Nový Lexus GS F nabídne výkon 477 koní

Vysoký výkon, čtyřdveřová karoserie a dostatečně prostorný interiér k pohodlnému cestování pětice cestujících. Uvedenými vlastnosti se v minulosti mohlo chlubit jen několik málo vozů na světě, zpravidla německé provenience, to však dnes již neplatí. Lexus dnes na mezinárodním autosalonu NAIAS v Detroitu představuje svůj model GS F, a vstupuje tak do ligy výrobců supersportovních sedanů. 

Netrpělivě očekávaný sportovní sedan GS F, jenž umně spojuje přepych špičkového luxusního sedanu s výkony sportovního kupé, je nejnovějším přírůstkem do rodiny vysoce výkonných vozů Lexus s označením „F“, kam již patří některé pozoruhodné modely, jako např. RC F. Model GS F postavený na bázi luxusního sedanu GS vyšší střední třídy, prošlapává pro Lexus novou cestu coby největší vůz v historii značky s písmenem „F“ v názvu. 

„Vozy s přídomkem ‘F’ mají za cíl vyvolávat za volantem veskrze pozitivní pocity a radost z řízení bez ohledu na to, kdo sedí za volantem nebo kde právě cestujete. V případě modelu GS F jsme chtěli vytvořit zvláštní vůz, který by nejen překračoval očekávání těch nejnáročnějších řidičských nadšenců, ale současně byl i vozem, který si dokáží vychutnat všichni majitelé bez rozdílu. GS F proto nabídne působivý zvuk, odezvu a výkon, což jsou základní kameny vozů Lexus s označením ‘F’,“ říká Yukihiko Yaguchi, hlavní konstruktér modelu GS F.

Výkonný agregát V8 v kombinaci s velmi rychle řadící osmistupňovou převodovkou
Pod kapotou pracuje atmosférický agregát 5,0 litru V8 o pozoruhodném výkonu 477 k s maximem točivého momentu přes 530 Nm. Tato výkonná pohonná jednotka bude spolupracovat s velmi rychle řadící osmistupňovou automatickou převodovkou s možností ručního řazení, včetně volby čtyř různých režimů: Normal, Eco, SPORT S a SPORT S+. Poslední jmenovaný režim je určen speciálně pro závodní okruhy. Hmotnost GS F činí pouhých 1830 kg, což je nejméně v dané třídě. Zrychlení tohoto nového sedanu s pohonem zadních kol bude srovnatelné se sportovním kupé, a díky své maximální rychlosti by měl pořádně potrápit i mnohé ryze závodní vozy. Výkonný agregát DOHC 32v je však i přes svůj výkon hospodárný, neboť při běžné jízdě využívá tzv. Atkinsonův cyklus spalování.  

Příkladná ovladatelnost odladěná na proslulém okruhu Nürburgring
GS F se může pochlubit vyšší konstrukční tuhostí a speciálně odladěným podvozkem v souladu s nárůstem výkonu této verze. Nejnovější přírůstek do modelové řady s označením „F“ se chlubí navýsost příkladnou ovladatelností příslušející sportovnímu vozu, neboť podvozek byl pečlivě odladěn nejen na okruzích v Japonsku, ale i na proslulé severní smyčce německého okruhu Nürburgring. Zakázkové naladění tuhého podvozku GS F společně s většími koly (vpředu 255/35 R19, vzadu 275/35 R19) a posílenou brzdovou soustavou (vč. jasně oranžových brzdových třmenů) zaručuje pozoruhodně dobrou stabilitu za vysokých rychlostí, stejně tak jako agilitu hbitého sportovního vozu. Nový model se tak může chlubit příkladně neutrálním chováním při průjezdu prakticky jakékoli zatáčky.  

Součástí dlouhého seznamu standardní výbavy bude i pokrokový diferenciál Lexus TVD s vektorováním točivého momentu (používá i Lexus RC F), díky kterému GS F svým jízdním projevem rozhodně „vystoupí z řady“. Diferenciál TVD nabízí tři různé provozní režimy: 

Standard (výchozí) přináší vyváženou agilitu a stabilní jistotu; 
Slalom zdůrazňuje hbité reakce řízení a agilitu; a 
Track zlepšuje stabilitu při rychlé jízdě na okruzích.

Výrazný styl v duchu myšlenky „forma následuje funkci“
Hlavním rysem GS F je větší a nápadnější verze již charakteristické masky chladiče Lexus ve tvaru vřetene, včetně specifického rastru, který je vyhrazen modelům s přídomkem „F“, a dále rozšiřující se ventilační otvory, které byly hladce začleněny do předních partií. Elegantní a současně sportovní tvář vozu pak doplňují štíhlé skloněné světlomety s charakteristickými světly pro denní svícení a optickou signaturou Lexus ve tvaru písmene „L“. GS F je nižší a širší než ostatní verze modelu GS, což se projevuje smělejším postojem, který společně s výdechy vzduchu v předních blatnících a sportovními 19" koly jednoznačně hlásá příslušnost k modelové řadě „F“. V zadní části pak vůz zaujme propracovaným zadním spoilerem z uhlíkových vláken a čtveřicí lichoběžníkových koncovek výfuků, které jasně vypovídají o tom, že tento vůz je určen k ostré jízdě.  

Ostřejší nádech dostala i samotná kabina GS F. Její stylistický návrh se držel myšlenky „forma následuje funkci“, což dokládá i ergonomické rozmístění všech ovládacích prvků v pohodlném dosahu řidiče. Za exkluzivním sportovním volantem „F“ najdeme nové elektronické sdružené přístroje, jejichž zobrazení je možné nastavit čtyřmi různými způsoby podle upřednostňovaného stylu jízdy: Normal, Eco, SPORT S nebo SPORT S+. Použita byla i speciální přední a zadní sedadla poskytující všem cestujícím lepší boční oporu, avšak bez kompromisů v otázkách pohodlí. 

I přes všechny úpravy ve sportovním duchu si GS F zachoval v interiéru luxusní atmosféru, částečně i díky špičkovému čalounění Alcantara ve výplních dveří, na středové konzole a nad přístrojovým panelem. Třešničkou na dortu jsou pak analogové hodiny zakomponované i do beztak elegantní přístrojové desky, která se může pochlubit centrálním video monitorem ovládaným dálkově ze středové konzoly. Model GS F si zákazníci mohou objednávat s prémiovou audio soustavou Mark Levinson se 17 reproduktory, která uspokojí i ty nejnáročnější vyznavače kvalitní reprodukce hudby. Pokud si naopak chcete vychutnat slastné tóny vydávané motorem, jednoduše aktivujte funkci Active Sound Control přepnutím do režimu jízdy „SPORT S“ nebo „SPORT S+“. Funkce Active Control System je podobná jako u modelu RC F, ale v tomto případě intenzivnější, neboť využívá i reproduktory na zadních sedadlech, a vylepšuje tak jadrné tóny výfukových svodů, aby si všichni cestující v GS F mohli vychutnat požitek z jízdy i s patřičným zvukovým doprovodem.

„Potěšení za volantem. Právě to charakterizuje všechny naše vozy s označením F, a právě to bylo naším záměrem při návrhu modelu GS F. Filozofie návrhu GS F vycházela z myšlenky ‘forma následuje funkci’. Například se takto zrodila maska chladiče GS F ve tvaru vřetene, která dále zlepšuje aerodynamiku vozu a interní chlazení. Také jsme u GS F s ohledem na jejich účinnost použili výdechy vzduchu v předních blatnících, které se poprvé objevily již u modelu IS F a poté u RC F. Stylistický směr GS F podporuje zasazení značky Lexus o ‘Pokrokový luxus’ a osobně cítím, že tento vůz zhmotňuje uvedenou filozofii značky naprosto dokonale,“ říká Yoshiharu Nakajima, hlavní návrhář projektu z divize designu značky Lexus.

Nasazení komplexního paketu bezpečnostní výbavy: Lexus Safety System+
Vozy Lexus (včetně modelu GS F) používají radar pracující v pásmu milimetrových vln a soustavu kamer schopnou detekovat vozy i chodce před vozidlem; mohou tak nabídnout všestranný bezpečnostní paket, jehož součástí je bezpečnostní systém pro předcházení kolizím (PCS) schopný varovat, pomáhat s brzděním a automaticky brzdit ve snaze zabránit nehodě nebo snížit její případné následky. Součástí bezpečnostního paketu je i asistent pro jízdu v pruzích (LDA) upozorňující řidiče při opuštění jízdního pruhu bez znamení o změně směru jízdy, anebo adaptivní dálková světla (AHS) pro pohodlnější noční cestování. 

Lexus RX300 2.995
Rok výroby: 2004
Stav: 135 375 km
Cena: 195 000 Kč
Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků