Nový Ford Focus RS oficiálně dorazil na český trh. Bokem, jak také jinak

Nový Ford Focus RS oficiálně dorazil na český trh. Bokem, jak také jinak

V pořadí jde už o třetí generaci

V pořadí jde už o třetí generaci

Nejnovější RS má ale jako první také pohon všech kol

Nejnovější RS má ale jako první také pohon všech kol

Na pohled RS zas až tolik změn nedostalo, všechny úpravy jsou ale funkční

Na pohled RS zas až tolik změn nedostalo, všechny úpravy jsou ale funkční

Zadní difuzor spolu s výrazným spoilerem se starají o patřičný přítlak

Zadní difuzor spolu s výrazným spoilerem se starají o patřičný přítlak

Focus RS krotí brzdy Brembo. Vydržet mají minimálně 30 minut konstantní okruhové jízdy bez jakéhokoliv vadnutí

Focus RS krotí brzdy Brembo. Vydržet mají minimálně 30 minut konstantní okruhové jízdy bez jakéhokoliv vadnutí

Interiér doznal jen minimálních úprav

Interiér doznal jen minimálních úprav

Řidič si může vybrat z několika jízdních režimů

Řidič si může vybrat z několika jízdních režimů

Každý asi tak nějak tuší, který režim bude ten nejzajímavější

Každý asi tak nějak tuší, který režim bude ten nejzajímavější

Čeští zákazníci už objednali zhruba 150 exemplářů. Většina má modrou barvu karoserie

Čeští zákazníci už objednali zhruba 150 exemplářů. Většina má modrou barvu karoserie

Mimochodem, proč není v nabídce třeba jedovatá zelená, se kterou se RS prezentovalo dříve? Ford chce, aby každá generace měla svou charakteristickou barvu

Mimochodem, proč není v nabídce třeba jedovatá zelená, se kterou se RS prezentovalo dříve? Ford chce, aby každá generace měla svou charakteristickou barvu

Pečlivému ladění byl podroben také výfuk

Pečlivému ladění byl podroben také výfuk

Nové RS vypadá velmi dobře

Nové RS vypadá velmi dobře

Pokud ale sáhnete po nějaké tmavé barvě, dostanete hodně nenápadný stroj

Pokud ale sáhnete po nějaké tmavé barvě, dostanete hodně nenápadný stroj

Zadní spoiler se stará o patřičný přítlak

Zadní spoiler se stará o patřičný přítlak

Aerodynamika vozu je údajně o pár procent lepší ve srovnání s předchozím RS

Aerodynamika vozu je údajně o pár procent lepší ve srovnání s předchozím RS

Focus vždy dostanete na devatenáctkách. Kovaná kola jsou dodávána na přání

Focus vždy dostanete na devatenáctkách. Kovaná kola jsou dodávána na přání

Přesně tohle je to, co všechny na novém Focusu RS tolik zajímá

Přesně tohle je to, co všechny na novém Focusu RS tolik zajímá

V režimu Drift můžete jezdit bokem celkem snadno

V režimu Drift můžete jezdit bokem celkem snadno

Jakmile si zvyknete, budete pálit pneumatiky v jednom kuse

Jakmile si zvyknete, budete pálit pneumatiky v jednom kuse

Je to zábava

Je to zábava

Velká zábava

Velká zábava

Ale RS u toho pneumatiky doslova požírá

Ale RS u toho pneumatiky doslova požírá

Při ostrém tempu Focus RS rozhodně nezklame

Při ostrém tempu Focus RS rozhodně nezklame

Pod plynem se naplno projeví výhody aktivního diferenciálu

Pod plynem se naplno projeví výhody aktivního diferenciálu

Strmé řízení má jen dvě otáčky mezi krajními polohami

Strmé řízení má jen dvě otáčky mezi krajními polohami

V režimu Track se chová RS jako klasická čtyřkolka

V režimu Track se chová RS jako klasická čtyřkolka

V tomto režimu je také velmi jisté a neutrální

V tomto režimu je také velmi jisté a neutrální

V režimu Drift trochu ze své jistoty ztratí, ale zase je zábavnější

V režimu Drift trochu ze své jistoty ztratí, ale zase je zábavnější

Manuální šestistupňová převodovka je velice přesná

Manuální šestistupňová převodovka je velice přesná

Sportovní sedačky nabídnou výborné tvarování

Sportovní sedačky nabídnou výborné tvarování

Přídavné přístroje už známe

Přídavné přístroje už známe

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

Prezentace Fordu Focus RS při uvedení na český trh

V pořadí jde už o třetí generaci
Nejnovější RS má ale jako první také pohon všech kol
Na pohled RS zas až tolik změn nedostalo, všechny úpravy jsou ale funkční
Zadní difuzor spolu s výrazným spoilerem se starají o patřičný přítlak
43
Fotogalerie

Nový Ford Focus RS dorazil na český trh. Driftovat opravdu umí

Ačkoliv Ford už nějakou dobu přijímá objednávky na nový Focus RS, oficiální uvedení na český trh proběhlo až tento týden. A s tím souvisela také možnost vyzkoušet si tohle zajímavé auto nejen letišti.

Kapitoly článku:


Ford Focus RS třetí generace se představil už před více než rokem. Přesně řečeno v únoru 2015, čeští zákazníci si ale museli na oficiální zahájení prodeje ještě celkem dlouhou dobu počkat. Ford sice už nějakou dobu objednávky na Focus RS přijímá, oficiální uvedení na trh ale proběhlo až tento týden.

Pro letošní rok plánuje české zastoupení automobilky Ford prodat více než 180 exemplářů, přičemž už teď eviduje na 150 objednávek. Drtivá většina má samozřejmě modrou barvu karoserie. Celkově je evidováno na evropském trhu už 4000 objednaných aut. Pokud si teď nové RS objednáte, budete na něj čekat půl roku. Minimálně. 

Po všech stránkách lepší

Focus RS dostal ve srovnání s dosud nejvýkonnější verzí ST celou řadu změn. Na karoserii jich najdete relativně málo, nicméně všechno je maximálně funkční. Obrovský nasávací otvor vpředu si vynutila nutnost zvýšit výkon chlazení, spoiler vzadu spolu s difuzorem se pro změnu stará o patřičný přítlak ve vyšších rychlostech. Zároveň se inženýrům od Fordu podařilo o šest procent snížit odpor vzduchu ve srovnání s předchozí generací Focusu RS

_DSC0932.jpg_DSC0890.jpg_DSC0894.jpg
Ford Focus RS oficiálně dorazil na český trh. Samozřejmě stylově bokem, jak také jinak. V pořadí jde už o třetí generaci

Standardem jsou pro nové RS litá devatenáctipalcová kola, na přání ale můžete dostat kované disky, které jsou lehčí o 950 g. Za disky se ukrývají brzdové kotouče Brembo pracující se třmeny odlitými z jednoho kusu. Ford uvádí, že tento brzdný systém je nejvýkonnější, jaký kdy Focus RS měl. Tomu se dá vzhledem k výkonu auta jako takovému bez problému věřit. Brzdy jsou mimochodem udělány tak, aby snesly třicetiminutovou jízdu na okruhu. 

Jak už určitě víte, pod kapotou je motor 2.3 EcoBoost původem z Fordu Mustang, který ale prošel celou řadou úprav. Ve výsledku nabízí 257 kW (350 koní) a 470 Nm. Tím nejzajímavějším je zde ovšem pohon všech kol pracující bez zadního diferenciálu. Ten byl nahrazen jednotkou používající pouze pravoúhlý převod a dvojici spojek.

_DSC0879.jpg_DSC0872.jpg_DSC0874.jpg
Focus RS dostal ve své historii poprvé pohon všech kol, který z něj dělá velmi zábavné auto. Krotit vaše vášně budou brzdy Brembo. Jejich schopnosti by měly vystačit minimálně na 30 minut ostré okruhové jízdy

Kromě nižší výrobní ceny v porovnání s klasickým aktivním diferenciálem má být hlavní výhoda tohoto řešení v rychlosti reakcí, jakou tyto spojky nabízí. Jen tak na okraj, pokud dojde k poškození zadního modulu nahrazujícího diferenciál, musí se vyměnit celý. Oprava jednotlivých spojek údajně možná není. Ford v kontextu zadního „diferenciálu“ také připomněl, že byste zde správně měli vyměnit olej po 800 km ostré jízdy. Další zajímavostí související s pohonem všech kol je přední rozvodovka. Ta je natolik namáhaná, že sem Ford přidal vodní chlazení. 

Systém pohonu všech kol pracuje podle toho, co si nastavíte. K dispozici jsou režimy Normal, Sport, Track a Drift. Nejzajímavější jsou přirozeně poslední dva režimy. V režimu Track se Focus RS tváří jako čistokrevná čtyřkolka nabízející především neutrální chování, režim Drift naplno zapíná obě zadní spojky.

_DSC0884.jpg_DSC0887.jpg_DSC0888.jpg
Interiér je hodně decentní. Specialitou RS je možnost přepínání jízdních režimů. Za pozornost stojí hlavně režimy Track a Drift

Auto pak trochu ztratí na své neutralitě, ale utrhnout ho pouze plynem je ten nejmenší problém pod sluncem. Focus RS dokáže být skutečně velmi přetáčivou „předokolkou“. Zajímavé ale je, že v režimu Drift i se zcela vypnutou stabilizací systém pořád lehce zasahuje do řízení. Focus, pokud jede bokem, údajně přibrzďuje vnitřní přední kolo, které je v tu chvíli odlehčené. 

Na samotném podvozku také odvedli lidé od Fordu hodně práce. V režimu Normal nabízí nastavitelné tlumiče podobné chování jako u Focusu ST, ve sportovním nastavení jsou pak o čtyřicet procent tužší a je nutné podotknout, že na běžné okresky jsou až moc tuhé, což Ford také nakonec přiznává. Tohle nastavení je připravené pro okruhové svezení. 

_DSC0878.jpg_DSC0869.jpg_DSC0873.jpg_DSC0880.jpg_DSC0882.jpg_DSC0870.jpg_DSC0875.jpg_DSC0877.jpg

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost

Doporučujeme

Články odjinud