Nový osmistupňový automat Kie a Hyundai podrobně. Šetří palivo!

Značky Kia a Hyundai představily novou osmistupňovou samočinnou převodovku. Má snížit spotřebu paliva u modelů s pohonem předních kol.

Velké vozy značek Kia a Hyundai se osmistupňovým samočinným ústrojím již nějaký čas chlubí. Jde však o modely s podélně uloženým hnacím řetězcem a tedy pohonem zadní nápravy. Novinka nyní míří mezi auta s příčnou zástavbou pohonu. V tomto případě je to těžší, neboť místa v přídi vedle motoru není zrovna nazbyt. Na rozdíl od podélně uloženého pohonu si nemohou konstruktéři „ulevit“ zkrácením kloubového (kardanového) hřídele. Převodovka pro příčnou zástavbu je tak na vývoj náročnější.

Zajímavosti | Dieselgate | Hybridy | Kia | Palivo

Automobilka Kia možná úplně opustí dieselové motory. Vývoj je drahý

Vozy Kia a Hyundai dosud využívaly šestistupňovou samočinnou převodovku s měničem momentu, přičemž ta se stala základem nového „osmikvaltu“. Zachována zůstala trojice planetových soukolí, pouze k nim přibyla ještě jedna třecí lamelová spojka. Jak uvádí výrobce, při vývoji převodovky bylo přihlášeno 143 nových patentů.

Mezi ně patří nové řešení mechatroniky, konkrétně bloku magnetických ventilů. Namísto běžných dvou solenoidů je pouze jediný, jenž zajišťuje jak ovládání pracovního tlaku, tak i zároveň řídícího. Dosud k tomu bylo třeba dvou ventilů. Korejci tomu říkají takzvaný přímý solenoid. Další změny hledejte na olejové pumpě, která je menší, neboť převodovka vystačí s menším množstvím oleje.

Zajímavosti | Život řidiče | Statistiky | Fiat | Hyundai | Volvo | Kia | Porsche | Smart

J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší

Hydrodynamický měnič je z principu zdrojem ztrát, ve snaze je omezit jej převodovka účinně blokovat (nebo přemosťovat, chcete-li). K tomu slouží třecí spojka se čtyřmi lamelami namísto s jednou.  Změny lze najít rovněž v ložiskách ozubených kol. Běžná kuželíková valivá nahradily takzvaná šikmá ložiska. Korejci uvádějí, že spotřeba paliva motorů se ve spojení s novou převodovkou snížila o 7,3 procenta v porovnání s verzí se šestistupňovým automatem.

Ač má nová skříň o dva převody více, podařilo se snížit hmotnost o 3,5 kg. Nové ústrojí budou vozy Kia a Hyundai kombinovat se zážehovými motory Lambda a Theta Turbo GDI a také s diesely z řady R.

Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2003
Stav: 129 960 km
Cena: 26 000 Kč
Hyundai ix20 1.591
Rok výroby: 2015
Stav: 8 964 km
Cena: 285 000 Kč
Hyundai i30 1.396
Rok výroby: 2013
Stav: 149 052 km
Cena: 165 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků