Nový Nissan X-Trail zlepšuje jízdní komfort přibrzďováním kol. Vážně.

Severoamerická premiéra Nissanu Rogue, který je blízkým příbuzným nového X-Trailu, poodhalila princip fungování dvou nových systémů.

V souvislosti s frankfurtskou premiérou nového X-Trailu jsme si povzdechli, že Nissan nezveřejnil více podrobností o technice svého nového SUV. Zaujaly nás zejména systémy aktivního brzdění motorem a aktivního řízení jízdního komfortu, zmíněné v tiskové zprávě bez bližších podrobností.

Do jejich fungování teď vnesl (o trochu) více světla Dan Heur z amerického technického střediska Nissanu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
X-Trail vyměnil vzhled pracovitého SUV za uhlazený styl moderního crossoveru

Aktivní brzdění motorem pomáhá k plynulejšímu zastavení. „Když vůz zpomaluje, řidič obvykle moduluje tlak na brzdový pedál ve snaze dosáhnout plynulého přechodu ze zpomalování do zastavení,“ řekl Heur. Nový X-Trail ale postupně navyšuje brzdný moment motoru.“ Výsledkem má být plynulé zastavení, i když řidič působí na brzdový pedál stále stejnou silou.

Jestli teď trochu pochybujete, nakolik bude takový systém doopravdy přínosný, počkejte si na vysvětlení aktivního řízení jízdního komfortu.

Brzdami proti houpání

V článku z Frankfurtu jsme se naprosto zmýlili, když jsme podle názvu systému předpokládali přítomnost adaptivních tlumičů. Nový Nissan X-Trail zlepšuje komfort odpružení pomocí týchž „nástrojů”, jaké používá stabilizační systém – regulováním točivého momentu motoru a přibrzďováním jednotlivých kol.

Jak lze tímto způsobem ovlivnit komfort jízdy? Při brzdění se auto sklápí okolo osy naklánění dopředu, při akceleraci naopak dozadu. A toho lze využít pro potlačení „houpání”, které okolo osy naklánění vzniká při přejezdu nerovností.

„Aplikováním prakticky neznatelné brzdné síly, popřípadě točivého momentu na poháněných kolech, vůz působí proti pohybům karoserie a vyhlazuje tak jízdu,“ říká Heur. Nemůžeme se dočkat, až funkčnost tohoto řešení ověříme v praxi.

SUV | Autosalony | Premiéry | Hybridy | Nissan

Nissan Hi-Cross Concept: hybridní X-Trail představen

Nový Nissan X-Trail a jeho severoamerický příbuzný Rogue jsou prvními modely aliance Renault Nissan vyvinutými na architektuře CMF (common module family). Ta mimo samotné podlahové plošiny zahrnuje také rámy sedadel i soustavu topení, ventilace a klimatizace.

Američané už znají kompletní technické údaje Rogue, specifikaci jednotlivých výbav i ceny. My si na odpovídající informace o X-Trailu ještě nějakou dobu počkáme.

Nissan Qashqai 1.197
Rok výroby: 2014
Stav: 49 407 km
Cena: 320 000 Kč
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 116 459 km
Cena: 100 000 Kč
Nissan Micra 1.24
Rok výroby: 2008
Stav: 164 698 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků