Nový Ford C-MAX a Grand C-MAX nabízí nižší spotřebu, modernější techniku a vyšší komfort

Obě varianty oblíbeného velkoprostorového modelu prošly rozsáhlými úpravami, které se dotkly karoserie, podvozku, interiéru i motorů. Jako první vůz ve své třídě nabízí nový C-MAX bezdotykové ovládání pátých dveří a disponuje také vylepšenou verzí bezpečnostního systému Active City Stop.

Paleta motorizací nově obsahuje agregáty 1.5 EcoBoost a 1.5 TDCi. C-MAX bude na vybraných evropských trzích k dostání také v mimořádně úsporném provedení ECOnetic s emisemi CO2 99 g/km (v případě pětimístné verze).* Nově naladěný podvozek i řízení zajišťují C-MAXu i Grand C-MAXu vynikající jízdní vlastnosti.

„C-MAX si vysloužil uznání za vyváženou kombinaci nízké spotřeby, sportovního chování na silnici a flexibilního, prostorného interiéru,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Nová řada Ford C-MAX přináší navíc kultivovanost, jakou zpravidla nacházíme ve větších a luxusnějších automobilech. Všechny motorizace těží ze snížení spotřeby, aniž by tím jakkoliv utrpěly oceňované jízdní výkony tohoto modelu.“

Úsporné a výkonné motory

Nový C-MAX a Grand C-MAX mají výrazně nižší spotřebu paliva a emise CO2, zachovávají si však přesvědčivou jízdní dynamiku. Paleta motorizací obsahuje mimo jiné tyto jednotky:

  • Nový zážehový motor 1.5 EcoBoost o výkonu 110 kW; v pětisedadlovém C-MAXu má emise CO2 139 g/km, což ve srovnání s dosavadním 1.6 EcoBoost představuje snížení o 5 g/km
  • Nový vznětový motor 1.5 TDCi, nabízený ve variantách 70 a 88 kW; obě mají emise CO2 105 g/km – o 12 procent méně než dosavadní 1.6 TDCi, jenž navíc nedosahoval takového výkonu
  • Zážehový motor 1.0 EcoBoost ve variantách 74 a 92 kW – historicky první motor, který třikrát za sebou zvítězil v anketě „International Engine of the Year“ (Motor roku 2012, 2013 a 2014)

Zážehové motory EcoBoost i všechny vznětové jednotky 1.5 TDCi a 2.0 TDCi jsou nově osazeny již ve standardním provedení systémem Stop-Start. I díky tomu vykazují až 17procentní pokles emisí CO2, zatímco výkon narostl o sedm procent.

Jízdní vlastnosti

Řada Ford C-MAX se vyznačuje prvotřídním chováním na silnici. K jeho dalšímu zdokonalení přispěla následující opatření:

  • tužší uložení náprav
  • nové tlumiče pérování zlepšující agilitu vozu a současně zachovávají jízdní komfort; konstrukce tlumičů s novými ventily omezuje přenos nežádoucích zvuků do prostoru pro cestující
  • nové naladění řízení s elektrickým posilovačem, jehož výsledkem je přesnější směrové vedení vozu a vyšší jízdní stabilita

Technologie na bázi senzorů

Nová řada Ford C-MAX je vybavena moderními technologiemi Ford, které pomáhají předcházet nebezpečí – ať už se jedná o oděrky při parkování nebo o vážnější nehody ve vysoké rychlosti.

Ford dále vylepšil oblíbený systém Active City Stop, jenž v případě hrozící srážky preventivně zvýší tlak v brzdové soustavě. Pokud řidič na nebezpečí nereaguje, systém sníží točivý moment motoru a začne automaticky brzdit, aby zmírnil následky kolize. Zdokonalená verze Active City Stop v novém C-MAXu funguje při rychlostech do 50 km/h, zatímco dosud to bylo 30 km/h.

Ford zároveň uvádí do Evropy nový systém s názvem „Pre-Collision Assist“. Pracuje na obdobném principu jako Active City Stop, má však větší dosah detekce ostatních vozidel a pomáhá řidiči ve vyšších rychlostech – například na dálnici. V případě pohybujících se vozidel činí detekční rozsah systému 8-180 km/h.

Novinkou v řadě C-MAX je rovněž adaptivní tempomat Ford, který samočinně udržuje odstup od vpředu jedoucího vozu. V situacích, kdy není adaptivní tempomat aktivní, si řidič může zapnout indikaci bezpečné vzdálenosti. Dojde-li k jejímu zkrácení, vydá systém postupně tři stupně výstrahy – od šedé přes žlutou až po červenou.

Aktivní parkovací asistent je v novém C-MAXu a Grand C-MAXu ještě důmyslnější než dosud. Stisknutím tlačítka se aktivují ultrazvukové senzory, které vyhledají dostatečně velký prostor k zaparkování. Následně asistent sám vmanévruje automobil na volné místo. Řízení je plně automatické, řidič se stará pouze o pedál brzdy a plynu. Díky doplnění dvou dalších senzorů v zadní části vozu dostane nový C-MAX navíc funkci kolmého parkování.

Zvýšení počtu senzorů umožnilo Fordu nabídnout zákazníkům i další nové technologie, které pomáhají při vyjíždění z parkovacího místa:

  • Systém varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa upozorňuje řidiče na vozidla, která se mohou brzy přiblížit z jakékoli strany; systém využívá radaru s dosahem 40 metrů a při zachycení přibližujícího se vozidla vydá zřetelné varovné signály
  • Asistent pro vyjetí z parkovacího místa pomáhá řidiči vyjet z řady podélně zaparkovaných automobilů; poté, co řidič zvolí, na kterou chce vyjet stranu, převezme systém řízení – řidič se opět stará jen o obsluhu plynu a brzdy

Pokročilé osvětlení

Adaptivní bixenonové světlomety Ford upravují úhel světelného paprsku podle aktuálních provozních podmínek do jednoho ze sedmi různých nastavení. Například při průjezdu zatáčkou v nižší rychlosti nasvítí systém krajnici, aby řidič včas spatřil cyklistu či chodce. Ve vyšších rychlostech pak světlomety svítí tak, aby řidič viděl dál ve směru zatáčky.

Viditelnost vozu pro ostatní účastníky provozu zlepšují LED světla pro denní svícení.

Komfort a bezpečí

Nový C-MAX i Grand C-MAX nabízejí upevňovací body zádržného systému „i-Size“, který je kompatibilní s nejnovější generací dětských sedaček ISOFIX a poskytuje dokonalejší ochranu hlavy a krku při čelním i bočním nárazu. Pokud si některý z cestujících odepne bezpečnostní pás, řidiče na to upozorní kontrolka na palubní desce. Širokoúhlé vnitřní zrcátko dává dokonalý přehled o dění na zadních sedadlech, zatímco domácí mazlíčky lze díky novému systému pro přepravu psů bezpečně převážet v zavazadlovém prostoru.

Rodiče nesoucí nákup, dítě nebo zavazadla mohou otevřít zavazadlový prostor pouhým mávnutím nohou pod nárazníkem, pokud je jejich nový C-MAX či Grand C-MAX vybaven bezdotykovým ovládáním pátých dveří. Sedmimístný Grand C-MAX má navíc posuvné boční dveře na obou stranách a sedadla ve druhé řadě vyřešená tak, aby bylo možné jednoduchým sklopením prostředního sedadla vytvořit průchozí uličku k sedadlům ve třetí řadě.

V interiéru naleznou cestující až 20 úložných míst pro odložení hraček, knih nebo svačiny:

  • Nová schránka ve středové konzole je prostornější a obsahuje posuvnou loketní opěrku
  • Do nastavitelného držáku nápojů lze umístit lahve a kelímky nejrůznějších velikostí – držák umožňuje například současné uložení litrové lahve a 0,4l kelímku
  • Vylepšená schránka před spolujezdcem umožňuje snazší přístup k předmětům, které jsou v ní uložené
  • Odkládací prostor v horní části palubní desky má nyní mnohem větší kapacitu a obsahuje dva USB vstupy pro připojení a nabíjení přenosné elektroniky

Design interiéru je celkově přehlednější a intuitivnější. Ubylo ovládacích prvků a spínačů. K modernějšímu a úhlednějšímu vzhledu přispívá rovněž nové černé provedení dekoračních ploch v kombinaci s chromovanými detaily. Ovládání jednotlivých funkcí bylo zjednodušeno – například tlačítka na panelu klimatizace jsou větší a srozumitelněji označená.

Cestující všech věkových kategorií ocení vyšší úroveň cestovního komfortu. Díky silnějším sklům v bočních oknech a lepším absorpčním vlastnostem těsnění okolo pátých dveří a zpětných zrcátek poklesla míra aerodynamického hluku. Hluk motoru zase účinněji pohlcuje akustická výplň tepelné izolace motorového prostoru. Vznětové motorizace mají i dodatečné akustické těsnění dále snižující přenos hluku motoru do prostoru pro cestující.

Vibrace při akceleraci zmenšuje speciálně vyvážený setrvačník, zatímco nové uložení motoru přispívá k jemnějšímu fungování systému Stop-Start. O péči věnované potlačování všech nežádoucích zvuků svědčí i skutečnost, že se na něm podílí mimo jiné i tvar a konstrukce kol z lehkých slitin.

Novinkou pro Ford C-MAX je rovněž vyhřívaný volant, který lze objednat samostatně, nebo v rámci zvýhodněné sady Winter Plus.

Vzdušnou a světlou atmosféru interiéru lze ještě více zdůraznit na přání dodávanou panoramatickou skleněnou střechou. Její povrchová úprava zabraňuje pronikání nežádoucího ultrafialového záření do prostoru pro cestující. Stín v případě potřeby zajistí elektricky ovládaná protisluneční clona.

Komunikační a zábavní systém SYNC 2

Nový Ford C-MAX a Grand C-MAX budou vybaveny systémem SYNC 2. Tento multimediální systém využívá pro přístup k funkcím audiosystému, navigace, klimatizace a mobilního telefonu osmipalcovou dotykovou obrazovku a pokročilé hlasové ovládání.

Navigace SYNC 2 přichází s funkcí dělené obrazovky, předčítáním názvů ulic, 3D zobrazením dálničních křížení a významných bodů a také s průvodcem MICHELIN. Řidič může zadat cíl do navigace nebo nechat přehrát skladby od požadovaného interpreta jediným pokynem. A když stisknete tlačítko hlasového ovládání a řeknete, že máte hlad (I’m hungry), systém vypíše seznam restaurací v okolí a nabídne možnost navigovat k některé z nich.

Technologie MyKey umožní majitelům naprogramovat do klíče od vozu nejrůznější omezení. Může se jednat o znemožnění příchozích telefonických hovorů, limitování nejvyšší dosažitelné rychlosti, znemožnění deaktivace bezpečnostních systémů, omezení hlasitosti audiosystému nebo jeho úplnou deaktivaci v případě, že cestující nemají zapnuté bezpečnostní pásy.

Moderní a dynamický vzhled

Design nové řady C-MAX se řídí globálním designovým slohem One Ford. Výrazná lichoběžníková maska v kombinaci s protaženými světlomety uděluje C-MAXu i Grand C-MAXu dynamičtější a suverénnější vzezření. K elegantnějšímu vzhledu upravené kapoty motorového prostoru přispělo ukrytí trysek ostřikovačů pod čelní okno.

Díky speciální svařovací technologii, která umožňuje vytvořit pevné a úhledné svarové spoje i na tenkých plátech materiálu, dostaly páté dveře sofistikovanější vzhled, podpořený moderním designem kompaktních sdružených svítilen.

Paleta odstínů laku karoserie se rozrostla o barvy červená Rush a hnědá Caribou.

Nový Ford C-MAX s motorem 1.0 EcoBoost (100 k) ve výbavě Trend je v nabídce už od 399 990 Kč, což je částka o 31 000 Kč nižší než výchozí cena současného provedení. Grand C-MAX s volitelnou třetí řadou sedadel je pak k dostání za příplatek 25 000 Kč oproti menší variantě vozu. Pro český trh jsou na výběr tři stupně výbavy - výchozí Trend, praktický Trend Plus a luxusní Titanium. Součástí zaváděcí akční nabídky je systém KeyFree Plus s bezdotykovým ovládáním pátých dveří v hodnotě 17 000 Kč pro nejvyšší výbavu Titanium zdarma.

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 169 501 km
Cena: 130 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 042 km
Cena: 205 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2005
Stav: 168 078 km
Cena: 40 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 39 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků