Nový Nissan X-Trail zlepšuje jízdní komfort přibrzďováním kol. Vážně.

Severoamerická premiéra Nissanu Rogue, který je blízkým příbuzným nového X-Trailu, poodhalila princip fungování dvou nových systémů.

V souvislosti s frankfurtskou premiérou nového X-Trailu jsme si povzdechli, že Nissan nezveřejnil více podrobností o technice svého nového SUV. Zaujaly nás zejména systémy aktivního brzdění motorem a aktivního řízení jízdního komfortu, zmíněné v tiskové zprávě bez bližších podrobností.

Do jejich fungování teď vnesl (o trochu) více světla Dan Heur z amerického technického střediska Nissanu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
X-Trail vyměnil vzhled pracovitého SUV za uhlazený styl moderního crossoveru

Aktivní brzdění motorem pomáhá k plynulejšímu zastavení. „Když vůz zpomaluje, řidič obvykle moduluje tlak na brzdový pedál ve snaze dosáhnout plynulého přechodu ze zpomalování do zastavení,“ řekl Heur. Nový X-Trail ale postupně navyšuje brzdný moment motoru.“ Výsledkem má být plynulé zastavení, i když řidič působí na brzdový pedál stále stejnou silou.

Jestli teď trochu pochybujete, nakolik bude takový systém doopravdy přínosný, počkejte si na vysvětlení aktivního řízení jízdního komfortu.

Brzdami proti houpání

V článku z Frankfurtu jsme se naprosto zmýlili, když jsme podle názvu systému předpokládali přítomnost adaptivních tlumičů. Nový Nissan X-Trail zlepšuje komfort odpružení pomocí týchž „nástrojů”, jaké používá stabilizační systém – regulováním točivého momentu motoru a přibrzďováním jednotlivých kol.

Jak lze tímto způsobem ovlivnit komfort jízdy? Při brzdění se auto sklápí okolo osy naklánění dopředu, při akceleraci naopak dozadu. A toho lze využít pro potlačení „houpání”, které okolo osy naklánění vzniká při přejezdu nerovností.

„Aplikováním prakticky neznatelné brzdné síly, popřípadě točivého momentu na poháněných kolech, vůz působí proti pohybům karoserie a vyhlazuje tak jízdu,“ říká Heur. Nemůžeme se dočkat, až funkčnost tohoto řešení ověříme v praxi.

SUV | Premiéry | Autosalony | Hybridy | Nissan

Nissan Hi-Cross Concept: hybridní X-Trail představen

Nový Nissan X-Trail a jeho severoamerický příbuzný Rogue jsou prvními modely aliance Renault Nissan vyvinutými na architektuře CMF (common module family). Ta mimo samotné podlahové plošiny zahrnuje také rámy sedadel i soustavu topení, ventilace a klimatizace.

Američané už znají kompletní technické údaje Rogue, specifikaci jednotlivých výbav i ceny. My si na odpovídající informace o X-Trailu ještě nějakou dobu počkáme.

Nissan Micra 1.461
Rok výroby: 2005
Stav: 131 015 km
Cena: 40 000 Kč
Nissan Qashqai 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 68 719 km
Cena: 195 000 Kč
Nissan Micra 1.386
Rok výroby: 2006
Stav: 102 563 km
Cena: 75 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků