Před časem přišla na český trh nová Astra s karoserií kombi. Jak přesně si stojí v porovnání s konkurencí a jak se změnila oproti předchozí generaci?
Kapitoly článku:
Předchozí generace Opelu Astra s karoserií kombi se mohla pochlubit několika nej. V porovnání s přímou konkurencí šlo totiž o rozměrově největší automobil. Přestože to na pohled tak nevypadá, stará Astra ST byla dokonce delší než Škoda Octavia a nabídla nejvyšší karoserii. V interiéru a v zavazadelníku ale tuto svou výhodu nedokázala úplně využít.
Možná si vzpomenete na náš velký test jedenácti kombíků nižší střední třídy, kde se při měření interiéru ukázalo, že jde navzdory nejdelší karoserii o jeden z nejméně prostorných automobilů. Otázka je tedy jasná. Jak se Astra ST mezigeneračně změnila? A jak si nově stojí vedle konkurence?
Lukáš Dittrich, Jiří Červenka
Ještě delší než dříve
Prvenství týkající se délky si nové kombi na trhu ujít nenechalo. A co víc, karoserie se ještě trochu protáhla (+4 mm), takže teď nový Sports Tourer na délku přesahuje 4,7 m. Naopak z šířky karoserie Opel ubral pět milimetrů, z výšky 25 mm (Astra je ale pořád nejvyšší v segmentu) a překvapivě, navzdory obecným trendům, byl zkrácen i rozvor náprav. Ten inženýři zmenšili o 23 mm. Přesto nová Astra pořád po stránce rozvoru patří do horní poloviny tabulky.
Základní rozměry všech konkurentů najdete níže.
Testovaný vůz |
Délka
|
Šířka
|
Výška
|
Rozvor
|
Ford Focus Kombi |
4 556 |
1 823 |
1 505 |
2 648 |
Honda Civic Tourer |
4 535 |
1 770 |
1 465 |
2 595 |
Hyundai i30 kombi |
4 485 |
1 780 |
1 500 |
2 650 |
Kia Cee'd SW |
4 505 |
1 780 |
1 485 |
2 650 |
Opel Astra ST |
4 698 |
1 814 |
1 535 |
2 685 |
Peugeot 308 SW |
4 585 |
1 804 |
1 470 |
2 730 |
Seat Leon ST |
4 535 |
1 819 |
1 454 |
2 636 |
Škoda Octavia Combi |
4 659 |
1 814 |
1 465 |
2 686 |
Toyota Auris Touring Sports |
4 560 |
1 760 |
1 475 |
2 600 |
Volkswagen Golf Variant |
4 562 |
1 799 |
1 481 |
2 635 |
Nový Opel Astra ST |
4 702 |
1 809 |
1 510 |
2 662 |
Jak je na tom s interiérem?
Tohle je samozřejmě důležitější otázka, především vzhledem k tomu, jak prostorná byla předchozí Astra, kterou také najdete pro porovnání v našich tabulkách. Začínáme první řadou sedadel.
Co se týká šířky v úrovni loktů, tam patřila stará Astra k tomu nejlepšímu, nicméně ta nová je o tři centimetry užší, což jí posunulo na úroveň Toyoty Auris, Fordu Focus nebo Hondy Civic. Evidentně se ale zvětšil prostor pro hlavu, kde současná generace nabízí téměř nejvíce ze všech. Vůbec největší hodnotu pak novinka nabídne v případě délky sedáku.
To je dáno tím, že testovaný exemplář měl příplatkové sedačky AGR, které nabízejí možnost sedák vpředu prodloužit. Výška opěradla jako takového se ale nezměnila.
Testovaný vůz
|
Šířka v úrovni loktů
|
Prostor od sedáku po strop vpředu
|
Délka sedáku vpředu
|
Výška opěradla vpředu
|
VW Golf |
150 cm |
100 cm |
49 cm |
64 cm |
Opel Astra |
149 cm |
99 cm |
51 cm |
62 cm |
Hyundai I30 |
148 cm |
98 cm |
51 cm |
65 cm |
Kia Cee'd |
148 cm |
103 cm |
52 cm |
63 cm |
Peugeot 308 |
148 cm |
101 cm |
53 cm |
62 cm |
Seat Leon |
148 cm |
109 cm |
52 cm |
65 cm |
Škoda Octavia |
148 cm |
99 cm |
50 cm |
64 cm |
Toyota Auris |
147 cm |
98 cm |
50 cm |
60 cm |
Ford Focus |
146 cm |
101 cm |
52 cm |
64 cm |
Honda Civic |
146 cm |
97 cm |
47 cm |
58 cm |
Nový Opel Astra |
147 cm |
103 cm |
54 cm |
62 cm |
Co zadní cestující?
Vzadu se naopak nový Opel Astra co do šířky v úrovni loktů zlepšil přesně o dva centimetry, čímž se dostal na úroveň těch nejlepších. S podélným prostorem měřeným od sedáku k přednímu opěradlu je to ale složitější, protože náš megatest jsme měřili podle Dalibora, který si nastavil sedadlo řidiče ve všech autech na sebe, ale který se s novou Astrou nesetkal. Sedadlo řidiče, od kterého jsme měřili podélný prostor, bylo u nové Astry nastavené na mě. Dalibor měří na výšku 180 cm, já mám o deset centimetrů více.
I přes tuto skutečnost je nová Astra vzadu zdánlivě prostornější ve srovnání s tím, co nabízí starší generace kombinovaná s blíže posunutým sedadlem řidiče. Jak se dočtete níže, tohle je dáno kratším zadním sedákem. Když sečteme podélný prostor a délku sedáku vzadu (v tabulce je nám reprezentuje sloupec „teoretický prostor“), dostaneme rozdíl pouze dva centimetry ve prospěch staré generace. Jsem si ale jistý, že sedadlo řidiče mívám běžně posunuté oproti Daliborovi minimálně o pět centimetrů více dozadu, což naznačuje, že novinka skutečně vzadu nabídne více také pro kolena cestujících.
Testovaný vůz
|
Šířka v úrovni loktů vzadu
|
Teoretický prostor
|
Podélný prostor
|
Kia Cee'd |
146 cm |
73 cm |
24 cm |
Honda Civic |
145 cm |
69 cm |
23 cm |
Škoda Octavia |
145 cm |
75 cm |
30 cm |
Hyundai i30 |
144 cm |
74 cm |
26 cm |
Seat Leon |
144 cm |
71 cm |
25 cm |
Nový Opel Astra* |
145 cm |
64 cm |
19 cm |
VW Golf |
143 cm |
71 cm |
22 cm |
Opel Astra |
142 cm |
66 cm |
17 cm |
Peugeot 308 |
142 cm |
73 cm |
25 cm |
Toyota Auris |
142 cm |
69 cm |
21 cm |
Ford Focus |
141 cm |
71 cm |
22 cm |
Níže jsou ještě další měřené údaje. Menším zklamáním je kratší zadní sedák, o němž už byla řeč. Výšku od sedáku po strop neuvádíme u nové Astry záměrně, protože v době od megatestu jsme metodiku měření trochu pozměnili a hodnoty by tak nebyly úplně porovnatelné. Z testu ale mohu směle prohlásit, že prostor pro hlavu vzadu určitě patří mezi nejsilnější zbraně nového Opelu Astra ST.
A jak je na tom zavazadelník? To najdete v další kapitole.
Testovaný vůz
|
Délka sedáku
|
Výška opěradla
|
Výška od sedáku po strop
|
Kia Cee’d |
49 cm |
60 cm |
97 cm |
Honda Civic |
46 cm |
65 cm |
93 cm |
Škoda Octavia |
45 cm |
66 cm |
97 cm |
Hyundai i30 |
48 cm |
64 cm |
96 cm |
Seat Leon |
46 cm |
64 cm |
94 cm |
Nový Opel Astra |
45 cm |
66 cm |
- |
VW Golf |
49 cm |
68 cm |
96 cm |
Opel Astra |
49 cm |
62 cm |
96 cm |
Peugeot 308 |
48 cm |
66 cm |
95 cm |
Toyota Auris |
48 cm |
62 cm |
91 cm |
Ford Focus |
49 cm |
57 cm |
97 cm |