Nový crossover Fiat 500X

Po své premiéře na Mezinárodním autosalonu v Paříži doprovozené originálním odhalením se nový model Fiat 500X představuje mezinárodnímu tisku. Jedná se o nový kompaktní crossover rodiny 500, který představuje další evoluci značky Fiat a demonstruje vysokou technologickou vyspělost.

Nový model charakterizují elegance a osobitost. Fiat 500X dává řadě 500 zcela novou dimenzi, kde hlavní roli hrají vyzrálost, elegance a italský styl šitý na míru. Vzniklo vozidlo, které je komfortní, výkonné a vždy v kontaktu se světem. Za písmenem X se ukrývá krása a dobrodružná povaha modelu Fiat 500X.

Nástupce Fiatu 500 z roku 1957 nese charakteristické rysy svého předchůdce, jako jsou kulaté světlomety a chromovaná lišta s logem na kapotě. Nový crossover rozšiřuje rodinu 500, jež dnes zahrnuje modely 500, 500C, 500L, 500L Trekking a 500L Living. Jde o modely, které se sice liší svojí povahou, ale mají stejné kořeny, které vedou ke kultovnímu modelu Fiat 500.

Nový Fiat 500X bude vyráběn v továrně SATA v Melfi (Potenza) a bude prodáván na více než 100 trzích světa včetně USA. K dispozici bude ve dvou verzích – Fiat 500X a 500X Cross – se dvěma různými povahami, jednou více městskou a druhou dobrodružnější pro trávení volného času. Bude vybaven účinnými vznětovými a zážehovými motory, třemi typy převodovek – manuální, devítistupňovou automatickou nebo dvouspojkovou šestistupňovou – a pohonem předních kol, předních kol s technologií Traction Plus a také pohonem všech čtyř kol.

Fiat 500X je crossoverem nejen svou podstatou, ale také svým zacílením, a to na velmi různorodou klientelu, tedy zákazníky různého pohlaví, věku, potřeb a tužeb. Symbol X u modelů 500X a 500X Cross naznačuje, že jde o křížence mezi mnoha různými segmenty, který dokáže oslovit jak mladé, tak vyzrálejší zákazníky vyhledávající eleganci a osobitost. Jedná se o dynamicky žijící zákazníky s aktivním společenským životem, kteří se věnují řadě zájmů, touží po radosti z jízdy a přitom chtějí vyjádřit svou osobnost prostřednictvím vozu nezaměnitelného stylu. Fiat 500X vznikl právě pro ně.

Jak již bylo řečeno, Fiat 500X bude nabízen ve dvou verzích. Ta první bude k dispozici ve výbavách Pop, Popstar a Lounge a charakterizují ji výrazné a elegantní stylové detaily. Díky tomu je schopna oslovit především mladé, dynamické a metropolitní zákazníky. Druhá verze nazvaná 500X Cross bude nabízena ve výbavách Cross a Cross Plus. Pochlubit se může více offroadovým vzhledem i technologiemi, což ji činí ideálním řešením pro milovníky zábavy a outdoorových aktivit, kteří se navíc nechtějí vzdát jedinečného stylu Fiatu 500. 

Model ve zkratce

Nový Fiat 500X navržený stylistickým centrem Fiatu představuje novou dimenzi nezaměnitelného Fiatu 500, kde se kultovní styl mísí s moderní koncepcí crossoveru. Verze Cross navíc přidává offroadové schopnosti, které jsou nezbytné pro outdoorové aktivity.

Styl a rozměry

Nový model rodiny 500 se může pochlubit nezaměnitelným designem s visačkou Made in Fiat. Flexibilitu, praktičnost a kvalitu nabízí ve velmi kompaktním balení, které obsahuje výjimečně prostorný interiér, prvotřídní materiály a také vysoce důmyslné technologie ve službách bezpečnosti, komfortu a pohody na palubě. Fiat 500X je tak trochu ležérní a zábavné vozidlo pro každodenní využití. Charakteristický je jemnými tvary a díky rozsáhlým možnostem personalizace umožňuje vyjádřit osobnost svého majitele.

Robustní vzhled je v dokonalé harmonii s velikostí, která dokonale vyhoví všem zákazníkům hledajícím komfort, prostor a výbavu typickou pro kompaktní sedany. Fiat 500X zkrátka nabízí velmi kompaktní rozměry a současně prostornost sedanu. Model 500X ohromí nepochybně i zákazníky, kteří potřebují využívat vůz denně v městském provozu. Fiat 500X se v tomto směru může pochlubit skromnými rozměry. Délka činí 4,25 m (u verze 500X Cross o 2 cm více), šířka dosahuje 1,80 m a výška činí 1,60 m (1,61 m se střešními ližinami a 1,62 m s pohonem všech kol).

Fiat 500X je kompaktní zvenku a velmi přívětivý zevnitř. Prostorný a bezpečný interiér nabízí vysoce kvalitní materiály, prvotřídní povrchové úpravy a řadu praktických úložných prostor. Komfortní a nezaměnitelný interiér v dokonale italském stylu je k dispozici v sedmi provedeních. Nabízí volbu mezi textilií a kůží a také několik povrchových úprav a barev. Uživatelskou vstřícnost podporují i možnosti nastavení sedadel a velkorysý zavazadlový prostor o objemu 350 litrů.

K dispozici bude dvanáct odstínů karoserie, jež dokonale podtrhují povahu vozu. Na výběr bude také osm typů litých kol od 16 do 18 palců.  

Motorizace

V závislosti na trhu bude Fiat 500X k dispozici v různých kombinacích motorů, převodovek a pohonů, díky čemuž nepochybně naplní nejrůznější požadavky zákazníků. Všechny motorizace jsou charakteristické ohleduplností k životnímu prostředí a vysokou účinností ve smyslu výkonu, spotřeby paliva a produkce emisí.  

V době uvedení na trh bude model 500X k dispozici se zážehovými motory 1.4 Turbo MultiAir II 140 k (šestistupňová manuální převodovka a pohon předních kol) a 1.6 E-torQ 110 k (pětistupňová manuální převodovka a pohon předních kol) nebo se vznětovými motory 1.6 MultiJet II 120 k (šestistupňová manuální převodovka a pohon předních kol) a 2.0 MultiJet II 140 k (devítistupňová automatická převodovka a pohon všech kol).

Řada bude vrcholit zážehovými motory 1.4 Turbo MultiAir II 170 k (devítistupňová automatická převodovka a pohon všech kol) a 2.4 Tigershark 187 k (devítistupňová automatická převodovka a pohon všech kol).  

Motor 1.4 Turbo MultiAir II o výkonu 140 k bude k dispozici také s pohonem předních kol a šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Inovativní automatická sekvenční dvouspojková převodovka zaručuje větší jízdní komfort a sportovnější pocit z jízdy ve smyslu rychlosti řazení, vyšší účinnosti a nižší spotřeby paliva. Koncepčně sestává ze dvou paralelních převodovek, které umožňují extrémně rychlé změny převodových stupňů. To vše díky sepnutí jedné spojky (s již zařazeným převodovým stupněm) ve chvíli, kdy je druhá ještě v činnosti.

V nabídce je rovněž řada vznětových přeplňovaných motorů: 1.3 MultiJet II 95 k (pětistupňová manuální převodovka a pohon předních kol) a 2.0 MultiJet II 140 k (šestistupňová manuální převodovka a pohon všech kol).

Devítistupňová automatická převodovka

Crossover 500X je prvním modelem značky Fiat s devítistupňovou automatickou převodovkou. Tato převodovka v kombinaci se zážehovým motorem 1.4 Turbo MultiAir II 170 k a vznětovým motorem 2.0 MultiJet II 140 k nabízí řadu výhod včetně lepšího rozjezdu a hladkého přenosu výkonu. Díky elektronickému ovládání nová devítistupňová automatická převodovka nabízí plovoucí mapu řazení a možnost přepnutí do režimu manuálního sekvenčního řazení.

Pohon všech kol 

Nový Fiat 500X je k dispozici s pohonem předních i všech čtyř kol. Zvláštním rysem pohonu 4x4 je u nového crossoveru adaptace odpojitelného pohonu zadní nápravy, který umožňuje snížení třecích ztrát v převodech ve chvílích, kdy pohon všech kol není potřebný, čímž zajišťuje nižší spotřebu paliva. Fiat 500X a Jeep® Renegade jsou jediná vozidla v segmentu, která takovouto technologii nabízí. Odpojitelný pohon zadní nápravy hladce přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol a trvale řídí přenos točivého momentu na nápravy bez nutnosti jakéhokoliv zásahu řidiče.

Volič Drive Mood a systém Traction Plus

Nový Fiat 500X nabízí volič Drive Mood Selector, který ovlivňuje nastavení motoru, brzd, řízení a převodového ústrojí (v případě automatické převodovky). Systém nabízí celkem tři režimy nastavení pro různé podmínky a stav vozovky. Režim Auto je určen pro ideální chování vozu ve smyslu komfortu, spotřeby paliva a emisí CO2. Režim Sport je vhodný pro dynamickou jízdu, All Weather pak pro maximální bezpečnost při nízké přilnavosti k povrchu.

U verze Fiat 500X Cross je režim All Weather nahrazen funkcí Traction, která v případě pohonu všech čtyř kol urychluje přenos točivého momentu na zadní kola. U verze 500X s pohonem předních kol je nabízen systém Traction Plus, který zlepšuje přilnavost na nerovném nebo kluzkém povrchu. Proti konvenčnímu pohonu všech kol systém Traction Plus snižuje provozní náklady a emise, což je zvlášť zajímavé při častém provozu v terénu.

Ovladatelnost a bezpečnost

Model Fiat 500X je vybaven zadní nápravou MacPherson, která zaručuje optimální rovnováhu mezi ovladatelností a komfortem. Karoserie je navržena podle nejmodernějších kritérií pro aktivní a pasivní bezpečnost.

Standardem celé řady je široká paleta bezpečnostních prvků, jako jsou šest airbagů (čelní, boční a okenní airbagy), přední světlomety s funkcí denního svícení, mlhová světla s funkcí osvětlování zatáček a důmyslný systém elektronické kontroly stability ESP. V závislosti na verzi a trhu bude standardně nebo na přání k dispozici systém sledování jízdních pruhů a monitoring mrtvého úhlu. Na přání je možné Fiat 500X vybavit také zadní parkovací kamerou ParkView a asistenčním brzdovým systémem Brake Control.

Infotelematické systémy UConnect™

Pokud jde o komfort a zábavu na palubě, Fiat 500X ve své kategorii jednoznačně vyniká. Jde především o důmyslný systém UConnect™ s 5- nebo 6,5palcovou dotykovou obrazovkou, který poskytuje přístup k rádiu, médiím, telefonu a službám UConnect™ LIVE. Obě verze disponují rozhraním Bluetooth, zásuvkami AUX-in a USB a také hlasovým ovládáním. Zařízení UConnect Radio Nav 5" nabízí navigaci TomTom 2,5D, zatímco verze 6,5" UConnect Radio Nav je vybavena satelitní navigací s 3D mapami, progresivním naváděním k cíli a hlasovým zadáváním cílové destinace One Shot Voice Destination Entry.

Barevná dotyková obrazovka umožňuje přístup ke všem hlavním funkcím, počínaje analogovým a digitálním (DAB) rádiem a všemi multimediálními funkcemi konče (MP3 přehrávač, iPod, iPhone nebo telefon). Tato zařízení mohou být připojena prostřednictvím zásuvky USB, AUX-in nebo přes funkci Audio Streaming Bluetooth. Nemluvě pak o ovládání tlačítky na volantu, takže řidič nemusí spouštět oči ze silnice a ruce z volantu.

Nový systém UConnect ™ Live navíc zákazníkům umožňuje prostřednictvím integrace jejich chytrých telefonů využít řadu mobilních aplikací, být ve spojení s Facebookem nebo Twitterem, poslouchat hudební soubory přes službu Deezer nebo internetová rádia (až přes 100 000 stanic) s Tune-In, získávat zprávy z agentury Reuters v reálném čase a také informace z dopravy a o počasí přes služby TomTom Live.

Fiat 500X nabízí rovněž funkci eco:Drive™, která pomáhá ušetřit více než 16 % paliva a emise CO2. Služba my:Car™ pak díky interaktivní příručce usnadňuje údržbu a pomáhá řešit nouzové situace.

Pokud jde o audio soustavu, na přání je k dispozici exkluzivní Hi-Fi systém Beats, na jehož vývoji se podílel rapper Dr. Dre. Systém byl poprvé uveden u modelu 500L a představuje doslova revoluční způsob poslechu hudby ve vozidle. 

Řada (region EMEA)

V době uvedení na trh budou k dispozici dvě verze (jedna více městská a druhá dobrodružnější pro trávení volného času), pět stupňů výbavy (Pop, Popstar, Lounge, Cross a Cross Plus), čtyři motorizace (1.4 Turbo MultiAir II 140 k, 1.6 E-torQ 110 k, 1.6 MultiJet II 120 k a 2.0 MultiJet II 140 k), tři systémy pohonu (pohon předních kol, pohon předních kol s funkcí Traction Plus a pohon všech kol), tři převodovky (manuální pětistupňová, manuální šestistupňová a devítistupňová automatická), dvanáct barev karoserie, osm různých typů litých kol (16-, 17- a 18palcová) a sedm různých provedení interiéru.

V závislosti na trhu se standardní a volitelná výbava modelu 500X může mírně lišit, a to z důvodu snahy naplnit specifické potřeby jednotlivých trhů.

Fiat 500 1.368
Rok výroby: 2008
Stav: 87 700 km
Cena: 114 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 38 810 km
Cena: 142 000 Kč
Fiat Dobló cargo 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 53 013 km
Cena: 125 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků