Nový Ford Focus RS přináší maximální radost z jízdy

Nový sportovní automobil Ford Focus RS se pyšní inovativním systémem pohonu všech kol Ford Performance AWD. Řidiči zprostředkuje vynikající ovladatelnost, enormní rychlost v zatáčkách, strhující dynamiku a neředěný zážitek z jízdy.

S novým Focusem RS přicházejí na trh i další technologie pro sportovní jízdu. Jako vůbec první model řady RS nabídne nejrychlejší Focus přepínatelné jízdní režimy Drive Mode. Naprostou novinkou v automobilovém průmyslu je režim Drift Mode, který usnadňuje vyvolání a ovládání řízeného smyku. Systém Launch Control umožňuje co nejrychlejší rozjezd z místa.

Díky speciálnímu přeplňovanému motoru 2.3 EcoBoost o výkonu 257kW (350 koní) je nový sportovní hatchback historicky nejrychlejším modelem řady Ford RS. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 4,7 s a vyvine nejvyšší rychlost až 266 km/h.

„Nový Focus RS je nekompromisní automobil se sportovními technologiemi a inovativní konstrukcí. Díky tomu nastavuje nová měřítka zážitku z jízdy na silnici i na závodní dráze,“ řekl Raj Nair, viceprezident Ford Motor Company odpovědný za vývoj produktů

Focus RS je součástí nové vlny sportovních modelů Ford Performance, jichž Ford uvede na trh do roku 2020 nejméně dvanáct. Jedním z nich bude i úchvatný supersportovní model Ford GT, který se v roce 2016 zúčastní závodu 24 hodin Le Mans.

Nový Focus RS bude první model RS prodávaný v Severní Americe a Číně. Celkem se má prodávat na 42 trzích po celém světě. Sériová začala v německém Saarlouis 14. ledna 2016.

V Evropě Ford eviduje již více než 3100 objednávek na tuto sportovní novinku. Na webových stránkách Fordu si zákazníci nakonfigurovali již 250 000 Focusů RS.

Inovativní pohon všech kol Ford Performance AWD

Nový Focus RS disponuje novým systémem pohonu všech kol Ford Performance AWD s dynamickým rozdělováním točivého momentu. Díky tomu nabízí dosud nepoznanou úroveň ovladatelnosti a řidičského zážitku. Inteligentní technika dokáže spojit mimořádnou trakci a přilnavost s nevídanou agilitou v zatáčkách.

Základem systému Ford Performance AWD je dvojice elektronicky řízených lamelových spojek na zadní nápravě. Jejich prostřednictvím dokáže systém distribuovat hnací sílu nejen v podélném, ale i v příčném směru – mezi levým a pravým zadním kolem. To má dramatický dopad na ovladatelnost a stabilitu v zatáčkách.

Řídicí jednotka nepřetržitě upravuje rozdělení točivého momentu podle aktuálních provozních podmínek. Vychází přitom z údajů od několika senzorů, jejichž informace vyhodnocuje stokrát za sekundu. Jedná se mimo jiné o snímače úhlu natočení volantu, příčného zrychlení, rychlosti stáčení okolo svislé osy a aktuální rychlosti jízdy.

Na zadní nápravu lze nasměrovat až 70 procent točivého momentu, přičemž až 100 procent točivého momentu aktuálně dostupného na zadní nápravě lze poslat na jedno kolo. Systém dokáže přesměrovat hnací sílu z jedné strany na druhou za pouhých 0,06 s.

V zatáčce systém preventivně nasměruje část točivého momentu na vnější zadní kolo. Tím vznikne síla, která „vtáhne“ auto do zatáčky a prakticky úplně eliminuje nedotáčivost.

Ford naladil soustavu Ford Performance AWD tak, aby zajišťovala vynikající přilnavost a umožňovala vozu dosáhnout enormní rychlosti při průjezdu zatáčkou i na výjezdu z ní. Maximální dosažitelné příčné zrychlení přesahuje 1 g. V kombinaci s nastavením podvozku umožňuje systém jízdu kontrolovaným přetáčivým smykem.

„Náš systém pohonu všech kol je převratná technologie. Přináší větší schopnosti v zatáčkách a lepší chování na limitu,“ řekl Dave Pericak, ředitel Global Ford Performance. „Vyvrátili jsme zažitou domněnku, že hatchbacky s pohonem všech kol nemohou být zábavné, a stvořili jsme auto, které bude svého řidiče rovnou měrou překvapovat a odměňovat.“

V zájmu optimálního chování na silnici byl systém Ford Performance AWD kalibrován spolu s elektronickým stabilizačním systémem, jenž využívá k rozdělování točivého momentu brzdovou soustavu a podporuje tím funkci pohonu všech kol.

Focus RS dostal také speciální sportovní podvozek. V porovnání s Focusem ST má pružiny tužší o 33 % vpředu a o 38 % vzadu, upraveny byly rovněž zkrutné stabilizátory. Tlumiče pérování umožňují přepínat mezi dvěma režimy. Režim Sport, tužší o 40 procent, je určen zejména pro jízdu na závodním okruhu. Pečlivě naladěný elektrický posilovač řízení v kombinaci s pevnějšími předními těhlicemi a kratšími rameny je zárukou přesného a pohotového řízení s mimořádnou zpětnou vazbou.

Kvůli přesnosti směrového vedení konstruktéři také zvýšili tuhost zadního pomocného rámu i zadní části karoserie. Celková torzní tuhost díky těmto opatřením narostla v porovnání se standardním Focusem o 23 procent.

Jízdní vlastnosti Focusu RS dotvářejí speciální sportovní pneumatiky 235/35 R19, na jejichž vývoji spolupracovali technici Fordu s odborníky firmy Michelin. Namísto standardní specifikace Pilot Super Sport lze na přání dodat pneumatiky Pilot Sport Cup 2, vhodné pro nasazení na závodní dráze.

Design vozu je podřízen požadavkům na aerodynamické vlastnosti. Přední i zadní spoiler a zakrytování spodních partií vozu snižují vztlak ve vysokých rychlostech, což se pozitivně odráží na ovladatelnosti a stabilitě. Při součiniteli odporu 0,35 je tvar nového Focusu RS o 6 procent aerodynamičtější než v případě předchozí generace. Díky kompaktnější přední části generuje vůz o 9 procent nižší aerodynamický odpor. To má samozřejmě příznivý vliv na jízdní dynamiku ve vysokých rychlostech i na spotřebu paliva.

Pokročilé technologie pro sportovní jízdu

Nový Ford Focus RS je vybaven pokročilými systémy, které pomáhají řidiči využít extrémní dynamický potenciál vozu kontrolovaným a bezpečným způsobem.

Přepínatelné jízdní režimy Drive Mode umožňují přizpůsobit vlastnosti Focusu RS záměrům řidiče. Vedle režimů Normal, Sport a Track je k dispozici také speciální režim Drift Mode.

Jednotlivé režimy se volí přepínačem umístěným u řadicí páky a ovlivňují fungování pohonu všech kol, tlumičů pérování, elektronického stabilizačního systému i řízení, stejně jako odezvu a zvuk motoru.

Režim Drift Mode modifikuje rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola tak, aby řidiči na uzavřené dráze umožnil vyvolat a ovládat kontrolovaný přetáčivý smyk. Tlumiče pérování i řízení zůstávají v tomto módu v normálním nastavení, což přispívá k čitelnějším přesunům těžiště a plynulejšímu ovládání vozu ve smyku. Focus RS je prvním automobilem na trhu, který Drift Mode nabízí.

K co nejrychlejšímu a nejefektivnějšímu rozjezdu z místa pomůže funkce Launch Control. Po její aktivaci se systémy vozu nastaví tak, aby umožnily maximální akceleraci na daném povrchu vozovky. Řidič zvolí funkci Launch Control v menu na přístrojovém štítu, zařadí první rychlostní stupeň, sešlápne plynový pedál a uvolní spojku. Vůz následně automaticky reguluje točivý moment motoru, rozdělení hnací síly mezi jednotlivá kola i nastavení protiprokluzového systému a tlumičů pérování tak, aby dosáhl nejlepší akcelerace, jaká je na aktuálním povrchu možná.

Indikátor Performance Shift Light v přístrojovém štítu upozorní řidiče na blížící se optimální okamžik pro změnu rychlostního stupně v 5900 ot./min. a zabliká, jakmile motor dosáhne omezovače v 6800 ot./min.

Účinné zpomalení při sportovní jízdě zajistí brzdová soustava, vpředu s chlazenými kotouči o průměru 350 mm a odlehčenými čtyřpístkovými třmeny Brembo. Ty mohou být na přání lakované modrým odstínem RS a opatřené logem Brembo. Nové brzdy jsou o 4,3 kg (na každém kole) lehčí než u předchozího Focusu RS, který měl menší, 336mm kotouče.

Takzvanému „vadnutí“ brzd při jízdě na závodním okruhu zabraňuje propracované chlazení. Chladný vzduch je k brzdám přiváděn kanály od předního nárazníku, dvěma „tunely“ na spodku vozu a také spodními rameny předního zavěšení tvarovanými tak, aby nasměrovaly obtékající vzduch k brzdám. K účinnějšímu chlazení přispívají rovněž aerodynamické prvky na předních brzdových kotoučích.

Speciální motor se zvýšeným výkonem

Stejně jako mnoho jiných současných modelů značky Ford je i nový Focus RS poháněn motorem z řady EcoBoost. V tomto případě se jedná o speciálně vyvinutou verzi celohliníkového čtyřválce 2.3 EcoBoost z nového Fordu Mustang. Oproti němu prodělala rozsáhlé změny. Nejvyšší výkon narostl o 10 procent a nyní dosahuje hodnoty 257 kW (350 k).

Nové twin-scroll turbodmychadlo má větší kompresor, který umožňuje výrazně vyšší průtok vzduchu, a také mnohem větší mezichladič. Nové je i sání a sportovní výfuková soustava s elektronicky ovládaným ventilem přispívajícím k optimální rovnováze mezi zpětným tlakem a zvukem.

Hlava válců je vyrobena z vylepšené hliníkové slitiny s vyšší tepelnou odolností a usazena na robustnějším těsnění. Blok válců dostal vysokopevnostní litinové vložky.

Velkou pozornost věnoval Ford chlazení motoru. Konstruktéři vytvořili v přídi prostor pro mnohem rozměrnější chladič – největší, jaký byl kdy do Focusu namontován. Účinné chlazení je totiž nezbytnou podmínkou spolehlivého fungování vozu při náročném nasazení na závodní dráze.

Pečlivá kalibrace motoru se postarala o excelentní odezvu v nízkých otáčkách, silný zátah ve středním rozsahu a ochotu svižně se vytáčet až k červenému poli otáčkoměru.

Točivý moment 440 Nm neklesá pod maximální hodnotu v rozsahu 2000 až 4500 min-1. Díky funkci dočasného zvýšení plnicího tlaku (tzv. overboost) však motor při akceleraci na plný plyn nabízí pod dobu 15 sekund až 470 Nm. Pružné zrychlení je lepší než u předchozího Focusu RS. Akcelerace 50-100 km/h na 4. rychlostní stupeň trvá o 0,4 s kratší dobu – rovných 5,0 s.

Ohromující výkon vyžaduje ohromující soundtrack. Technici Ford Performance proto naladili Focus RS tak, aby při sportovní jízdě odměnil řidiče podmanivým zvukovým projevem. Ve sportovním režimu přichází ke slovu speciální strategie vstřikování, díky níž výfuky burácejí způsobem typickým pro vozy Ford RS.

„Tento velmi speciální motor 2.3 EcoBoost nadchne řidiče nástupem turba a potěší ochotou k vytáčení, to vše se strhujícím zvukem, který člověku zaručeně vykouzlí úsměv na tváři,“ dodal Pericak.

Jednotky EcoBoost se vyrábějí v motorárně ve španělské Valencii, kde na každý vyrobený motor čeká na konci linky přísná „poslechová zkouška“. Po dokončení automatického testovacího cyklu dostanou motor na starost speciálně vyškolení pracovníci, kteří pátrají po zvucích naznačujících možnou závadu. Stroje totiž nedokážou takovéto zvukové projevy spolehlivě identifikovat. 

Pro potřeby sportovně založeného řidiče byla optimalizována i šestistupňová manuální převodovka. Díky kratší páce nabízí rychlejší a přesnější řazení. Spojka i samotná převodovka byly zesíleny s ohledem na zvýšený točivý moment motoru.

Motor EcoBoost s přímým vstřikováním paliva, proměnným časováním sacích i výfukových ventilů a vyspělou přeplňovací soustavou se vyznačuje nejen vysokým výkonem, ale i příkladnou hospodárností. I díky přispění sériově montovaného systému Auto-Start-Stop má nový Focus RS emise CO2 175 g/km,* což ve srovnání s předchozím modelem představuje snížení o 22 procent.

Sportovní design s úchvatným vzhledem a optimální funkčností

Vnější design nového Focusu RS je stejně dramatický jako funkční, vyjadřuje sílu a dynamiku. Designéři spolupracovali s techniky Ford Performance na tom, aby výsledný návrh splňoval veškeré požadavky na funkčnost. Výsledkem je design, který zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozu a zároveň pomáhá účinně chladit namáhané skupiny jako motor nebo brzdy.

„Je to vrchol řady Focus, úžasný na pohled a s jasně patrným posláním,“ řekl Joel Piaskowski, ředitel designu ve Ford of Europe. „Modely RS byly vždy fantastické sportovní vozy, u nichž je funkčnost naprosto zásadní. Nový Focus RS zůstává tomuto odkazu věrný.“

Vzhled karoserie vychází z nového Focusu. Pod výraznou horní lichoběžníkovou maskou se nachází masivní přední nárazník s rozměrnými otvory pro přívod vzduchu. Široký postoj vozu ještě zdůrazňují rozšířené blatníky a vertikálně orientovaná mlhová světla. Otvory vedle mlhových světel přivádějí chladicí vzduch k brzdám.

Zadní části dominuje velký difuzor optimalizující proudění vzduchu pod vozem. Přímo do něj jsou integrované dvě koncovky sportovního výfuku a v případě evropských a asijských verzí také zadní mlhové světlo. Výrazný střešní spoiler byl pečlivě zakomponován do siluety vozu prostřednictvím bočních panelů. Ty jsou vyvedeny v barvě karoserie a je na nich vylisované logo RS.

Dynamický boční profil je zdůrazněn prostorově tvarovanými bočními nástavci prahů i širokými lemy blatníků, v nichž se ukrývají 19palcová kola RS z lehké slitiny. V nabídce bude několik typů včetně odlehčených kovaných, která jsou pevnější a ušetří 950 gramů neodpružené hmotnosti na každém kole. Vedle nového čtyřvrstvého metalického laku Nitrous Blue, určeného exkluzivně pro Focus RS, se zákazníci mohou rozhodnout rovněž pro šedou Stealth, černou Shadow, šedou Magnetic nebo bílou Frozen.

Sériově dodávané bixenonové výbojkové světlomety disponují adaptivním systémem, který upravuje úhel a intenzitu osvětlení podle rychlosti jízdy, úhlu natočení volantu a vzdálenosti od překážek. Zákazníci si mohou objednat rovněž nejmodernější systém prevence nárazu Active City Stop. Ten pracuje v rychlostech až do 50 km/h.

Sportovní charakter nového Focusu RS je jasně patrný také v interiéru. Tomu vévodí výrazně anatomicky tvarovaná sportovní sedadla Recaro s částečným koženým čalouněním. Evropským a asijským zákazníkům budou na přání k dispozici odlehčená skořepinová sedadla RS Recaro, potažená mikrovláknem.

Palubní deska převzala uspořádání z modernizovaného Focusu. Vyznačuje se jednodušším a přehlednějším designem. Systém SYNC 2 umožňuje ovládat audiosystém, navigaci, klimatizaci a připojený mobilní telefon prostřednictvím hlasových pokynů nebo osmipalcové dotykové obrazovky. Rozumí i víceslovným příkazům v běžné řeči, například „Find a race track“ (najdi závodní okruh). Na přání lze systém SYNC 2 doplnit o zadní kameru nebo o prémiový audiosystém Sony s 10 reproduktory včetně subwooferu.

Atmosféru na palubě dotváří sportovně tvarovaný kožený volant, hliníkové pedály a přístroje se speciální grafikou. Sada přídavných přístrojů v horní části palubní desky informuje řidiče o plnicím tlaku turbodmychadla, teplotě oleje a tlaku oleje.

Charakteristický modrý motiv RS je tvořen dekoračním prošíváním sedadel, volantu, koberců i vnitřních výplní, barevným schématem řazení na hlavici řadicí páky i samotnými logy RS. Ta se nacházejí na sedadlech, volantu a prahových lištách.

Na vývoji nového Focusu RS pracoval malý tým specialistů Ford Performance z Evropy i USA. Jedná se již o třetí generaci vozu s tímto označením – předchozí dvě byly uvedeny na trh v letech 2002 a 2009. Zároveň to bude již 30. model Ford RS. K jeho předchůdcům patří mimo jiné šestnáctiventilový Escort RS1600 z roku 1970, přeplňovaná Sierra RS Cosworth s radikálně řešenou aerodynamikou (1985) nebo Escort RS Cosworth s pohonem všech kol (1992).

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků