Nový Ford S-Max: „Mondeizace“ atletického MPV [první jízdní dojmy]

Sportovnější sourouzenec velkého MPV Galaxy přijíždí ve své druhé generaci. Základní recept zůstává zachován – od designu přes techniku až po řešení vnitřního prostoru. Novinek ve výbavě i pod kapotou je ale dost a většina pochází z nového Mondea.
Seznam kapitol
  1. Nový Ford S-Max: Co je nového
  2. Nový Ford S-Max: První jízdní dojmy
  3. Ford S-Max 2015: Technické údaje
  4. Ford S-Max 2015: Fotogalerie

První S-Max byl pro evropský Ford v mnoha ohledech zásadní model – a nenarážím na to, že získal ceněný titul evropského Auta roku. Rozšířil nabídku Fordu v segmentu s lukrativními maržemi a přivedl ke značce spoustu nových zákazníků, kteří by do té doby o autě s modrým oválem na kapotě neuvažovali. Na odbyt šel výborně, od roku 2007 jich Ford poslal do světa přes 400 000.

Zákazníci si na S-Maxu cenili hlavně kombinace praktičnosti, atraktivity a ne snad přímo sportovního, ale řidičsky uspokojivého chování na silnici. Jak se říká, když něco není rozbité, neopravujte to – proto je nový S-Max poměrně opatrnou evolucí toho dosavadního.

Facelift? Ne, nová generace

Globální platforma Mondea, na níž S-Max stojí, sice vychází z evropské plošiny EU-CD, která poskytla základ dřívějšímu Mondeu, S-Maxu a Galaxy (ale také třeba Range Roveru Evoque), obsahuje však řadu konstrukčních změn vynucených její celosvětovou působností. Zákazníci se mohou těšit na částečně obměněnou paletu motorů, širokou nabídku asistenční elektroniky včetně několika málo vídaných „vychytávek“ i na zlepšení kultury jízdy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na první pohled vypadá jako současný model s novou přední částí, ale změnily se i proporce: nový S-Max má čelní sloupky posunuté dozadu a delší kapotu

Ford očekává, že až 85 % zákazníků zvolí diesel, a nabídka motorizací tomu odpovídá. Zájemci o benzínový motor se mohou rozhodovat mezi 1.5 EcoBoost 118 kW a 2.0 EcoBoost 176 kW. U něj je na výběr mezi manuální a samočinnou převodovkou.

Jediný diesel, ale na mnoho způsobů

Fanoušci dieselů se rozhodovat nemusí, Ford je „odsoudil“ k jednotce 2.0 TDCi. Ta je ovšem k mání ve čtyřech variantách výkonu (88, 110, 132 a 154 kW), což ve spojení s různými možnostmi převodovek a pohonu dává osm různých kombinací. Významnou novinkou je možnost objednat pohon všech kol – sice jen k dieselu 110 nebo 132 kW, ale aspoň něco. Podle Fordu se jedná o stejný systém jako v Kuze, což by znamenalo elektronicky ovládanou spojku od firmy JTEKT. Explicitně to ale výrobce nikde neuvádí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kromě diodových zadních svítilen a denního svícení může mít nový S-Max i přední LED světlomety s adaptivní funkcí

Vrchol motorizací představuje 154kW diesel v provedení biturbo. Ten se bude dodávat výhradně s dvouspojkovým PowerShiftem a předním pohonem, stejně jako v Mondeu.

Testy | Ford | Kombi | Ford Mondeo

Test Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi: Dobré, vážně velmi dobré

Výbava na přání do značné míry kopíruje tu z Mondea: pokud vám to dovolí rozpočet, můžete si objednat třeba sedadla s dofukovatelnými bočnicemi, odvětráváním a masážní funkcí; systém Pre-Collision Assist s detekcí chodců; nebo adaptivní LED světlomety, které umějí „odclonit“ oblast, v níž se pohybuje protijedoucí auto.

Je tu ovšem i pár novinek, které se zatím v žádném Fordu neobjevily. Třeba širokoúhlá přední kamera, která usnadňuje vyjíždění z nepřehledných míst. Nebo inteligentní omezovač rychlosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na rozdíl od zadní kamery má nová širokoúhlá přední kamera i vlastní ostřikovač

Už jste si u nás mohli přečíst, že tento systém reaguje na značky upravující povolenou rychlost. Jinak se ovládá stejně jako dosavadní omezovače – při dosažení zvolené rychlosti ho aktivujete a pak držíte plyn, jak je vám pohodlné. O dodržení limitu se stará elektronika. Můžete ji však kdykoliv „přetlačit“ prudším přidáním plynu. Na Mallorce systém fungoval podle očekávání a značky detekoval spolehlivě. V menu palubního počítače lze dokonce nastavit určitou toleranci.

Další technickou novinkou je adaptivní řízení Ford. To se začne vyrábět až v říjnu a v autech, se kterými jme jezdili na testovací trase, k dispozici nebylo. Ford však vyhradil několik S-Maxů s adaptivním řízením pro krátké vyzkoušení mezi kuželkami i v provozu. V nízkých rychlostech je přidávání rejdu hodně citelné, na silnici však systém působil přirozeně, asi jako průměrné řízení s elektrickým posilovačem. Je ale třeba říct, že standardní řízení S-Maxu se mi zamlouvalo ještě víc. Vlastně bych řekl, že lepší abyste široko daleko pohledali. To jsme ale předběhli, na jízdní dojmy přijde řada až za chvíli. Vždyť zatím jsme si S-Max ani pořádně neprohlédli.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design a rozvržení palubní desky navazuje na trend nastavený novým Mondeem; vylepšený parkovací asistent umí i kolmé parkování a při couvání vás upozorní na auta, chodce nebo cyklisty, kteří se mohou blížit ze strany

Zvenku se práce designérů omezila na instalaci nové Fordí „tváře“ a vycizelování kontur současného S-Maxu. Oko si najde několik hezkých detailů, například propracované zadní svítilny, celek ale působí dost střízlivě na to, aby stárnul jen pomalu.

Video | Ford | První svezení | Ford C-Max

Ford C-Max je tišší, hezčí a zatáčet nezapomněl první jízdní dojmy

Uvnitř najdete v podstatě palubní desku z nového Mondea, uzpůsobenou proporcím velkého MPV: digitální přístrojový panel hrající barvami, systém Sync 2 i panel klimatizace. Dekoračním lištám, lakovaným černým plochám a chromovaným rámečkům se ale daří vytvořit luxusnější dojem než v Mondeu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vzhled kabiny oživuje množství dekoračních lišt a rámečků v kovovém vzhledu, stejně jako bílé ozdobné švy na sedadlech i dveřních výplních

Zatímco dříve jste na levém rameni volantu ovládali nabídku displeje v přístrojovém štítu a na pravém rameni centrální obrazovku, dnes tlačítka na levém rameni obsluhují displej ve virtuálním otáčkoměru a tlačítka na pravém rameni větší displej mezi otáčkoměrem a rychloměrem. Středovou obrazovku systému Sync 2 můžete ovládat dotykově, popřípadě hlasem. Pokud vám nevadí mluvit se svým autem některým ze světových jazyků.

O digitálním přístrojovém štítu platí totéž co o grafickém rozhraní systému Sync 2: na první pohled moderní a hezky barevné, při praktickém používání dosti nepřehledné.

Pohodlnější manipulace se sedadly

Pro posádku Ford připravil až sedm sedadel. Ta ve druhé řadě mají funkci Easy Entry, která umožňuje odklopení a odsunutí jedním pohybem, když chcete nastoupit až úplně dozadu. Všech pět zadních sedadel lze sklopit pohodlně tlačítkem přímo z kufru, narovnat je však musíte jedno po druhém ručně. V nové generaci Fordu Galaxy, většího a prostornějšího sourozence S-Maxu, budete moci sedadla tlačítkem i vracet zpět do vztyčené polohy.

Po sklopení vznikne sice rovná plocha, ovšem s dvojitou nakládací hranou. Podlaha zavazadelníku je totiž výš než hrana nárazníku, což se opravdu jen tak nevidí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sedadla ve druhé a třetí řadě můžete sklopit pohodlně tlačítkem. Vzniklá plocha je sice rovná, ale položená výš než hrana nárazníku

Na druhou stranu, ve dvoumístné konfiguraci pojme S-Max přes dva krychlové metry nákladu a Ford slibuje celkem 32 různých kombinací vnitřního prostoru podle toho, která sedadla vztyčíte a která necháte ležet. Při manipulaci s nákladem oceníte také bezdotykové ovládání pátých dveří, známé už z jiných fordů.

O pohodlí cestujících se stará výkonnější klimatizace s účinnějším filtrováním nečistot. Údajně zachytí 99 procent pylových částic a veškerý oxid dusičitý. Na přání může být i třízonová.

Následující kapitola
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2004
Stav: 182 053 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 133 470 km
Cena: 160 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2009
Stav: 143 545 km
Cena: 75 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 20 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků