Nový Nissan X-Trail zlepšuje jízdní komfort přibrzďováním kol. Vážně.

Severoamerická premiéra Nissanu Rogue, který je blízkým příbuzným nového X-Trailu, poodhalila princip fungování dvou nových systémů.

V souvislosti s frankfurtskou premiérou nového X-Trailu jsme si povzdechli, že Nissan nezveřejnil více podrobností o technice svého nového SUV. Zaujaly nás zejména systémy aktivního brzdění motorem a aktivního řízení jízdního komfortu, zmíněné v tiskové zprávě bez bližších podrobností.

Do jejich fungování teď vnesl (o trochu) více světla Dan Heur z amerického technického střediska Nissanu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
X-Trail vyměnil vzhled pracovitého SUV za uhlazený styl moderního crossoveru

Aktivní brzdění motorem pomáhá k plynulejšímu zastavení. „Když vůz zpomaluje, řidič obvykle moduluje tlak na brzdový pedál ve snaze dosáhnout plynulého přechodu ze zpomalování do zastavení,“ řekl Heur. Nový X-Trail ale postupně navyšuje brzdný moment motoru.“ Výsledkem má být plynulé zastavení, i když řidič působí na brzdový pedál stále stejnou silou.

Jestli teď trochu pochybujete, nakolik bude takový systém doopravdy přínosný, počkejte si na vysvětlení aktivního řízení jízdního komfortu.

Brzdami proti houpání

V článku z Frankfurtu jsme se naprosto zmýlili, když jsme podle názvu systému předpokládali přítomnost adaptivních tlumičů. Nový Nissan X-Trail zlepšuje komfort odpružení pomocí týchž „nástrojů”, jaké používá stabilizační systém – regulováním točivého momentu motoru a přibrzďováním jednotlivých kol.

Jak lze tímto způsobem ovlivnit komfort jízdy? Při brzdění se auto sklápí okolo osy naklánění dopředu, při akceleraci naopak dozadu. A toho lze využít pro potlačení „houpání”, které okolo osy naklánění vzniká při přejezdu nerovností.

„Aplikováním prakticky neznatelné brzdné síly, popřípadě točivého momentu na poháněných kolech, vůz působí proti pohybům karoserie a vyhlazuje tak jízdu,“ říká Heur. Nemůžeme se dočkat, až funkčnost tohoto řešení ověříme v praxi.

SUV | Premiéry | Nissan | Hybridy | Autosalony

Nissan Hi-Cross Concept: hybridní X-Trail představen

Nový Nissan X-Trail a jeho severoamerický příbuzný Rogue jsou prvními modely aliance Renault Nissan vyvinutými na architektuře CMF (common module family). Ta mimo samotné podlahové plošiny zahrnuje také rámy sedadel i soustavu topení, ventilace a klimatizace.

Američané už znají kompletní technické údaje Rogue, specifikaci jednotlivých výbav i ceny. My si na odpovídající informace o X-Trailu ještě nějakou dobu počkáme.

Nissan Micra 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 73 354 km
Cena: 98 000 Kč
Nissan X-Trail 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 122 756 km
Cena: 163 000 Kč
Nissan Micra 1.386
Rok výroby: 2006
Stav: 102 563 km
Cena: 75 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků