Nový airbag za patnáct, kradený za třetinu

Patříte mezi ty, kteří přišli o důležitý prvek pasivní bezpečnosti vozu – airbag? Z nafukovacího polštáře pro řidiče se stala v posledních letech jedna z nejzajímavějších komodit zlodějů náhradních součástek.

Před lety jsem o airbag také přišel a na internetu si vyhledal prodejce, který se na tyto součástky specializuje. Na svých stránkách má jen telefon, jméno ani adresu nezjistíte. Domluva byla rychlá – sejdeme se druhý den na parkovišti jednoho hypermarketu.

Přijelo červené sportovní audi se severočeskou espézetkou. Airbag zabalený ve folii byl za třetinu toho, co nabízel značkový servis.

Při předání a platbě v hotovosti (bez dokladu, jak jinak), jsem prohodil: „No, doufám, že to není ten můj, co mi ukradli,“ se prodejce zarazil. Pak zakoktal něco o tom, že je to z havárky. Rychle nasedl do vozu a odjel.

O zákazníky nouze není

Pro zkušeného zloděje je totiž vymontování tohoto bezpečnostního prvku záležitostí několika minut. O zákazníky nemají nouzi – autovrakoviště, kam si lidé jezdí pro náhradní díly, drobné autodílny, internetoví prodejci nových i použitých náhradních dílů. Dohledatelnost původu autosoučástky je prakticky nulová a zákazníka zajímá spíše cena, než původ.

O použité airbagy mají zájem především ti, kteří potřebují opravit vůz po havárii. Ve značkovém servisu vyjde jen samotný airbag bez nového nastavení řídící jednotky a pyropatrony, která airbag vystřelí, třeba na patnáct tisíc korun. Na internetu vám ho prodají za třetinu.

Zajímavé jsou formulace, kterými své zboží nabízejí – veškeré zboží je originální a se zárukou.

„Airbagy na nejpoužívanější vozy máme samozřejmě skladem. Pokud máte zájem o speciální díl, objednáme ho a pokusíme se Vám ho v nejbližší době dodat.“

Co si lze pod touto formulací představit? S ohledem na realitu si lze domyslet, jak se „objednávka a pokus o co nejrychlejší dodání“ odehrává.

Zájem o kradené roste

Krádeže airbagů jsou tak požehnáním nejen pro zloděje a jejich prodejce. „Lidé o ně mají v poslední době zájem čím dál víc,“ potvrzuje prodavač v obchodě se zabezpečovacími prvky v pražských Záběhlicích. Potvrzuje, že si je kupují hlavně ti, kteří mají s ukradeným imagem vlastní zkušenost.

Lze tu za slušnou cenu koupit nejen klasické páky na volant a další pomůcky, ale i bytelné chrániče celého volantu včetně airbagu. Ocelová placka přes volant už na první pohled zájemce o vymontování airbagu odradí. Zřejmě by si poradil i s ní, ale namáhavost i časová náročnost se mu nevyplatí.

Podobných prodejů, nejen airbagů, se odehrávají denně spousty. Velký zájem je například o škodovácké navigace Columbus. I samotný výrobce si je vědom toho, že součást středového panelu je značně ohrožená.

Stačí vyloupnout rámeček a navigaci během chvilky vyjmete, protože je uchycená jen čtyřmi šroubky. S akušroubovákem je to záležitost rovnající se výměně pneumatik vozu formule jedna při Grand Prix.
 

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 10 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků