Nový Lexus NX: Míří hlavně na ženy? [první jízdní dojmy]

Mezi kompaktní prémiová SUV zamířil také Lexus s modelem NX. Především ženy pokukující po RR Evoque nebo Audi Q5 mají o čem přemýšlet.
Seznam kapitol
  1. Základní fakta, Design zaujme
  2. Lexus NX je prostorný, Vychytávky pro moderní zákazníky
  3. Prozatím jen hybrid, Pod milion ho nekoupíte
  4. Fotogalerie

Lexus vstoupil do světa SUV v roce 1998, což také znamenalo pro automobilku výraznější nárůst prodejů. Postupem času se tato původem na americký trh zaměřená značka začala více orientovat na hybridy a Evropu. V minulém roce se dostala s celkovými prodeji na 523 000 automobilů. V Evropě se prodalo 43 000 vozů.

Lexus chce (jako každá automobilka) v růstu pokračovat. Letos by se měly evropské prodeje dostat na padesát tisíc, příští rok hovoří odhady o číslu 65 000 kusů a do roku 2020 hodlá Lexus v Evropě pokořit hranici 100 000 kusů. Je jasné, že k realizaci těchto cílů bude potřeba auto, které se zařadí do nějaké velmi oblíbené kategorie. A tou jsou aktuálně kompaktní SUV.

Design | SUV | Premiéry | Autosalony | Lexus

Troufalý Lexus NX znovu „odhalen“, tentokrát už v plné parádě

Dokazuje to třeba úspěch Range Roveru Evoque, BMW začalo nedávno prodávat X4 a Lexus do tohoto čím dál většího segmentu přidal novinku v podobě malého SUV NX.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lexus NX sází na neokoukaný design. Nudně vypadající modely této značky jsou definitivně minulostí. 

Základní fakta

Lexus NX je SUV dlouhé 4630 mm, široké 1845 mm (se sklopenými zrcátky) a vysoké 1645 mm. Jen pro představu: Range Rover Evoque měří na délku 4365 mm, široký je 1965 mm a vysoký 1635 mm. Shodou okolností rozvor náprav u obou zmíněných modelů je stejný, 2660 mm. Hned na úvod je potřeba dodat, že se NX prozatím prodává výhradně jako hybrid, což znamená vyšší hmotnost. Nejlehčí verze váží 1715 kg.

Lexus NX částečně vychází z Toyoty RAV4. Automobilka slibuje velmi tuhou karoserii, což dokazují například přidané výztuhy kolem prvků zavěšení. Kroucení karoserie pak má omezovat dokonce také čelní sklo. Zvyšoval se rovněž počet bodových svarů, některé díly jsou svařeny laserem.

Testy | Lexus

Test Lexus IS 250: stará škola

Na přední nápravě používá Lexus NX zavěšení typu McPherson, vzadu najdeme dvojitou lichoběžníkovou nápravu. Automobilka chtěla udělat tužší podvozek. V oficiálních materiálech se proto dočteme o tuhých horních úchytech zavěšení předních kol nebo o velmi tuhých stabilizátorech.

Na zadní nápravě pak došlo k oddělení tlumičů a pružin s cílem vytvořit prostorově méně náročnou konstrukci a tím zvětšit zavazadelník. Lexus NX navíc dostal nový typ adaptivních tlumičů. Ty dokážou regulovat svůj účinek až v třiceti úrovních (dříve to bylo devět úrovní) a výrazně se zrychlila také jejich odezva.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kromě základního provedení si můžete pořídit sportovněji laděný F Sport. Liší se na první pohled jinou maskou chladiče. 

Design zaujme

Novinka v nabídce automobilky Lexus navazuje na koncept LF-NX, představený minulý rok na autosalonu ve Frankfurtu. Koncept to byl tvarově velmi odvážný a tahle vlastnost novému NX zůstala. Lexus chce dát definitivně zapomenout na dřívější kritiku, podle které byly modely této značky designově nudné a příliš konzervativní. NX je absolutním opakem. Možná se vám líbí, možná vám auto přijde přehnané, každopádně se za ním otočíte. Nudné určitě není.

Video | Premiéry | Autosalony | Lexus | Hybridy | Frankfurt 2013

Lexus LF-NX vyzývá na souboj Audi Q5 a další německá SUV

NX má řadu ostrých hran a několik neotřelých detailů. Tak třeba zámek schovaný pod klikou dveří, která je navíc velmi pěkně osvětlena; zajímavě vypadají také přední světlomety složené z diod nebo ostře řezaná zpětná zrcátka. Jejich tvar má za úkol vylepšit obtékání vzduchu a tím snížit aerodynamický hluk.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klasický zámek schovali designéři pod kliku dveří. Je to efektní detail, v rámci klasického testu ale musíme vyzkoušet, jaká je praxe. Na pohled to totiž vypadá, že se dveře nebudou úplně snadno odemykat. Nicméně jde přece o nouzovou záležitost. 

Nový Lexus se hned od svého vstupu na trh nabízí v klasické verzi a v provedení F Sport. To poznáte podle jiné masky chladiče (ta je mimochodem obrovská), jiná jsou použitá kola a jiné mohou být i barvy karoserie. F Sport se také liší několika detaily v interiéru a hlavně tužším nastavením podvozku.

Celkově je Lexus NX po stránce vzhledu dost odvážný, což se zaručeně bude nemalému počtu zákazníků líbit. Koho by mimochodem zajímal odpor vzduchu u takto tvarované karoserie, tomu můžeme nabídnout hodnotu 0,32. Opatřeních pro lepší proudění vzduchu kolem karoserie je mnoho počínaje už zmíněným zrcátky přes zakrytý podvozek až po výrazný zadní spoiler. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 74 000 Kč
Audi A3 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 130 956 km
Cena: 205 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků