Kapitoly článku:
Čtyři volby
Na výběr jsou dva motory ve čtyřech výkonnostních variantách: benzinový 1,6 l EcoBoost o výkonu 110 kW (150 k) a 134 kW (182 k) a dieselový 2,0 l Duratorq TDCi o výkonu 103 kW (140 k) a 120 kW (163 k).
Ford očekává, že v Evropě se bude nejlépe prodávat vůz se silnějším vznětovým motorem. Možná proto jsme měli šanci ve Španělsku vyzkoušet pouze vůz s tímto motorem.
Jak se v nové Kuze projevoval? Hladkým, skoro bych řekl sametovým chodem. K tomu pocitu bezesporu přispívala skvěle odhlučněná kabina.
Silnější varianta dvoulitrového turbodieselu z vozu ale sporťák neudělala. Testovaná Kuga s pohonem všech kol AWD zrychlovala „na sto“ za 9,9 sekundy a podle výrobce byla schopná pokořit hranici 198 km/h.
Motor SUV vážícího 1,7 tuny táhl silně a nepřerušovaně. Nezastrašily ho ani prudké kopce, jistě by si poradil i s těžkým nákladem.
Spotřeba se pohybovala (u testovaného vozu s manuální šestistupňovou převodovkou) kolem 7,7 litrů. Od kombinované spotřeby udávané výrobcem, tedy 5,9 l/100 km, to bylo hodně vzdálené, ale při mírnějším způsobu jízdy bych se k ní zcela jistě přiblížil.
Vyšší spotřebu bezesporu způsobil můj styl jízdy, kdy jsem dlouhé úseky v horách projížděl na plný plyn se zařazenou dvojkou nebo trojkou. (Více poznáme zcela jistě po týdenním testu v Česku.)
Vůz se lépe projevoval s manuální šestistupňovou převodovkou, řazení probíhalo přesně, bez problémů. Vůz byl živější, rychleji reagoval na pokyny. Šestistupňový automat PowerShift na mne působil o poznání lenivějším dojmem. Jasná volba pro klidnější jezdce.
Jízda jako na lodi
Vůz se v prudčeji projížděných zatáčkách na můj vkus dost nakláněl. V první chvíli to bylo hodně nepříjemné, později jsem si zvykl. Výtečně odladěný podvozek s novými tužšími tlumiči a víceprvkovou zadní nápravou mi dodával s každou další ostřeji projetou zatáčkou stále větší pocit jistoty.
Konec krátkého testu, když jsem sjížděl serpentinami směrem k Valencii, jsem si už vyloženě užíval. Chytl jsem totiž v serpentinách určitý rytmus, ztratil prvotní zábrany a s naklánějícím se vozem jsem si připadal jako kapitán rozhoupané lodi.
Vůz měl chvílemi, když jsem to přehnal, tendenci z razantně projížděných zatáček „odcházet“. V tu chvíli tu byl systém TVC. Lehkým přibrzděním vnitřního kola v zatáčce přesměroval hnací sílu na vnější, zatížené kolo.
Když bych to měl shrnout, vůz se rozhodně neprojevoval jako mrštný sportovec, k tomu ale zcela jistě nebyl stavěný. Ve srovnání s tuhým Freelanderem působil hodně měkce, pohodlně.
Dvě stě obyvatel vesničky Dos Aguas zíralo, když do ní najela kolona nových vozů...
Co jsem kvitoval, bylo jeho chování v terénu. Úzká, čtyři kilometry dlouhá prašná stezka nad propastí u vesničky Dos Aguas naháněla strach. Ale jen první metry. Než jsem poznal, na co auto mělo. Kuga se po ní pohybovala více než suverénně. Inteligentní pohon všech kol pracoval spolehlivě.
Do řídící jednotky přicházelo 40 údajů každých 16 milisekund a ta vyhodnocovala situaci. Vzápětí přesunovala porci síly podle potřeby - v poměru 100:0 až 50:50. Jak na tom v které chvíli vůz byl, jsem mohl sledovat na displeji palubního počítače.
Mrzelo mne jen, že jsem neměli šanci vyzkoušet vůz v bahnitém, rozmočeném terénu. Na tvrdých, prašných cestách obstál.
Zajímavá cena
„U první generace Kugy v Česku to bylo s prodeji takhle,“ řekl Martin Linhart, představitel Fordu v ČR. „Dvacet osm procent prodaných vozů bylo s benzinovým motorem a padesát procent byly čtyřkolky.“
Podobné výsledky měla Kuga i v Evropě, na starém kontinentu si ji pořídilo s dieselovým motorem 75 % zákazníků.
Ford v Česku přišel se zajímavou první cenou – dvoukolka 1,6 l EcoBoost ve výbavě Trend stojí 565 940 korun. Nejlevnější čtyřkolka, s motorem 2.0 l Duratorq TDCi (103 kW) a šestistupňovou manuální převodovkou, pak přijde na 667 940 korun.
Bude to stačit na konkurenci?
V základu s benzinovým motorem je Mitsubishi Outlander dražší o 40 000 korun, zato Mazda CX-5 je levnější o 60 000 korun (499 900 Kč) a Honda CR-V o 16 000 korun.
U dieselu je to jiné: CR-V i Outlander jsou podstatně dražší, více pěnez dáte i za CX-5 – 706 900 korun.
Foto: autor a Ford