Nový Ford Focus je venku, pro Evropu i USA

Ford představuje zcela novou generaci svého stěžejního modelu Focus. Evropská verze se od té americké tentokrát příliš lišit nebude.

Autosalon NAIAS (North American International Auto Show) je svědkem velké chvíle pro koncern Ford. Ten zde totiž představuje již třetí generaci svého klíčového modelu nižší střední třídy připraveného pro modelový rok 2012. Přichází opět pod jménem Focus, jež na sklonku devadesátých let nahradilo plejádu typů Escort a během dvou generací si u zákazníků po celém světě získalo velmi dobré přijetí. Novinka má přinést do své kategorie nové dimenze ve sférách hospodárnosti, kvality a potěšení z jízdy. A vůbec poprvé se mají jednotlivé verze Focusu nabízené v daný čas na různých kontinentech sjednotit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Zcela nový Ford Focus je jasnou ukázkou toho, že v rámci našeho programu One Ford nabízíme zákazníkům na celém světě to nejlepší z koncernu Ford Motor Company,“ prohlásil při premiéře Alan Mulally, nejvyšší muž FMC. „Naše nová platforma C nám umožní dodávat zákazníkům dostupné vozy, jež v otázkách kvality, hospodárnosti, bezpečnosti a technické úrovně překonají jejich očekávání.“

Také nový Focus vznikl v rámci firemního proudu Kinetic Design, díky čemuž mu nelze upřít dynamický švih i při statickém pohledu. V jeho vzhledu se zračí prvky použité dosud třeba na modelech Ka, Fiesta nebo Mondeo a novinka se chlubí elegantními a uhlazenými, zároveň však i robustními liniemi. Také pojetí interiéru následuje dosavadní zvyklosti, takže si všimneme například výrazně trojrozměrné palubní desky s mohutnou středovou konzolí s obligátními, svisle orientovanými výdechy ventilace. Pracoviště řidiče budí dojem, že pána vozu dokonale obklopuje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Očekává se opět široká škála pohonných jednotek, Američané nejspíš sáhnou po zážehovém, přímovstřikovém dvoulitru, jenž má vynikat výkonem (155 koní/116 kW) a nízkou spotřebou. I díky chladicímu účinku přímého vstřikování se podařilo konstruktérům dosáhnout kompresního poměru celých 12:1, později má být tento motor schopen spalovat i E85, což by bylo vůbec poprvé u motoru s přímým vstřikováním. Na vybrané trhy se časem dostanou i kompaktní turbomotory z řady EcoBoost

Focus zůstane věrný pohonu předních kol a k jeho lepším jízdním vlastnostem má přispět instalace elektronické soustavy Dynamic Cornering Control. Přední náprava opět využívá vzpěr McPherson a zadní modifikovaných víceprvkových závěsů Control Blade. O přenos výkonu se postarají jak klasické manuální převodovky, tak objeví šestistupňová, dvouspojková automatická převodovka PowerShift.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

K dispozici budou zprvu obvyklé karosérie hatchback a sedan, později se přidá i kombi. V nabídce progresivních elektronických prvků se kromě jiných objeví konektivita všeho druhu, osmipalcový dotykový displej, couvací kamera a poloautomatický parkovací asistent. Zajímavostí je, že také do Ameriky s novým Focusem pronikne označení nejvyšší výbavy Titanium, neboť v Evropě slaví velké úspěchy. Podle tvrzení výrobce zde plných 40 % zákazníků volí Focus v této úrovni, u Mondea jich je dokonce 60 %, takže je jasné, že motoristé si za luxus plné výbavy rádi připlatí.

Nový Focus se bude vyrábět od konce letošního roku v Evropě a v Severní Americe (v showroomech se má kompletní škála objevit až na počátku roku 2011), Asie, Afrika a Jižní Amerika mají následovat s nepatrným zpožděním. Příští rok k této paletě přibude plně elektrické provedení BEV (battery-electric vehicle), jež se bude pro Severní Ameriku vyrábět v michiganské továrně značky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový Ford Focus
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků