Novinky u Fordu: Focus RS je na světě, EcoBoost na cestě

Vlajková loď řady Focus právě začíná sjíždět z montážních pásů. U Fordu ale nelení a připravují i zcela nový model.

Ford slibuje Focus RS již déle než půl roku, ale teprve nyní byla v německém závodě Saarlouis spuštěna jeho sériová výroba. Na showroomech se začne objevovat v dubnu, kdy vstoupí na dvě desítky evropských trhů. Za největši odbytiště tohoto sportovně střiženého modelu jsou považovány Rusko, Velká Británie, Švýcarsko a „domácí” Německo.

V továrně Saarlouis se již vyrábí Focus v běžných verzích včetně řady ST, ale pro montáž typu RS byl ustaven zvláštní tým, speciálně vyškolený pro tuto exkluzivní modifikaci. Na první pohled zaujmou na voze široce přepracované karosářské panely. Blatníky jsou širší, aby skryly větší rozchod kol, po stranách je spojují robustní prahové spoilery a přední i zadní nárazník byly důsledně modifikovány. 
 
Ford zároveň oficiálně potvrdil výkonové parametry nového modelu. Přeplňovaný pětiválec Duratec 2,5 l je naladěn na 300 koní a poskytuje točivý moment až 440 Nm, což vozu umožní dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s a pokořit rychlost 264 km/h. Nový Ford Focus RS oživuje slavné označení sportovních verzí vozů Ford, kterým se naposledy honosila první generace Focusu RS, která je dodnes velmi ceněným vozem. Značka Ford přitom toto označení používá již bezmála čtyři dekády k odlišení mimořádně výkonných strojů odvozených vesměs z cestovních modelů. Mezi nejslavnější nositele tohoto jména patřily řady Fiesta, Escort a především Sierra, z nichž některé se vyráběly právě v továrně Saarlouis.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Další Focus bude mít EcoBoost

Takřka zároveň s uvedením sériového provedení Focus RS do výroby dorazila zpráva, že následující generace řady Focus bude pod kapotami kromě jiných hostit i novou pohonnou jednotku EcoBoost. Tu vyvinula Fordova oddělení v USA, kde se chystá také premiéra tohoto systému, a my jsme vás o této zajímavé novince naposledy informovali na tomto místě.

Pro zasvěcené není toto rozhodnutí nijak překvapivé, neboť jakmile byl oznámen paralelní vývoj nejen šesti a osmiválců, ale také malého čtyřválce, bylo téměř jisté, že se právě nejmenší z generace nových motorů jistě usídlí i ve vozech Ford určených pro evropské trhy. Podle dostupných informací bude mít jednotka EcoBoost 1,6 l nejvyšší výkon plných 180 koní, ale průměrná spotřeba benzínu bude v případě vozu třídy Focus činit pouze 5,5 l/100 km.

Přednosti této jednotky vynikají třeba v porovnání se současnými vozy s hybridním pohonem. Větší sedan Fusion Hybrid totiž dosahuje spotřeby 6,5 l/100 km, navíc přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec EcoBoost bude jistě podstatně méně náročný při své výrobě, recyklaci i v prostorových nárocích. Šance na uplatnění této jednotky v novém Focusu dále zvyšují prohlášení koncernu FMC, který se rozhodl, že již stávající generaci evropského modelu Focus nabídne ve velkém v USA. Předchozí generace se zde sice nabízely, ale hrály vesměs druhořadé úlohy, američtí zákazníci se díky úpravám zevnějšku i interiéru museli spokojit s konzervativním strojem, zatímco Evropané měli k dispozici vůz originální a zcela svébytný.

Ačkoli „šestnáctistovka“ EcoBoost nebude konkurentem výše popisovanému Focusu RS, jistě nabídne dostatečně kvalitní jízdní výkony, hospodárnost a možnost dále zvyšovat výkon dodatečnými ladičskými zásahy.

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků