Nový motor 1.5 TSI: Co jste o něm možná nevěděli

Volkswagen letos představil úplně nový benzinový čtyřválec s označením 1.5 TSI. Je to součástí strategie sjednocování pohonných jednotek a zjednodušování koncepcí. Zatímco nyní nabízel Volkswagen v kategorii od 1,0 l do 2,0 l objemu několik různých motorů (1.0 MPI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI a 2.0 TSI), teď to bude výrazně jednodušší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor 1.5 TSI slibuje zajímavé parametry a především výrazně lepší reálnou spotřebu paliva ve skutečném provozu, nikoli jen v laboratoři

Základní řada znamená tříválce 1.0 MPI a 1.0 TSI. Právě přeplňovaný tříválec nahradí také motor 1.2 TSI. Nový motor 1.5 TSI pak nahradí všechno od základních provedení motoru 1.4 TSI po jednotku 1.8 TSI. A vrchol nabídky vytvoří motory s označením 2.0 TSI.

Technika | Volkswagen

VW připravuje motory 1.0 TSI (272 k), 6.0 TSI (608 k) a 2.0 TDI (300 k)

Motor 1.5 TSI tak zastoupí poměrně široké spektrum výkonů, ale předpoklady k tomu má. Prozatím se představily verze s výkonem 96 kW (130 k) a 110 kW (150 k). Je zde ale prostor ještě pro další zvýšení výkonu k hodnotě 132 kW (180 k).

Motor 1.5 TSI pochází z konstrukční řady EA211. Tu možná znáte z aktuální Octavie, Fabie nebo i malého modelu Citigo. Právě atmosférický tříválec ve Fabii a Citigo patří do této konstrukční řady. Na rozdíl od dřívějších provedení, například od motorů 1.2 TSI a 1.4 TSI, má patnáctistovka již rozvodový řemen.

Například u příbuzné jednotky 1.0 MPI v Citigo je řemen zapouzdřený a podle automobilky doživotní. No, jak na tom bude s životností u 1.5 TSI, na to si ještě počkáme. Podle všeho má ale řemen lépe snášet torzní kmity vznikající při práci v nízkých otáčkách. Ostatně, právě podtáčení motorů stálo za rychlým vytahováním nešťastných řetězů u motorů TSI, ale to je na jiný článek...

Testy | Ojetiny | Život řidiče | Škoda | Hatchbacky | Sedany | Škoda Rapid

Test ojetiny Škoda Rapid: Konečné řešení rozvodové otázky

Konstrukční zajímavostí je systém deaktivace dvou válců, který Volkswagen zkoušel už u motoru 1.4 TSI ACT. Tady bude standardně. Novinkou je také práce motoru v tzv. Millerově cyklu, kdy zůstává sací ventil otevřený i při pohybu pístu vzhůru. Má to přínos především pro efektivitu při částečném zatížení. Zatímco podobný upravený Atkinsonův cyklus pracuje s atmosférickým sáním, Millerův cyklus vyžaduje přeplňování.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor pracuje s vysokým kompresním poměrem 12,5:1 v tzv. Millerově cyklu. Používá také přímé vstřikování common-rail a turbo s proměnnou geometrií lopatek

Nový motor pracuje s vysokým kompresním poměrem 12,5:1, přesto podle Volkswagenu potřebuje jen benzín s oktanovým číslem 95. Když se teď řeší nové palivo E10, které má během pár let nahradit úplně Natural 95, tak i s tím nový motor počítá a E10 mu vadit nebude.

Velkou novinkou je také přeplňování pomocí turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek. Tento systém známe už několik let u dieselů, ale u benzinových aut s ním teprve nedávno přišlo Porsche ve vrcholném modelu Turbo a Turbo S. U konzumního motoru v obyčejném autě se tak objeví vůbec poprvé.

Ojetiny | Zajímavosti | Život řidiče | Technika | Příslušenství | Palivo

Tvorba karbonu je nový strašák moderních benzínových ojetin

Motor má také proměnné časování ventilů, během jedné sekundy se umí vačka přenastavit až o 300°. I to se podílí na tom, že se podle Volkswagenu nový motor dostane z částečného zatížení k plnému točivému momentu o třetinu rychleji než dříve.

Jednotka 1.5 TSI se rozšíří prakticky celým koncernem. Bude ho mít nová Octavia, Yeti a později ho najdeme také v Superbu nebo Kodiaqu. Do menších aut segmentu A a B se pravděpodobně jen tak nedostane. Malé modely si budou muset vystačit s tříválcem 1.0 TSI.

Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2006
Stav: 127 452 km
Cena: 95 000 Kč
Volkswagen Golf 1.595
Rok výroby: 2005
Stav: 148 947 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.598
Rok výroby: 2014
Stav: 143 020 km
Cena: 250 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků