Nový osmistupňový automat Kie a Hyundai podrobně. Šetří palivo!

Nový osmistupňový automat Kie a Hyundai podrobně. Šetří palivo!

Značky Kia a Hyundai představily novou osmistupňovou samočinnou převodovku. Má snížit spotřebu paliva u modelů s pohonem předních kol.

Velké vozy značek Kia a Hyundai se osmistupňovým samočinným ústrojím již nějaký čas chlubí. Jde však o modely s podélně uloženým hnacím řetězcem a tedy pohonem zadní nápravy. Novinka nyní míří mezi auta s příčnou zástavbou pohonu. V tomto případě je to těžší, neboť místa v přídi vedle motoru není zrovna nazbyt. Na rozdíl od podélně uloženého pohonu si nemohou konstruktéři „ulevit“ zkrácením kloubového (kardanového) hřídele. Převodovka pro příčnou zástavbu je tak na vývoj náročnější.

Vozy Kia a Hyundai dosud využívaly šestistupňovou samočinnou převodovku s měničem momentu, přičemž ta se stala základem nového „osmikvaltu“. Zachována zůstala trojice planetových soukolí, pouze k nim přibyla ještě jedna třecí lamelová spojka. Jak uvádí výrobce, při vývoji převodovky bylo přihlášeno 143 nových patentů.

Mezi ně patří nové řešení mechatroniky, konkrétně bloku magnetických ventilů. Namísto běžných dvou solenoidů je pouze jediný, jenž zajišťuje jak ovládání pracovního tlaku, tak i zároveň řídícího. Dosud k tomu bylo třeba dvou ventilů. Korejci tomu říkají takzvaný přímý solenoid. Další změny hledejte na olejové pumpě, která je menší, neboť převodovka vystačí s menším množstvím oleje.

Hydrodynamický měnič je z principu zdrojem ztrát, ve snaze je omezit jej převodovka účinně blokovat (nebo přemosťovat, chcete-li). K tomu slouží třecí spojka se čtyřmi lamelami namísto s jednou.  Změny lze najít rovněž v ložiskách ozubených kol. Běžná kuželíková valivá nahradily takzvaná šikmá ložiska. Korejci uvádějí, že spotřeba paliva motorů se ve spojení s novou převodovkou snížila o 7,3 procenta v porovnání s verzí se šestistupňovým automatem.

Ač má nová skříň o dva převody více, podařilo se snížit hmotnost o 3,5 kg. Nové ústrojí budou vozy Kia a Hyundai kombinovat se zážehovými motory Lambda a Theta Turbo GDI a také s diesely z řady R.

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud