Nový Mercedes-Benz třídy S: nejlepší automobil na světě

Nová třída S rozšiřuje možnosti techniky v mnoha rovinách. Její vývoj se přitom soustředil především na tři oblasti pod souhrnným označením „inteligentní jízda“, „účinná technika“ a „esence luxusu“. Třída S představuje špičku automobilové techniky nejen v rámci značky Mercedes-Benz, ale i celého automobilového průmyslu.

Stejně jako u všech předchozích generací očekávají zákazníci, že nová třída S stanoví nová měřítka ve všech oblastech a znovu se tak dopracuje k titulu „nejlepší automobil na světě“. Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti Daimler AG a vedoucí divize Mercedes-Benz Cars, k tomu říká:

„Zadání neznělo bezpečnost nebo estetika, výkon nebo hospodárnost, komfort nebo dynamika. Naší ambicí bylo realizovat v každé dimenzi to nejlepší nebo nic. Žádný jiný vůz nesymbolizuje příslib značky Mercedes-Benz tak, jako třída S.“

Dokonalostí i v těch nejmenších detailech vzniká „esence luxusu“. Výsledky usilování o to nejlepší lze prožívat například v interiéru. Ať sedadla nebo klimatizace, ovládání nebo design, informace a zábava nebo komfort a bezpečnost na zadních sedadlech – nové nápady, jejich pečlivá realizace a dojem nejvyšší hodnoty ilustrují nejvyšší nároky inženýrů na špičkový model značky Mercedes-Benz – i na sebe samotné.

To platí i pro bezpečnost. To, co před deseti lety začalo systémem PRE-SAFE® a pokračovalo systémem DISTRONIC PLUS, vede dnes k nové dimenzi jízdy automobilem, v níž splývá komfort s bezpečností. Mercedes-Benz tomu říká „inteligentní jízda“. Nová třída S je ještě pohodlnější a bezpečnější díky celé řadě nových systémů.

Téměř neuvěřitelná je hospodárnost, s níž jezdí třída S. Mercedes-Benz například během uplynulých deseti let snížil díky realizaci konceptu „účinné techniky“ spotřebu paliva ve výkonové třídě 150 kW téměř na polovinu, což v konkrétním vyjádření znamená 4,4 litru na 100 kilometrů. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu byl u třídy S v porovnání s předchůdcem výrazně snížen a s hodnotou cx = 0,24 stanovuje nové měřítko ve svém segmentu. S 300 BlueTEC HYBRID je v tomto ohledu dokonce ještě lepší díky další aerodynamické optimalizaci detailů, takže se může pochlubit špičkovou hodnotou cx = 0,23. Nový model je ale také například prvním vozem na světě, v němž už není jediná žárovka – pouze diody LED. I to ukazuje cestu do budoucnosti.

Design: moderní status a smyslné tvary

Každé dítě kdekoli na světě okamžitě pozná, že tady přijíždí Mercedes-Benz. Jako červená nit se táhne historií značky typická tvář Mercedesu. „Moderní design třídy S byl vždy výrazem luxusu a automobilové vznešenosti své epochy a i naše nová třída S na tuto tradici navazuje. Design spojuje svět moderního progresivního stylu s klasickou elegancí našich vozidel z 30. let – vyjadřuje inteligenci prožívanou na emoční úrovni. Stylová sportovnost a smyslné tvary v syntéze se suverenitou proměňují třídu S ve skutečnou designérskou ikonu,“ říká šéfdesignér Gorden Wagener.

Maska chladiče je větší než dosud, vzpřímeně postavená a zřetelně trojrozměrně uspořádaná, čímž zdůrazňuje suverenitu a vedoucí ambice nové třídy S. Nová třída S má s dlouhou kapotou motoru, ladnou, kopulovitě napjatou linií střechy a mírně klesající zádí klasické proporce sedanu. Prostorové řešení a rozměry byly cíleně zvoleny tak, aby nová třída S působila reprezentativně a ladná linie střechy vytvářela sportovní dojem jako u kupé.

Pro značku typická klesající linie se svažuje decentně z přední části směrem k zádi a elegantním způsobem člení boční stěnu, aby již u stojícího vozu vznikala v pozorovateli představa dynamiky. Z velmi dynamického a protaženého tělesa karoserie s citlivě navrženým střídáním konvexních a konkávních ploch vyzařuje napětí a zároveň i uvolněnost. Atletický charakter vozu je mimořádně zdůrazněn vypracovanými rameny nad zadními koly.

Atraktivně tvarované plochy a linie na bocích nové třídy S přecházejí dramaticky do zadní partie. Mírně klesající tvar je nejen elegantní, ale přináší také aerodynamické přednosti. Horizontální linie, od zadního víka až po nárazník, zdůrazňují šířku vozidla při pohledu zezadu. Typický rukopis designérů značky Mercedes-Benz se nalézá také v tvarovém řešení zadního okna, které zasahuje do střešního sloupku C. Zadní okno je v horní části zaoblené, čímž napodobuje charakter kupé. Záď je korunována novými zadními svítilnami, které jsou kompletně zapuštěné do tělesa karoserie. Náročné designérské pojetí i v těch nejmenších detailech je dokumentováno pečlivě navrženým vnitřním členěním svítilen i jejich důkladně provedenou integrací do celku, z něhož přesto vystupují jako výrazně individuální prvky.

Technika LED: první automobil bez jediné žárovky

Přibližně 100 let po zavedení elektrického osvětlení vozidel přechází nyní Mercedes-Benz kompletně na techniku elektroluminiscenčních diod LED. Nová třída S se, jako první vůz na světě, obejde ve standardní vnější a vnitřní výbavě zcela bez žárovek. Mercedes-Benz tak dále posiluje svoji průkopnickou roli v oblasti osvětlení. Světovou premiérou je rovněž tzv. víceúrovňová funkce brzdových světel. Jejich intenzita se v noci nebo při čekání na červeném semaforu snižuje s ohledem na ostatní řidiče. Osvětlení silnice, vozidla, interiéru a zavazadlového prostoru zajišťuje téměř 500 diod LED.

Ty jsou v závislosti na výbavě rozděleny následovně:

·světlomety: až 56 diod LED v každém světlometu

·zadní svítilny: 35 diod LED na každé straně (plus 4 diody LED pro zadní mlhové světlo)

·interiér (včetně dekoračního osvětlení): cca 300 diod LED.

K lepší viditelnosti přispívají dva zásadně vylepšené asistenční systémy – adaptivní asistent dálkových světlometů Plus a asistent nočního vidění Plus. Díky nové stereokameře a vícestupňovým radarovým senzorům sleduje třída S své okolí v rozsahu 360° a dokáže lépe rozpoznávat potenciální nebezpečí v silničním provozu.

Pohon: nejvyšší hospodárnost ve všech výkonových třídách

V prvním roce bude nová třída S k dispozici ve verzích S 400 HYBRID, S 500, S 350 BlueTEC a S 300 BlueTEC HYBRID, tedy se dvěma hybridními jednotkami, jedním zážehovým a jedním vznětovým motorem. Všechny modely zaujímají ve svých třídách vedoucí postavení z hlediska hospodárnosti a v porovnání s předchůdcem byla spotřeba paliva snížena až o 20 procent. Veškeré motory splňují již dnes limity emisní normy Euro 6. Modely S 400 HYBRID a S 350 BlueTEC vyhovují navíc přísným kritériím třídy hospodárnosti A, model S 300 BlueTEC HYBRID je zařazen dokonce do kategorie A+.

„Nová třída S dosahuje hodnot spotřeby paliva a emisí, které se zdály být před několika lety utopií dokonce i ve střední třídě,“ říká Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler zodpovědný za koncernový výzkum a vedoucí vývoje divize Mercedes-Benz Cars. „A to je teprve začátek naší ofenzivy ‚Green Leadership‘. Již brzy bude totiž následovat s modelem S 500 Plug-In HYBRID první třída S, jejíž hodnota spotřeby bude mít trojku před desetinnou čárkou.“ Modelová řada třídy S bude poprvé zahrnovat kompletní spektrum zážehových a vznětových modelů doplněných o hybridní verze s oběma druhy spalovacích motorů, a to včetně varianty plug-in, tedy s možností vnějšího dobíjení akumulátoru.


Přehled nejdůležitějších technických údajů jednotlivých modelů:

Model

S 400 HYBRID

S 500

S 350 BlueTEC

S 300 BlueTEC HYBRID

Počet/uspořádání válců

6/V

8/V

6/V

4/I

Zdvihový objem (cm3)

3498

4663

2987

2143

Nejvyšší výkon (kW/k při 1/min)

225/306 při 6500

335/455 při 5250

190/258 při 3600

150/204 při 4200

Nejvyšší výkon elektromotoru (kW)

20

-

-

20

Nejvyšší točivý moment (N.m při 1/min)

370 při 3500-5250

700 při 1800-3500

620 při 1600-2400

500 při 1600-1800

Nejvyšší točivý moment elektromotoru (N.m)

250

-

-

250

Kombinovaná spotřeba od (l/100 km)

6,3 Natural 95

8,6 Natural 95

5,5/5,61 Nafta

4,4 Nafta

Kombinované emise CO2 od (g/km)

147

199

146/1481

115

Třída hospodárnosti

A

D

A

A+

Zrychlení 0-100 km/h (s)

6,8

4,8

6,8

7,6

Nejvyšší rychlost (km/h)

250

250

250

240

1 Údaje pro krátký/dlouhý rozvor

Podvozek: první předvídavý podvozek na světě

Nová třída S dokáže jako první automobil na světě s předstihem rozpoznávat nerovnosti vozovky. Pokud systém ROAD SURFACE SCAN prostřednictvím stereokamery takové nerovnosti zaznamená, přizpůsobí systém MAGIC BODY CONTROL podvozek velmi rychle nové situaci. Tento inovativní podvozkový systém se dodává na přání pro osmiválcové modely. Nová třída S je standardně vybavena plynule pracujícím adaptivním systémem tlumení ADS PLUS a zdokonaleným vzduchovým odpružením všech kol AIRMATIC.

Interiér: zdánlivě nekonečný prostor a formální klid

Design interiéru nové třídy S ztělesňuje svým jasným uspořádáním klasický, suverénní a zároveň velmi moderní sedan. Uvnitř vozu vládne jedinečně ladný, smyslně elegantní styl. Horizontální prvky a linie přitom vytvářejí prostředí, které se vyznačuje zdánlivě nekonečným prostorem a formálním klidem. Nejvyšší kvalita a elegance jsou v souladu s přehledností a funkčností. Koncept interiéru třídy S spojuje jízdní, prostorový a ovládací komfort na nejvyšší úrovni.

Dokonale sladěný koncept materiálů a barev přispívá k celistvému dojmu z exkluzivního interiéru. Dřevo nalézá velkorysé uplatnění zejména na přístrojové desce a středové konzole. Mimořádně kvalitním prvkem jsou pokovené povrchy ovládacích prvků s perleťovými laky ve třech barevných odstínech ladících s barvou interiéru.

Také cestující na zadních sedadlech se mohou cítit jako v první třídě – koncepce a exkluzivita sedadel, výplní dveří a všech ovládacích prvků v ničem nezaostávají za přední řadou. Zadní část interiéru lze individualizovat výbavou „First Class Fond“. Tato luxusní středová konzola vzájemně spojuje privátní sféru a uživatelský komfort (integrace telefonního sluchátka, dalších odkládacích prostorů, odkládacího stolku atd.).

Koncept: to nejlepší pro dva světy

Poprvé v historii třídy S byl její vývoj zaměřen na sedan s dlouhým rozvorem. Na rozdíl od minulosti byla od ní odvozena verze s krátkým rozvorem. Třída S má totiž jednoznačné postavení reprezentační limuzíny, a to nejen na velkých zámořských trzích, jako jsou USA, Čína nebo Japonsko. Zatímco v Evropě a Severní Americe usedají za volant třídy S často samotní majitelé, je vlajková loď výrobního programu osobních vozů Mercedes-Benz v Asii zcela jednoznačně šoférským vozidlem. Logickým důsledkem je počet inovací, které se týkají speciálně komfortu a bezpečnosti vzadu – ve třídě S sedí i cestující na zadních sedadlech bezpochyby v první třídě.

Z mírně zvětšených vnějších rozměrů[1] nové třídy S mají cestující užitek v podobě vnitřního prostoru, který povyrostl ve všech směrech. Maximální výška stropu nad sedákem sedadla řidiče je například o 12 mm větší, vpředu je k dispozici o 14 mm větší šířka ve výši ramen a o 10 mm větší šířka v úrovni loktů. Rovněž pro spolujezdce na zadních sedadlech bude cestování ještě příjemnější díky zvětšení prostoru pro nohy ve druhé řadě o 14 mm. Šířka ve výši ramen vzadu je až o devět milimetrů větší.

Koncept zobrazování a ovládání: nová elegantní velitelská centrála

Novou informační centrálu třídy S tvoří dva barevné displeje TFT s vysokým rozlišením ve formátu 8:3 a s úhlopříčkou 30,7 cm (12,3 palce). Levý displej přebírá funkci dosavadních sdružených přístrojů a nabízí řidiči všechny potřebné provozní informace. Pravý displej slouží k pohodlnému ovládání informačních, zábavních a komfortních funkcí. Neustále rostoucí nároky na integraci doplňkových funkcí do automobilu vedly u nové třídy S k dalšímu zdokonalení kompletní logiky ovládání. Přitom stály v popředí zejména hlediska ergonomie, komfortu ovládání, bezpečnosti, atraktivity a estetiky.

Cílem při návrhu ovládacích a zobrazovacích prvků bylo formálně a obsahově logické sloučení ovládacích prvků a zobrazovacích funkcí ve vozidle. Kromě nových displejů se zde mimořádně kvalitním způsobem uplatňují pokovené plochy ovládacích prvků a ovládací prvky ze skutečného hliníku. Díky jemným strukturám na kovovém povrchu přispívá každý jednotlivý ovládací prvek ve vozidle svým hmatovým vjemem, zvukovým projevem a pečlivým zpracováním detailů k jedinečné atmosféře vozů Mercedes-Benz.

Mezi nové ovládací prvky patří dotyková telefonní klávesnice a rozšířený koncept 12 volně programovatelných tlačítek, jimž lze přiřadit oblíbené funkce. Hlavním ovládacím prvkem zůstává centrální otočné tlačítko, které je doplněno obvyklými tlačítky na středové konzole pro nejdůležitější funkce a ovládací lištou pro asistenční systémy.

Hlasové ovládání LINGUATRONIC umožňuje například zadávání kompletních adres najednou prostřednictvím systému Speech Dialog System. Hlasem lze ovládat také telefon a audiosystém. Novinkou je možnost předčítání textových zpráv (SMS) nebo e-mailů.

Klimatizace: mnoho novinek pro útulné klima

Mimořádný zřetel byl při důsledném zdokonalování celého klimatizačního systému kladen na výkonnost, kvalitu vzduchu, kvalitu regulace, úroveň hlučnosti a účinnost. Novinkou je paket AIR-BALANCE, jehož součástí je parfémování, ionizování a v porovnání se základním systémem ještě výkonnější filtrace vzduchu. Automatická klimatizace THERMOTRONIC vzadu nabízí dvě přídavné zóny pro zvýšení tepelného komfortu. Zcela nové je elektrické vyhřívání loketních opěrek.

Nový sedan třídy S má v rámci paketu AIR-BALANCE jako světovou novinku „aktivní parfémování“. Aktivní znamená, že uživatel může parfémování zapnout a vypnout, jakož i nastavit jeho intenzitu. Pomocí parfémování je individualizována vůně v interiéru. Její změna přitom není trvalá, molekuly vůně ani neulpívají na textilních plochách vozidla nebo na oblečení. Vůně působí decentně, vynořuje se jemně a rychle zase doznívá.

Sedadla: pojízdná kancelář a oáza klidu

Mercedes-Benz zvyšuje komfort sezení a klimatický komfort ve třídě S na novou úroveň prostřednictvím mnoha světových novinek, jako je masážní funkce ENERGIZING podle principu horkých kamenů nebo aktivní odvětrávání sedadel, u něhož lze měnit směr otáčení ventilátorů. Zvláštní pozornost věnovali vývojáři sedadel zadní části interiéru. Na výběr je pět různých variant zadních sedadel, včetně sedadla Executive se sklonem opěradla až 43,5 stupně. Tím jsou vytvořeny nezbytné předpoklady pro soustředěnou práci nebo nerušený odpočinek.

Masážní funkce ENERGIZING podle principu horkých kamenů je světovou novinkou. Odborníci značky Mercedes-Benz na sedadla vyvinuli jedinečnou masáž se 14 samostatně ovládanými vzduchovými vaky v opěradle a s integrovanou funkcí vyhřívání. Celkem je na výběr šest masážních programů, z nichž dva pracují za podpory vyhřívání. Funkce je k dispozici i pro sedadla vzadu.

Poprvé jsou u aktivního odvětrávání sedadel použity ventilátory s měnitelným směrem otáčení. Při zahájení odvětrávání je nejprve nasáván chladnější okolní vzduch k povrchu sedadla. Tím lze povrchovou teplotu rozpáleného sedadla snížit výrazně rychleji než u dosavadních aktivních chladicích systémů. Po čtyřech minutách se ventilátory automaticky přepnou do režimu foukání, aby zabránily průvanu.

U třídy S s normálním rozvorem jsou na výběr dvě varianty zadních sedadel (pevná lavice nebo samostatná sedadla s nastavitelným sklonem v rozsahu 37 stupňů). U varianty s dlouhým rozvorem jich je dokonce pět. U variant s komfortními a lehátkovými sedadly byla pozměněna kinematika seřizování. Na rozdíl od jinak běžného konceptu s propojeným sedákem a opěradlem je opěradlo nastavitelné samostatně, čímž se nemění prostor pro nohy a poloha kyčelního kloubu. V kombinovaném seřizování sklonu a podélné polohy lze sedák seřizovat samostatně.

Maximální sklon opěradla sedadla Executive (lehátkové sedadlo) na straně spolujezdce vzadu byl zvětšen z 37 na 43,5 stupně, což je nejvyšší hodnota v segmentu vyšší třídy. Lehátkové sedadlo má opěrku lýtek, u níž lze volně nastavovat délku a sklon. V kombinaci s opěrkou paty sklopného sedadla spolujezdce vpředu a doplňkovým komfortním polštářem lze dosáhnout lehátkové polohy, která v automobilovém sektoru stanovuje nová měřítka z hlediska komfortu spánku a odpočinku.

U výbavy „First Class Fond“ (středová konzola vzadu) je přední konzola protažena až dozadu. Konzola je vybavena novými držáky nápojů, které pomocí Peltierových článků umožňují chlazení nebo ohřívání nápojů po delší dobu. Na přání jsou ve středové konzole uloženy, podobně jako na sedadlech v letadle, dva stolky, které lze rukou snadno vyklopit a sklopit.

Multimediální nabídka: mobilní koncertní sál

Ve třídě S slaví premiéru zcela nová generace multimediálních systémů s intuitivním ovládáním, která umožňuje mimořádným způsobem prožívat funkce prostřednictvím vizualizace a animace. Mezi další inovace patří vícemístný systém, u něhož lze z každého sedadla nezávisle na sobě využívat všechny zdroje zábavního systému.

Společným rysem všech audiosystémů je inovativní přední basový systém, který vyvinul Mercedes-Benz a nyní jej poprvé použil i v sedanu. Basové reproduktory jsou namontovány do dělicí stěny mezi interiérem a motorovým prostorem, aby mohly jako rezonanční prostor využívat téměř 40litrový objem podélných a příčných nosníků. Díky tomu bylo možné vypustit z výbavy konvenční basové reproduktory ve dveřích. Středotónové reproduktory ve dveřích byly přemístěny do vyšší polohy, což zlepšilo zvukový obraz a vytvořilo dodatečný prostor pro odkládání drobností.

Alternativou standardního audiosystému s deseti reproduktory jsou dva mimořádně kvalitní audiosystémy vyvinuté ve spolupráci s highendovým specialistou Burmester: audiosystém Burmester® Surround Sound a audiosystém Burmester® High-End 3D Surround Sound.

Novinkou v oblasti navigace je především interaktivní zpracování obsahů. Mezi nové navigační funkce patří mimo jiné animovaný kompas, „DriveShow“ s informacemi pro cestující jako v letadle a zobrazování podkladů z portálu Google Maps na hlavním displeji i vzadu. Informace o dopravní situaci jsou zobrazovány šrafovanými liniemi (místo dosavadních siluet vozidel). Data dopravního zpravodajství jsou přenášena v reálném čase prostřednictvím nové služby „Live Traffic Information“. Navigační systém je díky tomu ještě lépe informován o situaci na silnicích.

Karoserie: nejvyšší tuhost, stabilita a nejlepší kvalita lehké konstrukce

Vysoká úroveň pasivní bezpečnosti, vynikající tuhost pro znamenité jízdní vlastnosti a zároveň nejlepší akustický a vibrační komfort – to byly cíle vývoje skeletu karoserie nové třídy S, který je založen na třetí generaci hybridní hliníkové konstrukce. Ukazatel kvality lehké konstrukce – torzní tuhost vztažená k hmotnosti a vnějším rozměrům – byl v porovnání s předchůdcem zvýšen o 50 procent.

Od vývoje BR 220 v 90. letech byla hybridní lehká konstrukce postupně zdokonalována optimálně sestavovaným souborem materiálů až do současné podoby hliníkového hybridního skeletu karoserie, v němž podíl hliníku vzrostl na více než 50 procent. Hmotnost karoserie se proto již 20 let drží navzdory zvýšeným nárokům na bezpečnost i komfort a doplňkovým funkcím na stejné úrovni, resp. mohla být dokonce mírně snížena. V nové modelové řadě jsou navíc použity strukturální pěny působící bodově v uzlových oblastech. Kompletní vnější plášť třídy S včetně střechy a přední část karoserie jsou vyrobeny z hliníku. Vysokého podílu hliníku bylo možné dosáhnout použitím kompletní palety polotovarů (odlitky, výlisky, plechy). Bezpečnostní schránka prostoru pro cestující se vyznačuje intenzivním využitím ocelí nejvyššího stupně pevnosti.

Lehká konstrukce, založená na chytré volbě materiálů a tvarových řešení ve spojení s vysokou komplexností spojovací techniky, má za následek, že nová třída S posunuje vzhůru měřítko v náročném segmentu luxusních sedanů – a to bez zvýšení hmotnosti. Třída S dosahuje s torzní tuhostí 40,5 kN/° (předchůdce: 27,5 kN/°) nové rekordní hodnoty ve svém segmentu.

Rozšířený ochranný systém PRE-SAFE®: prevence je lepší než léčení

Mercedes-Benz představil už před deseti lety ve třídě S progresivní koncept bezpečnostní techniky v podobě preventivního systému ochrany cestujících PRE-SAFE®, který je od té doby průběžně zdokonalován. Průkopník v oblasti bezpečnosti nyní ochranu dále vylepšuje.

Nové funkce PRE-SAFE® mohou zabránit střetům s chodci a nárazům do vpředu jedoucích vozidel v městském provozu, vyřešit rizikové situace způsobené zezadu přijíždějícími vozy a rozšiřují ochrannou funkci bezpečnostního pásu.

·Brzda PRE-SAFE® dokáže rozpoznat také chodce a autonomním brzděním zabránit kolizi až do rychlosti 50 km/h.

·PRE-SAFE® PLUS rozpoznává hrozící náraz zezadu a varuje následující řidiče aktivací zadních výstražných světel se zvyšující se frekvencí. Při trvajícím riziku kolize může systém před nárazem zezadu aktivovat brzdovou soustavu stojícího vozidla, a tím minimalizovat riziko poranění krční páteře, protože se zmenší trhnutí vozidla směrem dopředu v důsledku nárazu. Tímto způsobem lze rovněž snížit riziko sekundárních kolizí. Bezprostředně před nárazem jsou aktivována opatření pro ochranu cestujících PRE-SAFE®, zejména vratné předpínače bezpečnostních pásů.

·U funkce PRE-SAFE® Impuls posouvá bezpečností pás v rané fázi nárazu, ještě před nárůstem zpomalení cestujících v důsledku nárazu, řidiče a spolujezdce proti směru nárazu. Tím lze výrazně snížit riziko a vážnost poranění při čelním nárazu.

Etalón bezpečnosti vzadu: novinky ve třídě S

Mercedes-Benz rozšířil bezpečnostní systém pro cestující na zadních sedadlech o podavače zámků bezpečnostních pásů, airbag v bezpečnostním pásu a airbag v sedáku. První dva uvedené systémy jsou součástí paketu „PRE-SAFE® Paket Fond“. U osvětleného podavače zámků bezpečnostního pásu pohybuje elektromotor zámkem bezpečnostního pásu automaticky nahoru a dolů. Tak lze zabránit uvolněnosti pásu v oblasti pánve a hrudníku a cestující jsou v příčném i podélném směru lépe fixováni.

Airbag v bezpečnostním pásu je nafukovací část bezpečnostního pásu, která může omezit riziko poranění cestujících na zadních sedadlech snížením zatížení hrudního koše. Lehátkové sedadlo je standardně vybaveno airbagem pod polštářem sedáku. Jeho úkolem je zabránit ve skloněné lehátkové poloze sedadla podklouznutí odpočívající osoby při nehodě pod bezpečnostním pásem (tzv. submarining). Mercedes-Benz zkonstruoval pohodlné lehátkové sedadlo, které při nehodě nabízí vyšší úroveň bezpečnosti než sedadlo s propojeným opěradlem a sedákem.

Inteligentní jízda: síťové propojení se všemi smysly

Zabránit nehodám a zmírnit jejich následky: To je komplexní přístup výzkumu nehod značkou Mercedes-Benz, který se ukrývá pod souhrnným pojmem „Real Life Safety“. Mercedes-Benz v této strategii důsledně pokračuje i u třídy S, kterou vybavil mnoha novými asistenčními systémy a výrazně rozšířenými funkcemi. Souběžně byla zvýšena úroveň komfortu i bezpečnosti. Mercedes-Benz tomu říká „inteligentní jízda“. Nové funkce přitom používají stejné senzorické systémy – novou stereokameru a vícestupňové radarové senzory.

„Inteligentní asistenční systémy analyzují komplexní situace a díky zlepšenému snímání okolí lépe rozpoznávají potenciální nebezpečí v silniční dopravě,“ vysvětluje Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler zodpovědný za koncernový výzkum a vedoucí vývoje divize Mercedes-Benz Cars. „Obrazně řečeno, nová třída S nemá už oči pouze vpředu, ale má výhled do všech stran v rozsahu 360 stupňů.“ Rozhodující je síťové propojení všech systémů – odborníci na bezpečnost tomu říkají „senzorová fúze“. Cílem je komplexní ochrana nejen cestujících ve vozu Mercedes-Benz, ale i všech ostatních účastníků silničního provozu.

Spektrum podpory sahá od usnadnění řízení, a tím i zvýšení komfortu, přes vizuální, akustické a/nebo haptické upozornění až po působení směřující k zesílení reakcí řidiče. Některé systémy dokážou v případě nouze také zasáhnout korigujícím způsobem, například autonomním brzdovým manévrem, aby se předešlo nehodě, nebo alespoň snížila vážnost nehody. Přehled nových a ve svých funkcích výrazně rozšířených asistenčních systémů:

·DISTRONIC PLUS s asistentem řízení a funkcí Stop&Go Pilot usnadňuje řidiči jízdu v jízdním pruhu a ovládá částečně autonomní jízdu v koloně.

·Brzdový asistent BAS PLUS s asistentem pro křižovatky dokáže díky stereokameře rozpoznat při značení s přerušovanou čárou obsazený vedlejší jízdní pruh, zejména protijedoucími vozidly, a jednostranným brzděním zmírnit riziko nezamýšleného opuštění jízdního pruhu.

·Aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu dokáže rozpoznávat protijedoucí vozidla i obsazený vedlejší jízdní pruh a jednostranným brzděním zmírnit riziko nezamýšleného opuštění jízdního pruhu.

·Adaptivní asistent dálkových světlometů Plus umožňuje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světlomety bez oslňování ostatních řidičů díky odcloňování jiných vozidel z kuželu dálkových světel.

·Asistent nočního vidění Plus byl zdokonalen a doplněn infračervenou kamerou. Asistent nočního vidění Plus upozorňuje na nebezpečnou situaci, která by mohla vzniknout v důsledku přítomnosti chodce nebo zvířete v neosvětleném prostoru před vozidlem, automatickým přepnutím z rychloměru na ostrý obraz nočního vidění s označením zdroje nebezpečí. Rozpoznaní chodci mohou být kromě toho osvíceni funkcí bodového světla, aby byla pozornost řidiče obrácena k možnému zdroji nebezpečí. Zároveň je varována osoba na krajnici vozovky.

·ATTENTION ASSIST upozorňuje ve větším rozpětí rychlostí na nepozornost a únavu, informuje řidiče o jeho stavu únavy a době jízdy od poslední přestávky k odpočinku. Dále pracuje s nastavitelnou citlivostí a poukazuje při aktivovaném varování v navigačním systému COMAND na dálniční odpočívadla.

Management značky Mercedes-Benz o třídě S

V každé dimenzi: To nejlepší nebo nic

„Zadání neznělo bezpečnost nebo estetika, výkon nebo hospodárnost, komfort nebo dynamika. Naší ambicí bylo realizovat v každé dimenzi to nejlepší nebo nic. Žádný jiný vůz nesymbolizuje příslib značky Mercedes-Benz tak jako třída S.

Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti Daimler AG a vedoucí divize Mercedes-Benz Cars

„Takový pokrok v oblasti hospodárnosti zněl před několika lety ještě jako utopie: Mercedes-Benz snížil během deseti let spotřebu paliva ve výkonové třídě 150 kW téměř na polovinu. Pokrokový je také koncept inteligentní jízdy se síťovým propojením senzorů pro vyšší komfort a bezpečnost.“

Prof. Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler AG zodpovědný za koncernový výzkum a vedoucí vývoje divize Mercedes-Benz Cars

„Třída S je na špičce vývoje nejen značky Mercedes-Benz, ale celého automobilového průmyslu. A to již po celá desetiletí. Třída S je proto také nejprodávanějším luxusním vozem na světě.“

Dr. Joachim Schmidt, člen vedení divize Mercedes-Benz Cars zodpovědný za prodej a marketing

„Moderní design třídy S byl vždy výrazem luxusu a automobilové vznešenosti své epochy a i naše nová třída S na tuto tradici navazuje. Svým klasickým uspořádáním a ladnou siluetou ztělesňuje moderním způsobem smyslnou jasnost. Design spojuje svět moderního progresivního stylu s klasickou elegancí našich vozidel z 30. let – vyjadřuje inteligenci prožívanou na emoční úrovni. Stylová sportovnost a smyslné tvary v syntéze s nadčasovou jasností a suverenitou proměňují třídu S ve skutečnou designérskou ikonu.“

Gorden Wagener, viceprezident pro design společnosti Daimler AG




[1] Délka/šířka/výška krátké verze: 5116/1899/1483 mm, rozvor: 3035 mm

Délka/šířka/výška dlouhé verze: 5246/1899/1483 mm, rozvor: 3165 mm

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 80 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.991
Rok výroby: 2006
Stav: 190 428 km
Cena: 73 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2001
Stav: 183 158 km
Cena: 50 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků