Novinky na stánku Volvo: ve jménu hospodárnosti

Volvo v Paříži vystavuje svá sériová i koncepční vozidla, jež se zaměřují na snižování spotřeby a emisí.

Na autosalonu v Paříži představuje společnost Volvo Cars kromě jiného nové varianty modelů C30, S40 a V50 vybavené ekonomickými dieselovými motory, které se vyznačují kombinovanou spotřebou 4,4 litru/100 km (C30) nebo 4,5 litru/100 km (S40 a V50). Odpovídající množství emisí CO2 na úrovni 115 a 118 g/km znamenají, že se modely C30 a V50 mohou pochlubit nejlepšími hodnotami ve své třídě. Všechny tři modely - C30, S40 a V50 – jsou vybaveny speciálním souborem technologií pro zvýšení účinnosti a jsou označeny logem DRIVe, které signalizuje jejich ohleduplnost k životnímu prostředí.

V rámci úprav byla pro snížení odporu vzduchu mírně snížena světlá výška, vozy S40 a V50 dostaly přední spoiler z modelu T5 a speciální kola o průměru 15 nebo 16 palců s pneumatikami Michelin se sníženým valivým odporem, nové zadní nárazníky a kryty podlahy. Za mřížkou chladiče se nachází aerodynamický panel, který zlepšuje proudění vzduchu v motorovém prostoru. V převodovce se „prodloužily“ třetí až pátý převod a změnila se její olejová náplň. Motor pak dostal nově naladěné řízení a optimalizované systémy chlazení a posilovačů.

V průběhu první poloviny roku 2009 představí společnost Volvo Cars verzi nového Volva XC60 s pohonem předních kol a s inovovaným dieselovým motorem splňujícím požadavky normy Euro 5, který bude mít zdvihový objem 2,4 litru, výkon 175 k a točivý moment 420 Nm. U vozu s manuální převodovkou se emise CO2 dostanou pod hodnotu 170 g/km a spotřeba paliva by se měla pohybovat kolem 6,4 l/100 km. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volvo S40, V50 a C30 DRIVe

Společnost Volvo Cars v současnosti disponuje jednou z nejširších modelových řad poháněných bioethanolem E85 na evropském trhu. V nabídce je celkem pět modelů, z nichž každý je k dispozici s jedním nebo dvěma motory Flexifuel. Před nedávnem byly představeny modely Volvo V70 a Volvo S80 s pětiválcovým přeplňovaným motorem Flexifuel o objemu 2,5 litru, který disponuje výkonem 200 k (147 kW) a točivým momentem 300 Nm. Z ryze technického hlediska by experti společnosti Volvo Cars údajně dokázali výkon tohoto motoru zvýšit i nad hodnotu 200 k. To by však vyžadovalo bohatší směs paliva a vzduchu při vyšších otáčkách, což by mělo za následek výrazně vyšší spotřebu paliva. Bioethanol je plně obnovitelné palivo, které může být vyrobeno z většiny druhů biomasy, jako jsou například cukrová třtina, kukuřice, pšenice, cukrová řepa nebo celulóza. Při jízdě na E85 (85 procent bioethanolu, 15 procent benzínu) je oxid uhličitý produkovaný z ethanolu součástí přirozeného uhlíkového cyklu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Pět modelů Volvo s rozpětím výkonu od 125 do 200 koní jezdí na E85 

Volvo ReCharge Concept je plug-in hybrid s elektromotorem v každém kole a s bateriemi, které je možné každý den dobíjet z domácí elektrické zásuvky. Díky tomu může řidič každý den ujet přibližně 100 kilometrů pouze na energii z baterií. V případě potřeby je aktivován čtyřválcový spalovací motor, který za jízdy baterie dobíjí. Tento koncept byl vyvinut ve středisku Volvo Concept and Monitoring Center (VMCC) v kalifornském městě Camarillo. Při jízdě na elektřinu jsou provozní náklady přibližně o 80 procent nižší než u benzínového automobilu stejné velikosti.  Při jízdě na větší vzdálenosti, kdy kapacita baterií nepostačuje, dochází k aktivaci spalovacího motoru. V takovém případě se spotřeba paliva pohybuje od 0 do 5,5 l/100 km v závislosti na typu paliva a také na době, po kterou je spalovací motor v provozu.

Volvo ReCharge Concept je v zásadě elektromobil s výkonným generátorem (pomocným zdrojem energie označovaným jako Auxiliary Power Unit (APU)), který je aktivován v okamžiku, kdy úroveň nabití baterií poklesne pod stanovený limit. Generátor byl navržen tak, aby zajišťoval přísun elektrické energie do motorů v jednotlivých kolech. Vzhledem k tomu, že spalovací motor je určen výhradně k pohonu generátoru, lze u něj proces spalování optimalizovat z hlediska snižování spotřeby a produkce emisí CO2. Jednotka APU má dostatečný výkon, aby mohla energií zásobovat celý rodinný dům. Po provedení drobných úprav by toto zařízení mohlo svému majiteli posloužit jako elektrický generátor v případě výpadku veřejné elektrické sítě. Spalovací motor je automaticky spuštěn v okamžiku, kdy je vyčerpáno 70 procent kapacity baterie.  Řidič však může motor aktivovat také manuálně pomocí tlačítka na přístrojovém panelu. Centrální elektrické komponenty prototypu Volvo ReCharge Concept – generátor pro APU a motory v kolech – byly vyvinuty ve spolupráci se specializovanou britskou firmou PML Flightlink. Díky umístění elektromotorů přímo v jednotlivých kolech je zajištěna optimální distribuce hmotnosti a přenos síly bez ztrát způsobených převodovým ústrojím. Automobil nemá tradiční převodovku, takže nepotřebuje ani řadicí páku. Energie vznikající při brzdění je ukládána zpět do baterií. Až bude vývoj tohoto systému zcela dokončen, Volvo doufá, že bude moci nahradit konvenční brzdy elektrickými, které snižují ztráty energie způsobené třením. Provozní spolehlivost hnacího a brzdového ústrojí zajišťuje elektronický řídicí systém se čtyřnásobným zálohováním.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Volvo ReCharge Concept
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volvo S80 2.4
Rok výroby: 2010
Stav: 124 859 km
Cena: 268 000 Kč
Volvo V70 2.4
Rok výroby: 2008
Stav: 209 064 km
Cena: 205 000 Kč
Volvo V60 2.4
Rok výroby: 2011
Stav: 114 904 km
Cena: 305 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků