Mimořádně markantní je světelný design vrcholné verze. Nevšední funkčnost těchto světlometů LED je patrná při brzdění. V tomto případě se změní horizontální uspořádání koncových světel na svislé uspořádání brzdových světel, která jsou ve vnější části tvořena dvěma a ve vnitřní části jednou vertikální linií. Vizuálně to působí jako překlopení horizontálních koncových světel do vertikálních brzdových světel. Signální změna zvyšuje rozpoznatelnost brzdného manévru, a zvyšuje tak úroveň bezpečnosti silničního provozu. Kromě koncových a brzdových světel jsou do vnějších modulů zadních světlometů integrovány také ukazatele směru. Ve vnitřním modulu (víko zavazadlového prostoru) se nachází funkce koncových a brzdových světel, světlomet pro zpětný chod a mlhové koncové světlo. Tyto zadní světlomety LED se na přání dodávají také ve verzi s tmavě tónovanými krycími skly („R-Line“).

Vnitřní design a detaily v interiéru

Exkluzivní atmosféra. Na náročně pojatý vnější design navazuje interiér, jehož estetika, přehlednost a vysoká kvalita ladí s velmi kvalitním celkovým konceptem nového Passatu. Interiér je ještě avantgardnější, markantnější a mnohostrannější než dosud díky četným novým designérským řešením, precizně zpracovaným detailům a inovativní technice, k níž patří například digitální přístroje Active Info Display a Head-up-Display. Díky modulární platformě MQB mohla být navíc vylepšena nabídka prostoru, což ilustrují následující dva příklady. Přestože je nový Passat o 2 mm kratší než předchůdce, vzrostla délka interiéru o 33 mm. Zvětšil se i zavazadlový prostor. Variant nabízí objem 650 litrů, o 47 litrů více než dosud, a při využití celé výšky interiéru až ke stropu dokonce 1780 litrů. V případě Limuzíny pojme zavazadlový prostor 586 litrů, o 21 litrů více než dosud.

Horizontální pás ventilační soustavy. Designéři realizovali na začátku vývoje definovaný požadavek vytvořit velkorysý prostor s atmosférou lehkosti štíhlou přístrojovou deskou s důsledně horizontální strukturou. Na její tvary stylisticky plynule navazují výplně předních dveří. Centrálním stylistickým prvkem přístrojové desky jsou inovativně koncipované výdechy ventilační soustavy, které se táhnou jako funkční ozdobný pás v celé šířce interiéru. V novém Passatu tedy nejsou žádné samostatně umístěné výdechy ventilační soustavy, protože ty mají podobu esteticky a funkčně vytříbeného souvislého tělesa, rozděleného pouze přístroji a centrálně umístěnými analogovými hodinami. Zřetelný architektonický charakter je vytvářen pozoruhodnou délkou chromovaných lamel integrovaných do výdechů ventilační soustavy a pod nimi integrovaným ozdobným krytem. Rozměry výdechů ventilační soustavy mají pozitivní vliv nejen na design přístrojové desky, ale i na funkci klimatizace a nízkou hlučnost ventilační soustavy.

Stylové dekorační osvětlení. Pod výdechy ventilační soustavy a ozdobným krytem následuje extrémně tenký pás dekoračního osvětlení, který pokračuje až do dveří. Tímto obklopujícím světelným efektem dostává prostor tvar a mimořádnou atmosféru. Cestující jsou přivítáni již při odemčení vozidla dálkovým ovládáním centrálního zamykání nebo bezklíčovým systémem Keyless Access. V tomto případě se nejprve tlumeně rozsvítí centrální stropní osvětlení a zaplaví středovou konzolu teplým světlem. Hned poté se zapne vnitřní osvětlení klik dveří a aktivuje tenký pás jemného dekoračního osvětlení na přístrojové desce a ve výplních dveří (v menu „CAR“ informačního a zábavního systému si mohou uživatelé nastavit kromě intenzity také jednu ze tří dostupných barev světla, „cyanovou“, „bílou“ a „jantarovou“). Téměř současně usnadní orientaci osvětlení prostoru pro nohy. Jakmile řidič aktivuje zapalování, získá dominantní postavení obklopující dekorační osvětlení a osvětlení přístrojů a ovládacích prvků. Všechny ostatní zdroje světla se ztlumí na individuálně nastavenou úroveň. Po vypnutí zapalování se všechny zdroje světla rozsvítí opět naplno, aby usnadnily orientaci.

Uspořádání orientované na řidiče. Designéři kladli mimořádný důraz na orientaci na řidiče a velkorysou prostornost přední části interiéru. Přístrojová deska je proto po obou stranách panelu přístrojů natočena mírně k řidiči, čímž vzniká dojem ještě větší prostornosti a zároveň i ergonomicky ideální prostředí. Velmi srozumitelná, přehledná a snadno ovladatelná je i středová konzola. Do její horní části je v dobrém dosahu očí integrován informační a zábavní systém, pod ním následuje klimatizace. Protože konzola mezi řidičem a spolujezdcem směrem k informačnímu a zábavnímu systému sportovně stoupá, je řadicí páka, resp. páka voliče, umístěna patřičně vysoko, takže je z ergonomického hlediska skvěle dosažitelná.

Active Info Display. V modelu Passat uvádí Volkswagen poprvé na trh sdružené přístroje v podobě displeje s interaktivním zobrazováním: Active Info Display. Všechny přístroje jsou přitom realizovány čistě virtuálně prostřednictvím softwaru. Pouze ve spodní části displeje umístěné kontrolky mají i nadále podobu hardwaru. Informace navigačního systému lze zobrazovat ve 2D a 3D. Displej má úhlopříčku 12,3 palce. Rozlišení 1440 x 540 pixelů umožňuje mimořádně precizní, graficky kvalitní a interaktivní zobrazování všech detailů. Příkladem je režim navigace, v němž se rychloměr a otáčkoměr posunou k okraji a uvolní více místa pro mapu. Podle potřeby lze navíc do grafických ploch rychloměru a otáčkoměru integrovat informace o jízdních, navigačních a asistenčních funkcích. Data, jako jsou fotografie kontaktů z telefonního seznamu nebo přebaly CD, které jsou zobrazovány na displeji informačního a zábavního systému na středové konzole, se mohou objevit také v panelu sdružených přístrojů Active Info Display modelu Passat. Volkswagen bude Active Info Display nabízet na přání jako alternativu analogových přístrojů.

Head-up-Display. Nový Passat bude mít jako první Volkswagen Head-up-Display, který promítá důležité informace, jako je rychlost jízdy nebo navigační piktogramy, přímo do hlavního zorného pole řidiče. Díky projekci Head-up-Display zůstávají oči řidiče při sledování dat, jako je rychlost jízdy, zaostřeny na vozovku. Promítáním výstražných upozornění přímo do zorného pole řidiče lze navíc výrazně zkrátit reakční dobu. Head-up-Display v modelu Passat má kombinovanou konstrukci, u níž jsou data promítána na výsuvné skleněné sklo před čelním oknem. Konstruktérům se přitom podařilo dosáhnout kvality zobrazování výrazně dražších systémů, které používají speciální sklo čelního okna. Není-li displej zapotřebí, zasune se do uzavíratelného prostoru v přístrojové desce. Oko řidiče vnímá promítaná data ve vzdálenosti dvou metrů před Passatem. Díky tomu nemusí řidič tak často přeostřovat zrak mezi přístroji a vozovkou, takže jeho oči nepodléhají tak rychle únavě. Head-up-Display se zapíná samostatným ovládacím prvkem vedle otočného ovladače světlometů. Řidič se může prostřednictvím menu informačního a zábavního systému sám rozhodnout, jaké informace se mají zobrazovat. Na výběr má aktuální rychlost jízdy, nejvyšší povolenou rychlost jízdy, navigační pokyny, informace asistenčních systémů a výstražná upozornění.

Klíčové aspekty – Technika

Technické inovace nového modelu Passat:

Propojené asistenční systémy zahajují novou éru bezpečnosti

Nové informační a zábavní systémy s mobilními internetovými službami a systémem MirrorLink™

Asistenční systémy vidí za roh a rozpoznávají ohrožené chodce

Nové asistenční, informační, zábavní a komfortní systémy přispívají k trvale udržitelnější, propojenější, komunikativnější, dynamičtější a ještě bezpečnější individuální mobilitě. Passat – nejúspěšnější německý služební automobil – se tak stává novou Business Class, jejíž technika boří hranice segmentů. Mezi nová technická řešení patří systémy, jako jsou kompletně digitální panel sdružených přístrojů Active Info Display, výsuvný Head-up-Display, Rear Seat Entertainment (nový zábavní systém kompatibilní s tablety pro cestující na zadních sedadlech), Front Assist s funkcí nouzového brzdění City a rozpoznáváním chodců, Emergency Assist (zastavení vozidla v případě nouze), Trailer Assist (asistované manévrování s přívěsem) a rovněž nový Traffic Jam Assist (asistent pro jízdu v popojíždějící dopravní koloně).

Informační a zábavní systémy

Modulární platforma informačních a zábavních systémů. Nový Passat přichází na trh s druhou generací informačních a zábavních systémů Volkswagen. Nejnovější přístroje na základě modulární platformy informačních a zábavních systémů MIB nabízejí rozmanité možnosti připojení externích zařízení. Mezi různá rozhraní patří mimo jiné připojení chytrých telefonů a příslušných aplikací prostřednictvím systému MirrorLink™. Informační a zábavní systémy dostaly kromě toho výrazně rychlejší procesory (optimalizované bootování, rychlejší výpočet trasy, plynulejší reakce dotykového displeje, zdokonalené dialogy při hlasovém ovládání) a nové displeje s větším rozlišením (v případě 6,5“ systémů). Paleta přístrojů zahrnuje 5“ systémy „Composition Touch“ a „Composition Colour“, 6,5“ systémy „Composition Media“ a „Discover Media“ (plus navigace) s čtyřikrát větším rozlišením (6,5“ v porovnání s 5,8“ displejem první generace) a nejnovější verzi 8,0“ systému rádia s navigačním systémem „Discover Pro“.

Externí rozhraní podrobně. Již od systému „Composition Touch“ lze přehrávat hudbu prostřednictvím vstupu AUX-IN, čtečky paměťových karet SD nebo na přání dodávaného vstupu USB a Bluetooth. K dispozici je navíc rozhraní pro iPod/iPhone. Od systému „Composition Colour“ je navíc integrován přehrávač CD, od systému „Composition Media“ jsou součástí sériové výbavy rozhraní Bluetooth, SD Card a USB. „Discover Media“ (vstupní navigační systém) může být navíc vybaven na přání bezdrátovou sítí WLAN. Vrcholný navigační systém „Discover Pro“ má kromě toho také rozhraní pro mobilní telefon Premium (profil rSAP), mechaniku DVD a na přání televizní tuner. Systém MirrorLink™ je k dispozici na přání pro přístroje „Composition Media“ a „Discover Media“ a sériově pro „Discover Pro“.

Car-Net/základní funkce. V kombinaci se systémy rádia a navigace „Discover Media“ a „Discover Pro“ bude pro Passat nabízen Car-Net. Za touto zastřešující značkou, zavedenou poprvé v roce 2014, se skrývají mobilní internetové služby. Car-Net umožňuje například integrovat do dynamického vedení trasy data z dopravního zpravodajství „Dopravní informace online“ a zahrnovat do navigace veřejné a individualizované body zájmu získané z internetu. Kromě toho bude možné zobrazovat prostřednictvím služby „Google Street View“ panoramatické obrazy ulic v rozsahu 360° nebo fotorealistické mapy z portálu Google Maps. Jako novinka jsou pro přístroje „Discover Media“ a „Discover Pro“ k dispozici rovněž funkce „Informace o parkovacích místech“ (počet volných parkovacích míst na parkovištích včetně polohy), „Ceny na čerpacích stanicích“ (aktuální ceny paliv včetně polohy), „Počasí“, „Zprávy“ a „Zpráva o stavu vozidla“ (například informace pro údržbu). Rovněž nová je funkce „Nahrávání bodů zájmu a cíle“, s níž lze od systému „Discover Media“ vybírat cíle a body zájmu prostřednictvím PC, tabletu nebo chytrého telefonu a později je nahrát do navigačního systému.

Rear Seat Entertainment - zábavní systém pro cestující vzadu. Integrace nejrůznějších přístrojů zahrnuje v novém Passatu také tablety. Vzájemné propojení vnějších zařízení s informačním a zábavním systémem vozidla prostřednictvím WLAN otvírá nové možnosti, například pro integraci nového druhu zábavního systému pro cestující vzadu. Klíčovou roli v tom hraje aplikace, která zajišťuje kompatibilitu mezi informačním a zábavním systémem a tabletem. Tablety mají prostřednictvím WLAN přístup k nejrůznějším funkcím systému „Discover Media“ nebo „Discover Pro“. Volkswagen bude pro Passat nabízet jako příslušenství držák tabletu, který zvyšuje komfort ovládání a umožňuje pohodlné sledování filmů. Držák zajišťuje rovněž napájení tabletu.

Asistenční a komfortní systémy

Area View. Prostorový kamerový systém Area View oslavil světovou premiéru v roce 2010 v Touaregu. Vývojáři tohoto systému si vytkli za cíl poskytovat řidiči přehled o situaci v blízkém okolí vozidla v rozsahu 360° prostřednictvím displeje informačního a zábavního systému. Systém Area View byl pro nový Passat významně zdokonalen. Nová generace systému Area View nalézá u značky Volkswagen poprvé uplatnění v modelu Passat.Systém se vyznačuje rozšířenou funkčností, vyšším rozlišením kamer, funkcí rozpoznávání překážek a novým zobrazováním v režimu 3D z ptačí perspektivy.

Park Assist. Parkovací asistent Park Assist umožňuje poloautomatické zaparkování vozu na jakékoli parkovací místo umístěné souběžně s vozovkou nebo napříč k vozovce. Kromě toho je nabízena také funkce vyjetí z paralelního parkovacího místa. V případě napříč situovaných parkovacích míst je navíc podporováno poloautomatické parkování jízdou vzad i vpřed.

Trailer Assist. Couvání s přívěsem je výzvou dokonce i pro zkušené řidiče. Volkswagen proto jako první výrobce automobilů na světě přináší v modelu Passat na trh asistenční systém Trailer Assist, díky němuž bude manévrování s přívěsem velmi snadné. Před zajetím soupravy z ulice do vjezdu pozadu zastaví řidič na vhodném místě a zařadí zpětný chod. Systém je aktivován stisknutím tlačítka. V panelu sdružených přístrojů je zobrazován aktuální a možný směr jízdy na základě algoritmů pro zpracování obrazu z dat zadní kamery, která sleduje a vyhodnocuje úhel zalomení soupravy. Pomocí ovladače pro nastavování zrcátek, který funguje na způsob joysticku, může řidič plynule měnit požadovaný směr jízdy své soupravy. Passat přebírá prostřednictvím ovladače pro nastavování zrcátek zadávané povely k řízení od řidiče, který sám ovládá pouze pedály brzdy a plynu. Směr jízdy Passatu upravuje automatické ovládání elektromechanického posilovače řízení. Směr lze kdykoli korigovat prostřednictvím ovladače pro nastavování zrcátek.

Side Assist s Rear Traffic Alert. Systém dokáže ještě efektivněji přispívat k prevenci těžkých nehod, a to zejména ve dvou situacích. Zaprvé: Na dálnici, protože rozpoznává rychle předjíždějící nebo pomalá vozidla ve slepém úhlu, upozorňuje řidiče, a zvyšuje tak bezpečnost při předjíždění. Je-li vůz navíc vybaven, kromě systému Side Assist, také kamerovým systémem Lane Assist, je výstraha aktivována i při natočení volantu směrem k potenciálnímu nebezpečí (dokonce i bez zapnutého ukazatele směru) a systém aktivně zasáhne řízením v opačném směru už na začátku přejíždění do sousedního jízdního pruhu. Zadruhé: Při vyjíždění pozadu z parkovacího místa, které svírá s vozovkou pravý úhel, protože radarové senzory registrují dokonce i vozidla, která se přibližují ze stran. Hrozí-li kolize, vydá Rear Traffic Alert nejprve vizuální, a posléze akustické upozornění. Pokud řidič nezasáhne a existuje riziko přímé kolize, aktivuje funkce Rear Traffic Alert automatické brzdění, které může snížit intenzitu nárazu.

Traffic Jam Assist. Volkswagen vyvinul asistenta pro jízdu v popojíždějící koloně na základě systému Lane Assist a adaptivního tempomatu ACC. Díky systému Traffic Jam Assist je jízda v dopravní zácpě, resp. popojíždějící koloně výrazně pohodlnější. Základem tohoto systému je Lane Assist, jehož funkce adaptivního řízení vozu v jízdním pruhu je k dispozici i při rychlosti nižší než 60 km/h. V tomto případě systém Lane Assist zasahuje do řízení, začne-li vůz opouštět svůj jízdní pruh, ale navíc zároveň průběžně udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu aktivním adaptivním řízením. Adaptivní tempomat ACC je dalším asistenčním systémem, který je integrován do asistenta pro jízdu v popojíždějící koloně (Traffic Jam Assist). Při aktivovaném ACC pak dochází k automatickému brzdění a přidávání plynu i během popojíždění v koloně. Traffic Jam Assist, asistent pro jízdu v koloně, vzniká spojením funkcí ACC a Lane Assist, které regulují rychlost i směr jízdy. Vůz tedy automaticky řídí, zrychluje a brzdí, ovšem za předpokladu, že řidič drží volant a podílí se na řízení, aby mohl kdykoli zasáhnout.

Emergency Assist. Dalším novým asistenčním systémem, který vznikl propojením funkcí Lane Assist a ACC, je Emergency Assist, asistenční systém pro stav nouze. Jakmile senzory zaznamenají, že řidič nevykonává žádné aktivity, související s řízení, zahájí systém v několika postupných krocích nejprve upozorňování řidiče a v případě nulové odezvy zajistí nouzové zastavení, při němž se automaticky zapnou výstražná světla. Passat kromě toho provede manévr s mírnými změnami směru jízdy, aby okolí upozornil na nebezpečnou situaci. ACC přitom zabraňuje nárazu do vpředu jedoucích vozidel. Systém Emergency Assist značky Volkswagen je světovou novinkou. Mimochodem v každém vozu Passat s integrovaným rozhraním pro mobilní telefon lze prostřednictvím informačního a zábavního systému aktivovat prostřednictvím funkce „Nouzové volání SOS“ spojení s evropskou nouzovou linkou 112 pro přivolání záchranných služeb v případě nouze. Předpokladem je telefon připojený prostřednictvím Bluetooth k informačnímu a zábavnímu systému vozidla, nebo aktivní karta SIM v rozhraní pro mobilní telefony „Premium“.

Front Assist s funkcí nouzového brzdění City. Systém Front Assist upozorňuje řidiče na hrozící kolizi a zajišťuje automatické brzdění. Součástí systému Front Assist je funkce nouzového brzdění City. Zatímco Front Assist upozorňuje na příliš malý odstup od vpředu jedoucího vozidla a na riziko kolize ve vyšších rychlostech a v případě potřeby vozidlo automaticky zpomaluje, přebírá systém nouzového brzdění City tento úkol v městském provozu. Systém nouzového brzdění City doposud rozpoznával výhradně vozidla. V novém modelu Passat reaguje zdokonalený systém poprvé i na chodce. Front Assist s funkcí nouzového brzdění City je dalším příkladem demokratizace asistenčních systémů, protože Volkswagen tuto techniku nabízí sériově již od výbavové linie Passat Comfortline.

Progresivní řízení. Díky progresivnímu řízení vystačí řidič Passatu s menšími pohyby volantu, resp. menším počtem otáček volantu, aby projel zatáčkou s daným poloměrem. Ve větších zatáčkách nemusí také tak často přehmatávat. Progresivní řízení je v novém modelu Passat nabízeno v kombinaci se sportovním podvozkem nebo adaptivní regulací podvozku DCC. U progresivního řízení je zapotřebí 2,1 otáčky volantu, bez tohoto na přání dodávaného systému to je 2,75 otáčky. Progresivní řízení umožňuje ve středové poloze preciznější a komfortnější řízení i ve vysokých rychlostech. Při průjezdu zatáčkou a při odbočování zaznamená řidič zvýšení dynamiky díky přímější charakteristice. Při nižší rychlosti jízdy, například ve městě nebo při parkování, je řízení vozu Passat výrazně snadnější díky menší potřebě otáčení volantem.

Easy Close. Easy Open – protiklad systému Easy Close – byl představen v roce 2010 v sedmé generaci modelu Passat Variant. Je-li vůz vybaven bezklíčovým přístupovým systémem Keyless Access (automatické zamykání vozu a spouštění motoru tlačítkem), stačí cílený pohyb nohy za vozidlem a již se otevře přístup k zavazadlovému prostoru. Rozhraní mezi člověkem a strojem tvoří senzor přiblížení v oblasti nárazníku, který rozpoznává pohyb virtuálního kopnutí nohou. U osmé generace modelu Passat Variant je toto automatické otvírání zadního víka rozšířeno o funkci zavírání Easy Close. Zadní víko modelu Variant se zavře teprve tehdy, až se osoba s klíčkem od vozu Passat vzdálí od výklopného víka zavazadlového prostoru poté, co předtím pohodlně vyndala ze zavazadlového prostoru zavazadla nebo nákup. Vozidlo se navíc automaticky uzamkne. Funkce zavírání víka se aktivuje dvojitým tlačítkem na zadním víku. 

Nabídka motorizací, výbavových linií a sériová výbava se může pro český trh lišit.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků