Novinky u Fordu: Focus RS je na světě, EcoBoost na cestě

Vlajková loď řady Focus právě začíná sjíždět z montážních pásů. U Fordu ale nelení a připravují i zcela nový model.

Ford slibuje Focus RS již déle než půl roku, ale teprve nyní byla v německém závodě Saarlouis spuštěna jeho sériová výroba. Na showroomech se začne objevovat v dubnu, kdy vstoupí na dvě desítky evropských trhů. Za největši odbytiště tohoto sportovně střiženého modelu jsou považovány Rusko, Velká Británie, Švýcarsko a „domácí” Německo.

V továrně Saarlouis se již vyrábí Focus v běžných verzích včetně řady ST, ale pro montáž typu RS byl ustaven zvláštní tým, speciálně vyškolený pro tuto exkluzivní modifikaci. Na první pohled zaujmou na voze široce přepracované karosářské panely. Blatníky jsou širší, aby skryly větší rozchod kol, po stranách je spojují robustní prahové spoilery a přední i zadní nárazník byly důsledně modifikovány. 
 
Ford zároveň oficiálně potvrdil výkonové parametry nového modelu. Přeplňovaný pětiválec Duratec 2,5 l je naladěn na 300 koní a poskytuje točivý moment až 440 Nm, což vozu umožní dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s a pokořit rychlost 264 km/h. Nový Ford Focus RS oživuje slavné označení sportovních verzí vozů Ford, kterým se naposledy honosila první generace Focusu RS, která je dodnes velmi ceněným vozem. Značka Ford přitom toto označení používá již bezmála čtyři dekády k odlišení mimořádně výkonných strojů odvozených vesměs z cestovních modelů. Mezi nejslavnější nositele tohoto jména patřily řady Fiesta, Escort a především Sierra, z nichž některé se vyráběly právě v továrně Saarlouis.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Další Focus bude mít EcoBoost

Takřka zároveň s uvedením sériového provedení Focus RS do výroby dorazila zpráva, že následující generace řady Focus bude pod kapotami kromě jiných hostit i novou pohonnou jednotku EcoBoost. Tu vyvinula Fordova oddělení v USA, kde se chystá také premiéra tohoto systému, a my jsme vás o této zajímavé novince naposledy informovali na tomto místě.

Pro zasvěcené není toto rozhodnutí nijak překvapivé, neboť jakmile byl oznámen paralelní vývoj nejen šesti a osmiválců, ale také malého čtyřválce, bylo téměř jisté, že se právě nejmenší z generace nových motorů jistě usídlí i ve vozech Ford určených pro evropské trhy. Podle dostupných informací bude mít jednotka EcoBoost 1,6 l nejvyšší výkon plných 180 koní, ale průměrná spotřeba benzínu bude v případě vozu třídy Focus činit pouze 5,5 l/100 km.

Přednosti této jednotky vynikají třeba v porovnání se současnými vozy s hybridním pohonem. Větší sedan Fusion Hybrid totiž dosahuje spotřeby 6,5 l/100 km, navíc přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec EcoBoost bude jistě podstatně méně náročný při své výrobě, recyklaci i v prostorových nárocích. Šance na uplatnění této jednotky v novém Focusu dále zvyšují prohlášení koncernu FMC, který se rozhodl, že již stávající generaci evropského modelu Focus nabídne ve velkém v USA. Předchozí generace se zde sice nabízely, ale hrály vesměs druhořadé úlohy, američtí zákazníci se díky úpravám zevnějšku i interiéru museli spokojit s konzervativním strojem, zatímco Evropané měli k dispozici vůz originální a zcela svébytný.

Ačkoli „šestnáctistovka“ EcoBoost nebude konkurentem výše popisovanému Focusu RS, jistě nabídne dostatečně kvalitní jízdní výkony, hospodárnost a možnost dále zvyšovat výkon dodatečnými ladičskými zásahy.

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek