Nový Ford Focus RS dorazil na český trh. Driftovat opravdu umí

Ačkoliv Ford už nějakou dobu přijímá objednávky na nový Focus RS, oficiální uvedení na český trh proběhlo až tento týden. A s tím souvisela také možnost vyzkoušet si tohle zajímavé auto nejen letišti.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Po všech stránkách lepší
  2. Pneumatiky pojídá na počkání

Ford Focus RS třetí generace se představil už před více než rokem. Přesně řečeno v únoru 2015, čeští zákazníci si ale museli na oficiální zahájení prodeje ještě celkem dlouhou dobu počkat. Ford sice už nějakou dobu objednávky na Focus RS přijímá, oficiální uvedení na trh ale proběhlo až tento týden.

Pro letošní rok plánuje české zastoupení automobilky Ford prodat více než 180 exemplářů, přičemž už teď eviduje na 150 objednávek. Drtivá většina má samozřejmě modrou barvu karoserie. Celkově je evidováno na evropském trhu už 4000 objednaných aut. Pokud si teď nové RS objednáte, budete na něj čekat půl roku. Minimálně. 

Technika | Sportovní auta | Hatchbacky | Ford | Premiéry | Ford Focus | Ženeva 2015

Ford Focus RS je zpět. Má motor z Mustangu, pohon 4x4 a jezdí bokem

Po všech stránkách lepší

Focus RS dostal ve srovnání s dosud nejvýkonnější verzí ST celou řadu změn. Na karoserii jich najdete relativně málo, nicméně všechno je maximálně funkční. Obrovský nasávací otvor vpředu si vynutila nutnost zvýšit výkon chlazení, spoiler vzadu spolu s difuzorem se pro změnu stará o patřičný přítlak ve vyšších rychlostech. Zároveň se inženýrům od Fordu podařilo o šest procent snížit odpor vzduchu ve srovnání s předchozí generací Focusu RS

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Focus RS oficiálně dorazil na český trh. Samozřejmě stylově bokem, jak také jinak. V pořadí jde už o třetí generaci

Standardem jsou pro nové RS litá devatenáctipalcová kola, na přání ale můžete dostat kované disky, které jsou lehčí o 950 g. Za disky se ukrývají brzdové kotouče Brembo pracující se třmeny odlitými z jednoho kusu. Ford uvádí, že tento brzdný systém je nejvýkonnější, jaký kdy Focus RS měl. Tomu se dá vzhledem k výkonu auta jako takovému bez problému věřit. Brzdy jsou mimochodem udělány tak, aby snesly třicetiminutovou jízdu na okruhu. 

Retro | Technika | Sportovní auta | Hatchbacky | Ford | Ford Focus

Ford Focus RS (2002-2003): Modrá střela

Jak už určitě víte, pod kapotou je motor 2.3 EcoBoost původem z Fordu Mustang, který ale prošel celou řadou úprav. Ve výsledku nabízí 257 kW (350 koní) a 470 Nm. Tím nejzajímavějším je zde ovšem pohon všech kol pracující bez zadního diferenciálu. Ten byl nahrazen jednotkou používající pouze pravoúhlý převod a dvojici spojek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Focus RS dostal ve své historii poprvé pohon všech kol, který z něj dělá velmi zábavné auto. Krotit vaše vášně budou brzdy Brembo. Jejich schopnosti by měly vystačit minimálně na 30 minut ostré okruhové jízdy

Kromě nižší výrobní ceny v porovnání s klasickým aktivním diferenciálem má být hlavní výhoda tohoto řešení v rychlosti reakcí, jakou tyto spojky nabízí. Jen tak na okraj, pokud dojde k poškození zadního modulu nahrazujícího diferenciál, musí se vyměnit celý. Oprava jednotlivých spojek údajně možná není. Ford v kontextu zadního „diferenciálu“ také připomněl, že byste zde správně měli vyměnit olej po 800 km ostré jízdy. Další zajímavostí související s pohonem všech kol je přední rozvodovka. Ta je natolik namáhaná, že sem Ford přidal vodní chlazení. 

Zajímavosti | Video | Sportovní auta | Ceny | Ford | Ford Focus

Nový Focus RS má už i českou cenu, vešla se výrazně pod milion

Systém pohonu všech kol pracuje podle toho, co si nastavíte. K dispozici jsou režimy Normal, Sport, Track a Drift. Nejzajímavější jsou přirozeně poslední dva režimy. V režimu Track se Focus RS tváří jako čistokrevná čtyřkolka nabízející především neutrální chování, režim Drift naplno zapíná obě zadní spojky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér je hodně decentní. Specialitou RS je možnost přepínání jízdních režimů. Za pozornost stojí hlavně režimy Track a Drift

Auto pak trochu ztratí na své neutralitě, ale utrhnout ho pouze plynem je ten nejmenší problém pod sluncem. Focus RS dokáže být skutečně velmi přetáčivou „předokolkou“. Zajímavé ale je, že v režimu Drift i se zcela vypnutou stabilizací systém pořád lehce zasahuje do řízení. Focus, pokud jede bokem, údajně přibrzďuje vnitřní přední kolo, které je v tu chvíli odlehčené. 

Na samotném podvozku také odvedli lidé od Fordu hodně práce. V režimu Normal nabízí nastavitelné tlumiče podobné chování jako u Focusu ST, ve sportovním nastavení jsou pak o čtyřicet procent tužší a je nutné podotknout, že na běžné okresky jsou až moc tuhé, což Ford také nakonec přiznává. Tohle nastavení je připravené pro okruhové svezení. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Po všech stránkách lepší
  2. Pneumatiky pojídá na počkání
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků