Nový airbag za patnáct, kradený za třetinu

Patříte mezi ty, kteří přišli o důležitý prvek pasivní bezpečnosti vozu – airbag? Z nafukovacího polštáře pro řidiče se stala v posledních letech jedna z nejzajímavějších komodit zlodějů náhradních součástek.

Před lety jsem o airbag také přišel a na internetu si vyhledal prodejce, který se na tyto součástky specializuje. Na svých stránkách má jen telefon, jméno ani adresu nezjistíte. Domluva byla rychlá – sejdeme se druhý den na parkovišti jednoho hypermarketu.

Přijelo červené sportovní audi se severočeskou espézetkou. Airbag zabalený ve folii byl za třetinu toho, co nabízel značkový servis.

Při předání a platbě v hotovosti (bez dokladu, jak jinak), jsem prohodil: „No, doufám, že to není ten můj, co mi ukradli,“ se prodejce zarazil. Pak zakoktal něco o tom, že je to z havárky. Rychle nasedl do vozu a odjel.

O zákazníky nouze není

Pro zkušeného zloděje je totiž vymontování tohoto bezpečnostního prvku záležitostí několika minut. O zákazníky nemají nouzi – autovrakoviště, kam si lidé jezdí pro náhradní díly, drobné autodílny, internetoví prodejci nových i použitých náhradních dílů. Dohledatelnost původu autosoučástky je prakticky nulová a zákazníka zajímá spíše cena, než původ.

O použité airbagy mají zájem především ti, kteří potřebují opravit vůz po havárii. Ve značkovém servisu vyjde jen samotný airbag bez nového nastavení řídící jednotky a pyropatrony, která airbag vystřelí, třeba na patnáct tisíc korun. Na internetu vám ho prodají za třetinu.

Zajímavé jsou formulace, kterými své zboží nabízejí – veškeré zboží je originální a se zárukou.

„Airbagy na nejpoužívanější vozy máme samozřejmě skladem. Pokud máte zájem o speciální díl, objednáme ho a pokusíme se Vám ho v nejbližší době dodat.“

Co si lze pod touto formulací představit? S ohledem na realitu si lze domyslet, jak se „objednávka a pokus o co nejrychlejší dodání“ odehrává.

Zájem o kradené roste

Krádeže airbagů jsou tak požehnáním nejen pro zloděje a jejich prodejce. „Lidé o ně mají v poslední době zájem čím dál víc,“ potvrzuje prodavač v obchodě se zabezpečovacími prvky v pražských Záběhlicích. Potvrzuje, že si je kupují hlavně ti, kteří mají s ukradeným imagem vlastní zkušenost.

Lze tu za slušnou cenu koupit nejen klasické páky na volant a další pomůcky, ale i bytelné chrániče celého volantu včetně airbagu. Ocelová placka přes volant už na první pohled zájemce o vymontování airbagu odradí. Zřejmě by si poradil i s ní, ale namáhavost i časová náročnost se mu nevyplatí.

Podobných prodejů, nejen airbagů, se odehrávají denně spousty. Velký zájem je například o škodovácké navigace Columbus. I samotný výrobce si je vědom toho, že součást středového panelu je značně ohrožená.

Stačí vyloupnout rámeček a navigaci během chvilky vyjmete, protože je uchycená jen čtyřmi šroubky. S akušroubovákem je to záležitost rovnající se výměně pneumatik vozu formule jedna při Grand Prix.
 

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 123 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 75 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků