Nový Ford Mondeo vs. nový Volkswagen Passat: První tabulkový duel

Na autosalonu v Paříži představují své novinky dva klíčoví hráči v „manažerském“ segmentu. Zajímalo nás, jak jsou na tom po stránce vnitřních rozměrů.
Seznam kapitol
  1. Nový Ford Mondeo vs. nový Volkswagen Passat: První tabulkový duel
  2. Nový Ford Mondeo vs. nový Volkswagen Passat: První tabulkový duel (Fotogalerie)

Nový Ford Mondeo a nový Volkswagen Passat. Dva modely, které v podstatě definují evropskou střední třídu a zejména očekávání zákazníků, kteří pořizují služební sedan či kombi z prostředků svého zaměstnavatele.

Porovnání techniky, výbavy, parametrů a designu se necháme na později, až se s oběma novinkami svezeme a ideálně je postavíme proti sobě. Na autosalonu jsme si ale Passat i Mondeo prohlédli zevnitř a vzali jsme si přitom k ruce laserový délkoměr, abychom mohli rovnou porovnat nejdůležitější vnitřní rozměry.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mondeo sází na dynamické linie a výraznou příď ve stylu Aston Martinu; Passat pokračuje v konzervativní eleganci svých předchůdců, ale má dynamičtější proporce

Nejprve nový Ford Mondeo, podle abecedy má přednost. Po otevření dveří nacházíme interiér sice úhledný a tvarově moderní, ale možná méně luxusní, než jsme doufali. Povrchy materiálů v bezprostředním okolí řidiče nepůsobí vždy prémiovým dojmem a ovládání palubní elektroniky přes dotykový displej je americký zvyk, který Ford v rámci své sjednocovací strategie uplatňovat nemusel, pokud by se někdo ptal na náš názor.

Rozmístění základních ovládacích prvků je nicméně v naprostém pořádku a pochvalu zaslouží pohodlná, ve všech směrech velkoryse dimenzovaná sedadla.

Pro srovnání podélné prostornosti jsme zvolili metodu „sednutí si za sebe“. Má větší vypovídací hodnotu než minimální a maximální hodnoty, které může výrobce nahnat extrémním, v praxi nevyužitelným rozsahem podélného seřizování předních sedadel.

Volkswagen | Autosalony | Hybridy | Paříž 2014

 Prohlédněte si nový VW Passat GTE. Jezdí na elektřinu

A tato zkouška ukázala nečekanou věc. Opěrka pro levé chodidlo je totiž posunuta dosti vzad, takže pokud při své výšce 1,79 cm zaujmu pohodlnou pozici, ocitnu se daleko od volantu i palubní desky – a za mnou zůstane méně místa, než by majestátní proporce Mondea naznačovaly.

Proč ne sedan?

K porovnání s Passatem jsme zvolili Mondeo liftback, který je de facto výchozí karosářskou variantou. Mondeo sedan bude na českém trhu k dostání jen ve variantách Hybrid (s menším kufrem) a luxusní Vignale.

Prohlídku kufru nám Ford neusnadnil. Jediný vystavený liftback jej měl totiž permanentně zamčený, takže jsme se museli natáhnout dovnitř přes sklopená zadní sedadla. A nechápali jsme, proč se automobilka nechce pochlubit. Kufr Mondea totiž dělá čest odkazu svého předchůdce, je skutečně obrovský. Kdybychom chtěli být přísní, naměřili bychom minimální šířku jen 88 cm,  ale to se týká jen několika centimetrů délky v místě, kde z bočnic lehce vystupují náznaky podběhů.

V Mondeu kombi není problém ani s přístupem do kufru (byl otevřený), ani s tvarem. Ploché boky, rovné dno a zejména značná šířka jsou připraveny uspokojit stěhovací pudy (dobře situovaného) Čecha-chalupáře. Kufr Fordu ovšem nedosahuje plné šířky hned v úrovni podlahy, dobře je to vidět na jedné z fotografií.

Šířka vyznívá ve prospěch Fordu také v prostoru pro cestující, byť ne už s tak dramatickým náskokem. Ve výšce loktů nabízí Ford oproti VW citelné dva centimetry k dobru.

Mimochodem, všimněte si, že délka i výška kufru jsou v obou soupeřích na centimetr shodné.

Zajímavosti | Autosalony | Paříž 2014

Paříž 2014: Fotogalerie modelek aneb Když už vás auta nebaví

Nový Volkswagen Passat působí od prvního usednutí dojmem střízlivého prémiového luxusu, aspoň ve vystavovaných kusech ve vysokých stupních výbavy (Highline nebo R-Line s příplatky). Některé verze mají i virtuální přístrojový štít, podobně jako nové Audi TT. Umístění sedadla řidiče vůči palubní desce a pedálům je více konvenční, takže za mnou zůstane výrazně víc místa pro kolena. Passat vzadu nabízí také více prostoru nad hlavou než Mondeo, které zde platí daň za svoji dynamickou siluetu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mondeo (dole) má navrch v šířce prostoru pro cestující i pro zavazadla, Passat zase nabízí lepší reálný prostor pro nohy vzadu a také o něco pravidelnější tvary kufru

Není bez zajímavosti, že v kombi jsme nad hlavou naměřili méně místa než  v napohled nízkém liftbacku. V praxi bude záležet na zvolené výbavě a čalounění – vystavované vozy byly v různém provedení a vnitřní rozměry se vždy mírně lišily podle tvaru a materiálů sedadel. Například Passat v provedení R-line má přední sedadla s nastavitelnou délkou sedáku, jejíž minimum je 49 cm – tedy stejně jako ve vystavovaných Mondeích. 

Všechny námi naměřené rozměry najdete v následujících tabulkách. 

Ford Mondeo liftback vs. Volkswagen Passat sedan: Srovnání vnitřních rozměrů
Rozměry (cm) Ford Mondeo VW Passat
šířka zavazadlového prostoru 112 101
délka zavazadlového prostoru 113 113
výška zav. prostoru (po plato) 53 53
šířka interiéru v úrovni loktů vpředu 156 154
délka sedáků vpředu 49 47
prostor pro kolena vzadu (za řidičem vysokým 178 cm) 21 26
délka sedáků vzadu 47 47
šířka interiéru v úrovni loktů vzadu 155 153
výška od sedáku po strop vzadu (bez střešního okna) 91 94
Ford Mondeo kombi vs. VW Passat Variant    
Rozměry (cm) Ford Mondeo kombi VW Passat Variant
šířka zavazadlového prostoru 113 101
délka zavazadlového prostoru 115 114
výška zav. prostoru (po plato) 46 45
šířka interiéru v úrovni loktů vpředu 156 154
délka sedáku vpředu 49 47
prostor pro kolena vzadu (za řidičem vysokým 178 cm) 21 26
délka sedáku vzadu 47 47
šířka interiéru v úrovni loktů vzadu 155 153
výška od sedáku po strop vzadu (bez stř. okna) 90 98
výška od sedáku po strop vzadu (se stř. oknem) 89 94

 

Následující kapitola
Volkswagen Transporter 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 178 100 km
Cena: 203 000 Kč
Volkswagen Golf 1.968
Rok výroby: 2012
Stav: 144 254 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.598
Rok výroby: 2007
Stav: 168 806 km
Cena: 110 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků