Novinky v Zákoně o silničním provozu

Úpravy platné od ledna se dotkly zejména výrazného rozšíření pravomocí strážníků obecní policie. Pojďme si je shrnout.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů  (zákon o silničním provozu) byl s platností od 1. ledna letošního roku upraven dvěma novými normami. Nejedná se o změny nikterak převratné, přesto jistě nebude na škodu si ty nejdůležitější popsat. Nejprve se zaměříme na změny, které přináší Zákon č. 274/2008 Sb.

Na křižovatce řízené světelnými signály může nyní dopravu usměrňovat nejen příslušník PČR či vojenské policie, ale nově i obecní strážník (§ 2; y). Kromě policie obecní či státní může nyní řidiče podrobit na přítomnost alkoholu nebo jiné návykové látky v těle také zaměstnavatel (§ 5; f, g). Povinnost být za jízdy připoután bezpečnostními pásy již neplatí jen pro bezpečnostní a ozbrojené síly, hasiče a zdravotníky, ale také pro obecní policii (§ 6; 2; c), ale pouze při plnění úkolů. Totéž platí pro přepravované osoby (§  9; 3). Ovlivnění řidiče autoškoly alkoholem nebo drogami nyní kromě státní a obecní policie mohou zkoumat i příslušníci Vojenské policie, zaměstnavatel a ošetřující lékař (§ 8a; 2; a, b).  

Volat k nehodě PČR, či nevolat?

Úprava se týká také paragrafu 47 Dopravní nehoda, kde v odstavci 3 o povinnostech účastníků dopravní nehody přibyl bod g), kde se píše: „V případech, kdy nevznikne povinnost oznámit nehodu policii, (vzniká povinnost) sepsat společný záznam o dopravní nehodě, který (účastníci) podepíší a neprodleně předají pojistiteli; tento záznam musí obsahovat identifikaci místa a času dopravní nehody, jejích účastníků a vozidel, její příčiny, průběhu a následků.“

V odstavci 4 je pro vznik povinnosti zavolat k nehodě PČR zvýšena škodní výše z 50 000 na 100 000 Kč. Zcela změněn byl odstavec 5, podle kterého je účastník nehody povinen přivolat policii i v případě, kdy při dopravní nehodě:

a) dojde ke hmotné škodě na majetku třetí osoby, s výjimkou škody na vozidle, jehož řidič má účast na dopravní nehodě nebo škody na věci přepravované v tomto vozidle,

b) dojde k poškození nebo zničení součásti nebo příslušenství pozemní komunikace podle zákona o pozemních komunikacích, nebo

c) účastníci dopravní nehody nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulosti provozu na pozemních komunikacích.

Podle odstavce 2 paragrafu 51 zákaz přepravovat osoby v ložném prostoru nákladního automobilu nebo traktoru, upravený v odstavci 1, neplatí nově ani pro obecní policii při plnění úkolu. Příslušník obecní policie může stavět vozidla rozsvícením červeného světla STOP na svém voze dle stejných pravidel, jako příslušník PČR (§ 79; 2).

Co se týče pravidelných lékařských prohlídek, upravených také paragrafem 87a, povinnost dopravně psychologického vyšetření a vyšetření neurologického včetně EEG se netýká nově řidičů vozidel policie (odst. 7). Dle upraveného odstavce 5 paragrafu 122 mají nyní právo přímého přístupu do Centrálního registru řidičů i obecní strážníci. 

Drobné změny v bodování

Zákon č. 274/2008 Sb. dále upravuje malifikaci přesupků pomocí pověstnýcvh trestných bodů. V paragrafu 123a (Započítávání bodů). Do prvního odstavce přibyly přestupky vojáků, které se přenáší i do dalšícj odstavců, ale žádné podstatné změny pro běžného řidiče neproběhly. V příloze k původnímu zákonu č. 361, kde jsou rozepsány „bodové zisky“ za konkrétní přestupky, byly pozměněny formulace o dopravní nehodě zejména s ohledem na vyšší finanční limit pro přivolání PČR.

Sedm bodů tak získá viník dopravní nehody, kde došlo k usmrcení nebo zranění osoby nebo k hmotné škodě převyšující zřejmě na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí částku 100 000 Kč, nebo (a to nově) při které došlo k poškození nebo zničení součásti nebo příslušenství pozemní komunikace. Srovnatelným způsobem byla pozměněna formulace podmínky sankce za nehodu se škodou nižší než 100 000 Kč, přičemž bodový postih zůstává v podobě 3 trestných bodů.

Měření obecní policie musí být označena

Změny provedené zákonem zákonem č. 480/2008 Sb. se pak týkají především měření rychlosti. Nový zákon nahrazuje původní paragraf 79a (Měření rychlosti vozidel). Podle něj je za účelem zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích policie a obecní policie oprávněna měřit rychlost vozidel. Obecní policie tuto činnost vykonává na místech určených policií, přitom postupuje v součinnosti s policií.

Zákon nově zároveň stanoví, že obecní policie může měřit rychlost výhradně v úseku určeném policií, jehož počátek je ve směru silničního provozu označen přenosnou dopravní značkou s vyobrazením kamery snímající rychlost a nápisem „MĚŘENÍ RYCHLOSTI“. Konec tohoto úseku je označen přenosnou dopravní značkou s tímto vyobrazením šikmo přeškrtnutým a nápisem „KONEC MĚŘENÍ RYCHLOSTI“ (podoba této značky ale zatím není známa, a tak je legální měření obecní policií v tuto chvíli nemožné resp. záznam nyní pořízený vznikne v rozporu se zákonem a není jej tedy možné použít jako důkaz).

Tento zákon zároveň rozšiřuje možnosti, jimiž může řidič zjišťovat aktuální stav svého bodového konta (§ 123b; odst. 6). 
 

Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 224 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků